• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

MiniHedvig skrev 2010-12-13 20:40:59 följande:
    Hej, här inne verkar det finnas en hel del samlad erfarenhet och kompetens!
    Min son är 4,5 månader och har för några veckor sedan konstaterats ha mjölkproteinallergi. Han fick Baby Semp vid ett tillfälle (är annars helammad sedan födelsen) och fick en svår allergisk reaktion, var inne på barnakuten och han fick adrenalin, kortison och Tavegyl samt att vi fick stanna för observation i några timmar. Som tur var satte det sig inte på andingsorganen utan ansiktet svullnade upp, läppar, ögon, öronen(?!) och stora röda utslag på hela kroppen.
    Vi ska få träffa dietist men det kommer med största sannolikhet att dröja till efter helgerna.

Innan allt detta inträffade var allt bra bortsett från lite torra eksem på magen och benen som varken jag eller BVC kopplade till någon överkänslighet mot något födoämne. Lite ont i magen har han haft från början med mycket gaser och magknip men det behöver ju inte heller betyda allergi. Nu vet jag ju bättre så här med facit i hand.... Jag har sedan några veckor tillbaka ätit helt mjölkfri kost på eget initiativ, för det var inget någon läkare tyckte jag skulle behöva göra, varken läkaren på akuten eller läkaren på Barnallergimottagningen när vi var där och gjorde pricktestet några dagar senare. (som visade positivt på mjölk och negativt på soja, något annat testades inte) Hans hud har den senaste veckan blivit jättemycket mjukare och finare och det skorv han hade i hårbotten har nästan försvunnit.

Jag hamnade hur som helst i den här tråden för att höra hur ni med små barn under 6 månader har gjort med smakisar och ev välling. Anledningen till att jag gav hon BabySemp var att jag upplevde det som att han ibland inte var riktigt nöjd på bara bröstmjölken så jag ville ha ett kompiment till den, speciellt att ge inför natten hade jag tänkt.
    Hur introducerar ni gluten som man ju bör göra under tiden man ammar? De flesta mjölkfria gröter man köper är ju även glutenfria. Visst, man kan givetvis koka sin egen gröt men som livet ser ut just nu med två små barn kan det vara bra med lite snabba alternativ ibland.

Ger ni välling i någon form till barn under 6 månader? Är det för mycket fibrer i dessa för en liten mage på bara 4,5 månad? Har fått Neocate utskrivet men än så länge vägrar han, har provat blanda med bl a Sinlac men han vänder bara bort huvudet och trycker ut nappflaskan med tungan...

De sista två dagarna har hans mage dessutom varit i uppror. Hans bajs är ofta löst, på gränsen till rinnigt men nu är det mera som diarré och han har jättemycket gaser och kramper. Jag kan inte komma på att jag ätit något ovanligt och jag har varit ganska duktig på att undvika mjölk i min kost. (har läst en del näringslära för x antal år sedan så jag känner mig inte helt novis på ämnet) Det enda jag kan komma på är att jag av misstag hann äta några små bitar fetaost i en paj här om dagen men borde han reagera så starkt på det? Jag har ju ändå ammat honom sedan dag 1 och det har gått bra. Ökat i vikt och är en liten knubbis

Jag vill ju bara att lillkillen ska må bra och vara sitt vanliga glada charmiga jag igen! Efter allergichocken har jag inte riktigt kännt igen honom. Sover mycket sämre och kortare pass, sämre i magen, gnäller mera, slappnar aldrig riktigt av, ammar oftare osv. Det enda som blivit bättre av att jag uteslutit mjölken ur min kost är att hans hud blivit lite bättre.

Oj vad långt det här blev....hoppas någon orkar läsa och komma med lite tips. Just nu känns allt bara förvirrat och rörigt och som att vi hamnat helt av banan. Storebror har inga allergier och inte jag eller pappan heller så jag känner mig väldigt ovan och lever på hoppet att det kommer att växa bort inom en snar framtid.
    Välkommen!
    Läskigt, tur att det gick bra.
    Jag har en son som är jämngammal med din och helammar honom fortfarande, och kommer så göra som planen ser ut tills han är 6 mån, men får väl se om han visar stort intresse tidigare..
    Jag gissar på att han har blivit känsligare nu efter allergichocken så jag tror att det är fetan som är problemet. Det sitter i ett tag, men bör bli bättre efter hand. Det kan ta upp till 2 veckor innan det är helt ur din kropp och ytterligare 2 innan det är ur hans.
    Annars så är det väl sojaallergi eller äggallergi som ligger nära till hands om det skulle vara fler allergier som gör att han inte mår bra. Det visar tyvärr inte alltid på proverna utan det är uteslutning och provocering som gäller då.

