• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

tjooohej skrev 2010-12-30 22:13:07 följande:
    Tänkte göra chokladpudding till efterrätt imorgon. Provat en gång förut med havremjölk o vanliga köpepulvret, men då stelnade inte puddingen!!!  Funkar det med nåt annat, ex risdryck?, cocosmjölk? Allergi  mot soja o mjölk.
    Tack på förhand:) 
    Snabbgelatin alternativt koka upp innan med maizena så basen är tjockare. 1/3 Kokosmjök och 2/3 risdryck använder jag. Men tar jag Santa Marias 5 dl kokosmjölk som varit i kyl så skiktar den sig och jag tar det feta i botten. (Häller av det första "rinnande och använder till annat.)
  • Kavat
    NoahLeah skrev 2011-01-03 15:08:52 följande:
    Miralicia: Hon har ammat i princip dygnet runt sen hon föddes, det är bara vissa dagar som det blir längre pauser emellan. Tror att många gånget använder hon mig som napp...hon vägrar ta vanlig napp.
    Hon har gått upp väldigt sakta hela tiden men sista vägningen hade hon gått upp 270 g på 2 veckor, ska tydligen vara helt ok.
    En anledning till att jag skulle ge ersättning var även att hon gick upp för lite i vikt med tanke på hennes födelsevikt på 4160, vet inte hur det kan spela ngn roll.
    Mina har även ätit för att de har haft ont. Men då bör de bli bättre efter ett tag på mjölkfritt. Sen behövde mina säkert närheten också när de hade ont...
    Fel tag är precis som Miralicia skriver vanligare än man tror... Och då får de ju inte i sig tillräckligt...
  • Kavat
    kakdeg skrev 2011-01-03 00:34:55 följande:
    Nu har jag gett sonen mat med skummjölk 3 ggr och jag har inte sett några symptom på mjölkallergi, men när jag gav ca 1 dl turisk yoghurt så spydde han 12 timmar senare och så fick han eksem över hela kroppen som tog ett par veckor att få bort.

Ska jag prova någon mildare mjölkprodukt eller ska jag prova med fil eller smör istället? 

Kan det bero på att mängden skummjölk i en Semper-matburk är mycket mindre än mjölkproteinet i turkisk yoghurt?
    Det är ju bara mjölk i youghurt. I en barnmatsburk med skummjölk är det ju vannan mat också, om det var det du gav? Sen spelar ju mängden roll och att youghurten inte är tillagad..

Vad vill du uppnå? Kunna ge en viss mängd eller veta om han är allergisk fortfarande? När provocerade du sist?
  • Kavat
    kakdeg skrev 2011-01-03 21:09:12 följande:
    VetVeta om han är allergisk fortfarande. Jag provocerade för ca 2 veckor sedan. 
    Idag fick han åter mat med skummjölk och det har gått bra.  
    Förstår jag dig rätt nu? Och för två veckor sedan funkade inte youghurt?
    Har läkaren sagt att du ska provocera igen? Eller var ni osäkra på reaktionen på youghurt?

Förstår nog inte dig riktigt kanske, men om han reagerade för 2 veckor sedan på ypughurt så är han fortfarande allergisk. Däremot så låter det ju inte som att han är superallergisk...
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-01-05 16:28:06 följande:
    Utöver Kavats tips om bearnaissås så ytterligare 3 förslag:

Krossade nachochips!

Annars om man tål havre så kan man förtjocka iMat eller annan mat-havregrädde  (koka upp med lite redning) krydda lite och ringla över.

Tål man ägg så kan man vispa äggvita så det blir vitt men fortfarande lite rinnigt (inte så hårt som maräng då alltså) så att man kan ringla över
    Eller /och så kan man ha köttfärssås på. Mycket fyllning är finessen när man inte har ost.
  • Kavat

Blir så arg när jag läser om försäkringar. Det första man ska göra dag 1 när man fått barn är att teckna en försäkring. Ta hem papprerna som gravid och skicka in dem från BB. Då är man "helförsäkrad" om nu inte förlossningen på något sätt gett komplikationer.

Hade inte försäkringsbolaget haft sina "gratisförsäkringar" som man tar när barnet är i magen så hade man tecknat en försäkring från dag 1. Nu tror man att det inte är bråttom och bebisen är ju ändå "försäkrad" och väntar. Jag vet, jag gjorde samma sak med de andra barnen. Men händer det då något med barnen, så får man inte en "full" försäkring. Och skulle det hända hemskheter under tiden man har gratisförsäkringen så är det mycket den inte täcker.. Lätt att vara efterklok men jag kände mig mycket lurad när jag insåg detta.

Tyvärr så är det ju jag som var slapp som inte tog mig tid att läsa allt det finstilta och ansåg att bebisen var försäkrad...  Så ta lärdom! Och ni som inte har försäkrat, gör det innan läkare konstaterar en allergi. Står det inte på några papper någonstans hos bvc eller läkare så är det ingen konstaterad allergi och då är det inget man måste uppge. Men försäkringsbolaget vill ofta ha in fullmakt att kolla papper från bvc., läkare OM det är så att ni behöver utnyttja försäkringen i framtiden, så luras bör man inte.

Alltså om ni söker ersättning för allergier så kollar de så att det inte fanns några allergier innan försäkringen tecknades. Detsamma gäller alltså om man byter försäkringsbolag. Så det är väldig lurigt att byta bolag när man väl tecknat en försäkring för då vill nog båda friskriva sig, om de kan.

Men försök att få att de bara friskriver från ex. mjölkproteinallergi och inte övriga allergier. Vet inte om det går, men försöka duger.

• Kavat
    2Fina skrev 2011-01-05 20:32:44 följande:
    Fast vi hade väntaBarn-försäkringen och dom hörde av sig redan efter någon vecka efter födsel och undrade om vi ville teckna samma försäkring för Billy som vi hade för Leya, man har ju ändå gratis 6 månader men försäkringen rullar bara på tack vare att vi tecknaden den när han var så liten. Gör dom inte så för alla?
    Det var ju schysst om de gjorde så!

Nä, inte för oss, med de andra två i alla fall. Men eftersom deras allergier inte uppdagades förän väldigt sent så var de ju redan försäkrade.
  • Kavat
    LadyM skrev 2011-01-07 17:52:44 följande:
    Mjölksyra E270 innehåller inte komjölksprotein, om jag förstått saken rätt! Har oxå undrat över det!
    Japp, stämmer. Mjölksyra är ok!

Dock finns det mjölksyra i någon chipssort typ med sour cream som innehöll mjölkprotein men innehåller det sour cream så gissar man ju nästan att det är mjölk i vilket fall.. Men tror (hoppas) att det är ändrat nu.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar