• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Kavat skrev 2010-05-05 11:11:36 följande:
    Jag håller faktiskt med dig. I och med att i min nya "gravidbok" står att var tredje!!! bebis är allergisk så är ju frågan om förstoppningarna egentligen beror på det?! Eller att föräldrarna ger för mycket fibrer för tidigt. Visst är det bra med fibrer, men inte för mycket och speciellt inte om de inte får i sig tillräckligt med vätska. Så jag håller nog faktiskt med dig där. Peppar, peppar, har lillaman varit lös istället, likaså dottern när hon var liten, nu kan hon dock vara hårdare ibland.
    Men mår de dåligt så är det ju bättre att hjälpa till ett tag så de får må bra! Men att ge jämt hela tiden, då hade jag nog börjat kolla efter orsaker..
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-05-05 11:24:51 följande:
    Vad skönt att det såg så bra ut ändå!
  • Kavat
    Amulett skrev 2010-05-05 13:28:56 följande:
    Men min ständiga fundering är: hur dålig är man när man mår oftast mår bra på katrinplommon och päron, men blir förstoppad utan. Normalt? Eller någon bakomliggande orsak? Jag har velat och velat fram och tillbaka, men har nu bestämt mig för att jag kör på med frukterna ytterligare en sväng. Hon har varit bra i avföringen i en vecka nu, har spec-BVC i mitten av maj, så jag fortsätter så här till det tar stopp så att säga. Sedan måste jag nog testa Lactulos i alla fall. Men det känns som att om det var något i vardagen hon var allergisk mot så borde hon vara hård hela tiden? Dessutom har hon äntligen börjat röra på sig lite mer - långt ifrån sugen på att krypa men en liten rumphasare börjar hon bli. Förhoppningsvis gör det att tarmarna kan hålla igång lite bättre också. Är iaf väldigt skönt att veta att hon var så här hård även när hon var helt mjölkfri, så det är åtminstone inte det som spökar längre. Hon får förövrigt torra, röda, runda fläckar då och då. Hör äggklockan varna Men har inte lyckats se någon koppling till just ägg. Så nu väntar jag och ser.
    Ja, du.. Supersvårt. Å andra sidan, som vuxen kan magen ju också variera hit och dit och man kan behöva hålla igång och äta vissa saker /mindre av annat för att må bra...
    Kan hon vara allergisk mot något annat som hon fått hela tiden tror du? "Äggfläckar" måste ju inte vara fläckar pga ägg. Men du får väl se om ni kommer fram till något, mår hon inte dåligt så är det kanske inget?
  • Kavat
    FrökenLindström skrev 2010-05-05 14:33:50 följande:
    Åh nej idag har vi fått en ofrivillig provocering. Eleonora kröp runt på golvet medans vi åt lunch o helt plötsligt blev det tyst, då hade hon krupit under brorsans matstol och låg glatt och stoppade i sig allt han kastat ner. Pasta med gräddsås, perfekt verkligen! Hoppades att det var en för liten mängd men nu har hon skrikit och skrikit, så där "ont i magen"-skrik. Man känner ju igen dom nuförtiden. Så snart kommer väl utslagen också.  Det enda positiva är väl att eftersom vi inte valde att provocera trots att BVC ville (jag sa faktiskt att vi hade gjort) så kan vi ändå konstatera att det är allergi och inget annat :)
    Hoppas hon inte blir jätte dålig.
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-05-05 17:01:37 följande:
    FrökenLindström: Vad förargligt att lillan fick i sig! Hoppas det inte blir allt för jobbigt nu efteråt! Kram! Sen har jag en fråga. Vi ska börja med smakportioner nu. Är det någon som har något att säga om det. Något vi ska tänka på? Vad är snällast att börja med?
    Det som man brukar potatis, palsternacka, majs, ris(gröt? Pama?) det brukar väl de flesta klara, men finns ju alltid undantag.

Morot sägs vara snäll, men vet en del som reagerat, bl.a min son. Men hans mage inte läkt tror jag, för sen tålde han det.

Sen säger de ju att man ska testa gluten medans de ammar, så i normalfallet så brukar man ju ge smörgåskex, men efter att min son inte tålde det blev jag lite anti. Men ja, gluten och havre brukar väl komma i nästa steg. Beror väl lite på om man vill ge välling, gröt mm med det i.

Fruktpuréer har jag ju helt glömt! Det brukar ju vara en höjdare! När man börjar med grötsmakisar så brukar man ju ofta ge fruktpurér så kanske innan gröten då?
    Hm, inte så vetenskapligt, men på ett ungefär.

