• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

Jos skrev 2010-03-14 20:57:16 följande:
    Men har hon bra "konsistens" på avföringen? Här har det varit rätt löst de senaste gångerna. Bajsar kanske 3-4ggr/dygn.
    Nu bajsar hon oftast på toaletten så jag vet inte exakt hur konsistensen är..men den är nog rätt så normal. Bajsar 1-2 gånger om dagen!
    Hur ofta bajsade hon innan hon började med Altheran ?!
  • Tibell
    Amulett skrev 2010-03-14 21:08:36 följande:
    Tack! Vi behöver alla tummar vi kan få Och jag hoppas verkligen att båda dina tjejer snart mår riktigt riktigt bra!5 dl välling motsvarar 2,5 dl mjölk (om man inte gör vällingen på t.ex mjölk istället för vatten), iaf enligt den tabell vi fick för mjölkprovokationen.Däremot motsvarar tydligen 1 dl barngröt 1 dl mjölk.
    Tack *kram*

Vad knasigt att sköterskan sa så till mig!?
    På tal om kalkbehov. Måste inte alla vi i familjen äta kalktabletter nu då om all mjölk ska bort här hemma ?! Vi är redan på god väg att få väck allt. Finns lite frysmat som innehåller mjölk kvar..men det äter jag och sambon på kvällen om barnen sover!
  • Tibell
    Jos skrev 2010-03-14 21:13:31 följande:
    Hon bajsade nog fler ggr innan vi testade Althera, dock ammade jag då.Mängden avföring var dock mindre. Nu är det större mängder och som sagt väldigt illaluktande..Läste någonstans att det tar ett tag innan mjölken försvinner helt ur systemet..kanske är därför?
    Jag är själv så ny på det här! Men det tar, precis som du säger, ett tag innan all mjölk försvunnit ur kroppen! Hur länge har hon ätit mjölkfritt?! Kan ju vara så att hon reagerar på den ersättningen och att hon bör testa en annan sort! Men verkar hon ha ont utav det ?! Vissa barn bajsar ju ofta. Min dotters bajs luktar APA, men det gör nog det av denna sortens ersättning. Kan det lukta annat egentligen..ersättningen i sig luktar ju knappast hallon ;)
  • Tibell

Usch sicken ledsen stumpa jag hade igår =( Hon hade sååå ont i sin lilla mage..trots att hon bara fått i sig så lite som en smula! Hennes eksem ser finare ut idag..men fortfarande inte bra! Dessutom hade hon diarré i morse! Stackars min plutt!!
    Hon har inte velat äta på hela morgonen pga av sitt magonda..sån här blir hon alltid om hon råkat få i sig yttepytte mängder!

Idag lagade jag första hela måltiden mjölkfritt..gick kanon! Stora dottern åt upp hela portionen =) Dock vägrar hon fortfarande att dricka annat än vatten. Men det kommer kanske efter hand ?! När hon förstått att det är inte den mjölken man får ont i magen utav. Jag sa nämligen det till henne..att det är inte någon farlig mjölk. Till svar fick jag " jo mamma,, man får ont i magen av mjölk". Min lilla tjej..varför har hon inte sagt något innan =(
    Nu när jag ser bilderna i galleriet ser till och med jag den stora skillnaden...jisses! och vi som bara trott att det var en gosig bebismage ;)

• Tibell
    Fåret Shaun skrev 2010-03-15 14:11:44 följande:
    Hej jag har en plutt på 4½mån med diagnos mjölkallergi. Har ätit mjölkfritt sen han var ca 2½vecka. Har varit till dietist och går på koll hos läkare, och vi ska inte provocera killen då reaktionen varit stora och snabba bara jag missat lite. Har allergi i familjen, min lillebror blev av med sin mjölkallergi vid en ålder på 11år.
    Hej hej!! Min lilla är med 4½ månad!
    Skönt att ni fått läkare som lyssnar på er och inte ber er provocera. Vi har inte alls haft samma tur. Men jag hoppas det vänder för oss snart med =)

vad har eran lilla haft för sympom ?! Hur blir han om du råkat missa?!
  • Tibell

Jag har precis skritivt ut en cm tjock bunta med massa recept jag plockar från era sidor =) Hur bra som helst!

Hur tycker ni jag ska gå vidare med stora tösen ?! Ska jag be att de pricktestar henne samtidigt som vi ska pricktesta Bella !? Hon mår ju avsevärt mycket bättre på mjölkfritt! Jag känner mig sååå dum som missat alla varningsklockor. När hon vägrade äta glass, bullar, tårtor, yoggi, oboy, vanlig mjölk mm så trodde jag bara hon var kräsen. Hon har alltid varit petig i maten och alltid ätit väldigt små mängder med mat. Men till saken hör att vi gjorde tester på henne när hon var liten för mjölkallergi pga av dålig viktuppgång+ diarré! Men proverna visade inget så vi fick 3-månaders kollik som diagnos på henne. Då hade man ju inte er som kunde tala om att tester inte alltid visar rätt. Så nu har vi plågat henne hur länge som helst! Fast det går inte någon större nöd på henne åndå får vi hoppas! Hon har ju varit smart nog själv att utesluta rena mjölkprodukter. kommer aldrig glömma de gånger vi försökte tvinga i henne mjölk och hon satt bara och spottade tillbaka det i glaset när vi inte såg =(

Sen en annan fråga. Har någon utav er som gjort patch test fått falska positiva reaktioner?! Bellas cirkel med plitor från veten sitter fortfarande kvar..trots att jag smörjat med mildison i två dagar ( 7 dagar sedan jag tog bort plåstret )! till och med jag kan kanske erkänna att det var ett positivt resultat på vete. Men samtidigt håller jag hoppet uppe att det bara var en falsk reaktion!

• Tibell
    Tibell skrev 2010-03-15 18:46:01 följande:
    Sen en annan fråga. Har någon utav er som gjort patch test fått falska positiva reaktioner?! Bellas cirkel med plitor från veten sitter fortfarande kvar..trots att jag smörjat med mildison i två dagar ( 7 dagar sedan jag tog bort plåstret )! till och med jag kan kanske erkänna att det var ett positivt resultat på vete. Men samtidigt håller jag hoppet uppe att det bara var en falsk reaktion!
    Såg att min fråga hoppas bak i tråden! så jag ställer den igen! någon som varit med om detta?!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-03-15 22:47:17 följande:
    kan inte det där med patchtest men det sunda förnuftet säger ju att hon borde vara väldigt allergisk mot vete eftersom det sitter kvar så länge trots för kort tid "på ryggen". Har svårt att tro att det kan bli ett falskt resultat på bara en sak och ett falskt positivt resultat har jag också svårt att tro...
    Okej. Ja du har nog rätt ! Vi får se hur hon reagerar när hon börjar med lite vete! Men det är i regel sena reaktioner på det va?! Typ som magont och diarré?! Men jag håller fortfarande hoppet uppe att det var en falsk positiv reaktion!

Idag har hon fortfarande diarré sen hon fick en smula med mjölk i sig i söndags! Inte många gånger men rikligt när det väl kommer. Grönt med gula prickar i. Precis som sist vi provocerade! Men samtidigt var det bra detta skedde..för nu fick alla inblandade se hur känslig hon är! Behöver jag tala om att det blir mjölkfritt på dopet nästa helg ;)
  • Tibell

Nästa helg är det dags för dop! Vi har tänkt att göra allt mjölkfritt för att slippa utsätta Bella i onödan! Vi har tänkt göra pastasallader..krämiga sådana! Men vad kan vi använda istället för cream freish?!
    Tack på förhand!

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar