• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

JLL skrev 2010-06-07 10:09:00 följande:
    Hej gänget!

Har en treveckors tjej som får ersättning (BabySemp) sedan födseln och lider av sura uppstötningar. När det är som värst har hon flera i timman. Detta stör hennes sömn dygnet runt, hon vaknar ofta och gråter när de kommer - man hör henne ligga och svälja och gulpa och hon vrider hela kroppen och grimascherar med ansiktet. Helst vill hon hänga på axeln eller sova på sin mage på mitt eller min mans bröst. Hon kräks inte så mycket, hon sväljer ner det igen. Man känner på hennes andedräkt att det luktar surt när hon har det kämpigt. Känner att detta har blivit värre sista veckan och jag börjar bli orolig för att detta inte är "normalt" spädbarnsbeteende. Hennes strupe måste påverkas av magsyran och jag är orolig för att hon inte får den vila hon behöver.

Trodde att det beror på omogen magmun, men så stötte jag på denna text om GERD, skriven av en läkare, på denna site:

"Och här kommer komjölken in: den innehåller helt andra proteiner än human mjölk, dvs bröstmjölk. Först och främst är den mycket proteinrikare, vilket i sig kan ställa till det. Sedan är proteinerna icke-humana, dvs de känns inte alltid igen av vårt immunsystem. Det kan hos vissa barn leda till allergiska reaktioner, både snabba (som kallas typ 1-reaktioner) och långsamma (som kallas typ 4-reaktioner). Den långsammare formen av reaktion ger upphov till en inflammation i slemhinnan som drabbas, och då fungerar den underliggande tarmväggens rörlighet mycket sämre. Därmed har magsäcken nedsatt förmåga till peristaltik, det sura maginnehållet blir kvar längre och riskerar gå åt andra hållet, det vill säga uppåt."

Någon av er som känner igen detta beteende och har erfarenhet av sura uppstötningar? (Hon har inte några hudutslag.)
    Ja, visst kan det vara mjölkprotein som ställer till det. Mina barn har kräkts mycket och visst kan de enbart ha omogen magmun, men det lättaste är ju att testa om det gör någon skillnad på mjölkproteinfritt.
    I och med att du inte ammar så behöver du har bröstmjölksersättning som är dyr att köpa utan livsmedelshänvisning. Ni kommer att behöva testa MINST 2 veckor, gärna ännu längre för att sedan provocera. Kanske ser ni skillnad snabbare, men det tar så lång tid innan mjölken är ur kroppen.
    Kontakta barnläkare/allergimottagning eller liknande och fråga efter livsmedelshänvisning på mjölkproteinfri ersättning. Ev får ni köpa första burken själva.
     Är hon hård i magen?
    I så fall så bör ni välja t.ex Profylac, Althera eller någon annan som är gjord på vassle som är lite lösande.

Är det reflux så ska det också konstateras av läkare och sedan finns det mediciner även mot det som hjälper till. Men det är nog enklast att utesluta mjölkproteinallergi först.

Det går att kontakta BVC också, men tyvärr så brukar det först blir besök hos sköterska för att sedan gå till läkare, som inte den heller alltid skriver ut utan remitterar vidare till en annan läkare, så då tar det ofta onödigt lång tid innan man får hjälp.
  • Kavat
    FrökenLindström skrev 2010-06-08 21:02:15 följande:
    K Kavat: Behövde ni bara köpa första burken själva? Vi fick köpa maten de första tre veckorna, alltså över 10 burkar. Rena rånet :P
    Jag ammade och åt mjölkfritt så jag köpte faktiskt ingen burk själv, om jag minns rätt. Ibland har man tur att dietist, läkare, bvc har burk så man kan testa också. Men annars så är det rätt vanligt att de säger att man får köpa första burken själv och om det funkar och blir bättre så får man på livsmedelshänvisning.
    Sen verkar ju vissa läkare inte tro på patientens allergier så då är det klart att det kan ta längre tid för man måste övertala dem att man har rätt.
  • Kavat
    Pokergirl skrev 2010-06-16 22:24:16 följande:
    älsklingen: jobbigt att behöva ha det så. tack för tips vad vi ska kolla på. Idag har C bajsat igenom två omgångar kläder, samt har fått sår på rumpan. Kan det vara tecken på mjölk eller ska vi köra vidare? Hon har inte visat tecken på att må dåligt.
    Frätande bajs är typiskt för att hon fått i sig något hon inte tål. Samt om hon nu fått racerdiarré. Jag hade avbrutit och ev. provocerat igen när hon är helt bra, om ni är osäkra.
  • Kavat
    Miniigirl skrev 2010-06-16 21:00:54 följande:

Nu, efter att ha kört mjölkfritt i ca 2 månader så börjar allting ordna upp sig min sonens mage och så...vi har varit till läkaren idag och hon sa att hon tror att det är mjölken som är problemet! Känns skönt att "veta" att det kanske har hittat problemet!
    Hur länge har det dröjt för er innan ni har fått börja testa med mjölk igen?
    Nu i helgen har vi ju råkat ge honom bröd med mjölk i, utan att vi har tänkt på det...och han har varit väldigt gnällig hela helgen, och varit väldans hård i magen...det var väll mest det osm gjorde att läkaren trodde att det nog är mjölken! och även att alla hans "symptom" blivit bra nu...även om det tog ett bra tag!
    Antar att vi kommer att få köra mjölkfritt ett tag till nu...men jag känner mig lite lost i dethär, och hade önskat att jag hade fått träffa en dietist redan...men ajg hoppas hon hör av sig snart, inte minst för att få ersättningen på livsmedelsanvisningen(eller vad det nu heter)

Har ni fått tid till dietist? Om inte så ring och säg till att ni behöver livsmedelshänvisning nu! Har läkaren konstaterat allergin så ska ni inte behöva vänta längre!
  • Kavat
    Pyris skrev 2010-06-13 22:14:46 följande:
    Hon är 1 år.
    Vi har fortsatt köra med mjölkfritt och hon har inte blödit något mer. Hon bajsar fortfarande löst, men det har mer "normal" färg och luktar inte surt och äckligt. Hon är helt klart piggare också.
    En annan sak jag upptäckte idag var att hennes tunga har sett knepig ut en lång tid. Vita fläckar på den typ. Men nu ser nästan hela tungan normal ut på henne. Har det något med att göra?
    Skönt, låter som ni hittat orsaken.

Jag har hört om en del barn som fått svamp av mjölkallergi, liksom de fått skorv i hårbotten som inte vill ge sig förän de börjar med mjölkfritt.
    För den vita tungan låter som det kan vara svamp.
  • Kavat
    Pokergirl skrev 2010-06-16 22:39:42 följande:
    k kavat: tack för din hjälp, guld värd! C har inte varit förstoppad, vilket hon varit till och om, så det känns ju bra at hon tappat detta. Men dom köttiga såren som kom från ingenstans, ska der verkligen vara mjölk? Gråter
    Min son fick sår direkt om vi inte bytte blöja omedelbart. Dröjde vi 5 min med bajs i så var det sår sen..  Så nog kan det vara så.. 
    Vi tog TJOCKA lager med inotyl på såren så att de fick en chans att läka. Tyvärr fastnar ju inotyol i blöjan så det var lite större risk för läckage. Men hellre det än bajs i såren. För i samband när han fick sår så bajsade han också mer och oftare.

Men som sagt alla är ju olika. Oavsett så skulle jag avbrutit så att hon blir bra igen innan jag ev. provocerat på nytt.
  • Kavat
    HemmaHosSofi skrev 2010-06-17 18:33:36 följande:

Fick veta att sonen inte tål mjölk idag, och jag undrar om det är vanligt att man då också brukar reagera på soya? Om det så att säga hänger ihop på något sätt.

Vi har bara testat honom på mjölk och ägg (som inte visade något). Dom ville avvakta ett par månader innan fler tester tas.

Alla får olika bud. Man kan väl säga sammanfatta det så här ungefär.

Har man bara har mjölkallergi så verkar de inte lika vanligt att man får en till allergi som om man har både ägg och mjölkallergi. Sen ökar tydligen även risken om föräldrarna har allergi, men det kan även vara pollenallergi eller liknande som inte ens är matrelaterad.
    Sojaallergi har/får mellan 30-50% av alla mjölkallergiker (har läst olika siffror). Sojaallergi växer tyvärr inte bort lika ofta som mjölkproteinallergi.

Alla proteiner går genom bröstmjölken så det finns naturligtvis risk att utveckla sojaallergi genom att bara amma.
    Rekomendationerna är ofta att undvika ren soja (sojaglass, sojadryck osv.) till barnen tills de är minst 1 år, men ibland får man råd till 3 år osv och det varierar vad de säger om amning.

Sen har vi märkt här i allergitrådarna att många barn som är sojaallergiska reagerar kraftigare på sojasläktingarna, guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl mm än baljväxterna.
    Tyvärr så innehåller Sinlac rätt mycket sojasläktingar, så det är inget jag hade gett dagligen till ett barn med mjölkproteinallergi (nu blev min son även allergisk mot den) men hur man gör är det ingen annan än föräldrarna som kan bestämma.

Det står mer info om sojasläktingarna, vad som ingår i gruppen soja och några fallgropar som Sinlac osv här www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html

Men hur man gör när man ammar och ger soja får man själv bedömma, det är ingen annan som kan bedömma eller veta om just ditt barn kommer reagera.

Här hade vi det så "lätt" att dottern reagerade på soja när hon fick sojaglass när hon var 2,5 år och sonen reagerade på Sinlac när  han var ca 10 månader, så vi fick "resultat" rättså direkt.
    Sen har därefter provocerat och sett om de reagerat på andra saker också. För man kan tåla ärtor men reagera på bönor osv.
  • Kavat
    HemmaHosSofi skrev 2010-06-19 10:57:51 följande:
    Ja man blir ju lite knäpp när det är så olika bud från läkarna. Det är ju trots allt väldigt viktiga frågor.

