• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

EL I : Hur går det för din lille son och hans store mage!? Fått bukt på det än?!

Här hemma har vi en jätte glad tjej men betydligt mindre mage. Tänk vad dumma vi varit som inte fattat!! Och nu har hon helt plötsligt börjat äta jätte bra..hon som alltid varit petig med maten. Hon vägrar dock dricka annat än vatten. Hon förstår nog inte att denna mjölken är bra! Hon säger bara " jag får ont i magen när jag dricker mjölk" om jag tjatar på henne. Men det blir nog bättre sen !

Lilla hönan är idag äntligen bra i magen efter två dagar med grönt/gult diarré. Tänk vad så lite som en smula kan ställa till det..lillstumpan!!

• Tibell

Min dotters bajs är fortfarande mörkgrönt! hon har ju ätit mjölkfritt i 1½ månad nu. De gånger hon råkat få i sig mjölk ( även ytte pytte mängder..typ som att bita i våra fingrar som hållt i någon som innehåller mjölk ) får hon vattniga/skummiga gröna diarréer med gula prickar i ( sorry för detaljerna ;) ).
    Så hennes gröna bajs verkar vara normalt för henne..eller?!

• Tibell
    EL I: Vad skönt att det är på bättringsvägen i allafall! Mindre roligt att det faktiskt lutar åt veteallergi! Det finns ju vete och havre i så mycket! Eftersom Bella fick positivt svar på patchtestet har vi lekt med tanken att hon kanske också är veteallergiker. Nu hoppas vi verkligen inte att så är fallet. Skulle dock bli svårt att förklara varför hon fick eksem där vetet satt i över en vecka! Jag har läst lite om veteallergi och det verkar som sagt finnas vete i mycket!
    Ska hålla alla tummarna att eran lille pojk snart mår bra igen! Och hoppas inte natten blir allt för tuff för pappan!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-03-18 08:58:57 följande:
    Tredje natten utan att vakna för lillplutten ingen välling på 3 kvällar och då har han sovit Ska försöka hitta nåt bröd som inte är vete i och se om det gör nån ytterligare skillnad.I går bajsade han 7 ggr. Vet inte omdet var att han fick i sig 1 tsk yoghurt eller om det beror på att vi tagit bort en hel del vete. I vanliga fall får han ju främst ont i magen av mjölk och det had ehan inte i går/natt så det tyder ju inte på att det skulle vara pga mjölken.Han tål ju en liten mängd mjölk, typ 1 tsk utan att det blir nåt..
    Vad skönt att han sover bra =) Är ju guld värt när man får sova hela nätter!

Skönt att han tål så pass mycket mjölk. Önskar jag min lilla höna också gjorde. Just nu kan vi inte ha någon mjölk i huset för det räcker med att vi hållt i något som innehåller mjölk och att hon sedan biter på våra fingrar så får hon eksem och bajsar diarré i två dagar =( Känns som om allergin bara blir värre!! Hur sannorlikt är det att allergin växer bort innan hon fyllt 1?!
  • Tibell
    Amulett skrev 2010-03-18 13:59:44 följande:
    Min kille fick stora nässelutslag vid kontakt med mjölk vid 5,5 månader. Vid läkarbesöket tyckte läkaren att det inte var någon idé att testa med mjölk förrän vid 2 år - då fanns det enligt henne en chans att det verkligen hade vuxit bort. Så nu har han varit helt mjölkfri i 1,5 år och nu verkar det ha vuxit bort - eller åtminstone blivit mycket mycket mycket bättre. Vi tyckte det var väldigt skönt att slippa fundera över provokation under 1,5 år och under tiden faktiskt ändå få en chans att se att det blev förbättringar, t.ex att han inte fick fnasiga underarmar längre av att vara på öppna förskolan/hos kompisar.Dessutom mycket lättare att säga till folk som tyckte att liiiite mjölk väl inte kunde skada - varför har ni inte mjölk hemma så att vi kan hadet i kaffet!? Nu var det blankt nej - ingen risk för oplanerad provocering hemma innan han var 2 år
    Gud vad skönt att ni fick en läkare som verkligen tog eran sons allergi på allvar! Om inte Bella visar något på pricktestet eller blodprovet om två månader ska vi provocera henne! Jag har väldigt svårt att tro att det har hunnit växa bort tills dess. men denna läkaren är helt säker på att visar det inget på blodprov eller pricktest så finns där ingen allergi. Blir det nu så att vi måste provocera henne kommer jag kräva att det görs där på plats...så de själva får se! då kanske vi kan glesa ut provoceringarna efter det! Men nu hoppas jag att pricktestet kommer visa positivt. Hon har ju trots allt snabba reaktioner på mjölk!
    Nu har vi även märkt att hon är lite känslig mot äpple. 2 ggr på raken har hon fått röda prickar längst siderna på magen samt på kinderna efter äpple! Men det är ju rätt lätt att utesluta =)
  • Tibell

Har också gröten med de datumet hemma..2 förpackningar dessutom! Hur gör man med dessa då?! Går man tillbaka till apoteket med dem?! Tur att dottern bara äter smakisar än så länge!

• Tibell

Ni vars barn reagerar på vete. Hur yttrar sig reaktionerna. Hur lång tid efter intag kommer dem?! Måste de alltid få eksem ?!

• Tibell
    Pokergirl skrev 2010-03-18 20:10:24 följande:
    Men hur gör vi nu? 4 månadersgröten är ju återkallad från Semper och som det står på hemsidan så är den restnoterad.
    Undrar jag med !!!??
  • Tibell

På lördag ska vi ha dop för lilltjejen! Vi har tänk att ha allt mjölkfritt för att slippa tvinga våra gäster att tvätta händerna stup i kvarten!
    Jag har tänk att baka frallor. Men eftersom jag är av den lite lata varianten tänkte jag göra det lätt för mig och använda kungsörnens färdigpaket ( de blandas med vatten+jäst)

Ingredienser: vetemjöl, siktat rågmjöl, socker, farinsocker, malt av råg, surdegspulver av råg,
    skållat vetemjöl, salt, rapsolja, maltmjöl av korn, vitaminer: B1, B2, niacin och B6, mjölbehandlingsmedel:askorbinsyra

Kan jag köra på detta tro?!

• Tibell
    Amulett skrev 2010-03-21 14:35:38 följande:
    Jag tycker det ser helt OK ut.Matbröd är ofta (men inte alltid) mjölkfritt!Om du vill baka bullar så blir kanelbullar godare/saftigare med Solhavre än med mjölk, iaf enligt mig. Min mamma har till och med bestämt sig för att hon alltid ska baka med Solhavre framöver, även om allergin växer bort - hon har aldrig fått så många komplimanger för sina bullar säger hon
    Vad skönt =) Degen står och jäser just nu!

Håller samtidigt på att baka pizzabullar! använde faktiskt solhavre då och just nu ser degen riktigt saftig och god ut =) Ska bli spännande att se resultatet sen!!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar