Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

För oss som bakar

I veckan har jag hjälpt barnen att baka chokladbollar, och gjort en helt underbar långpannekaka som kallas Herrgårdskaka. Det är som en blandning av kanelbullar och sockerkaka, så obeskrivligt gott! Det är sällan jag känner att jag absolut MÅSTE ha mer än en bit av något, men den här är svår att motstå

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep
    tjolahopp81 skrev 2011-08-09 12:06:32 följande:
    recept?! är ett stort fan av kanelbullar och sockerkaka nämligen

Och Floria: Här kommer receptet på Herrgårdskakan!

Herrgårdskaka från Kilafors Herrgård.

1 ägg

3 dl strösocker

3 dl mjölk

7 dl vetemjöl

4 tsk vaniljsocker

100 g smält smör

4 tsk bakpulver

vispa ägg och socker poröst

fortsätt sedan vispa i resten av ingridienserna

smöra och bröa en form lite mindre än en långpanna

fyll i smeten.

Blanda i en kastrull:

3 dl havregryn

4 tsk kanel

200 g smör

2 dl strösocker

värm till smöret har smält

skeda ut blandningen över smeten i formen

och hacka ned en gaffel på den varma smeten

grädda i 200 grader ca. 15-20 minuter.

Nu har jag bara kopierat rakt av, så det är inte stor bokstav och punkter där det ska vara, hoppas ni har överseende med detta! Skriv gärna en rad i gästboken om ni testar den, den brukar verkligen göra succé!
    Det kan låta konstigt med havregryn, men jag lovar att det inte blir som nån sorts gröt, det gör bara smeten lite fylligare! Supergott!    

• Shaun the sheep
    tjolahopp81 skrev 2011-08-11 17:16:28 följande:
    Tack!
    Men bara 1 ägg alltså?

Ja, det ska bara vara ett ägg
  • Shaun the sheep
    Maybe skrev 2011-08-12 20:57:14 följande:
    en styck sådan i ugnen just nu!
    Håll tummarna att det blir ätbart.
    Ett tips till er andra är att tänka på sockret när ni ska göra geggan på slutet. Mitt blev bränt och jag gissar att jag får slänga kastrullen...

Nej, vad tråkigt! Jag brukar göra så att jag smälter det mesta smöret först, så att sockret smälter i en pöl av smör. Dumt att jag inte skrev till det egentligen. Men kakan lär säkert bli väldigt god ändå
  • Shaun the sheep
    Floria skrev 2011-08-13 18:17:18 följande:
    Har bakat och bjudit på Herrgårdskakan idag, det blev jättegott. Jag hade inte tillräckligt med smör så jag minskade den där röran lite, men som sagt, det blev bra ändå. Jag minskar ofta lite på sockret när jag bakar, för att det inte ska bli så sött, och oftast tänker jag inte ens på det när jag äter det

Bra att det blev gott ändå! =)
    Jag brukar alltid göra halv sats av alltihop, eftersom det nästan bara är jag i familjen som gillar att äta fikabröd och sånt så blir det bara att man måste slänga om man gör stora satser.

Men som sagt, kul att den uppskattades!  Det som jag tycker är godast är hur kakan blir av röran, det smälta smöret gör ju att den blir lite mer åt bull-hållet. Otroligt gott!   
  • Shaun the sheep
    Maybe skrev 2011-08-14 13:03:14 följande:
    Kastrullen gick att rädda utan några större problem Skrattande
    Kakan va otroligt god! Fast jag hade nog en för liten form så den blev ganska tjock, men det va bara att ha i den lite längre än receptet så blev den bra ändå.
    Den kakan kommer göras fler gånger Glad

Vad bra!
    Och vad kul att du gillade den! =) Jag måste nästan göra en sats imorgon, blev så himla sugen nu!

Jag ska också göra wienerbröd imorgon, för att bjuda en bekant som kommer hit för att tapetsera om barnens rum på!   
  • Shaun the sheep
    Renesme skrev 2011-08-16 13:35:51 följande:
    Någon som har nått förslag på en efterrätt att bjuda på på kräftskivan i helgen? Är bara en liten tillställning med närmaste familjen.. men skulle vara skoj att bjuda på något nytt :)

chokladganache tarte!!
  • Shaun the sheep
    luspudel skrev 2011-08-17 13:08:46 följande:
    Bästa receptet på äpplepaj? Tänkte göra Leilas imorgon, har nån provat den? :)

Har inte provat den tyvärr! Mitt favoritpajrecept är annars smulpaj med äpple och kokos. Recept finns på recepten.se! Enkel, men kokosen ger en lite annorlunda smak :)
  • Shaun the sheep
    Renesme skrev 2011-08-19 07:03:47 följande:
    Något förslag på nån smak som känns turkos då? :P

Jag tror att hon bara köpt håshållsfärg och droppat i en skål, sen hällt i kokos och rört om.
    Eller? Jag är ingen storanvändare av hushållsfärg  
  • Shaun the sheep

Tvillingfar: Macaroner verkar vara något av en utmaning Har aldrig provat själv eftersom jag inte gillar sådana, Men jag vill hävda att jag läst tillräckligt många bakbloggar i mina dagar för att kunna konstatera att det verkar krångligt!

Svar på tråden För oss som bakar