• Glittran

Carlanderskatöserna del 19

Carlanderskatöserna del 19 För oss som håller till på Carlanderska!

Här kan vi stötta varandra i motgångar och glädjas åt varandras medgångar.
    och prata om allt möjligt inga frågor är dumma frågor för oss här inne.

Nya kämpare är ALLTID välkomna!

Gamla trådar:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m48635816.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m46453306.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m44331969.html

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m42035091.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m38981292.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m35838235.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-29 22:35
    Carlanderskatösernas listtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m52179200.html

• Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19
  • Resande
    sydney skrev 2010-04-20 10:30:16 följande:
    Smyger mig in i tråden. Är en kommande Carlanderska tjej, hoppas jag. Har kontaktat dem idag och hoppas hinna med en behandling innan de håller sommarstängt. Ska gå via distansklinik på min hemort. Känns som om man har många frågor. Har hört talas om långa och korta metoden. Är det någon som känner att de orkar förklarar det för mig, för och nackdelar med de olika metoderna?
    Välkommen! Man gör korta eller långa beroende på ens egen kropp. Har man t.ex ingen egen ägglossning (äl) så kan det bli den långa varianten där man först tar nässpray i någon vecka innan man börjar med sprutorna. Sedan tar man både nässpray och sprutor parallellt, men annars borde själva ivf processen vara ungefär det samma. Jag gjorde den korta och är därför inte helt insatt i hur det långa går till.
    Den korta fungerar så att man börjar med sprutor som stimulerar tillväxten av ägg typ cykeldag 2 eller 3. Sedan går man på första vaginala ultraljudet (vul) några dagar senare, tror jag gjorde mitt efter 6 dagars sprutande. Man kontrollerar tillväxten av äggen och reglerar dosen på medicin beroende på hur allt ser ut. Sedan börjar man med en annan spruta för att hämma för tidig ägglossning. Sen har jag för mig att det görs ett vul till och då bestäms tid för äggplock. Man får reda på vilken dag man ska sluta med sprutorna och när själva ägglossningssprutan ska tas. Man får även extra tillskott av progesteron för att hjälpa till att bygga upp slemhinnan. Jag minns inte allt helt i detalj så fråga gärna på om du undrar om något annat...
    Fördelen med den korta är väl att hela processen förhoppningsvis är klar betydligt snabbare än med den långa. Själv startade jag 13 mars, hade ÄP 25 mars och ET 31 mars. Med den långa så sprayar man ju första någon vecka så det hela drar ut lite längre. 
  • Happiness

Har precis kommit hem från CA. Spolningen gick bra. Kändes nästan ingenting. MW är otroligt snabb. Det bästa är att bägge äggledarna är heltfria och slemhinnan såg fin ut. Alltså inga problem med det!!! Härligt med goda nyheter. Nu ska vi dit i början på maj och få slutresultatet. Spännande! Men jag har på känn att MW kommer säga att vi klarar detta själva utan deras hjälp.

Dom tog ju också TSH igen ska bli spännande att höra om det gått ner. Vet inte vad vi ska göra om hon säger att det inte finns några hinder för oss att klara detta själva. Jag är bara rädd att tiden rinner ut. Vad säger ni nadra om det?

• Happiness

Har en fråga. Hur många gånger testar man progesteronet för att se om man har ÄL eller inte?

• Resande
    Happiness skrev 2010-04-20 12:51:19 följande:
    Har precis kommit hem från CA. Spolningen gick bra. Kändes nästan ingenting. MW är otroligt snabb. Det bästa är att bägge äggledarna är heltfria och slemhinnan såg fin ut. Alltså inga problem med det!!! Härligt med goda nyheter. Nu ska vi dit i början på maj och få slutresultatet. Spännande! Men jag har på känn att MW kommer säga att vi klarar detta själva utan deras hjälp. Dom tog ju också TSH igen ska bli spännande att höra om det gått ner. Vet inte vad vi ska göra om hon säger att det inte finns några hinder för oss att klara detta själva. Jag är bara rädd att tiden rinner ut. Vad säger ni nadra om det?
    Vad skönt att det inte kändes och att allt såg bra ut! Vi var ju oförklarligt barnlösa och beslöt oss för att vi inte orkade kämpa utan det var lika bra att göra IVF med en gång. Det hade kanske fungerat efter något år men vi orkade helt enkelt inte med det. Har ni ekonomiska möjligheter så kör på för sjutton! Har ni tur kanske ni kan få något till frysen också som ni sedan kan utnyttja för syskonförsök. Då är ju äggen från i år och ni har att ta ifrån även om äggreserven skulle börja sina. Jag är en sån som vill göra allt man kan för då behöver man aldrig ångra att man åtminstone inte försökte...
  • Happiness
    Resande skrev 2010-04-20 12:58:39 följande:
    Vad skönt att det inte kändes och att allt såg bra ut! Vi var ju oförklarligt barnlösa och beslöt oss för att vi inte orkade kämpa utan det var lika bra att göra IVF med en gång. Det hade kanske fungerat efter något år men vi orkade helt enkelt inte med det. Har ni ekonomiska möjligheter så kör på för sjutton! Har ni tur kanske ni kan få något till frysen också som ni sedan kan utnyttja för syskonförsök. Då är ju äggen från i år och ni har att ta ifrån även om äggreserven skulle börja sina. Jag är en sån som vill göra allt man kan för då behöver man aldrig ångra att man åtminstone inte försökte...
    Vad du är gullig. Ja precis så tänker jag också. Bara att köra på.
  • Vädur 78
    Happiness skrev 2010-04-20 12:52:23 följande:
    Har en fråga. Hur många gånger testar man progesteronet för att se om man har ÄL eller inte?
    Vi testade det bara en gång
    CARLANDERSKA ÄR BÄST!!!♥♥♥
  • Vädur 78
    Happiness skrev 2010-04-20 12:51:19 följande:
    Har precis kommit hem från CA. Spolningen gick bra. Kändes nästan ingenting. MW är otroligt snabb. Det bästa är att bägge äggledarna är heltfria och slemhinnan såg fin ut. Alltså inga problem med det!!! Härligt med goda nyheter. Nu ska vi dit i början på maj och få slutresultatet. Spännande! Men jag har på känn att MW kommer säga att vi klarar detta själva utan deras hjälp. Dom tog ju också TSH igen ska bli spännande att höra om det gått ner. Vet inte vad vi ska göra om hon säger att det inte finns några hinder för oss att klara detta själva. Jag är bara rädd att tiden rinner ut. Vad säger ni nadra om det?
    Ibland hittar de ju inga fel och ändå blir man inte gravid, vi är oxå oförklarigt barnlösa.
    Tror inte de hindrar er från att göra IVF, så kör på
  • Vädur 78
    Resande skrev 2010-04-20 12:48:43 följande:
    Oftast måste du spraya längre än en vecka. Du ska få en sprayblödning och den kommer oftast mellan spraydag 7-12 och sen är det bra om den värsta blödningen har slutat innan sprutstart
  • sydney

Tack för svar! Ska till min läkare på distanskliniken på tisdag och se vad som kommer hända, om det blir långa eller korta metoden. Ska även göra en äggledarspolning på tisdag, kanske inte är helt nödvändigt när det ändå blir IVF/ICSI men tänkte att det kan vara bra att ha det gjort i alla fall. Jag är på dag 1 idag, kanske blir så att jag börjar sprayar på dag 21. Det är inte alls lång tid kvar. har knappt smält det här att det blir IVF/ICSI för oss, allt har gått så snabbt. Fick för en vecka reda på att mannens spermier är få till antalet. Efter 2,5 års försök så ville vi köra igång med IVF direkt. Vi har en gemensam dotter som snart fyller 4 år och det var inga problem att få henne.

• Vädur 78
    sydney skrev 2010-04-20 13:07:18 följande:
    Tack för svar! Ska till min läkare på distanskliniken på tisdag och se vad som kommer hända, om det blir långa eller korta metoden. Ska även göra en äggledarspolning på tisdag, kanske inte är helt nödvändigt när det ändå blir IVF/ICSI men tänkte att det kan vara bra att ha det gjort i alla fall. Jag är på dag 1 idag, kanske blir så att jag börjar sprayar på dag 21. Det är inte alls lång tid kvar. har knappt smält det här att det blir IVF/ICSI för oss, allt har gått så snabbt. Fick för en vecka reda på att mannens spermier är få till antalet. Efter 2,5 års försök så ville vi köra igång med IVF direkt. Vi har en gemensam dotter som snart fyller 4 år och det var inga problem att få henne.
    Skönt att det går snabbt och händer saker Lycka till och fråga på om du har fler frågor. kram
Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19