• didda

Carlanderskatöserna del 19

Toppenloppan skrev 2011-04-19 20:31:00 följande:
    Slemhinnan kan även tappa i kvalitet om den växer för länge eller mognar snabbt!
    Okej, tack för info! Då är de inte helt ute och cyklar på CA då Inte för att jag tror att de inte har koll men dte är ju onekligen väldigt sällan man läser om detta att slemhinnan kan bli dålig om man väntar för länge. Men som sagt- det känns ju positivt att de "individanpassar" behandlingen på detta sättet.
  • didda

Hej tjejer! Får jag fråga om en sak nu igen? Jag gjorde ju ÄP i torsdags och det var uppenbarligen alldeles för tidigt (precis som jag trodde) Fick ut endast 5 ägg (tidigare ivf:er på CA 14 och 16 ägg). Igår pratade jag med dem på telefon och då hade 2 befruktats (tidigare 9 och 12). Så visst inser man att något gått riktigt fel!

MEN- på ÄP sa Göran att vi skulle satsa på 3-dagsodling om de flesta äggen befruktades. Nu var det ju bara 2 som gjorde det men barnmorskan sa ändå att Göran sagt att vi skulle satsa på söndag för ET. Jag undrade då om det inte var bättre att få tillbaka dem som 2 dagars (dvs ET idag) och hon pratade med Göran igen om mitt önskemål men han vidhöll söndag. Jag kommer att få både tillbaka om de överlever. Men varför i hela fridens dar ska vi vänta tills imorgn? Det är ju endast 2 stackare kvar och jag skulle ju ändå få tillbaka båda...och alla pratar ju om att miljön är bättre livmodern än i labbet.....

Nu till frågan (jag glömde att fråga barnmorskan igår, jag var så chaockad och upprörd och grymt besviken)- kollar dom äggen någon mer gång innan det är dags för ET? Jag tänker när de odlas i 3 dagar om man kollar en extra gång? För är det så att de inte klarar sig vill jag ju hellre veta det idag så vi slipper sitta och åka imorgon (har 30 mil enkel resa till Göteborg). Någon som vet?

Och om vi inte kommer till ET kan man hävda felbehandling på något sätt då och eventuellt få ett extra försök finansierat? Jag menar nu både sänkte de dosen och plockade mig 4 dagar tidigare än förut och med det resultat som blev känns det ju som att det inte var riktigt rätt....sen snackade ju Göran om det där med slemhinnan som argument för att plocka så tidigt men den sa han ingenting om i torsdags när jag sa att nog plockade vi för tidigs iaf...då sa han att åldern spelar en stor roll för äggskörden men herregud, jag är ju bara2 månader äldre nu jämfört med förra gången! Och äggen gick från 16 till 5 och de befruktade från 12 till 2!!! Känns konstigt att han skyller på åldern när de ändrade både dosen och plocktiden..

Förlåt att jag spyr galla men jag känner mig så fruktansvärt besviken :(

• didda
    Vädur 78 skrev 2011-04-23 12:59:30 följande:
    Mom: förstår om du är besviken! Hoppas inte de plockade dig tidigare bara för att det är helgdagar nu! Om du ändå ska få tillbaka 2 så vore det ju bättre att få tillbaka idag, men de vill nog kolla så du får fina embryo tillbaka istället!
    De kollar embryona kl 10 varje dag tror jag det var.
    När de ändrade om i våran behandling i feb och allt gick åt pipan så behövde vi inte betala något, men nu gick ju nästa behandlling oxå åt pipan så nu har vi väl avverkat 1 försök i vårat 3 pack.
    Men man undrar ju vad de håller på med där för tillfället......

Kram kram å håller tummarna! 
    Tack för svaret Vädur 78! Hoppas att du skulle svara eftersom jag ju har läst vilket jäkla strul du har haft med doser hit och dit och att du inte fått respons för dina egna erfarenheter och önskemål!

Jag tycker också det vore bättre att jag hade fått tillbaka dom idag! Som sagt- när jag ändå ska få båda liksom....

Usch- jag hoppas verkligen inte det har med helgdagarna att göra! Jag har faktiskt inte ens tänk tanken innan men nu när du säger det så....för visst kan man tycka att min distansläkare också borde ha lite koll på saker och ting...och hon sa ju i måndags att hon trodde äggplock tidigast lördag (3 dagar senare än vad det nu blev) och detta med slemhinnan sa ju hon ingenting om alls! Hon mätte den ju och kommenterade tom att hon först hade svårt att se den ordentligt så hon fick flytta vul-staven lite för att se bättre....och om nu sleminnan var så redo som Göran sa borde väl hon ha sagt något om den......

Men om de tittar på embryona idag också kan man ju hoppas att de ringer idag om det inte ser bra ut...kan inte låta bli att tänka på en av tjejerna här i tråden som fick samtal från dem när de suttit i bilen en lång stund....

Usch, vad detta är jobbigt!

Kram tillbaka till dig!
  • didda

Vädur78: men usch- hände det er också alltså! Den tjejen jag tänkte på var en annan- atika eller liknande, minns inte riktigt. Låter ju jätteknäppt att de inte hörde av sig innan om det såg dåligt ut redan på dag 2 men kanske fanns det en chans att det skulle se bättre ut dag 3? Hoppas det blir bra för er till hösten när ni drar igång igen!

Fismamman: hoppas, hoppas att det ser bra ut för både dig och mig imorgon!

Sötisa: oj, har du haft nästan samma erfarenheter som mig alltså! Det har jag missat- jag har nog inte följt tråden helt slavisk ddå trots att jag trodde det. Vad fantastiskt att det ändå gav en graviditet men så förbannat skittråkigt att det blev mf! Beklagar verkligen!

Vad gäller detta att vänta för att se vilka som utvecklar sig bäst har jag ju full förståelse för att de gör. Tidigare 2 ggr har jag ju fått tillbaka blastisar och det har ju känts jättebra- men å andra sidan har det jui nte fungerat iaf.

Men det jag ifrågassätter nu är att det bara är 2 som blivit befruktade och Göran sa redan innan ÄP aatt jag kommer få tillbaka 2 oavsett (fick även tillbaka 2 perfekta blastisar förra gången). Då kan man ju tycka att jag lika gärna kunnat få tillbaka båda idag istället för att vänta tills imorgon om nu båda ändå ska tillbaka. Om nu miljön ändå är allra bäst i livmodern....jag fattar inte resonemanget riktigt...det spelar väl ingen roll om man ser om något är bättre eller säämre imorgon när jag ändå ska få tillbaka 2 av 2 möjliga liksom...jag hade utan tvekan köpt det om dte varit fler än 2 som varit befruktade....eller om jag bara skulle få ett tillbaka...nej jag tycker det rimmar illa men vad kan man göra annat än att foga sig i det de bestämmer...men är det så att det inte blir något ET imorgon då kommer jag att kräva en förklaring på varför de handlade som de gjorde med de olika förändringarna.

Hoppas det går bra för dig till hösten!

• didda
    Vädur 78 skrev 2011-04-24 17:34:30 följande:
    Mom: Hur har det gått idag?? Tänker på dig! Kram
    Tack Vädur 78, det värmer!

Har precis kommit hem och jag är så lättad att jag knappt förstår det! Båda embryorna var fina idag! Det ena hade 8 celler och det andra 10 vilket tydligen var precis som det skulle vara (3dagars ska visst ha mellan 6-10 celler).

Hade Margareta på ET och hon var underbar! Vi berättade hur sjukligt nervösa vi varit och vilken tur vi hade som fick de enda 2 som befruktades tillbaka. Då sa hon att det minsann var tur för dem också med tanke på hur det hela utvecklade sig sen gick hon inte in närmare på det men jag fick en känsla av att vårt "fall" kanske varit uppe till diskussion om att det kanske inte skulle gå vägen till ET....men det är bara spekulationer från min sida, jag vet inte och nu spelar dte ingen roll.

Det känns så skönt att vi kom till ET. Detta är vår sista syskon-ivf och det hade känts så surt om det inte hade gått till ET. Nu fick vi vår sista chans och går det inte vägen tror jag det är lättare att släppa och gå vidare än om om detta sista försök hade slutat utan ET. 

Nervterrorn som varit de senaste dagarna har varit vidrig! Och såhär är det många som har det varje gång (som får få ägg) Jag beundrar dem som orkar gå igenom detta gång på gång! På något sätt känns det som att ruvningen den här gången inte kommer att kännas lika jobbig som tidigare gånger- inget kan kännas jobbigare än väntan de senaste dygnen....och resan till Göteborg idag ska vi inte tala om...satt som på nålar hela vägen (30mil) och jag var nära att kräkas flera gånger! Pust!

Hur har det gått för dig idag fismamman?  
  • didda

Tack tjejer

Fismamman: stort grattis! Vad härligt att det gick bra för dig också! Då håller vi tummarna för att det blir ett par eskimåer också! Jag har testdatum den 7/5. Samma dag som dottern fyller 2 år! Vi ska ha kalas den dagen och jag vet faktiskt inte om vi kommer att orka testa på morgonen den dagen. Om inte mensen har kommit (det brukar den iofs göra antingen dagen innan eller på testdagen) så kanske vi väntar till dagen efter för att inte riskera att vara ledsna på dotterns stora dag!

• didda

Tack för alla ruvargrattis

Love is everything: förstår hur du menar, jag var ganska aktiv här på FL under vårt första syskonförsök och kände att det blev för mycket....jag blev helt stirrig och besatt nästan och det var skitjobbigt. Under andra ivf:en var jag totalt oaktiv här (men läste bla den här tråden relativt flitigt) och det var rätt så skönt. Nu när det är sista försöket hade jag nog tänkt hålla mig undan igen men så blev det ju så tokigt med det tidiga äggplocket och jag hade så många frågor som jag ville ventilera med tjejerna här i tråden så då blev jag lite aktiv igen...och nu hänger jag nog kvar fast jag ska försöka att inte gå till överdrift med mitt analyserande av mig själv

amorosa: skönt att snart vara igång igen! Tror inte de är förvirrade på CA- tänkt bara på alla som går där och som det inte strular för För min del- nu med facit i hand- kan jag förstå att de valde att göra som de gjorde (om det nu var pga slemhinnan som Göran sa första gången), de ville väl testa något nytt när vi nu gjort 2 ivf:er med många ägg och perfekta blastocyster tillbaka utan graviditet. Kanske kan äggen på något sätt vara av bättre kvalitet om de inte är så många (vilket iofs verkar konstigt iom att jag ändå fått felar fina blastisar förut men men) plus att kanske slemhinnan är bättre nu då....vi får se hur dte går helt enkelt.

Lycklig vill ha mer: vilka underbara nyheter! Stort grattis!

• didda

Jag hade också bruna flytningar som övergick i rött blod dagarna efter jag plussat med dottern. Jag hade dessutom rejäla kramper i magen ett par dagar. Men allt gick bra! Det är som sagt väldigt vanligt men såklart blir man orolig! Håller tummarna för att det ska gå bra!

• didda

Längtar mycket: vad underbart! Grattis!

Lito: håller tummarna på tisdag!

Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19