• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Jeppes älskling skrev 2010-02-14 21:55:14 följande:
    Hejsan! Superbra tråd.... Jag har en son på strax över 2 år som är mjölk- och ägg allergiker. Nu har jag fått min andra son som är 3 veckor och vi vill inte ha samma start med magont, brist på sömn, eksem osv med honom. Därför har jag uteslutit mjölk och ägg sen han föddes. I fredags provade jag att äta lite mat med mjölk i och min fråga är nu: är det någon som vet hur lång tid det tar för proteinet att gå ut i bröstmjölken?? Borde sonen inte ha reagerat vid det här laget? Tror att han eventuellet fick en liten släng av ont i magen ikväll då han inte kunde sluta skrika....men med bebisar är det så svårt att veta. Kan vara rap/fis på tvären, kolik, vill ha närhet...ja....ni vet... Är det någon som också vet varför de i sjukvården inte vill testa med pricktest utan att man istället ska exprimentera på sitt barn och se om han reagerar?? Någon speciell "åldersgräns" för att kunna se allergier på test? Har inte fått svar på detta med min store pojk. Tack!
    Hej och välkommen!
    För att utveckla en allergi så måste man få i sig mjölkprotein. Därför kan det ta två gånger eller hundra gånger eller tusen gånger innan det blir någon reaktion, OM det blir reaktion.

Har man sena reaktioner som eksem, magont mm så kan det ta tid innan ni märker en reaktion. Men som sagt, det är ju inte alls säkert att den kommer heller. Håller tummarna!

Pricktest visar sällan på små barn, så det finns två läger kan man väl säga. Läkare som tycker att barn inte är allergiska för att det inte visar på pricktest, trots stora reaktioner genom provocering och de som inte vill göra pricktest alls.

Vi testade vår son när han var 7 månader, men det visade bara på äggallergi, inte på mjölk, soja, eller vete, som han också är allergisk mot.
  • Kavat
    PontusOchLucas skrev 2010-02-15 11:18:13 följande:
    Hejsan! Ja skrev i eran tråd för ca 1år sedan o framåt, min son Lucas är mjölkallergisk, han är nu 15mån o är fortfarande allergisk mot mjölk. Men nu är det såhär att hela ansiktet bröstet o ryggen är full i utslag, i ansiktet är det framförallt flammigt kanon rött. Men jag är nästan 100% säker att han inte fått i sig någon mjölk.. Vad kan det vara? Jag blir så orolig då det var precis på det där settet mjölkallergin visade sig. Han äter ju 100% mjölkfritt.
    Hej!
    Äter han sojaprodukter? Ärtor, baljväxter? Sinlac?
    Tyvärr är det vanligt att man utvecklar sojaallergi om man har mjölkallergi. Har hört siffror att mellan 30-50% av alla mjölkproteinallergiska reagerar även på soja. Symptomen kan var samma som för mjölk, men kan alltså skilja sig.

Tyvärr finns det även dolt i mycket, som Sias mjölkfria sorbeer, isglass osv. Stabiliiseringsmedel finns i massa saker. Kolla min sojablogg för mer info.

Det är på soja min första gissning går, även om man kan vara allergisk mot allt.

Går man på statistik så är mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk)  nötter de vanligaste allergierna. Men det beror ju helt på vad ni äter hemma, äter han ägg  (eller i mat) ofta. Flammar det upp och försvinner eller är det konstant dåligt?
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-02-15 20:45:03 följande:
    Fy vad dottern haft ont i magen ikväll. Hon har skrikigt och pruttat om vartannat. Gick inte att få henne lung på något sätt..inte ens med mat. Tillsist bajsade hon och blev betydligt lugnare !! Lillstumpan =( Tänk vad så lite kan göra med en känslig mage! Nu får vi vaka som hökar så inte storasyster gör samma misstag igen. Inte så lätt för en 2½ åring att förstå..hon ville ju bara bjuda med sig av det goda!!
    Ni får helt enkelt inte ge henne saker med mjölk i när ni inte kan vakta. De är försmå för att förstå.
    Vi bytte allt smör, leverpastej mm så att alla fick äta samma. Sen har vi haft annan mjölk, youhurt osv som inte sonen tålde, men lämnade aldrig sonen när det var mat framme som han inte tålde. Har dem heller inte placerade brevid varandra, då det är lätt hänt att glas välts och det rinner över halva bordet osv.

Men nu ska ni absolut inte provocera igen!!!
  • Kavat
    shoreline skrev 2010-02-15 18:01:12 följande:
    Hej! Hoppas det är okej att jag hoppar in lite här.. Min son är 4 månader och vi fick precis veta att det troligtvis är så att han är mjölkproteinallergiker. Vi har fått remiss till barnkliniken för lapptest eller vad det nu hette. Ska börja ge honom mjölkfri ersättning i dag. Vilken sort rekommenderar ni, profylac eller nutramigen? Vi har precis börjat ge smakisar till honom men jag kom av mig lite då jag inte riktigt vet vad olika saker innehåller. Tycker att innehållsförteckningarna är lite svåra ibland. Vad kan man ge för gröt? Innehåller risgröt mjölk? Många frågor som snurrar i huvudet nu!
    Hej och välkommen!
    Kolla länkarna i trådstarten, Blå Myran har en bra lista på "namn för" mjölk.

Risgröt innehåller mjölk, om det inte står mjölkfri på paketet. Mycket barnmat innehåller mjölk, ost, grädde eller annat, så man får hålla ögonen öppna och läsa på allt!

