Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

För oss som bakar

Ginny skrev 2011-08-24 13:25:16 följande:
    Vet någon var man kan köpa mindre ugnsplåtar, cirka 25x35 cm, med helt raka kanter?
    De ska alltså inte luta utåt som kanten på många stora plåtar gör.

På Ica Maxi och även på typ ÖB har jag sett mindre ugnsformar i två eller trepack! De är oftast gjorda av teflon. Toppen till brownies och sånt :)
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep
    Renesme skrev 2011-09-12 20:54:09 följande:
    Måste bara fråga vad ni använder när det står kärnmjölk i receptet.. om jag inte minns fel så finns det väl inte att köpa för oss vanliga konsumenter längre?

Jag använder filmjölk! Men jag läste nånstans att man även kan ta samma mängd med mjölk, och sen ha i typ 1 krm citronjuice. Jag kommer dock fortsätta med min filmjölk eftersom jag tycker konsistensen blir mer lik kärnmjölk, eller buttermilk
  • Shaun the sheep
    Maybe skrev 2011-09-18 09:52:03 följande:
    Då spritsar du på med spritspåse?
    Vart kan man köpa det någonstans? Jag har för mig att jag sett en på clas olsson, är den bra?

Spritspåsar finns även på ICA, bland övriga plastpåsar. Skulle dock inte satsa på munstyckena.
    Jag köpte ett Cupcake-set från www.lyckasmedmat.se där man fick med munstycken från Wilton. När påsarna tog slut köpte jag bara nya från ICA  
  • Shaun the sheep

Cakepopsen såg ut som vilka cakepops som helst! Eller har jag missat något?
    Provade göra sådana för första gången förra veckan, det var både kul och riktigt gott. Ballerina och philadelphia hade jag, och mörk choklad utanpå, med rosa hjärt-strössel  

• Shaun the sheep

När det gäller kanelbullar så är det väl detsamma som folk brukar säga:

Riktigt smör
    Mycket fyllning
    Grädda i former så smöret inte rinner ut
    Bearbeta degen läääänge med degkrokarna     

• Shaun the sheep

Skriver via mobilen, så jag kan inte citera, men Tinkerbelle: Vad tror du passar som variation till kummin på kexen? Tänkte göra några satser och ge bort till en vän som fyller år snart! :)

• Shaun the sheep

Till pepparkaksmuffins skulle jag personligen göra en vaniljfrosting, då med äkta vaniljpulver och inget annat
    Annars kanske en cream cheese och lime-topping, som den Leila Lindholm har till sin morotskaka,
    den är oförskämt god!   

• Shaun the sheep
    EllanEriksson skrev 2011-11-30 15:45:18 följande:
    Fia: Ja! Och där står det inte ekologiska ägg och kvalitetschoklad i varje recept..
    Det är nog det enda jag stör mig på.
    Ekologiska ägg har inte annan smak än vanliga ägg och vanlig mörk blockchoklad funkar lika bra som Marabous 70%a choklad.. x.x

Blockchoklad ÄR ju inte ens choklad... Så nej. Marabou är inte heller äkta choklad.
    Billigare blir det ju, men... Nej, det är inget för mig iallafall! 
  • Shaun the sheep
    EllanEriksson skrev 2011-11-30 17:56:12 följande:
    Shaun: Men du förstår min poäng? xD

Äggen förstår jag verkligen. Tycker inte smaken påverkas, kanske samvetet möjligtvis
    Men när det gäller chokladen så tycker jag det är skillnad,
    men så är jag chokladnörd också, som blivit upplärd av en av Jan Hedhs närmaste män

• Shaun the sheep

I helgen bakade jag en helt underbar kaka, som jag tyvärr inte hann få en bild på.
    Det är en kexbotten med digestive oc chocolate chip cookies,
    ovanpå det en blandning av philadelphia, smält vitchoklad och vaniljsocker. Ovanpå hade jag färska jordgubbar! Behöver jag säga att den gick åt som smör i solsken?  

• Shaun the sheep
    Delphin80 skrev 2012-06-18 15:56:34 följande:
    Har du ingen recept på den underbara kakan. Skulle kanske kunna baka den till midsommar. Det lär så hilma gott med chocolate chip coki och vitchoklad och jordgubbar.

150 g chocolate chip cookies
    100 g digestivekex
    75 g smör

400 g cream cheese
    200 g vit choklad
    1 vaniljstång eller 3 tsk vaniljsocker

Krossa kexen fint med kavel eller i mixer. Blanda med det smälta smöret. Tryck ut kexblandningen i en plastfolieklädd springform, ca 24 cm i diameter. Ställ i kylen så länge.

Lägg cream cheesen i en bunke, skrapa ur vaniljstången och häll innanmätet i bunken, eller blanda i vaniljsockret. Smält den vita chokladen försiktigt, vispa ihop alltsammans med elvisp.
    Häll smeten över kexblandningen, ställ i kyl i minst en timme (jag gjorde min kvällen innan för att smakerna skulle sitta ordentligt!). Innan servering, garnera med jordgubbar, hallon, blåbär eller andra bär du gillar

Den ser riktigt imponerande ut och smakar himmelskt! Den tar 10 minuter att göra och är verkligen en sån där kaka man aldrig glömmer, definitivt bra val til midsommar. Lycka till! Flört   
  • Shaun the sheep
    Glömde en sak i receptet ovan!

När man ställer in den i kylen, så ska den täckas med plastfolie, antagligen för att inte ta smak av andra eventuella livsmedel  
  • Shaun the sheep
    CoolJen skrev 2012-06-21 14:12:14 följande:
    Shaun the sheep: ska inte botten in i ugnen nåt?

Nej, den ska bara stå i kylen Det är det som är så smidigt. Men hela kakan ska alltså vila i kylen i minst en timme innan servering
Svar på tråden För oss som bakar