Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

För oss som bakar

höstäpple skrev 2010-11-24 18:02:40 följande:
    Någon som har något beprövat recept på saffransbullar med kesella?
    Jag hittar inte mitt från förra året..
    http://www.ica.se/recept?recipeid=713180
    Det här receptet provade jag nu i veckan. Det blev helt underbart bra! Fast som fyllning hade jag 100 g mandelmassa, 50 g smör och lite kesella. Det blev riktigt saftigt och gott!
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep
    höstäpple skrev 2010-11-24 18:08:46 följande:
    Såg himla gott ut men jag tänkte göra vanliga "kusar"!
    Jaha! För mig som hatar russin så blir det oftast kransar faktiskt. Men jag vet att de flesta tycker att russin och sånt hör till
  • Shaun the sheep
    Linny skrev 2010-12-01 22:22:32 följande:
    Stefanie: Säkert.. Går att göra hallon också.

jag experimenterar och gör massa kolasorter nu. Idag gjorde jag en kombinerad hallon/chokladkola.
    Ett lager hallonkola. Lät det svalna och hällde sedan på ett lager med Leilas chokladsmörkola. Mums!! Blir fint med de två lagrena när man skär upp också. 
    Hur gör man egentligen såna där kolor? Sånt är ju så gott!
  • Shaun the sheep

Imorgon blir det första baket för i år, nämligen dulche de lechebrownies Tyvärr kommer det ta en jäkla tid, då jag inte har några burkar kondenserad mjölk hemma, och inte kan jag gå till affären nu heller.. :/
    Får ta allt imorgon förmiddag innan jobbet

• Shaun the sheep
    Jumbopolly skrev 2011-01-13 05:32:48 följande:
    får aldrig till det när jag bakar bullar.. inte bröd heller för den delen... tråkit som tusan.
    på bullarna försvinner sockret efter en dag å brödet blir platt å hårt å kompakt.. =(
    Jag hade samma problem förut, men sen började jag använda degkrokarna till elvispen, och nu blir mina bullar helt gudomliga! =) Nu har jag dessutom en KitchenAid. Men bearbeta degen länge, minst 10 minuter, och låt jäsa ungefär en timme första gången, och 40 minuter andra gången. Det bästa är att inte gå så mycket efter tiden, utan hålla koll, de ska ju jäsa till dubbel storlek ungefär.
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m54592825.html Här finns också lite bra tips! =)
  • Shaun the sheep
    Jumbopolly skrev 2011-01-13 08:31:39 följande:
    tackar.. fick tag i värsta baktipsen ju just när det gäller bullar..
    mycket tacksam för detta.. skall testa detta om ett par månader... Opererar magsäcken nu i februari å kaninte äta på ett tag så får bli sedan när jag kan äta en bulle igen =)
    Men tusen tack för tipsen =)
    Åh, är det en gastric bypass? Jag är väldigt faschinerad av operationer, tycker det är så häftigt hur mycket man kan åtgärda nu.
    Får du äta vanligt bröd, så kan du ju prova samma tips för det!
  • Shaun the sheep
    Bubba80 skrev 2011-01-14 00:00:28 följande:
    Välkommen till Kitchen Aid-klubben Du som var så avis när jag köpte min... Men du är väl nöjd med den?
    Jag är supernöjd! =) Nu känner jag ännu oftare att jag vill baka, det är nästan farligt
    Jumbopolly skrev 2011-01-14 04:29:19 följande:
    ja det är en gastric bypass..
    Å just nu får jag inte äta något alls då jag går på flytkost i 3 veckor inför operation men sedan efter om någon månad eller så.. då får jag ju börja småäta igen fast inga stora mängder...
    får väl äta vanligt bröd kan jag tro men de föredrar nog (å kroppen föredrar nog) grövre bröd...
    Så DET skall bli intressant och se om jag får orekn och viljan att baka vanligt bröd =)
    Gud, vad spännande! Då önskar jag dig lycka till och att du når fram till ditt drömresultat =)
  • Shaun the sheep
    Jumbopolly skrev 2011-01-14 07:45:34 följande:
    Ja mitt drömresultat består inte av kilon.. det består at avv någon gång i mitt liv få ha storlek 38/40
    GUD vad skoj det vore =)
    har gått på sophiakuren nu i 2 dygn å redan rasat 4 kilo =) känner mig rätt nöjd =)
    Jag längtar tillbaka till strl 38. Det var fina tider! Men 2 barn, massor av bakverk och en mildare depression senare, så är jag inte riktigt där. Men nu mår jag bättre och tar bättre hand om mig. Motionerar fortfarande i stort sett inte alls, men jag äter rätt och jobbet är riktigt tungt och slitigt, så jag hoppas  att det hjälper lite :P
  • Shaun the sheep

Jungblom:

Men vilka fina tårtor du gör! =) Vad imponerad jag blir. Såna där höga amerikanskinspirerade tårtor är det bästa jag vet!

Svar på tråden För oss som bakar