• lysa

Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)

Jag hade fallit bort från listan, så jag lägger dit mig igen....

BF-lista:
    tuds, 1:a barnet, BF: 20 augusti
    Li81, 2:a barnet BF 23 augusti.
    Klaveret, 2:a barnet BF 26 augusti
    Loris, 2:a barnet BF 29 augusti
    Moyo, 2:a barnet, BF: månadsskiftet augusti/september
    Lisabettan, 3:e barnet, BF: början av september
    LindaMattias, 1:a och 2:a barnet BF:6 September 
    Pencil, 1:a barnet, BF: månadsskiftet september/oktober
    Lysa, 3:e barnet, BF: 21 Oktober
    Lysa med son-00, dotter-09, BF 21/10
  • lysa

Det har ju fullkomligen exploderat i tråden de senaste dagarna - jättekul!

Tinko
    , Blomsteröga & Jeanyn: Kul att ni hittat hit - Välkomna {#lang_emotions_smile}....Beklagar förlusten av er lille Blomsteröga och grattis till den nya graviditeten. Jeanyn - Kul att någon fler är beräknad i Oktober, men jag är fortfarande sist dvs får vänta längst på det lilla miraklet i magen...Kan det inte dyka upp någon som är beräknad senare?

Loris: Vad skönt att du fick havandeskapspenning och slipper slösa med föräldrardagar.

Angående fika har jag tyvärr inget utrymme förrän jag har gått på föräldrarledighet igen (till sommaren). Dagarna ägnas åt jobb, kvällarna åt 10-åringen, 1-åringen och åt sängen. Är fortfarande rejält graviditetstrött....

• lysa

Ja, det här med vikt är ju intressant. Jag tillhör dom som också har en tendens att gå upp mycket i vikt i samband med graviditet. Med första gick jag upp 25 kg och med andra 30 kg. Tyvärr har viktnedgången varit betydligt trögare efter sista barnet. Kan bero på ökad ålder och ett cocacolaberoende (lilla damen har varit mycket orolig nattetid med ibland 8-12 uppvak/natt) så jag startade denna graviditet med +14 kg... Kan inte gå upp lika mycket denna gång då mina leder inte kommer att klara av en så tung kropp så jag försöker att tänka i alla fall lite på vad jag äter. Är inte rigorös men lite eftertänksam.... Jag ligger nu på + 1kg jmf med då jag blev gravid och är i vecka 15. Hoppas på en viktuppgång på 10-12 kg som ändå skulle motsvara 24-26 kg plus jämfört med det jag vägde innan dottern. Men det förutsätter nästan att jag ska orka röra mig under sommaren dvs ingen foglossning.

Jag tycker också att det är viktigt att barnmorskorna är lyhörda. Att väga sig hos barnmorskan är inte obligatoriskt, så man kan säga till att man vill avstå eller att man inte vill bli skuldbelagd för viktfrågor.

Li81: Vad spännande med ultraljudet att få veta vad det är för kön...Ser fram emot en rapport.

• lysa

Angående syskonvagn så har vi ännu inte spanat in marknaden på Babyproffsen och Barnens Hus. Men direkt då den här handikappande tröttheten jag lider av på kvällarna och helgerna försvinner ska vi börja utforska. Mannen fick nyligen ett erbjudande om att köpa en begagnad babytravel syskonvagn, men jag vill gärna själv utforska innan vi eventuellt slår till. Är priset rätt är ju begagnat jättebra {#lang_emotions_smile}....

Är det fler än Li81 som har slagit till på syskonvagn? Ni som har köpt syskonvagn - hur har ni tänkt runt modell etc? Pris?

Vad jag har förstått är leverens-tiderna långa om man ska beställa ny vagn ssk från Emmaljunga. 2-3 månader har jag hört och att det tom kan bli längre ibland just under semesterledigheterna. +/- 2v är ju den normala födsel-intervallen så det börjar ju vara dags för barnvagn om man ska köpa nytt för många i tråden... Tycker det här med konsumtion kan vara riktigt kul! (Även andras...)

• lysa
    Loris och Li81:
    Vad mysigt att få veta att det var en tjej respektive kille. Ni verkar båda vara "in tune" med bebisen. Om jag förstår rätt så gissade ni båda rätt med avseende på kön. Själv tror jag att har en liten kille i magen och jag hoppas att vi får besked på rutinultraljudet.

