Inlägg från: Ann Lee |Visa alla inlägg
  • Ann Lee

För oss som bakar

Idag har jag bakat bullar med vaniljkräm och hallonsylt i mitten

• Ann Lee
    Jossebell skrev 2010-09-09 17:42:08 följande:
    någon som har lyckats hitta recept på american cookies som blir seeeeega. De jag hittat och testat blir alltid bara trist och knapriga. Eller om jag läst omdömmen så har det varit detsamma.
    Detta recept är på stora cookies, blir bara 15 st men kaffefatsstora... blir sega och ljuvliga, precis som på 7eleven eller waynes eller dylikt...

5 dl vetemjöl
    1/2 tsk bikarbonat
    1/2 tsk salt
    150 gram smör som smältes
    1/2 dl farinsocker
    3 1/4 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 ägg
    1 äggula
    4 dl hackad choklad dvs cirka 200 gram, gärna mörk

Tillagning
    Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål och ställ åt sidan.

Rör ihop smält smör, farinsocker och socker i en annan skål. Häll i vaniljsocker, ägg och äggula och vispa ihop allt så det blir lite lätt och fluffigt.
    Tillsätt mjölblandningen och rör ihop, rör inte för länge.

Blanda i den hackade chokladen.

Lägg kakdegen i små högar på plåt med bakplåtspapper. 5 kakor per plåt, sprid ut dem ordentligt.

Grädda sedan kakorna i ca 15 minuter, tills kanterna fått lite färg. Låt de färdiga kakorna svalna några minuter och förflytta dem sedan till ugnsgaller.

• Ann Lee
    Ann Lee skrev 2010-09-09 18:55:12 följande:
    Detta recept är på stora cookies, blir bara 15 st men kaffefatsstora... blir sega och ljuvliga, precis som på 7eleven eller waynes eller dylikt...

5 dl vetemjöl
    1/2 tsk bikarbonat
    1/2 tsk salt
    1/2 dl farinsocker
    3 1/4 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 ägg
    1 äggula

Tillagning

Rör ihop smält smör, farinsocker och socker i en annan skål. Häll i vaniljsocker, ägg och äggula och vispa ihop allt så det blir lite lätt och fluffigt.

Lägg kakdegen i små högar på plåt med bakplåtspapper. 5 kakor per plåt, sprid ut dem ordentligt.

Grädda sedan kakorna i ca 15 minuter, tills kanterna fått lite färg. Låt de färdiga kakorna svalna några minuter och förflytta dem sedan till ugnsgaller.

Hjälp! Sirapen har "ramlat" bort från receptet... det ska vara 2 msk mörk sirap också... så här kommer komplett recept!

5 dl vetemjöl
    1/2 tsk bikarbonat
    1/2 tsk salt
    1/2 dl farinsocker
    3 1/4 dl strösocker
    2 msk mörk sirap
    1 tsk vaniljsocker
    1 ägg
    1 äggula

Tillagning

Rör ihop smält smör, farinsocker, sirap och socker i en annan skål. Häll i vaniljsocker, ägg och äggula och vispa ihop allt så det blir lite lätt och fluffigt.

• Ann Lee
    Snuttjulla skrev 2010-09-13 12:22:36 följande:
    nu har jag också bakat hallon/vaniljbullar, oj så goda de blev, över förväntan! Tungan ute
    Härmis! Men vad härligt att de blev goda!
    Vad använde du för hallonsylt?
    Jag använde en som jag köpt från Finland och som tål att ha i ugnen. Har inte hittat motsvarande i Sverige... de brukar bara flyta ut och blir konstiga. Funkar ju med hemkokt men hade inga hallon i år.
  • Ann Lee
    Snuttjulla skrev 2010-09-13 21:56:03 följande:
    jag hade björnekullas hallonsylt, den och icas egna är fasta och bra att baka med. sen krävs det inte så mycket sylt, hallon är ju ganska övertagande i smaken, och sen "hård" vaniljkräm...
    Då ska jag prova björnekullas hallonsylt nästa gång!

Den här veckan har jag bakat matbröd; franskor med oregano och riven ost och limpor med morötter och solrosfrön.
  • Ann Lee
    Sweet N Cute skrev 2010-09-18 15:38:10 följande:
    Choklad *****, vad de nu heter, de står still. Man lägger smeten i en skål med rak kant, o de växer i ugnen uppåt, kladdigt i mitten o farligt gott är det. Kommer ni på vad det är för ngt jag menar?

Någon som har ett bra recept för detta? Har aldrig gjort de men hört att de e lätt att misslyckas.
    Sufflé?
  • Ann Lee
    malung86 skrev 2010-09-21 22:31:39 följande:
    Idag gjorde jag bröd men det blev inte mycket färg på dem.

Sedan blev det mississippi mud pie, choklad paj!
    recept på pajen?
    Är en riktig chokladoman... själv har jag hittat ett recept på päron- och pinjepaj som jag måste testa. Likaså är det extrapris på polly på ica denna vecka så det blir till att baka en pollykaka snart.
  • Ann Lee

Idag har jag gjort choklad- och kolasnittar. Som kolasnittar fast med kakao i. Blir väldigt mumsiga!

• Ann Lee
    Trixet skrev 2010-10-01 11:04:37 följande:
    Är det någon som vet om man kan ersätta Vetemjöl Special med vanligt vetemjöl? Tänkte baka tekakor och har bara vanligt vetemjöl hemma..

Tack för hjälpen! :)
    Funkar bra!
    Bubba80 skrev 2010-10-01 13:00:46 följande:
    Nån som har nåt mumsigt recept på bullar med vaniljkräm?
    Gör vanlig bulldeg. Baka ut till runda bullar, låt jäsa. Tryck en grop i mitten med ett dricksglas, pensla med ägg. Fyll hålet med Ekströms Marsankräm, koka enligt recept på paketet. Grädda i ugnen. Jag har klickat i en sked hallonsylt också.
Svar på tråden För oss som bakar