När du ger smakisar, så ge så rena produkter som möjligt. Alltså bara potatis och ev olja i några dagar, sedan utökar du med en sak i taget.
    Alla vällingar och gröter innehåller ju diverse saker, så för att vara på den säkrare sidan så kan man läsa innehållsförteckningen och sen ge en sak i taget, med några dagars mellanrum. T.ex så innehåller sempers risgröt banan, då kan det vara bra att ha testat enbart bananmos/skrap innan man ger gröten.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-02-15 20:45:03 följande:
    Fy vad dottern haft ont i magen ikväll. Hon har skrikigt och pruttat om vartannat. Gick inte att få henne lung på något sätt..inte ens med mat. Tillsist bajsade hon och blev betydligt lugnare !! Lillstumpan =( Tänk vad så lite kan göra med en känslig mage! Nu får vi vaka som hökar så inte storasyster gör samma misstag igen. Inte så lätt för en 2½ åring att förstå..hon ville ju bara bjuda med sig av det goda!!
    Hoppas att natten blir ok ändå för henne och er. Jobbigt när de har ont.
  • Kavat
    Amulett skrev 2010-02-16 10:18:55 följande:
    Hittade en ny produkt (som iaf inte jag sett tidigare) i allergihyllan på ICA Maxi idag. Matlagningsgrädde baserat på ris (ekologiskt). Kan ju vara bra att få alternativ till havregrädden ibland. Isola Bio Riskräm heter den. Innehåller: vatten, ris, solrosolja, carobmjöl och havssalt. www.gustatus.se/Glutenfriavaror.htm (den som visas högst upp på bilden). Någon annan kan säkert svara på eventuella risker med carobmjöl
    Sojasläkting!

Men för de som klarar det så funkar den nog bra.
  • Kavat

Annars är faktiskt kokosmjölk ett väldigt bra alternativ till grädde i gratänger! Får det koka en stund med chili, vitllök mm så blir det toppen!

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-02-18 12:15:29 följande:
    Vad tror ni? Är jag hypokondrisk eller ska vi utesluta mjölk? -Mjölk introducerades vid 6 mån när han var lite förkyld. Den förkylningen gick aldrig över utan blev värre och till slut fick vi astma konstaterad. -När han äter bara lite mjölk i maten har han astman under kontroll om han medicineras starkt. -Vi har börjat ge mycket mjölk nu och första dagarna gick det bra, men han blev lite slemmig vilket han inte var innan när han bara fick lite burkmat med mjölk i. Men efter en vecka fick vi ge allt mer airomir, några ggr/dag mot ingen innan. -Han tok-kräktes 2 ggr nu i måndags också, ca 1 v från mjölkökningen. I onsdags (igår) lös i magen. Magsjuk?? Ingen feber, glad förutom innan han åt (ammades) just innan kräkningarna. Ochså tagit airomir innan och då kan de ju kräkas av att slemmet löses upp, men då borde han inte vara lös i magen? -Han tar inte vanlig välling, men gärna nutra-vällingen. Avundsjuk på S när hon dricker den! Men gröten föredrar han mjölkiga sorten framför EnaGo. Men nu kinkar han med all gröt... -Han går upp bra i vikt men krånglar med maten, ammas mest. Så nu har jag fått stakat upp det så kan jag ringa barn också.
    Ja, du har ju ingen mjölkprotein i din mjölk, så varför inte testa utan, som vi så fint brukar skriva till alla andra som är tveksamma.
    Min dotter vägrade ju också välling och som vi försökte.. Så de är inte dumma de små liven.
    Jag hade testat helt klart, du har ju också mycket lättare de flesta andra att testa.
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-02-18 20:05:25 följande:
    Det som tar emot är att han gillar mjölkgröten bättre än den andra och främsta målet nu är att få honom att sluta amma eftersom jag snart ska börja jobba. Han äter bara bra (nja, en halv burk) av tre sorters burkar - det är mjölk i två av dem. Men idag slemmade han igen vid maten igen, andra ingridiensen mjölkpulver... Men gröten gick bra imorse? Den är väl en dosfråga... Nu har det i alla fall kommit nya gröter så jag kan ju köpa hem annan än EnaGo. Maken kommer bli knäpp på mig! Det står redan tre öppnade paket på bänken; EnaGo, mjölkgröten och ett felköp (mjölk) som han inte heller gillade. Undrar hur lång tid man bör testa? Nåväl, läk var borta till på onsdag så först då får hon meddelande om våra bekymmer och kan välja om hon vill klämma in någon telefontid inom närmsta månaden fast det inga tider finns... Ska ringa bvc med, men de kan inget om allergi. Bara för att få allmänna tips om maten. Känner mig desperat!
    Men om han gillar nutran så kan ni ju göra egen gröt, den kanske han gillar?
    (Är ju någon annan problem menar jag när du börjat jobba. )
    Fast det är klart det är smidigt med färdig, men nu gör vi gör en portion Pama som vi har delar upp i två port. Så kan man ha med om man vill och värma. Känns som det inte gör något om den står en dag i kyl i och med att man ändå berikar den efter uppvärmning.
  • Kavat
    Mamma Tes skrev 2010-02-20 02:41:45 följande:
    Nu har vi försökt introducera nutra under några dagar. Då vi började tillsätta socker gick det hur bra som helst. Tillsätter knappt en halv tesked. Nu försöker vi minska på mängden för vill ju inte göra henne sockerberoende. Men då totalvägrar hon. Hon bara grät och grät och grät nu för en stund sen då jag matade henne. Satte till lite mera socker, då slurpade hon. Vad ska vi göra?
    Du kan försöka med lite vaniljsocker istället. Det smakar sötare än vanligt socker. Sen är det nog bara att ge det lite tid och sakta sakta dra ner på det. Tillsist äter hon utan.

Kanel, kakao och kardemumma låter alldeles för starkt!
    Även om hon hade varit mycket äldre så tror jag det är svårare att vänja av med än socker, som ju egentligen inte har någon smak.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar