• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

AmandaBrun skrev 2010-05-21 09:28:32 följande:
    Finns den också på Apoteket? Ska till Barnläkaren idag för en allergi utredning, har ni några tips och råd på vad jag ska be dom kolla och nått jag ska ta upp?
    Japp, kostar ungefär detsamma också, så det borde inte vara några problem att få testa och se om det blir bättre.

Det kan ju även vara så att han blir hård av nutran för han reagerar på den och då brukar man få prova en annan sort och funkar inte det heller så brukar man få testa Neocate (som är gjord av fria aminosyror och inte mjölk).
  • Kavat
    Erre skrev 2010-05-26 22:03:54 följande:
    Hej! Jag tänkte oxå hoppa in här lite.. kan verkligen behöva lite stöd och hjälp.. Min son som nu är 4½ månader är starkt mjölkallergisk... Vi har haft ett rent h-vete tills nu om jag ska vara ärlig... Inte ens Altheran, som vi trodde skulle bli våran räddning, var tillräcklig, han reagerade på den oxå, så nu är det neocate som gäller.. Har en fråga till er som gör egen välling på ersättning +sinlac, enago eller maizena, hur förbereder ni er? Orka ställa sig och vispa ihop en maizenaredning några minuter mitt i natten? "vågar" man göra 2 flaskor färdiga på kvällen och låta de stå i kylen? Gjorde så med den vanliga vällingen då min äldre dotter var liten, men tänkte att dessa specialersättningar kanske är.. special =) Kanske kan ma förbereda själva redningen i kylen? Och sen bara tillsätta pulvret o stoppa i micron på natten? (Han äter 2 ggr per natt). Tänkte snart börja med välling... Har ni erfarenehter kring vad som är smidigast? Det här med att blanda in enago verkar ju jävligt mkt smidigare än att ställa sig o vispa redning... Erika
    Det låter som ni haft det jobbigt, skönt att det är bättre!

Det går att göra redningen på kvällen och ställa i kyl och sen värma i micro och därefter tillsätta Neocate.
    Så har vi gjort. Gjorde på Carlshamns risdryck, majsmjöl/stärkelse, rapsolja, Profylac och mixad banan (annars åt han inte..)

Tänk på att Enago är rätt tufft för magen, så ta det försiktigt om ni kör den varianten och se till att ha testat innehåller var för sig innan. (alltså vete, havre mm) och om jag vore du så skulle jag vänta tills han var minst 6 månader med Enagon för det är en del som verkar bli förstoppade av den... (vet inte om det står 5 eller 6 mån på paketet)
  • Kavat
    Karla79 skrev 2010-05-26 16:53:41 följande:
    Jag hoppar in här! Har en 5-månaders son som idag fick positivt på pricktest för ägg- och komjöksallergi. I söndags fick han en hemsk allergisk reaktion över hela kroppen efter att ha ätit sempers banangröt. Nu har man ju många frågor som jag givetvis kommer att fråga dietisten om när vi ses... men jag undrar ändå vilka erfarenheter har ni av den gröt jag nu köpt, Nestlé SINLAC? Och så undrar jag varför de bara testade ägg och mjölk och inte en massa andra saker såsom fisk, när dessa ofta hänger ihop? De sa att de bara testar ägg och mjölk på så här små men så vet jag andra som testat allt... och så tycker jag det är konstigt att jag kan äta och amma som vanligt medan andra måste ställa om kosten? Finns det olika grader av allergi? Vad väntar oss nu, är det jobbigt och svårt , och är det verkligen så att allergin ofta försvinner redan i 2-årsåldern? Ungefär så susar det runt i mitt huvud denna dag...
    Min son tålde inte Sinlac, då den innehåller sojasläkting som han reagerade på. Risken för sojaallergi är 30-50 % om man har mjölkallergi och har man även äggallergi, så brukar det rekomenderas att undvika soja helt minst fram till 1 år, ibland längre. Kolla min sojablogg för mer info. Sen anser vissa läkare att det bara gäller ren soja, men risken finns som sagt. Sen hur man väljer att göra är upp till var och en.

Fisk är nog inte lika vanlig kombination med mjölk och ägg som just soja. Men det verkar som att de helst inte vill testa för att det är så vanligt att det inte visar något på testerna trots allergi.
    Vi testade hela födoämnespanelen när sonen var 7 månader, men endast ägg visade sig och han är allergisk mot så mycket mer.. (se min pres)

Angående att du inte ska ändra på din kost är nog att han inte reagerat innan ni gett ren mjök? Eller? Hade han några symptom tidigare?
    För det vanligaste är att man får ta bort det ur sin kost om man ammar. Du får väl se hur du tycker det funkar, men det sägs numera att tål de till en viss nivå är det bättre att hålla sig på den nivån. Men det är jätte svårt, speciellt med bebisar som inte kan tala om när de mår dåligt och komma över gränsen är också rätt lätt om man inte har någon koll på vad man äter. En dag kanske du både äter pannkakor och paj och då är det för mycket... Men du får väl se hur det funkar.

Ja, det finns olika sorters allergi, men visar det på RAST och pricktest så är det snabba reaktioner som kan ge andnöd, speciellt då ägg som är rättså vanligt att man kan få andnöd av. Bra att känna till, även om jag inte vill oroa dig i onödan.

Det är jätte olika när allergierna försvinner, om de försvinner. Inte alla allergier som försvinner heller, även om det är vanligt att de växer bort.
  • Kavat
    Loppan25 skrev 2010-05-26 14:51:07 följande:
    liten fråga bara kan man ge pama minutris till en 4månaders? kan man ge havremjölk? välling...är den bäst att köpa färdig (mjölkfri) eller ska man göra själv?
    Pama minutris är milt och bra.
    Havredryck att ha i mat, gröt, välling, ja, så småningom. Men det är mycket fibrer i för en känslig mage, jag hade nog väntat minst någon månad och sen tagit det försiktigt. Ren havredryck att dricka hade jag inte gett innan året. Det är de allmänna rekomendationerna för mjölk osv, att de inte ska dricka innan 1 år är för att det är näringsfattigt och inte ska konkurrera ut maten/mer näringsrika vällingar osv.

Har du mjölkfri modersmjölkersättning så tycker jag att det var rätt smart att göra själv, och så tror jag det blir billigare. Vi hade dock inget val för sonen tålde inga färdiga vällingar..
    Men i längden så tror jag det är rätt smart att kunna variera med egen välling (berikad givetvis) och köpevällling, just för att det är smidigt om vällingen restnoteras eller om man är borta osv.
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-06-04 19:43:59 följande:
    Hejsan, jag ammar min 7-månaders mjölkallergiske son (han äter lite lite smakportioner än så länge bara). Det är klart att det kan hända att man råkar få i sig något med mjölk i alla fall till en början, innan man lärt sig "allt", och för att okunskapen är stor om man exv äter ute. Men för mig fanns inte alternativet ersättning, jag ville amma. Eller, jag vill amma :) Så jag har inte funderat på att byta till ersättning för att minimera risken för att han ska utsättas för mjölk, det har jag inte gjort. Dock kommer ju problemet att bara skjutas upp då, när han börjar äta själv. Då måste man ändå lära sig allt om allt för att vara på den säkra sidan.

Vi valde att vänta med matintroduktion tills bäbisen var 6 månader. Fast det hade inget med hans mjölkallergi att göra, utan för att jag ville gå på WHO:s rekommendationer. Så utifrån who så är ersättning att föredra vid 4 månaders ålder. Upplever du att han är hungrig på kvällen alltså? Känner du att du har lite mjölk? Vill du ge ersättning eller gröt, eller känner du att du "måste"? Det är vanligt att bäbisar i den åldern vill amma typ konstant på kvällen. Det kan ju vara någon ökningsperiod, när han håller på att jobba för ökad produktion. Och att brösten kanske känns tomma betyder inte att du har för lite mjölk.

Min Hjalmar har också nästan kostant eksem i ansiktet, det blir ibland riktigt bra, men så blossar de upp. Och jag är helt säker på att jag inte ätit mjölk exv senaste veckan, och ändå är han röd och narig nu på kinderna :( Det ser jag väl tyvärr snarast som ett tecken på att det är nåt ANNAT han inte tål.

Blev du nåt klokare?
    Nu skrev du två olika saker Drömmer, men för att ingen annan ska bli tveksam, WHOs rekomendationer är att vänta med mat och då även smakisar tills de är 6 mån.
  • Kavat
    Mistoffelees skrev 2010-05-31 21:50:29 följande:
    Hej, hoppar in i tråden då jag funderar på om min son kanske är mjölkallergiker, min store son som nu är 2 år var ju det som liten och hade kolik.

Min minsting på 6 veckor har inte kolik, i början så undvek jag mjölkprodukter då jag var rädd att han skulle få kolik vilket han inte har som tur är men han har väldiga mängder gaser i magen, onormal mycket för att vara normalt, helammar och undviker helt gasbildande produkter som tex äpplen, bönor, lök, starka kryddor osv.

Han har en hel del utslag framförallt över överarmar, övre delen av rygg och bröstkorg, även i ansiktet, lite olika från dag till dag.

Nu den senaste veckan har han börjat kräkas flera gånger per dag, ja skillnaden är nu att jag börjat äta mer mjölkprodukter, så just därför funderar jag på om han inte tål mjölkprotein, hoppas verkligen inte det är så. Idag har jag druckit mjölk och käkat glass och han har kräkts flera gånger ikväll, mer än någonsin.

Bajsar gör han ofta och det är väldigt löst och vattnigt, fast det är väl det när jag helammar. Ofta är det gult med vita korn i men ibland grönt.

Ja lite funderingar från mig bara, får prata med BVC när jag skall dit på tisdag för 2 månaderskontroll.
    Hur har det gått?
    För det låter onekligen som att det kan vara någon allergi, och mjölkproteinallergi är den absolut vanligaste.

Du har säkert ? redan fått råd, men bästa sättet att veta är att du utesluter allt mjölkprotein ur din kost i MINST en månad för att sedan provocera.
  • Kavat
    Masarin skrev 2010-06-04 14:23:15 följande:
    Hej.

Är helt ny här.
    Min son är snart 4 månader och fick för ungefär en månad sen diagnos som mjölkproteinallergiker. Vilket givetvis medförde att jag slutade tvärt med alla mjölkprodukter. (ja jag läser även på innehållsförteckningarna).
    Dock får han fortfarande eksem till och från i ansiktet.
    Ni som ammar... har ni funderat på att övergå till ersättning, för att vara säkra på att de inte får i sig mjölk.. eller för att kunna säga att det inte är mjölken de reagerar på om de fortsätter att få eksem?
    Kan jag börja med lite sinlac gröt på kvällarna när han är såhär liten?? För att få honom lugn och mätt till natten. Eller är ersättning att föredra. Har hört att den inte är så god??
    Om han fortfarande reagerar på något så säger statistiken soja eller ägg. Så att ge Sinlac som många sojaallergiker reagerar på (sojasläkting i) skulle jag inte gjort. Däremot ev. testat med Sempers mjölkfria gröt/välling baserad på ris, om du nu ska testa något.
    Men ju fler saker du inför nu i kosten, desto svårare kan det vara att hitta orsaken, så jag hade nog försökt att undvika soja och alla släktingar (se www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html) i en månad foch sedan provocerat för att se om det gör skillnad.

Äter du mycket ägg? För gör du det inte så försök att skriva upp när du äter och se om det gör skillnad på eksemen.

Angående eksem och mättnad. Kan det vara så att han egentligen är inte sover nätter för att han reagerar på något?
    Kan du pumpa ur, för mjölken är fetare och mättar mer när man inte ammat på många timmar, om man nu har någon tid som det går längre tid mellan målen, kanske du kan pumpa lite och ge det i flaska på kvällen?
    Alternativt pumpa ut och ev i med lite rapsolja som gör det lite fetare och mättar längre.

Sen finns det alternativ att koka med maizena-redning osv, som man kan göra från 4 månader. Men som sagt, ju mer saker man blandar in nu desto mindre vet ni vad som är orsaken.

Mjölkfri ersättning är rätt smidigt ändå att ha framöver att blanda i hemmagjord gröt mm så det är ju ett alternativ att testa med om du vill.

Har alltid funderat på det där med hur andras barn sover, att vissa sover hela nätter efter några veckor medans vi var vakna mest. Nu har jag kommit fram till att orsaken till att mina barn sovit så dåligt är att de sover kasst när de får i sig saker de inte tål.
    Då menar jag inte en natt här och där att de sov dåligt utan jämt och det var alltid nätterna som var jobbigast och det märktes mest.
  • Kavat
    tjoohalia skrev 2010-06-04 18:09:50 följande:
    undrar bara om någon vet om althera är lika "lösande" som profylac? nutramigen tar inte lillpojken och profylacen var ju alldeles underbar. tills vi upptäckte att han bajsade nog lite för mkt och det var lite för rinnande. (han hade gått ner i vikt när vi var på akuten) vi fick neocate utskrivet och han gick upp lite. (så då har han på 12dagar gått upp 20g) han är snart 2månader. i lördags började vi med neocate, nu är han helt förstoppad. fick använda resulax imorse och det var det värsta jag varit med om när han skulle bajsa.
    just nu blandar vi profylac m. neocate (råd efter ssk på barnläkarmottagningen) vi har en läkartid på måndag men tycker att det känns hemskt att vänta så länge.
    min man är ssk och barnläkaren på hans jobb skrev ut althera. ser att det också är vassle (som profylac) men är det lika lösande? har inte testat det än eftersom mannen jobbar till 21.30
    Vassle är lite lösande så Althéra bör ju även vara det då. Dock innehåller även Althéra laktos vilket kan vara bra att känna till.

Hoppas han blir bättre snart!
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-06-04 19:46:48 följande:
    Jag måste ladda upp för att föra matdagbok. Som i onsdags. När jag bara åt hemma hela dagen, garanterat mjölkfritt. Och på kvällen så POFF var han jätteröd på kinderna. Stackars bäbisen.

Jag undrar - hur vanligt är det med sena reaktioner på eksem? Hur långt ska man försöka tänka tillbaka när det blossar upp? För de gånger han fått i sig mjölk har det kommit typ på en gång. Men det kan ju vara något annat. Som tar längre tid.

Vilket påminner mig om att jag åt sojaglass igår kväll. Kanske är därför han är så eksemig idag *gaaaah*

Jag ooooorkar inte att det är fler allergier :(
    Pust, nä, det är inte kul med allergier. Men så skönt när barnen får må bra, så det är värt det! Hjärta
  • Kavat
    Masarin skrev 2010-06-08 10:25:13 följande:
    Hej igen.

Igår åkte jag akut till barnkliniken då lillemans kinder och ögon svullnade. Av vad?? Ja inte vet jag. Han helammar och jag undviker helt mjölk. Har dock börjat fundera på om det kan vara kiwi som jag åt i lördags... Det har de ju inte testat mot.
    Vi fick massor av mediciner och även Althéra utskrivet. Känns lite .. nja sådär.. vill gärna amma.. men vill ju även att han ska må bra. Jag har två barn sen tidigare och båda två har slutat amma vid 3-4 månaders ålder av egen fri vilja. Fick ha ersättning på dem då. Jag tror inte att jag har tillräckligt bra kvalité på mjölken då jag minkar i vikt ruskigt fort efter barnafödandet samt att jag är diabetiker vilket innebär ökad koll på vad jag stoppar i mig.
    Kanske är han fortfarande hungrig på kvällarna.. Åh ... Jag VILL amma, men inte på min eller hans hälsas bekostnad!!!

Sinlac gröten är inte gjord på soja.. den är gjord på rismjöl och fruktkärnmjöl. Det var därför jag köpte den... för att det inte var soja. Eller är det omskrivningar igen?!?!?!

Vet vad WHO säger men de senaste rönen säger faktiskt annat. Vi här i västvärlden "behöver" inte helamma i 6 månader då vi har så mycket annan mat vi kan erbjuda bebisarna när de växer upp. I de fattigare länderna har inte befolkningen det så därför är det bäst att helamma i 6 månader. Sen vill de att man introducerar gluten och fisk under skydd av amningen och kan därför rekommendera att detta införs innan 6 månader.
    Jobbigt med en sådan reaktion!
    Ser att du har fått en del svar redan, men lite kort. Bebisen tar alltid vad den behöver, det är mamman som får ev. bristsjukdomar. Så det är typ aldrig risk för att bebisen får för lite järn i sig genom mammans bröstmjölk. Därmot så är det jätte viktigt att mamman ser till att få i sig tillräckligt med järn och annat för att orka!

" Barnet får sin näring från dig Bröstmjölken innehåller alla de näringsämnen ditt barn behöver för att växa och utvecklas under sina första sex månader. Barnet tar den näring det behöver. För att du själv inte ska få för lite näring är det viktigt att du väljer bra och näringsrik mat."
    från www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Ammande/

Angående soja kan du läsa lite här om vad som är sojasläktingar: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
    Sinlac innehåller rätt stor del fruktkärnmjöl då det är den andra ingrediensen i gröten. Men vad man vill ge är helt upp till föräldern, men det är bra att åtminstonde känna till riskerna med soja och sojasläktingarna.

Ingredienser:
    Mältat rismjöl, fruktkärnmjöl, rismjöl, socker, vegetabilisk olja (palm, raps, solros), syra (citronsyra), natriumfosfat, antioxidationsmedel (askorbylpalmitat), maltodextrin, mineralämnen (kalium, kalcium, järn, zink, jod), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folacin, B12, biotin och pantotensyra).
    från
    www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products/product_detail.htm&stage=&meal=&r=0&ing=0&num=0&s

Pratar man med vissa dietister och tolkar livsmedelsverket hemsida, för att inte prata om mångas läkares okunskap ner på detaljnivå på mat och dess innehåll är det tyvärr sådär på många ställen. (Det är ju dock inte om mat läkare lär sig utan om människan) Vissa är givetvis jätte duktiga, men man får tyvärr läsa rätt mycket konstiga råd föräldrarna har fått här i trådarna.

Ofta har de en liten erfarenhet av bebisar  och detaljnivån i produkter och går man på föräldrar till bebisar som skrivit här i allergitrådarna de senaste åren så ser verkligheten tyvärr ut så att det är en hel del som blivit/är allergiska mot även fruktkärnmjöl. Har hört någonstans mellan 30% -50 % av alla mjölkallergiker  utvecklar/har sojaallergi, dock har jag inte hittat siffror på hur många som reagerar på sojasläktingarna.
    Men det är ju bara statistik, inget som säger om ditt barn kommer tåla det eller inte.

Angående gluten så ökar absolut inte risken för glutenintolerans för att man ger gluten efter 6 månader, så det är nog en vanlig missuppfattning.  ( Jag är själv glutenintolerant och sonen allergisk mot vete, så för mig är det en högt intressant fråga!) Däremot så rekomenderas det att ges under skydd av amning.
    Tvärtom skulle jag gissa, för när de ökade mängden vete/gluten i vällingen på 70-talet så ökade mängden glutenintoleranta markant. Sedan det upptäcktes minskades mängden gluten i vällingen.

Sen behöver man inte absolut inte amma, det finns många som inte kan amma och det blir välmående barn av dem också! Men forskare har kommit fram till att riskerna för astma (och även allergier har jag för mig de kom fram till?) minskar om man ammar. Amma eller inte då? Ja, amning tycker jag ingen annan kan säga något om förutom mamman som ammar. Det är en sak man måste bestämma själv och vad man bestämmer sig för kan ingen annan säga något om.

Själv har jag helammat mina två barn till 5 månader och därefter introducerat mat och de har en himla massa allergier tyvärr... Men dock ingen astma, *peppar peppar*

Man måste inte sluta amma för att ta reda på vad de är allergiska mot. Men det beror ju också på hur mycket jobb man vill lägga ner på att ha koll och skriva upp vad man själv äter.
    Däremot kanske man får större kontroll på exakt vad de får i sig om det bara får en sak genom ersättning. Å andra sidan kanske reaktionen när de väl får det som de är allergiska mot blir större? Så det går inte att råda. Man måste känna efter själv!

Oj, det här blev låååångt! Hoppas ni listar ut vad han inte tål!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar