Inlägg från: calcaneus |Visa alla inlägg
  • calcaneus

Carlanderskatöserna del 19

Hu! Nu har jag tagit Suprefacten. Den var ju inte förfylld utan jag fick bra upp den ur en liten burk med hjälp av ett SPJUT till nål. Sedan bytte jag nål till en liten smal, liknande de som Orgalutranen har så sedan gick det bra. Men jag lyckades nästan arbeta upp lite stickrädsla där en stund {#lang_emotions_tongue_out}

Så nu gäller det! Göteborg på måndag!
  • calcaneus

Ja, så var det avklarat. Själva plockandet gick bra, det var Torbjörn som skötte det, snabbt och effektivt. Det där morfin-aktiga man fick i armen snurrade verkligen till det i skallen! Skönt när det lade sig så jag kunde titta på UL-skärmen. Jag borde bli radiolog i ett nästa liv, tröttnar aldrig på att titta på sådant.

De fick ut 22 ägg på 24 blåsor, och eftersom vi fick åka hem hittade de nog i alla fall lika många spermier. Trist bara att de vill att vi skall vänta en hel opåverkad cykel tills de sätter in {#lang_emotions_yell} Jag vill ju fortsätta nu!
    Ganska öm i magen är jag, det blöder lite och jag har tagit alvedon en gång sedan vi kom hem, mest för säkerhets skull.
  • calcaneus
    mulan skrev 2010-05-10 17:56:56 följande:
    Grattis till lyckat ÄP . Då får vi se hur stort fotbollslag du får till frysen nu . Kan ju bli ett gäng . Förstår att det blir segt att vänta nu. Men ni hinner FET innan sommaren då iaf?
    Det är väl gränsfall, beror på hur kroppen reagerat och så... Vore ju skittrist om det inte blev så.
  • calcaneus
    mulan skrev 2010-05-10 18:25:13 följande:
    Tolkade ditt svar fel. Hoppas att ni hinner innan sommaren
    Tack! 
    De partajjar inte i provrören, de blir ihopkommenderade med pipetter, vi kör med ICSI. Stackars den labbtjejen som blir satt på att pilla in spermier i alla de äggen!
  • calcaneus

Längtans Stina: Vad jobbigt det låter! Jag är så tacksam att jag fick göra korta, tycker det verkar jobbigt med sprayandet. Dem måste ändå hjälpa att ha tösen som "lockbete"? Själv tycker jag att det tar udden av oron att vi redan har kisen (2½ och inte särskilt trotsig än)

• calcaneus

Ledsen att jag bombar tråden, men jag måste ju prata av mig här, det är ju inte så många andra som är insatta i svängen (även om det är fler än man tror)

De ringde idag och sa att de har fått 17 normalt befruktade embryon som de nu odlar vidare. Det är ju helt sagolikt! Men hon som ringde förberedde mig på att det knappast blir något FET före sommaren. De har sista dag frö FET 30/6 och det hinner jag knappast till. Jag är såklart otålig men får väl hejda mig i alla fall.
  • calcaneus
    Längtans Stina skrev 2010-05-11 18:33:41 följande:
    Vet du vad som avgör om man kör en kort eller en lång behandling?
    Jag har läst på internetmedicin att man skall välja korta metoden om kvinnan kan antas vara lässtimulerad (döh!) om hon tidigare haft stora problem med biverkningar på långa metoden och om man vill åt den kortare tiden av något annat skäl. Så de utgår väl från att den långa är standard.
    mulan skrev 2010-05-11 18:49:10 följande:
     Hur mår du idag?? Uppsvälld??
    Det var värre igår, idag är det mer som om jag ätit lite mycket (vilket jag har, maken har gjort pannkakor och han är världsbäst på det) Jag är på det hela taget förvånad över att det gått så smidigt, tyckte inte ÄP gjorde ont heller.
    Maken undrade såklart över spermiekvaliteten, och hon som ringde hade inga siffror men sa att det i alla fall tveklöst blivit ICSI. Vi får väl tillfälle att fråga senare hoppas jag.
  • calcaneus
    mulan skrev 2010-05-11 19:58:09 följande:
    calcaneus: Skönt att det inte blev värre Tycker inte heller att ÄP gjort ont. Endel får ju jätteont men jag tror oxå det beror på läkaren. Dom är så duktiga på CA. Kändes mer när jag var i Linköping
    Jag tror jag är lite tålig också. Det bådar ju gott: jag hade en smidig förlossning så det borde du också få i så fall!
  • calcaneus
    Längtans Stina skrev 2010-05-11 21:09:51 följande:
    Calcaneus: Himmel! 17 ägg, det var bra värpt av dig ;) Men vad är det som gör att ni inte sätter tillbaka ett embryo inom 4-5 dagar? Det verkar som om det är väldigt individuellt med behandlingarna även om vi går på samma klinik.
    Det är för att jag tog Suprefact som äggmognadsspruta. Den skall tydligen göra att överstimuleringen klingar av snabbare och minskar risken för allvarliga symtom men samtidigt påverkar den hormonerna så att chansen att bli gravid den cykeln är minimal. Jag tror att den är alternativet till att helt avbryta behandlingen helt enkelt. Och det är klart, jämfört med att göra om hela alltet är det här ju bättre.
    Så samtidigt som det känns bra att ha så många embryon att hoppas på så finns det ju en baksida också.
  • calcaneus
    Längtans Stina skrev 2010-05-11 21:29:43 följande:
    Och hur väljer personalen ut vilken metod som är bäst för varje patient? Och vad för allvarliga symtom kan man råka ut för med ovitrelle? Vet du det?
    Distansgyn såg vid första VUL dag 6 att jag var överstimulerad och minskade dosen Gonal-F. På VUL dag 9 tog de blodprov och sa åt mig att sluta med Gonal-F. På grund av antalet äggblåsor och östrogennivån (tror jag) i blodprovet bestämde de på Calanderska att jag skulle ta Suprefact istället. Det är en medicin som enligt FASS används mot prostatacancer så det är nog ingen jättevanlig medicin.
    Alltså: om man inte är överstimulerad funkar Ovitrelle utmärkt och man kan göra ET direkt.
    Risken med överstimulering är att vätskebalansen i kroppen rubbas och man kan bli uttorkad samtidigt som man har vätska i buken. Den kan behöva tappas samtidigt som man får vätskedropp.  Det brukar visst vara värst efter ÄP eftersom alla äggblåsor är punkterade då kan fortsätta läcka vätska.
    OM ajg har fattat rätt, jag är ju ny i den här svängen men gillar fysiologi.
Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19