Inlägg från: Ann Lee |Visa alla inlägg
  • Ann Lee

För oss som bakar

keya12 skrev 2010-10-17 21:51:50 följande:
    Nej jag la bara in bilden. Men receptet är som följer:
    Skalet:
    300g digestive kex
    125g smör
    1-2 tsk vaniljsocker
    Man krossar digestivekexen och smälter smötek och häller i. Blanda in vaniljsockret. Tryck ut degen i en pajskal och lägg den i en förvärmd ugn på 175 grader i 10-15 minuter.

Fyllningen:
    1 burk kondenserad mjölk (sötad eller osötad)
    Om mjölken är osötad, blandar man i 2-4 msk florsocker
    4 äggulor
    4-5 lime fruket, skal och juice
    Man blandar ägg, mjölk och eventuellt socker och häller sedan i limeskal och juice. Då blir fyllningn lite tjockare i konsistensen. Man häller sedan smeten i pajskalet och gräddar det i ugnen i 15-20 minuter på 200 grader.

Maräng:
    4 äggvitor
    5-6 msk strösocker
    Blanda ägg och socker och vispa den hård. Koka sedan marängen över varmvattenbad under omröring i ca 15 minuter. Spritsa marängen över pajen och grädda på ca 125 grader i ugnen. Lägg pajen i kylskåp eller frys över natten och garnera den med riven limeskal innan servering. Om man har den i frysen bör man ha den framme i rumstemperatur i 20 minuter före servering.

Den var väldigt uppskattad av både sambon och alla hans vänner, även om de normalt sätt inte gillar bakelser, eftersom den inte är så söt i smaken utan väldigt fräsch och lite syrlig.
    Tack!
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Ann Lee
    Candis skrev 2010-10-19 18:19:55 följande:
    Någon som bakar ngt särskilt inför halloween?
    Vi firar inte halloween men på hösten brukar jag baka någon amerikansk-typisk kaka/skördekaka. Det kan bli morotstårta, rödbetskaka eller zucchinikaka... alla med philadelphiaglasyr.
  • Ann Lee
    Snuttjulla skrev 2010-10-26 11:25:41 följande:
    Vilka gulliga bröd, såna ska jag absolut baka till nästa kalas! måste självklart baka dem innan dess men jag ser framför mig hur stor succe det blir om jag serverar de där... Nu ångrar jag bara att jag inte köpt pippi-form, den var ju nästan sötast!
    Tack! Figur-bröden uppskattades verkligen av barnen... de var helt saliga
  • Ann Lee
    Saddi skrev 2010-10-26 18:20:41 följande:
    Ska göra blåbärsmuffins nu, har ingen fantasi alls..

Vad kan man mer göra för muffins utan massor av ingredienser som man inte har hemma? Flört
    Kladdkakemuffins?
  • Ann Lee
    Jensan 76 skrev 2010-11-01 08:53:23 följande:
    Hej. Jag bara en fråga till som bakar mycket hemma. Jag är själv konditor o brukar att hata o ställa mig att baka när jag kommer hem. Men nu är jag mamma ledig o det börjar suga i 'baktarmen' (ej att missuppfattas, det lät ju knasigt) men ni fattar... Men jag är så trött på elvispen!! Tänkte nu köpa en kitchen aid. Den går ju liksom inte gämföra med den maskin jag har på jobbet givetvis... Men vad har ni? Är den värd pengarna? Hittade en på en sida för 3300 o tyckte priset var ok. Eller har ni ngt annat tips?
    Vi har en OBH Nordica... snarlik Kitchen Aiden till utseende (finns dock inte i lika många färger).... och har fungerat problemfritt i 2 år nu. Då använder jag den minst en gång i veckan till att baka bröd med. Ofta även till kakdegar osv. Den vispar snabbt ihop till en maräng, smidig att göra småkaksdegar med och klarar av en 1/2-liters bröddeg utan problem. När vi köpte den kostade den 2500 kr på Elgiganten.
  • Ann Lee
    Ann Lee skrev 2010-11-01 10:50:31 följande:
    Vi har en OBH Nordica... snarlik Kitchen Aiden till utseende (finns dock inte i lika många färger).... och har fungerat problemfritt i 2 år nu. Då använder jag den minst en gång i veckan till att baka bröd med. Ofta även till kakdegar osv. Den vispar snabbt ihop till en maräng, smidig att göra småkaksdegar med och klarar av en 1/2-liters bröddeg utan problem. När vi köpte den kostade den 2500 kr på Elgiganten.
    Glömde skriva att den heter Supreme Kitchen Machine!
  • Ann Lee
    Jensan 76 skrev 2010-11-01 12:16:42 följande:
    AnnLee: den kanske man skulle kika på då. Men den är inte slö eller så?
    Tack för ditt snabba svar'
    Hur menar du slö? Att den inte orkar?
  • Ann Lee
    Jensan 76 skrev 2010-11-02 09:21:43 följande:
    Ja, att det blir lite för tungt för den ibland. En som har en kitchen aid nämnde något om att hon tyckte det var så. När hon körde bröd degar exempelvis.
    5 dl degvätska går bra tycker jag, har inte prövat större bröd- eller vetedegar än så. Brukar också låta maskinen knåda degen i 5 minuter med nästan allt mjöl, och det orkar den bra.
Svar på tråden För oss som bakar