K Kavat: Tack för ditt svar, blev lite klokare. Min son är 4mån nu så tanken var att helamma ca en månad till och därefter börja med lite puréer. Låt oss säga att jag  börjar med lite mosad potais, borde man kanske i så fall välja havremjölken framför soyamjölken och blanda med?
    Åh allt känns så svårt, vet ju inte riktigt vad jag vågar ge honom och inte.
    Som sagt, dottern har ägg, och pappan alla stenfrukter, så visst finns det allergi i släkten.

Finns det mjölkfri välling/gröt som smakar okej? För ersättningen är hemsk enligt mitt tycke.
    Nje, du ska nog helst undvika sojamjölk tills han är minst 1 år.
    Havredryck kan man använda i mat, men det fungerar lika bra med risdryck. FAST jag hade inte gjort potatis och mosat med havre/ris första gången han får smakis!!! Då hade jag enbart tagit potatis och kokvattnet och ev olja/mjölkfritt margarin, som ni redan testat. Alltså enbart testat potatis för sig.

Semper har mjölkfria vällingar liksom Enago (men de är vete och havre i så de är tidigast från 6 mån tror jag). Men så länge barnet tar den mjölkfria ersättningen så gör det ju inget att den inte smakar så gott. Jag tycker det är toppen att kunna berika gröt och välling själv.
    Sen har ju tyvärr de mjölkfria vällingarna tagit slut, restnoterats osv ett antal gånger, så det är bra att ha mer än ett alternativ att välja på.
  • Kavat
    Monismonis skrev 2010-06-19 13:28:14 följande:
    Hej mjölkallergitråden!

Jag har sedan 5 dagar slutat äta mjölkprotein för att se om min 6-månaders slemmiga blod i blöjan kan bero på mjölkallergi (jag ammar). Hon har fortfarande blodblandat slem i bajsblöjan. Är det för tidigt att se resultat nu? Hur lång tid tar det för en inflammerad tarm att läka?
    Mela78 skrev 2010-06-19 18:50:40 följande:
    Skulle säga att du bör ge det iallafall en månad. Jag har hört att det tar omkring två veckor innan mjölken försvunnit ur dig och sedan lika länge till innan din dotter är ren. Sen kan det ta lite till innan symtomen försvinner helt.
    Hej och välkommen! Precis som Mela skriver så ska du nog vänta MINST en månad innan du kan vara säker på att mjölken är ur hennes kropp. Men du bör ju sakta ske en förbättring kan jag tycka.
    Är blod enda symptomet?
  • Kavat
    gamm morsan skrev 2010-06-21 10:25:05 följande:
    Hej allihop!

Våran minsta tjej, 4½mån, har ätit Althera sen i fredags. Är helt vilse i den här djungeln å vet inte om ja ska fortsätta amma eller om ja ska sluta. Jag vet inget om den här allergin över huvudtaget...
    Trappade ner amningen redan innan och började ge ersättning vart annat mål eftersom hon inte gick upp i vikt och BVC trodde min mjölk va för näringsfattig. Så nu ammar ja 4 ggr per dygn.
    Hur lång tid kan de ta för kräknignarna att minska? Våran lilla kräks hysteriska mängder en stund efter hon ätit och de trodde läkaren berode på allergin.
    Hur blir dom i magen av Althera?
    Ni som gått från vanlig ersättning till mjölkfri, vart era barn hungrigare? Hon är väldigt liten i maten och äter som mest 120ml vid varje mål, men nu är hon så missnöjd och "knorrig" hela tiden. Inte lika pigg och glad längre.

Ser att flera har varit till en dietist. Har det varit till hjälp? Vi fick aldrig höra något om det från läkaren men jag kanske ska höra med BVC om vi kan få komma dit.

Oj, massa frågor... Otroligt tacksam om någon orkar svara (=
    Hej och välkommen hit!
    Nje, håller med EL I. Modersmjölk är inte näringsfattig, blir lite arg på BVC som ibland ger helt inkompetenta råd. Gissar att hon inte gick upp i vikt och så började du med ersättning (med mjölk) och då visade det sig att det var mjölkproteinallergi.
    Ja, att hon inte gick upp i vikt när du ammade berodde i så fall med största sannorlikhet att hon var allergisk mot mjölkprotein (det går igenom bröstmjölken).
    Så min följdfråga blir.  Äter du också mjölkproteinfritt?
    Kräks hon lika mycket efter amning som efter Alhéran?

För i så fall så får hon ju fortfarande i sig mjölkproteinet, så för att veta måste även du äta mjölkproteinfritt och sen tar det ungefär en månad innan allt är ur hennes kropp även om man brukar se lite förbättring tidigare.

Kolla i trådstarten så hittar du en massa bra länkar om vad mjölk döljer sig i, bl.a Blå Myrans blogg.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar