• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

jeli skrev 2010-10-19 18:44:11 följande:
    Min 8 månaders kille slutade och amma för ett par dagar sedan. Han vägrar ta bröstet så nu äter han vanlig mat och gröt på morgon och kväll.
    Han verkar inte tåla mjölk men vi har inte fått det konstaterat på blodprov utan har märkt att eksem och magproblem försvunnit utan mjölk.

Jag har inte gett honom något tillägg och därmed inte fått något recept på någon mjölkfri sådan.
    Härom dagen fick jag information från en dietist och hon tyckte att man abslout skulle ha ersättning och blanda i hans gröt. Men hon kunde inte riktigt förklara varför.
    Han måste väl kunna få i sig dessa ämnen på annat sätt via den vanliga maten. Mer fett, kalciumrik mat men är det något annat?  Dietisten pratade om proteiner men det måste man få i sig från annan mat eller är det speciella proteiner i mjölk?

Hur gör ni andra?
    Konstig dietist om hon inte kan "sitt" jobb...
    Om man ger egen gröt är det främst kalcium och järn de "missar",
    Det är troligtvis järn hon syftde på? All industrigröt är järnberikad skulle jag tro. Men det går att järnberika själv. Eller ge extra leverpastej till grötmålen osv,

Man missar ju en del annat också i vitaminer om man t.ex bara ger egen havregrynsgröt, så lite fruktpuré är också bra,
    Annars är det ju smidigt med modersmjölkersättning.
  • Kavat
    Ilsa skrev 2010-10-20 14:50:59 följande:
    Hej allesammans! Kanske jag borde starta en egen tråd, men jag provar här först. Jag håller på att byta från Nan till Nutramigen för min 3,5-månaders. Det går sådär. Inte ens med 1 sked nutra och 4 nan gillar han det. Han ter ett tag men slutar sen; det har aldrig hänt innan.. Tycker t om han kräks mer av det än nanen; men bajset är 1000 ggr bättre bara på två dagar.

Några heta tips för att f honom dricka det? Hur länge ska man kämpa? 
    Tills han tar det.
    Althera ska smaka normalare om det inte funkar (laktos i men inte mjökprotein), men ge inte upp.
    Jag fick min 9 mån att ta profylac som ska vara snäppet bättre än nutramigen, men fick ha i en massa annat i början.

Vaniljsocker sägs dölja smaken lite...
  • Kavat
    Det blåa huset skrev 2010-10-22 10:53:51 följande:
    Hej!

Jag har följt den här tråden i en månad ungefär, intressant läsning. Min lilla tjej, född i början av augusti, har reagerat mot mjölk. Hon helammas och fick blod i bajset, då körde jag helt mjölkfritt i tre veckor och det blev lite bättre. Provocerade och då kom det blod i bajset igen. Har nu varit mjölkfri i tre veckor till och igår var vi i kontakt med en läkare på barnmottagningen. Han tyckte att vi skulle provocera nästa vecka igen. Fullt ut! Gör man så? Det känns väl häftigt för den lilla magen.
    Välkommen!
    Det hade jag aldrig gjort! Idioti enligt mig, det tar ju dessutom tid för mjölken att gå ur kroppen och sen ska magen läka.. och är det så illa så det kommer blod så... ALDRIG!

Ammar du helt? Eller "måste" du provocera för att få livsmedelshänvisning?
  • Kavat
    Det blåa huset skrev 2010-10-22 12:30:16 följande:

Tack!
    Ja, jag helammar. Lillan kräks väldigt mycket, även nu när jag är mjölkfri men bajset är rent. När jag provocerade första gången gick det 1,5 dygn och sen var det blod i bajset och hon blev gnälligare. Information och vård vi fått är obefintlig. Det är jag som har ringt och ringt och det verkar inte tas på allvar. För mig känns det viktigt att äta rätt så att både jag och lillan får i oss allt som behövs. Och det där att provocera fullt ut gör mig jätteskeptisk till läkaren.

Men ser ärligt talat inte på något sätt varför du skulle göra som läkaren tycker om du helammar och inte behöver livsmedelshänvisning. Om han känner sig osäker för att sätta diagnos när du provocerat med så tydligt resultat så tycker jag även att det låter mycket konstigt.. För för mig är det ju ett klockrent resultat på provocering: borttagande av mjölk - blod försvann. Införande av mjölk - blod tillbaks. Gör ingen till provocering nu.

Vänta åtminstonde ett halvår och känn efter då hur det känns. Förmodligen har du redan då fått ofriviliga provoceringar då barn är snabba på att stoppa i sig.
    Annars är det vanligt att man provocerar en gång i halvåret när de är så är så små och sen en gång om året om det behövs. Men det tar ungefär 2 månader för magen att läka, så jag tycker det känns tätt med en gång i halvåret, men det är min personliga åsikt. Men sen beror det väl på hur jobbigt man själv tycker det är att äta mjölkfritt osv.

Sa han varför du skulle provocera på nytt? Har du fått ny besökstid/telefontid för uppföljning?
  • Kavat
    tiptoe skrev 2010-10-22 15:07:58 följande:
    Hej,
     Nu har jag varit på jakt efter kalcium-tabletter till min dotter. Var hos dietisten i veckan för att gå igenom så hon får i sig allt hon ska nu när det är konstaterat att hon inte tål mjölkprotein och då sa hon att vi ska ge henne 250g kalcium/dag.  INget konstigt, men det finns ju bara 250mg tabletter med mintsmak eller 500mg "odelbara" utan smak. Hur ger ni andra? Delar ni de 500mg eller ger ni med mintsmak, eller har ni hittat 250mg som inte har mintsmak? (för jag antar att alla ger ungefär lika mycket kalcium-tillskott).

Detta är lite OT, men någon kanske vet-- Hon låg lite lågt på järnintaget då hon inte vill äta någon mjölkfrigröt, men det tyckte dietisten inte vi skulle ge extra tillskott för, men har någon tips på vad man kan ge för mat med extra järn? (glömde fråga dietisten)
    Ska du krossa dem så kan du lika gärna ta en utan mintsmak. Jag rekomenderar inte mintsmak till små barn för då kan du inte lägga i maten..
  • Kavat
    tiptoe skrev 2010-10-22 16:27:46 följande:
    jo men de är på dubbel dos, och enligt apotekaren kunde man inte dela dem, fast jag fattar inte varför man inte kan dela dem med en kniv eller nått?!
    www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

De här har vi och är delbara. Står även om man läser dem. De innehåller dock d-vitamin, så ger du d-droppar ska du kolla upp så det blir rätt dos och inte överdoserat.
  • Kavat
    2tomtaro4troll skrev 2010-10-22 19:57:29 följande:
    orkar inte läsa igenom hela tråden, så frågar istället =)

Om man inte tål nutramigen/profylac, vad finns det för ersättning som är 100% mjölkproteinfri? (dom är ju inte det)
    Neocate och en relativ ny sort av Nutramigen som heter Nutramigen AA. (men se till att få rätt)
    www.meadjohnson.se/se/vardpersonal/produkter/nutramigen-aa/
  • Kavat
    Ilsa skrev 2010-10-22 19:44:43 följande:
    Hej! Var hos läkaren med min son igår och hon ville inte ens göra pricktest på honom eftersom han verkade så frisk och inte hade vare sig eksem eller blod i avföringen. Har alla ni här något av de två?

Kände mig rätt fånig faktiskt, som att jag gått på myten om mjölkallergi ungefär... Hon sa att det var otroligt ovanligt etc.

Reflux slog hon också helt bort eftersom jag sa att han sover bra. Och han sover ju okej faktiskt, det måste man ju säga.  Han sover hela nätter (med två flaskmatningar)bara han får ligga med mitt bröst i munnen däremellan och så upphöjt då (han blir så täppt i näsan annars). Men vi har aldrig haft några skriknätter. 
    Tyvärr måste man stå på sig ibland... Vi bytte faktiskt läkare 2 gånger innan vi hamnade rätt med mellansonen. Vi fick ingen hjälp och läkaren sa att "han är inte allergisk mot mer" när det i själva verket var så att han inte dessutom tålde alla sädesslag.

Men däremot visar inte alltid pricktest och då är det uteslutning och provocering som gäller för att veta.
    Ovanligt vet jag inte om jag håller med om. Jag har hört siffror som var tjugonde upp till var femte bebis är allergisk. Men vet inte om det stämmer och då är det även andra allergier, men mjölkprotein är ju vanligaste allergin bland bebisar helt klart.
  • Kavat
    miniskrutten skrev 2010-10-22 19:54:37 följande:
    Sitter här med ett väldigt huvudbry. Sonen har varit helt eksemfri sedan vi började med mjölkfri kost för ca 4 månader sedan. Och så idag blossade de upp ordentligt. Värst är kinderna som är illröda och väldigt varma. Men även nässelutslagen på kroppen är tillbaka. Blir inte klok på detta? Vet att han inte ätit några mjölkprodukter, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Han verkar i alla fall inte ha så mycket magproblem, ävenom jag tycker att han bajsat lite lösare än vanligt idag. Men inget ont än så länge som det verkar. Men suck, vad ska man tro om detta?
    Karla79 skrev 2010-10-22 21:40:16 följande:
    En sak som vi fick höra när vi sökte läkare för nässelutslag (efter att mjölkproteinallergi konstaterats) var att om barnet t ex har en infektion på gång så kan han/hon vara extra känslig och reagera på födoämnen som i vanliga fall inte ger några problem. Men å andra sidan säger alla läkare så olika ang hur man ska hantera sådant här med allergier, jag längtar tills vi äntligen har tid hos allergologen, det är jobbigt att gissa hela tiden. Kan han vara allergisk mot något mer, t ex ägg eller soja?
    Stämmer bra det med att man är extra känslig vid infektioner. Men annars så är sojaallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html relativt vanligt i kombination med mjölk och yttrar sig ibland på samma sätt, kan det vara det? Vad åt han?
    Soja döljer ju sig i mycket, se länken...
  • Kavat
    Ilsa skrev 2010-10-25 17:49:23 följande:
    Har lite gett upp om Nutramigen nu och åkte till apoteket för att köpa Pepticate - som Bvc gett råd om - men den fanns inte så istället tog jag Althera. Han verkade gilla den; blandade en Althera av fyra och han protesterade inte alls som med nutran.

Men jag vet ju egentligen inget om Althera och hemsidan är extremt sparsmakad med info. När jag googlar på det hittar jag en gammal tråd Blå Myran säger att den brukar ges till äldre barn. Men på burken står det spädbarn. Min son är fyra månader. Någon som vet?

Dessutom är det laktos i, men det är ju en helt annan sak. Väl? 
    Althera är ok, den ska smaka "bra" så du kan nog öka mängden althera snabbt.
    Anledningen att Blå Myran skrev om större barn, är för att den smakar godare. Alltså det är svårare att ge dem t.ex Nutramigen ju äldre de blir.

Laktos är mjölksocker och det har inget med mjölkprotein att göra. Bröstmjölk innehåller också laktos, oavsett om man äter mjölkfritt eller inte och det är väldigt ovanligt att inte tåla laktos som bebis.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar