Inlägg från: Vädur 78 |Visa alla inlägg
  • Vädur 78

Carlanderskatöserna del 19

Hemflyttad skrev 2011-09-20 16:19:26 följande:
    Angående AMH så trodde jag att det var något man brukade kolla INNAN man började med IVF för att det skulle vara bra för att beräkna sprutdos. Jag har uppfattat det som att det visar ungefär hur många äggblåsor och ägg man kan räkna med. Att äggen skulle ta slut har jag aldrig hört! Är det inte så att man har ett visst antal "antral follicles", vad det nu heter på svenska, i början av varje cykel och att dessa primära äggblåsor försvinner ändå oavsett hur många som blir till ägg?

Ja, man ska väl inte sitta och spekulera alltför mycket. Läkarna har ju koll!

Vädur - de tycker väl att det är dags för en ordentlig utredning och det är säkert bra.

Sötisa - hur gick det idag? Hoppas du fick se fina kort på blastisarna och hade ett bra samtal!

Finns ingen ledig signatur - grattis till bebisarna!

Hur är det med alla andra?
    Det ända de tog innan start var FSH tror jag, sen vet jag inte vad de gick på när de bestämde dos.
    Jag har innan fattat det som även att man gör IVF så försvinner inte äggen snabbare, Sköterskan på ÄP sa så nu sist med har jag för mig.
    Jo jag hoppas det blir bra i slutändan
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Hemflyttad skrev 2011-09-20 16:52:38 följande:
    AMH är fortfarande ganska nytt, tror jag, och rätt dyrt. Jag har aldrig tagit testet själv. De tyckte inte heller att det var någon idé att kolla det på CA eftersom jag gjort IVF tidigare. Han kollade däremot äggstockarna på första besöket för att se hur många potentiella äggblåsor det fanns.

För mig var det inte tal om att göra fler prover eller ändra något nu på senaste samtalet. Det är ju bara "otur" att det inte funkar, tycker de. Suck. Men men, kanske har de rätt och att det funkar nästa gång!
    Ja jag tror de kostade några hundra att ta detta provet. Tror att bara för några år sen att det nästan tog 8 veckor att få svar men Mirakelbarn här i tråden fick svar på 11 dagar så hoppas jag har samma tur.
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Toppenloppan skrev 2011-09-20 19:45:58 följande:
    Hemflyttad; Du har helt rätt, äggen tar INTE snabbare slut för att man gör IVF. Även vid egen ÄL börjar mängder med ägganlag att mogna, skillnaden vid IVF är att behandling syftar till att mogna alla dessa och plocka ut. I egen cykel avstannar alla utom 1-2 ägganlag som lossnar vid ÄL, de avstannade är ändå borta för evigt!!!
    Å vad skönt att höra
    När har du BF? 
    ♥♥♥
  • Vädur 78

Kom ingen remiss med posten idag så blir inget blodprov i morgon, försöker ställa in mig på start i November istället eller kanske göra IVF light istället........

♥♥♥
  • Vädur 78
    Toppenloppan skrev 2011-09-20 19:50:42 följande:
    Äter man rätt dos Levaxin spelar nivån av antikroppar mot sköldkörteln INGEN roll, de kollar man bara vid diagnos för att veta vilken slags sjukdom man har som orsakar brist på sköldkörtelhormon. 100 låter som ganska vanligt vid den vanligaste sjukdomen som orsakar brist.... Det är helt andra antikroppar jag menade, olika immunologiska orsaker...
    Då kan man ju undra varför de vill kolla detFörvånad Har ju ätit Levaxin sen 2007 och har säkert varit och tagit blodprov 40-50 ggr under dessa år.... TSH hoppade väl lite precis efter jag fått barn men är stabilt nu igen. Då skulle prednisolon inte göra någon nytta för mig eller?
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Loppan: har du koll på Prolaktin med? Vad är det för symptom då? Hör det ihop med sköldkörteln? Det värdet var bra 2007 i alla fall
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Sötisa skrev 2011-09-20 17:14:14 följande:
    Vädur och hemflyttad- jag kan ha fel ang AMH, jag kan ha misstolkat läkaren. Tog iaf upp mitt skyhöga värde idag med Tb och han sa bara att det var bra och om vi vill fortsätta i framtiden så lär inte äggen ta slut:)

Jag hade givande samtal med honom, vi pratade om framtiden och denna behandling och om alla mina misslyckanden.. Jag blev inte så mycket klokare eftersom de inte kan hitta vad som kan vara fel.
    Jag får fina ägg/embryon och till frysen ibland. Alltid tillbaka två stycken. Skjöldkörteln, TSH, AMH, antikroppar och alla andra värden/prover har visat sig är bra. Jag har opererat bort den äggledare som kan ha orsakat missgynnsam miljö. Kunnat utesluta polyper och annat i livmodern. Inte svamp eller baktriell vaginos. OCH jag har en ivf-dotter sedan innan, som kom till på första försöket.
    VAD är det som kan vara fel. Det KAN inte vara otur. Inte 16 gånger!!!
    Skönt med ett givande samtal Jobbigt att man inte kan hitta någon orsak och som du säger 16 ggr kan ju inte bara vara otur..... Har du kollat sköldkörteln mer än en gång? Mitt värde hoppade ju rätt mycket i början
    ♥♥♥
  • Vädur 78

Nu har jag varit och tagit mina prover så nu är det bara att vänta..... tror jag hade ägglossning igår så den kom tidigt och då är det ju absolut kört att hinna starta nu i okt.
    Men men vem vet de kanske sätter STOP för oss nu 

♥♥♥
  • Vädur 78
    Hemflyttad skrev 2011-09-22 11:00:19 följande:
    Vädur - hoppas att ni får resultaten supersnabbt så att ni kan börja i oktober. Annars får du köra med mig i november!

Själv väntar jag fotfarande på ägglossning efter senaste försöket, brukar alltid vara försenad efter IVF, men mer än vanligt den här gången. Men det spelar inte så stor roll om allt blir lite förskjutet, har ändå inga planer den här hösten som jag måste försöka anpassa behandlingen runt. Det känns skönt, kan bli så stressigt annars.

Hoppas alla får en fin dag!
    Börjar ställa in mig på november istället om vi får göra fler försök.....jobbig väntan på svar nu....
    Tänk om de bara kunde hitta var det bero på, ge en tablett och sen blev man gravid
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Toppenloppan skrev 2011-09-22 19:32:48 följande:
    Vädur:

var det verkligen de antikropparna de tänkte ta då, mot sköldkörteln menar jag???? Annars finns det andra antikroppar man kollar när IVF inte riktigt fungerar, kan inte namnet på dem alla utan till men tex kan man kolla lupus antikoagulans, fosfoslipidantikroppar och så en massa fler....

Har man några av dem kan kortison/Prednisolon hjälpa.....

Prolaktin har INTE med sköldkörteln att göra utan bildas uppe i hypofysen. Det är ett amningshormon egentligen och är en av förklaringarna till att man oftast inte blir gravid när man ammar. För högt värde kan bero på en godartad tumör i hypofysen/hjärnan och ger bla mensrubbningar, läckande, växande bröst och även synpåverkan..

BF 24/10 för mig....
    TPO var det i kryssat i remissen det är väl antikroppar? Å det är ju snart Bara en månad kvar, kan ju bli när som snart då
    ♥♥♥
Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19