En tanke härifrån är att han egentligen var nöjd med bröstmjölken, men han hade ont i magen och då äter många bebisar, för att inte få ont i magen...

Om du vill ge välling försök att ge t.ex risdryck blandat med neocate och ev lite socker för att söta så han tar det och sen ta bort sockret när han accepterar smaken. Man kan koka med majsstärkelse så att det blir lite tjockare framöver (när du sett att det andra funkar) och så ska man ha i lite rapsolja (ca 1 tsk per dl vätska). Rapsoljan behöver alla bebisar och gör att de håller sig mättare längre. Man kan ha vilken olja som helst, men raps smakar minst.

Gluten ska introduceras försiktigt (det är det som är grejen!) helst under skydd av amning. Men om man gör det genom att ge smörgåskex eller på annat sätt spelar ingen roll. Och det spelar ingen roll om man gör det när de är 6 månader eller 1 år eller 2 år så länge man helst gör det under amning (förutsatt att man ammar förstås.)

Man kan även ta en nypa vetemjöl i någon av välling/gröterna man ger sen om man inte ger kex. Men inte i alla mål! Risken är att man överdoserar gluten istället och det viktiga är alltså att det ska introduceras försiktigt!
    T.ex. om man bara ger Enagos produkter och sen kommer pasta, bröd och annat och då blir det en massa gluten på en gång.

Sinlac innehåller för övrigt en sojasläkting. Så även om det inte visar på provet på sojaallergi så finns en ökad risk att utveckla sojaallergi och den ligger någonstans mellan 30-50% av alla mjölkproteinallergiker.

Fråga gärna om jag missade något eller om det är mer du undrar.
  • Kavat
    MiniHedvig skrev 2010-12-14 12:53:07 följande:
    Tack för snabba och bra svar!
    Jag förstod att Sinlac innehöll en sojasläkting efter jag köpt paketet så han har bara fått det 2 gånger, nu undviker jag det. Dessutom var det så himlans mycket socker i den så kändes inte bra att använda den i alla fall.

Är Havredryck lika känsligt som sojadryck numera? Har förstårr att många mjölkallergiker utvecklar havreallergi pg a stort intag. Gäller det även när man ammar?  Jag ska prova koka "välling" på risdryck och Neocate ikväll ska vi se vad lilleman tycker om det.

Känner mig dum som inte tänkte på att gluten ju går alldeles utmärkt att introducera utan gröt! Det var bara för att jag tänkte så med storebror som inte var allergisk....suck. Kan man skylla på sömnbrist?

Jag hade tänkt amma fram till 5-6 månader och sedan börja med smakisar, det var ursprungsplanen.Vet att bebisar kan förväxla magknip med hunger men jag tycker att han verkar intresserad av vad vi andra stoppar i munnen och verkar vilja vara med och smaka. Dom grötsmakisar han har fått har gått ner med god aptit. (Sempers mjölkfria risgröt)

Är det förresten viktigt att han lär sig tycka om Neocaten, måste jag använda pulvret att näringsberika hans mat med när han börjar äta mera fast föda? Eller klarar han sig ändå om han tex får risdryck?

Vad ska jag tro om hans mage då, han har så otroligt mycket gaser och lös avföring flera gånger om dagen. De sista dagarna har det i alla fall så smått börjat ändra färg från grönt till mera senapsgult....fin info, sorry Men han är så uppblåst i magen att när han ligger på mage på golvet rapar han ibland till han kräks! :-O efter han har ammat är han ofta slemmig i halsen och dreglar mycket.

Ja, det blev ju några frågor till. Tack för att ni tar er tid att läsa och svara....
    Tyvärr så hör man att havreallergin ökar främst bland mjölkallergiker, så ja, det stämmer. Jag bytte ut allt mot Imat och åt Brago kex till kaffe med havredryck osv. och så blev/var sonen även allergisk mot sädesslag..
    Men det viktiga är nog att variera sin kosthållning och inte bara äta en sak (som jag gjorde.... Jag var tydligen glutenintolerant, då den bröt ut därefter...)

Det är väldigt smidigt med någon ersättning tycker jag. Då kan man berika sin egen gröt när de tar slut pga annat. Men vi har inte haft något val här hemma

Om du gör egen välling och gröt är det främst järn och kalcium de kan få för lite. Får han i sig 5 dl kalciumberikad dryck per dag så får han i sig dagsransonen. (eller ammar 4 ggr) Järn får man försöka få i dem genom annat. Men därför är det så smidigt med t.ex Neocate. Använder du det så vet du att det målet är fullvärdigt.

Vänta lite och se om han blir bättre i magen, tar ju som sagt tid innan det är ur kroppen igen.

Glöm inte att kokosmjölk är en bra ersättning till mjölk. I thaimat "ska" det ju vara, men här hemma har vi det i mycket eftersom vi inte kan använda mjölk, havre eller soja.
    Smaksatt och kokad försvinner mycket av kokossmaken. Så variera så gott det går är mitt råd.
  • Kavat
    2Fina skrev 2010-12-23 12:31:29 följande:
    Kikar in här jag också, har en pojke på snart 5 månader som har varit jobbig ända sen födseln, vecka 3-8 eller nått sånt så hade han massor med prickar i ansiktet och var lite torr och fnasig, sen försvann dom av sig själv. Man har fått gå och hoppa med honom när han ska sova, har knappt kunnat lägga ner honom och kräktes rätt mycket i perioder. Fick råd från Kavat och till slut började jag med mjölkfritt och såg en liten förbättring, testade att ge honom gröt och då grät han hjärtskärande och blev inte tröstad förrän han fått en Alvedon och tutta lite (hjälper Alvedon mot magont?). Dagen efter testade jag ett halvt kryddmått med mjölk och han kräktes inom några minuter, i vanliga fall kräks han inte speciellt mycket (inte sen jag slutade med mjölkprodukter). Dock har han inte gått upp något de senaste 3 veckorna i vikt så nu försöker vi blanda in ersättning i amningen men han är envis, han kan vara jättehungrig men struntar i att äta ersättning (har fått Althera utskrivet) och sen får han ju ändå tutt ändå... vet inte riktigt hur vi ska göra....

Nu till en fråga från er som är gammal i gamet, hur länge klarar sig en öppnad havremjölk i kylen?
    Välkommen!

4-5 dagar, men det känns och märks om det smakar illa.
  • Kavat
    Lilla Fjun skrev 2010-12-26 19:42:30 följande:

Har ett tag misstänkt ev mjölkallergi på min lille. Han är 3,5 månad och får ont i magen varje gång jag dricker ett glas mjölk eller äter ost. Han har haft små röda "torrfläckar" på kroppen och mer ilsket rött i ansiktet. Smorde med kortisonkräm i ansiktet och höll upp med mjölk ca en vecka och allt försvann. Slutade smörja och fuskade lite med mjölken och då återkom de små på kroppen.
    Nu under julhelgen har jag fått i mig en hel del mjölk (risgrynsgröt, sill, Jansson osv) och idag har han fläckar över hela kroppen, ilsket rött på kinderna och haft ont i magen. Försöker bifoga ett foto om det går. Vad tror ni? Är det mjölkallergi.
    Efter din beskrivning ovan så skulle jag säga ja. Blev han bra på en veckas mjölkfrihet och dålig igen när du äter mjölkprodukter så är det nog ingen tvekan. Ofta brukar man få vara mjölkproteinfri längre tid för att se tydligt resultat, men det låter ju som du redan listat ut vad det är
    Välkommen hit!
  • Kavat
    2Fina skrev 2010-12-26 12:34:57 följande:
    God fortsättning allihopa!!