Hm, mer, ja, se gärna till att det är lite extra olja eller liknande i, vissa blir ju lätt förstoppade när de börjar med mat.
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-05 19:18:06 följande:
    Nej, vi slutade självklart med Enago! Men sinlac funkade jättebra för hennes mage och vi har fått ge henne laktulos sen jag slutade amma, det funkar inte utan. Vi har kört med alla knep vi kan, detta är vårt tredje barn. Vi ger inte extra olja i ersättningen, för vår dietist sa att det kan även ge förstoppning och så blev det på henne. Sempers nya risgröt vill jag absolut inte köra med igen. Vi gav henne den under en peiod och det var just den som hade mögel i, inte roligt. Likaså med vällingen och hon spydde faktiskt jättemycket just då, det slutade sen när vi slängde Sempers gröt och välling. Vi kan ju göra egen gröt också, men inte egen välling. Vi hade ju maizena i och det gjorde ju givetvis henne extra förstoppad, hon bajsade inte på flera dagar och skrek och skrek. Hjälpte knaopt med microlax ens. Så dietisen avrådde oss ifrån majs. Väldigt krångligt detta eftersom vår lilla tjeja är väldigt känslig. Så nu ger vi henne enbart Nutra och matpuréer, sen ska jag köpa hem Sinlac. vi ska avvakta med att ge vete, råg eller havre nu och se om det blir bättre. Men kan det vara gluten, eller kanske vete? Detta är så svårt tycker jag! Och det känns som om hon reagerade så himla starkt nu med Enago, just att hon kaskadkräks precis som hon gjorde vid mjölk och äggallergin. Är väldigt tacksam för era svar!
    Vet ni säkert att Sinlac funkar, i och med att ni ger henne laktulos? Det kan inte bidra till förstoppningen liksom Enago gjort, fast Enago var värre?
    Bara en tanke, vill ju inte att hon ska få/ skapa mer allergier än vad som finns naturligtvis, men jag hade sett upp med den i och med att risken är såpass stor ändå.

Välling går också att göra själv på t.ex rismjöl eller potatismjöl eller bovete eller något annat, om man vill.

Olja/fett bör inte ge förstoppning, om det inte är så att ni gav majsolja och hon inte tål majs... Däremot rekomenderas det till barn som är tröga i magen.

Sen är det väl jätte svårt för er att veta vad som ger förstoppning egentligen när hon bara är 7 månader, men det lär ju visa sig framöver vad som funkar och inte funkar. En förstoppning är ju inget som kommer pang på oftast utan det kan ju ta en tid och då brukar det redan gått för långt. Magen är ju rätt känslig. Min sons mage tog 2 månader innan den läkt och funkade normalt, så det påverkar ju också förstås innan man faktiskt vet vad som funkar eller inte. Alltså om magen hunnit läka ordentligt.  Och om hon nu även inte tål vete så har hon ju fått det i sig via bröstmjölken dessutom, vilket naturligtvis också påverkar magen.
    Ja, bara lite funderingar härifrån..

Hoppas hon blir bättre i magen snart!
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-06 11:27:01 följande:
    Ja, då gav inte alls mycket, ibland ingenting faktiskt. Så jag tror på Sinlac! Men jag litar på vad min dietist säger om att den ska funka bra och att rapsoljan har gett förstoppning vet jag säkert. Då jag bara körde med Nutra och hade rapsoljan, det blev mycket värre med den. Och enligt dietisten så kan man lika väl bli förstoppad som lös. Sen är hon ett kräkbarn, vår andra dotter spydde också massor jämt! Så jag tyckte att hon spydde även mer med rapsoljan, har även hört flera som har blivit det. Men det är jättebra tips om det funkar för andra, absolut! Jo, denna förstoppning kom jättefort på Elvira och jag är säker på att det var vällingen. Vårt första barn hade konstant förstoppning till hon var ca 3, 5 år och vi säkte läkare flera ggr och de sa bara att vissa får så och att det växer bort. Det gjorde det sen! Men då gav vi henne jättemycket lösande, hon rörde på sig mycket, fick fibrer och massssor av vatten. Ibland så funkar det inte ändå. Bara undrar hur era har reagerat med produkter som innehåller sädesslag och så. Så tråkigt för henne bara att det krånglar hela tiden. Vi har varit noga med att bara testa en ny sak ovh även utan laktulos, för att se vad som gör henne förstoppad. Idag fick jag henne till att bajsa i alla fall, genom att tempa lite! Men hon har skrikit jättemycket inatt och tagit i, stackarn! Tack för ditt svar!
    Det är du som är mamma och du känner ju ditt barn bäst så självklart ska du köra på det du tror! Nu vet du ju också om att risken för sojaallergi finns.

Men det är faktiskt första gången jag kan komma på som jag hört att barn blir förstoppade av olja/fett. Men att de spyr mer/det kommer upp mer med olja är vanligt.
    Fibrer har jag däremot hört att det är vanligt att de blir förstoppade av. Men det är kanske troligtvis ofta för att de inte får i sig tillräckligt med vätska eller att de får för mycket fibrer för tidigt i livet. Bebisar behöver inte fibrer, det är ju rekomenderat att amma till 6 mån enl WHO så innan dess behöver de absolut inte fibrer.

Mina barn har också kräkts otroligt mycket och sonen kräktes som sagt ända tills hans mage läkt, efter 2 månader på mat som han tålde. Då kunde han helt plötsligt äta saker som han tidigare reagerat på utan att kräkas och utan att få ont i magen, så i hans fall var det sädesslagen som gjorde honom känslig mot det mesta vi gav honom.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-05-06 16:43:04 följande:
    Tack =) Måste fråga er om ni fått samma märkliga svar som jag fick av dotterns läkare idag! Vi var nämligen där i annat ärende egentligen. Stackarn hade massa slem i lungorna samt anträngd utandning. Dessutom matvägrar hon. Läkaren ville då att vi skulle testa att ge henne gröt och jag försökte förklara för henne att sempers inte finns i affärerna än. Hon sa att vi ska pröva Sinlac istället. Jag svarade att dottern får massa eksem av den ( hon får ju även diarré och magont men jag orkade inte dra upp det just då ) Hon sa då att hon kan äta den ändå, eftersom det "bara" var eksem! Så hon tycker med andra ord att dottern ska äta en gröt hon får hela kroppen täckt av eksem! Tycker ni det låter rimligt ?!
    Otroligt dåligt att inte läkare kan lyssna på föräldrarna, som ändå lever dygnet runt med sina barn! {#lang_emotions_demon}
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-05-06 22:53:28 följande:
    Fick svar på sonens RAST-test (heter det väl, det där blodprovet) idag. Det var negativt. De testade för ägg, mjölk, soja och fisk. Negativt precis som pricktestet för 3 månader sedan. Hur tillförlitliga är de där testen? Jag menar, hur vanligt är det att de ger negativa resultat trots att man har någon allergi? Vi kör vidare mjölkfritt. Han är inte fin i huden just nu, men han är rätt förkyld, så det kan ju göra saken värre. Han har börjat smaka lite smakportioner idag, den lille skrutten. Han tyckte skeden var en spännande sak att hålla i!
    Enligt RAST är min son bara allergisk mot ägg. Det står i min pres vad han inte tål, om du inte minns, så det är väl sådär tillförlitligt.
    Har man sena reaktioner som eksem, magont, kräkningar mm ofta är så är det tyvärr vanligt att det inte visar på RAST.
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-07 10:21:21 följande:
    Ja, det börjar bli så ledsamt med alla kaskadspyor. Hon spyr massor mellan varje mål, nu får hon bara Nutra. Det sköljer ur henne, men jag vet inte hur lång tid det kan ta innan det blir bättre med magen. Vi har ju gluten i släkten, min systerdotter är verkligen hyperkänslig och sen har vi ev vete med (utredning pågår). Och hon har fortfarande svårt att bajsa, känns bara som att det aldrig tar slut... Hon fick även igår världens utlsag från munnen och neråt efter hon hade spytt? Jätterött, ilsket, blossande utslag som har blivit små blåsor på. Tror att det kan ha varit djungeldesserten, tänkte inte på att det var apelsin i den Ringde barn och de sa givetvis att vi skulle utesluta som vi har gjort och sen skulle en läkare ringa nästa vecka.
    Mmm, angående veteallergi vs gluten. Vet inte vad du vet, men skriver lite i alla fall och hoppas det kan vara till hjälp. Sonen är som sagt allergisk mot vete, havre (sädesslag) och jag själv är glutenintolerant, sonen fick diagnos för 2 år sedan men min diagnos på glutenintolerans fick jag först för ett år sedan! För 5 år sedan innan barnen trodde jag inte att vi hade några anlag för allergier eller intoleranser i min släkt! Men det visade ju sig att det fanns både här och där och min mamma misstänker ju nu att jag och mina bröder hade mjölkallergi när vi var små.

För att få glutenintolerans måste man utsättas själv för gluten via mat. Får man det via bröstmjölk så ska man tydligen inte kunna utveckla glutenintolerans, utan det är först när bebisen äter det själv via välling och mat som de kan få glutenintolerans. Sen kan det förvärras av bröstmjölk med gluten i, om man redan har det, men så ska det tydligen fungera.
    Däremot så kan bebisen få veteallergi genom amning och genom att bara ammas. Det märks så klart oftast tydligare när de får äta det själva.

Om det inte blir bättre om ett tag, så kan det vara så att ni bör byta ut Nuta mot någon annan modersmjölkersättning. Nutra är gjort av kasein ochg det är ofta lite stoppande medans Profylac är gjort av vassle som ofta är lite lösande.
    Hon kan ju spy mer pga att hon är förstoppad, inte helt ovanligt.
    Men sen kan hon ju spy för att hon inte tål Nutran. Det finns bebisar som är så känsliga mot alla modersmjölkersättningar baserade på mjölk och då behöver man få Neocate eller liknande som inte är gjort av mjölk som bas.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar