Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

För oss som bakar

På onsdag får jag gäster, och jag har total bakpanik!

Jag har funderat på att göra en ganachetarte, som är det godaste jag vet.
    Men jag vill gärna ha lite fler val.

Är det någon som har tips på nåt gott att baka, gärna lite annorlunda? Alltså helst ingen äppelpaj eller kladdkaka, sånt kan man ju göra själv när som helst...
    Ös på med era bästa recept! =)

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep
    ASL skrev 2011-02-28 18:58:55 följande:
    Tinkerbelle: Försökte mig på dina läckra raspberry and cheesecake brownies igår men jag lyckades minsann inte. Tur att smeten var så god ändå Flört Kan det kanske ha berott på formen? Jag bakade i en glasform, alltså en sån där lite tjockare sak. Den blev liksom inte jämnfärdig och det tog en evighet. Hade säkert inne den närmare en timma och det var bara i kanterna som den blev "fast"... hmm.
    Nu är ju inte jag Tinkerbelle, men jag har hört att det kan bli heltokigt om man gräddar vissa kakor i glasform. Det är tydligen en av bakningen många no-no's
  • Shaun the sheep
    ASL skrev 2011-02-28 19:53:33 följande:
    Jag anade detta... tror nämligen jag gjort samma "misstag" tidigare. Därför införskaffade jag mig en väldans fin lite större bakform idag Skrattande
    Får försöka på nytt helt enkelt!
    Tack för svaret {#emotions_dlg.flower}
    Det är ju så lätt hänt att det blir sådär ibland! Hoppas browniesarna blir färdiga nästa gång!

En annan fråga dock. jag ska ju som sagt ha gäster på onsdag, tänkte jag bacon och broccolipaj till lunch. Tänkte ha en liten sallad till också, och blev så himla sugen på att baka foccatia. Tror ni det blir konstigt att ha det till? :S
  • Shaun the sheep
    ASL skrev 2011-02-28 20:52:16 följande:
    Du kanske inte lyssnar på vad jag har att säga med tanke på mina stora bak-missar Flört
    Men jag tycker det låter väldigt gott med det till Skrattande

(I och för sig är jag himla hungrig just nu och tycker att allt låter supergott...)
    Haha! Jag är också väldigt duktig på bakmissar! Min pojkvän brukar säga "om du för en gångs skull följde receptet så skulle du nog inte behöva slänga så mycket".. Heh Skäms

Jag kör helt enkelt på det! Jag är också superhungrig just nu :/
    Tack, ASL och Queenofangels :)
  • Shaun the sheep
    Belavon skrev 2011-02-28 21:40:48 följande:
    Låter väldigt gott, om du lyckas så berätta gärna. Jag letar goda matbrödsrecept!
    Självklart! Receptet jag ska prova är Leilas, från A piece of Cake. Meddelar om det är nåt att ha på onsdag ;-D
    Tänk om alla tog hand om sina gäster som jag, god lunch med nybakat bröd OCH hembakat fika!
  • Shaun the sheep

"Bakar" chocolate ganache tarte! =)

Imorgon blir det foccacia och morotsmuffins, jag älskar att ha gäster!

• Shaun the sheep
    queenofangels skrev 2011-03-03 22:24:49 följande:
    någon som har tips på vad ja kan baka till vårt dop. ska baka lite olika sortets kakor o 1 tårta. funderar mycke bara över kakorna.
    Småkakor? I så fall tycker jag det är gulligt att baka vanliga mördegshjärtan, och sen ha på rosa- eller blåfärgad glasyr
  • Shaun the sheep
    SamsonS skrev 2011-03-04 10:49:07 följande:
    Tack så mycket för tipsen! :)
    Fast jag tycker du ska göra en ganachetarte! :) Det om något är gott! =)
    Dessutom ser det imponerande ut men tar bara några minuter att göra. När jag bakar åt gäster,
    så vill jag gärna att det ska vara något roligt, något man kanske inte gör själv
  • Shaun the sheep
    principessan skrev 2011-03-14 16:00:44 följande:
    Vad kan man baka för gott utan vetemjöl?
    Chokladtårta a la varennes
  • Shaun the sheep

Provade också dumlekakor i veckan, de var verkligen helt gudomliga! =)
    Det enda problemet var att mördegen smulade sig lite. Men jag var glad ändå!

Idag kommer min pappa på besök, det bli äppelpaj med kanel och kokos efter hans önskemål

Svar på tråden För oss som bakar