Tack för delade tankar rörande vagn! Angående leverenstid så tror jag att Emmaljunga är värst, men det är nog bra att ffa för er som har kommit längre att börja sondera barnvagnsterrängen. Sedan kan jag ju tänka mig att tvillngar rätt ofta anländer tidigare än beräknat{#lang_emotions_smile}...

Ang listor har jag inget bra tips förutom att de små liven ofta behöver mindre än man tror och att det som är essentiellt för en familj är helt ovidkommande för en annan. Med dottern tyckte jag att barnvagn, babysitter och skötbord kändes nödvändigt. Hade dessutom köpt diverse olika bäranordningar: bärsjal, babybjörn och en ergonomisk sele beco butterfly men den lilla var helt olik andra och ville absolut inte bli buren på det sättet. Det kanske kommer till användning denna gång. Spjälsängen är också i princip oanvänd...Hon har sovit med oss och nu sover hon med sin pappa, så att jag ska få vila så mycket som möjligt.

Har nu ca 4 veckor kvar innan jag blir föräldrarledig igen. Både skönt och lite gruvsamt. Jag hoppas så att jag är i bättre form. Det är snäppet mer intensivt att vara hemma och vi har börjat disskutera hur vi ska lösa det hela. Maken kommer eventuellt få vara hemma på deltid också i juni. Sedan har han semester Juli och Aug.

Ska gå och sanera mig och varva i gång inför jobbet. Hoppas ni alla får en mysig och sjukdomsfri Valborg!
  • lysa
    Moyo: Bra lösning att mannen är hemma från Juli. Angående Sep-Okt för vår del funderar vi om dottern kan gå på dagis halvtid och maken är föräldrarledig på halvtid. Alternativt att vi har make och dotter hemma båda två på heltid... Vi har inte riktigt landat i vad som som vi tror blir bäst även om det lutar åt dagisvarianten...

Loris: Med dottern har jag aldrig varit på öppna förskolan. Har varit alldelens för nojig med smittor: influensa, RS och magsjuka...men här framåt sommaren så brukar ju epidemierna lugna sig så det är ju en jättebra idé{#lang_emotions_smile}. Har du utforskat öppna förskolemarknaden något? Tips på bra ställe?

Starla: Härligt att få köpa barnvagn! Angående mjuklift har jag använt det då jag kört kombinationen av enbart sittvagn och lift vilket var otroligt smidigt då jag med sonen bodde i lägenhet 3 trappor upp utan hiss! Med dottern har jag dragit med hela vagnen in på folks altaner och hallar dvs varit en mer besvärlig gäst...Vi bor nu i lägenhet med hiss så jag har inte haft behov av liften på samma sätt....

Lillebror:
    En barnmorska med det bemötandet som du beskriver skulle jag absolut inte vilja ha. Att vara gravid kan vara omgärdat med en hel del oro och då är det superviktigt att bli bemött respektfullt och att man känner förtroende för barnmorskan. Mitt råd är byt! Har ingen personlig erfarenhet av att byta men i kontakt med all sjukvård gäller att du har rätt att byta. Jag skulle inte lida om jag vore du!
    Det här med graviditeter kan verkligen vara så olika och jag känner precis igen mig i det här med kopplingen att inte må bra/ha ont/vara mindre aktiv och besöka kylskåpet/frysen/skafferiet allt mer frekvent...Där ligger förklaringen till min viktuppgång vid de tidigare graviditeterna.

Klaveret: Jag tycker det här med barnvagnar är superkul. Har inte haft en bugaboo själv men jag har ändå några tankar...Buggan tycker jag är snygg och lättkörd ffa sommartid och med vinterhjulen fungerar det även vintertid. Tycker att liggdelen ligger lite långt ner för min smak vilket gör att varukorgen blir svårare att nå . Eftersom jag använder vagnen även som inhandlingsfordon så fällde det avgörandet för mig. Alla våras behov är ju olika...Kvalitetsmässigt är de kompisar som har bugaboon nöjda. Det fanns något chassifel som kunder förekomma före 2009, men det drabbar ju inte dig om du köper nytt
  • lysa
    Lillebror: Jag skulle ringa till någon av de andra barnmorskorna och förklara hur det var och att jag ville byta. Lycka till!

Moyo: Hade också en släng av HF då jag väntade sonen med protein i urinen, svullnad och högt blodtryck. Det är ju en av sakerna som barnmorskorna ska screena för så jag förstår verkligen att ditt förtroende inte är grundat. Det som är bra med HF är att oftast går det bra med barn nr 2 (om man inte bytt partner) men man ska ju ändå naturligtvis hålla koll...Kolla på Tradera efter stödbälten om du vill spara en hacka...

Sofia76: Välkommen!!!

Pencil: Du behöver säkert inte oroa dig. För det första är livmodern vinklad olika dvs viss bär barnet mer mot ryggraden och blir därmed inte särskilt runda om magen. Vissa har mer utvecklad rygg och magmuskulatur och går inte upp särskilt mycket i vikt. Men sedan tror jag att graviditeten är en tid då de flesta behöver ta det lugnare...Är stressen på jobbet övergående?

Monchichi och Jeanyn: Kul att få lite tips angående ÖF. Vart ligger Tegs respektive Ålidhems ÖF? Har en dotter som hatar att åka bil (hoppas att det är övergående...) så bilfärder är någonting jag helst avstår....

Ang rutinultraljud har vi tid 26/5 dvs sist av alla här men är man beräknad sist så får man ju ta det{#lang_emotions_foot_in_mouth}...Jag längtar men det känns så långt borta och jag hoppas att allt ser bra ut och att vi får reda på könet - jag vill gärna veta...

Hoppas att ni får det jättemysigt på fikat! Min energi räcker tyvärr inte till just nu ffa på kvällarna är jag så trött, men jag hoppas att det blir bättre då jag inte jobbar och har kommit lite längre i graviditeten. Andra trimestern ska ju vara den gyllene trimestern....Känner inte riktigt så. Illamåendet har mildrats men tröttheten finns fortfarande där. Har börjat knapra niferex varannan dag och får se om det hjälper...Borde egentligen ta det varje dag men tycker att det är lite jobbigt med tabletter just nu....
  • lysa
    Oxytocin: Vilken fin blogg du har! Blir så sugen på ett canon 1,4.....Usch mina habegär matchas just nu inte av plånboken....Är du nöjd med objektivtet?
  • lysa
    Lillebror: Vad bra att du byter barnmorska! Hoppas att du får mer tur med den nya! Jag säger precis som Loris jättebra att få höra andras erfarenheter av öppna förskolan! Otroligt praktiskt att bo granne med en bra öppen förskola{#lang_emotions_smile}

Loris: Jag lider med dig...Huvudvärk är så dränerande och kan ju bero på högt blodtryck. Hade du högt blodtryck i förra graviditeten också? Se till att få maximalt med avlastning så att du får vila. Hoppas att det ger med sig snart!

Moyo: Ha det så trevligt i Skellefteå!
  • lysa

Har alla andra lämnat tröttheten bakom sig?

Själv är jag fortfarande ofantligt trött trots bra blodvärde. Börjar misstänka att det är kombinationen av två täta graviditeter, en dotter som sover som en kratta och att jag inte reagerar på graviditetshormonerna med att stråla som gör att jag bara längtar efter att få sova...Blir inte direkt piggare av att ha en deklaration hängandes över oss (har fått uppskov till 31/5) samt ha två lägenheter (har en hyresfastighet) som ska hyras ut och det är lite bråttom eftersom månadsskiftet ur båda aspekterna närmar sig med stormsteg.

Vi får dessutom besök av vår dotters farfar med fru och vår lägenhet är verkligen ett totalt kaos. Jag kör mantrat i mitt inre att de inte kommer för att hälsa på en välstädad lägenhet utan människorna som bor där. Dessutom brukar jag propagera för att inte städa innan besök för att dra ned prestationskraven i bekantskapskretsen....Men det finns ju en nivå också för sanitär olägenhet.

Jeanyn - vad härligt med ultraljud som visade på en frisk bebis! Kul att du nästan har samma BF. Jag längtar efter att slippa vara sist på BF-listan i den här tråden...Kommer nog att vara rätt tålamodsprövande då bebis efter bebis ploppar ut medans man själv fortfarande är rejält höggravid...

Fika låter jättetrevligt. Jag skriver inte upp mig på listan än. Måste bara avvakta och kolla upp så att det inte krockar med sonens fotbollsmatcher etc....Men i Juni är jag ju föräldrarledig igen och förhoppningsvis piggare

Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)