em84 skrev 2010-05-05 19:18:06 följande:
Nej, vi slutade självklart med Enago! Men sinlac funkade jättebra för hennes mage och vi har fått ge henne laktulos sen jag slutade amma, det funkar inte utan. Vi har kört med alla knep vi kan, detta är vårt tredje barn. Vi ger inte extra olja i ersättningen, för vår dietist sa att det kan även ge förstoppning och så blev det på henne. Sempers nya risgröt vill jag absolut inte köra med igen. Vi gav henne den under en peiod och det var just den som hade mögel i, inte roligt. Likaså med vällingen och hon spydde faktiskt jättemycket just då, det slutade sen när vi slängde Sempers gröt och välling. Vi kan ju göra egen gröt också, men inte egen välling. Vi hade ju maizena i och det gjorde ju givetvis henne extra förstoppad, hon bajsade inte på flera dagar och skrek och skrek. Hjälpte knaopt med microlax ens. Så dietisen avrådde oss ifrån majs. Väldigt krångligt detta eftersom vår lilla tjeja är väldigt känslig. Så nu ger vi henne enbart Nutra och matpuréer, sen ska jag köpa hem Sinlac. vi ska avvakta med att ge vete, råg eller havre nu och se om det blir bättre. Men kan det vara gluten, eller kanske vete? Detta är så svårt tycker jag! Och det känns som om hon reagerade så himla starkt nu med Enago, just att hon kaskadkräks precis som hon gjorde vid mjölk och äggallergin. Är väldigt tacksam för era svar!
Vet ni säkert att Sinlac funkar, i och med att ni ger henne laktulos? Det kan inte bidra till förstoppningen liksom Enago gjort, fast Enago var värre?
Bara en tanke, vill ju inte att hon ska få/ skapa mer allergier än vad som finns naturligtvis, men jag hade sett upp med den i och med att risken är såpass stor ändå.
Välling går också att göra själv på t.ex rismjöl eller potatismjöl eller bovete eller något annat, om man vill.
Olja/fett bör inte ge förstoppning, om det inte är så att ni gav majsolja och hon inte tål majs... Däremot rekomenderas det till barn som är tröga i magen.
Sen är det väl jätte svårt för er att veta vad som ger förstoppning egentligen när hon bara är 7 månader, men det lär ju visa sig framöver vad som funkar och inte funkar. En förstoppning är ju inget som kommer pang på oftast utan det kan ju ta en tid och då brukar det redan gått för långt. Magen är ju rätt känslig. Min sons mage tog 2 månader innan den läkt och funkade normalt, så det påverkar ju också förstås innan man faktiskt vet vad som funkar eller inte. Alltså om magen hunnit läka ordentligt. Och om hon nu även inte tål vete så har hon ju fått det i sig via bröstmjölken dessutom, vilket naturligtvis också påverkar magen.
Ja, bara lite funderingar härifrån..
Hoppas hon blir bättre i magen snart!