Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

För oss som bakar

Här är resultatet! Den här och fjorton andra praliner tillverkade jag idag. Att kanterna är så fula beror inte på pralinformen, det var jag som gjorde lite fel pga stress. Visst är den väl lite fin för att vara första gången? Skäms

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep

Sigrid: Först måste man köpa pralinform Jag köpte ifrån ebay, för det var billigare, men exakt samma finns på Bagaren och Kocken. Det är Silikomart som gör dom, och den heter Easychoc Chocolate mould, och just den här formen heter Imperial. Annars gillar jag den som heter Vertigo också
    Sen är själva pralinandet superenkelt! På Youtube fanns en video av Silikomart själva som visar exakt hur man gör:
    ">

Där får man se både hur man gör själva skalen, och allt annat

Just ja, man kan även använda formar från typ Panduro om man vill! Och receptet på praliner är det bara att googla på, skalet på min pralin är vanlig mörk choklad, och tryffeln är vitchokladtryffel med citron (ett recept av Mia Öhrn ).

• Shaun the sheep

Hej allihop!

Funderar på att göra blåbärspraliner, men vad tror ni, ska man använda mörk choklad, mjölkchoklad eller vit choklad? Tänkte allså först göra ett skal och sen tryffel med blåbär. Jättetacksam för svar!

• Shaun the sheep
    höstäpple skrev 2010-10-16 10:41:05 följande:
    Rent spontant tycker jag vit choklad!
    Tänkte också på det först, men AnnLee's förslag om mjölkchokladskal lät ju inte heller helt fel =)
    Om det är något jag älskar nästan lika mycket som min familj, så är det Marabou! Flört
  • Shaun the sheep
    Hanniken skrev 2010-10-22 10:02:53 följande:
    Hej! =)
    Kan nån här svara på VARFÖR mina muffins alltid blir brända i botten!?!?
    Har skummat igenom tråden och att frågan kommit upp men utan svar.
    Ställer formar på en plåt. Blir det bättre med med muffinsplåt?
     Nån som testat silikonform?
    Jag har aldrig varit med om det :S Låter ju jättemärkligt!

Står muffinsplåten på galler eller en riktig ugnsplåt?
  • Shaun the sheep
    Tinkerbelle skrev 2010-10-16 16:36:33 följande:
    Senast blev det de här väldigt chokladiga chokladkakorna

louisespis.blogspot.com/2010/10/mycket-chokla...

Nu ska jag gå och göra rasberry and cheesecake brownies
    När, åh när, får vi se ett eventuellt recept på denna skapelse?
    Är så sugen så det är helt otroligt!
  • Shaun the sheep
    Tinkerbelle skrev 2010-10-28 11:40:34 följande:
    Underbart härliga Chili Cheese Puffs

louisespis.blogspot.com/2010/10/chili-cheese-...

Åhh, som jag älskar såna här! Finns ju både på Mc Donalds och Burger King och jag blir helt beroende!
    Hittade även på Ica Maxi. En förpackning innehöll 10-12 stycken, och man fick två förpackingar för 69 spänn :|
    Det är ju helt sjukt! Så nu blir det till att prova ditt recept i helgen! =) Tack!
  • Shaun the sheep

Förresten, är det nån som har nåt bra tips på vad man kan göra med jordnötter?
    Är så himla sugen på kakor med jordnötssmör egentligen, men har bara vanliga jordnötter :(

Vill helst inte ha några hårda kakor, men om ni har något recept på kakor som blir sega eller vanlig mjuk kaka så blir jag superglad! :)

• Shaun the sheep
    Tinkerbelle skrev 2010-10-28 17:16:30 följande:
    Kladdkaka med en chokladfrosting och så jordnötter på den? Eller chokladmuffins med jordnötsfrosting?

Men snabblösning. Har du testat att äta glass med kolasås och jordnötter? Det är ju urgott! Skulle till och göra glass med det men hittade ingen bra form så det får bli imorgon
    Tack så mycket för tipsen! Jag ska fundera på om det blir kladdkakan du rekommenderade, eller Nutellacookies med jordnötter Det lät så himla gott! Fast, varför välja? Jag hinner ju med att baka båda grejerna
  • Shaun the sheep
    Ann Lee skrev 2010-11-04 15:23:19 följande:

Senaste blogguppdateringen... GRAHAMSRUTOR I LÅNGPANNA

frostrosor.blogspot.com

Det ska jag prova i helgen! Jag älskar långpannebröd och speciellt om det håller sig saftigt
Svar på tråden För oss som bakar