Finns det något belägg för att det är enklare att bli morotsallergiker om man är mjölkallergiker? Billy fick idag smakisar med morot och efter cirka en timme så kräktes han upp allt, inkl bröstmjölk som han fick efteråt... Känns så hopplöst då vi verkligen vill få han att äta riktig mat så han kanske sover bättre på nätterna, inatt efter midnatt vaknade ehan en gång i timmen, skitjobbigt
    2Fina skrev 2010-12-26 13:52:44 följande:
    Eller förresten, han fick ju smaka lite äppeldryck (4 månaders) kan det vara den?
    Tack detsamma!
    Det är lite lurigt med allergier och hur de beter sig. Det är inte alls säkert att han är allergisk mot morot eller mot äpple, men just nu funkar det inte alls för att hans mage är skadad av mjölkproteinet (eller om det finns något mer som ställer till det också). Det kan ta ett par månader på mjölkfritt innan magen har läkt.

Inte för att det är säkert att det är "samma" på din kille, men min 3-åring reagerade jätte starkt på morot, blåbär och ja nästan allt som vi gav honom när han var under året. Han spydde upp det och fick ont i magen osv. Ett tag trodde jag nästan att han var allergisk mot allt. Nu var han ju allergisk mot rätt många saker, men inte mot morot eller blåbär. Jag testade ett par gånger med några månaders mellanrum, men det funkade inte alls. BVC-tanten jag hade då tjatade om att jag måste ge morot. Men det kom ju bara upp igen och då är det ju ingen idé. När han var 12 månader och ätit mjölk, ägg, soja och sädesslagsfritt i 2 månader då funkade morot, blåbär och en massa andra saker som han inte "tålt" som liten.
    Min teori är alltså att det var för starkt på något sätt för hans mage. Och som jag tidigare skrivit, så är det inte säkert att han sover bättre för han får "riktig mat". Tvärtom kan det vara svårsmält i början och speciellt eftersom han är allergisk och provocerats nyligen, för då är ju magen extra "uppretad" och känslig.

Tyvärr så innehåller ofta barnmatsburkar morot eller äpple för det är billigt...
    Men mitt råd är att hoppa över morot och äpple någon månad till och försöka med andra "snälla" saker. Vad som är snällt för honom är svårt att veta. Men här funkade potatis, palsternacka, ris, majs, banan, kött, kalkon, kyckling och lax och det var typ det och Profylac han levde på tills han var 1 år.
    Barn mår inte dåligt av enformig mat så länge han ammas eller får Althéra i gröt/välling osv så bör han få han i sig det han behöver.
  • Kavat
    Lilla Fjun skrev 2010-12-27 17:37:40 följande:
    En snabb fråga. Kan man använda Aromat som krydda till mjölkproteinallergiker. Står att det innehåller mjölksocker men är det samma som mjölkprotein?
    Nej!
    Mjölksocker är detsamma som laktos och innehåller mjölkprotein.
  • Kavat
    2Fina skrev 2010-12-27 16:59:20 följande:
    Är det nån som vet hur jag kan göra ersättningen tjockare?Skulle jag kunna mala havregryn och göra en liten gröt och späda på med ersättning? Eller är det överjobbat? Billy äter gärna lite tjockare mat från sked och det är så drygt att sitta och mata ersättningen med sked och han tröttnar efter 20-30 ml. Tips?
    Maizena majsstärkelse!  (Dock EJ redningarna som innehåller mjölk)
    Så länge han är så liten så hade jag kokat upp det med lite vatten eller risdryck. Står ett dygn i kyl.
  • Kavat
    2Fina skrev 2010-12-27 18:23:55 följande:
    Tack för tips!! Synd att han har ägg- och mjölkallergi, konstigt med utslagen....

Vad jag än säger så försöker sambon hitta något annat, nu undrar han varför vi inte kan ta mannagryn och blanda ut ersättningen med? Vad ska jag svara?
    Att han är för liten för vetegröt, vilket är mannagryn.
    Vete ska introduceras FÖRSIKTIGT och inte med gröt av enbart vete.
  • Kavat
    2Fina skrev 2010-12-27 17:55:58 följande:
    Ska jag blanda Maizena majsstärkelse i ersättningen då eller?
    Du kokar upp vatten och maizena och ställer i kylen. Värmer det du ska använda i t.ex micron och sen tillsätter du Althéran och olja. Maizena tjocknar ju direkt, så  mängden majsstärkelse är beroende på hur tjockt du vill ha.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar