• sydney

Carlanderskatöserna del 19

Smyger mig in i tråden. Är en kommande Carlanderska tjej, hoppas jag. Har kontaktat dem idag och hoppas hinna med en behandling innan de håller sommarstängt. Ska gå via distansklinik på min hemort. Känns som om man har många frågor. Har hört talas om långa och korta metoden. Är det någon som känner att de orkar förklarar det för mig, för och nackdelar med de olika metoderna?

• sydney

Tack för svar! Ska till min läkare på distanskliniken på tisdag och se vad som kommer hända, om det blir långa eller korta metoden. Ska även göra en äggledarspolning på tisdag, kanske inte är helt nödvändigt när det ändå blir IVF/ICSI men tänkte att det kan vara bra att ha det gjort i alla fall. Jag är på dag 1 idag, kanske blir så att jag börjar sprayar på dag 21. Det är inte alls lång tid kvar. har knappt smält det här att det blir IVF/ICSI för oss, allt har gått så snabbt. Fick för en vecka reda på att mannens spermier är få till antalet. Efter 2,5 års försök så ville vi köra igång med IVF direkt. Vi har en gemensam dotter som snart fyller 4 år och det var inga problem att få henne.

• sydney

Är det någon i tråden som har gått på Carlanderska med distansklinik på hemorten. Vad har ni i så fall betalat? Blir det billigare om man köper trepack också? Vi kommer antagligen bara besöka CA 2 ggr, för äggplock och återföring.

• sydney

Tack för uppgifter om priser. Får fråga min distansgyn vad de tar. När jag har gjort utredning så har det varit 260 kr för besök och snart är jag uppe i frikort. Men det gäller kanske inte när det VUL för IVF?
    Om det "bara" kostar 23 000 kr så skiljer det inte så mycket mot att betala för 3 pack och då kan man ju betala för ett i taget och hoppas att 1 (eller 2) försök räcker.

• sydney

GRATTIS TILL ALLA PLUSSARE!!

Kul att läsa att CA är så poppis och duktiga. jag ska snart påbörja mitt första försök, som nog blir ett ICSI. Jag var hos min distansläkare idag, gjorde en spolning "för skojs skull" och han sa att äggledaren såg ut att tillhöra en 20 åring... kul att höra (jag fyller 33 år i år). I alla fall, så har jag tagit de blodprov som CA kräver och de skickar remissen idag. Det blir den långa metoden, ska börja spraya 10 maj och sedan besök på distanskliniken 25 maj.

Distanskliniken tar 5000 kr och de trodde att CA tar 25000 kr så det blir sammanlagt 30000 kr, får se om jag ringer CA och dubbelkollar, har läst lite andra belopp här i tråden. Om detta inte lyckas hoppas jag på ägg till frysen så jag kan göra FET nästa gång vilken blir lite lättare och inte lika lång process.

• sydney

Hapiness: jag vet inte vad som avgör val av metod. Jag frågade lite om det här i tråden förra veckan. Läkaren föreslog långa för mig och jag ifrågasatte inte det. glömde av att fråga honom. Kanske för att de inte vet första gången hur jag kommer reagera....

• sydney

happiness; ska du påbörja IVF eller har du börjat redan?
    Intressant att läsa om hur ÄP upplevs.

Ni som har kört långa metoden, hur har er "tidsplan" sett ut?
    jag börjar spraya 10 maj, jag är lite nyfiken på när ÄP kan tänkas bli.

Har fått svar från CA nu, ska betala 20 000 kr till dem och 5000 kr till distanskliniken = 25000 kr för ett försök. Bättre än 30000 kr som jag var inställd på, men ändå mycket pengar.

• sydney

Hapiness: vi har ännu inte varit på Carlanderska så jag vet inte vilken läkare det blir, har bara träffat läkaren på distanskliniken. Kommer bara åka till CA för ÄP och ET. Vet inte varför det blev långa, kom inte för mig att fråga läkaren när jag var där i tisdags. Frågar jag nog när jag ringer dit nästa vecka. Om ni gör långa metoden så börjar man spraya på dag 21 och för att hinna med ett försök innan de stänger i sommar så skulle sista mensens första dag vara senast 3 maj. För korta metoden vet jag inte vad sista datum var.

Annars har de inga väntetider på CA. När jag ringde dem så sa de att det bara var att börja på, enda kruxet är då sommarstängningen.

• sydney

jag vet inte exakta datum men det verkade som hela juli och säkert lite i aug också.
    Då borde du hinna med ett försök också, om du kommer igång att spruta på dag 2 eller 3 i nästa cykel.

• sydney

hapiness: min man har för få spermier. Så jag förmodar att det blir ICSI för vår del. De har inte hittat något på mig, så jag hoppas att det är ok. Vi har ju en dotter som blir 4 nästa vecka, och henne hade vi inga problem att tillverka.
    Det var kanske en lyckoträff. Vi har sparade pengar så vi behöver inte heller låna. Men man kunde ju använda dem pengarna till nåt annat, men får vi ett barn på detta sätt så är det värt alla pengar.

Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19