• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • shine
    LokesMammi skrev 2012-03-23 21:49:24 följande:
    Vanligaste allergin bland barn är mjölk, ägg o vete! Sen "tillkommer" oftast mer allergier som soja o baljväxter o sädesslag!
    Sonens barnläkare sa att man bara får smörja med kortison 1g/dag! :/
    Men mjukgörande kan man smörja mkt av. Vi smorde alltid vid varje blöjbyte o morgon o kväll förut! Nu bara morgon o kväll + vid kontakt med vatten! =)
    Jag förstår inte varför du citerat mitt inlägg?
    Som du skriver så skulle jag antytt att soya och baljväxtallergi är vanligare än någon annan. Jag skrev:

"Vi har även uteslutet allt som kan innehålla soja och baljväxter. Det ska tydligen vara andra vanliga allergier bland barn. Även havre och vete."

För att korrigera dig. Det har jag aldrig påstått. Dock är Sojaallergi vanligt om man har mjölkallergi eftersom sojaproteinet är väldigt likt mjölkproteinet.  

Trådstartaren har tipsat mig om följande:
    Mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk, nötter är de vanligaste allergierna bland små barn.
  • LokesMammi
    shine skrev 2012-03-25 19:44:11 följande:
    Jag förstår inte varför du citerat mitt inlägg?
    Som du skriver så skulle jag antytt att soya och baljväxtallergi är vanligare än någon annan. Jag skrev:

"Vi har även uteslutet allt som kan innehålla soja och baljväxter. Det ska tydligen vara andra vanliga allergier bland barn. Även havre och vete."

För att korrigera dig. Det har jag aldrig påstått. Dock är Sojaallergi vanligt om man har mjölkallergi eftersom sojaproteinet är väldigt likt mjölkproteinet.  

Trådstartaren har tipsat mig om följande:
    Mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk, nötter är de vanligaste allergierna bland små barn.
    F'låt! Sa bara vad jag lärt mig vad som är vanlig allergi o vad som kan tillkomma till den vanliga allergin. Oftast kommer inte en allergi ensam! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • Kavat

De första saken man tar bort brukar vara mjölk. Blir de inte bra då så brukar det följas av soja och ägg för att de är vanliga kombinationer av allergier och de tre vanligaste barnallergierna. Vi fick rådet att ta bort alla tre. Men vete kunde man inte vara allergisk mot enligt den läkaren. Men vete kommer härnäst. Tror det är White book of allergy det står i men orkar inte kolla nu. Har för mig jag la in länkarna i min blogg om någon är nyfiken, annars så är den sökbar.

• Jess86

Hej alla! Jag har skrivit i denna tråd tidigare om att vi misstänkte att sonen hade äggallergi men BVC ville inte göra pricktest. Vi var i Egypten och kom hem i fredags och tänkte där att han skulle få omelett till frukost eftersom vi inte testat med ägg på ett bra tag och direkt när han ätit hälften kanske så kom utslagen runt munnen och näsan och sen spred det sig vidare över rygg, mage, lår och överarmar. Utslagen gav med sig efter kanske 5-10 timmar men kvar är torra fält som känns som sandpapper. Ska ringa BVC i eftermiddag för nu får dom fan lyssna på mig och undersöka saken, lägger in en bild på hur sonen såg ut så kan ni ju säga vad ni tror.  

• jippen
    Jess86 skrev 2012-04-02 12:53:29 följande:
    Hej alla! Jag har skrivit i denna tråd tidigare om att vi misstänkte att sonen hade äggallergi men BVC ville inte göra pricktest. Vi var i Egypten och kom hem i fredags och tänkte där att han skulle få omelett till frukost eftersom vi inte testat med ägg på ett bra tag och direkt när han ätit hälften kanske så kom utslagen runt munnen och näsan och sen spred det sig vidare över rygg, mage, lår och överarmar. Utslagen gav med sig efter kanske 5-10 timmar men kvar är torra fält som känns som sandpapper. Ska ringa BVC i eftermiddag för nu får dom fan lyssna på mig och undersöka saken, lägger in en bild på hur sonen såg ut så kan ni ju säga vad ni tror.  

Det va så min son reagerade när han fick i sig ägg. Senare svällde  även hans ögon och öron. Han visade sig vara äggallergiker när vi sedan pricktestade honom. Men självklart ska du få din son undersökt och utredd! inget snack om saken, går det inte via bvc så gå via husläkare eller ring annan barnmottagning i kommunen. Tråkigt när de inte tar en på allvar.
  • Jess86

Jag hoppas dom lyssnar nu! Hans öron vart jätteröda och varma och möjligen lite svullna också.
    Han fick MPR sprutan tidigare i och med att vi skulle utomlands men den reagerade han inte på, måste man göra det om man är äggallergiker? 

• jippen
    Jess86 skrev 2012-04-02 13:17:35 följande:
    Jag hoppas dom lyssnar nu! Hans öron vart jätteröda och varma och möjligen lite svullna också.
    Han fick MPR sprutan tidigare i och med att vi skulle utomlands men den reagerade han inte på, måste man göra det om man är äggallergiker? 
    Precis så, Min sons öron var jättevarma och röda först och sen svällde dem upp.
    Nej vad jag läst och hört så reagerar de flesta äggallergiker INTE på mpr vaccinet utan bara de som är extremt allergiska. Men jag är ingen expert så bäst att höra sig för med det är så jag fått förklarat.
  • Jess86

Ok. Tack för svaren, får se vad BVC sköterskan säger i eftermiddag!

• jippen
    Jess86 skrev 2012-04-02 13:30:40 följande:
    lycka till!
  • SanTan
    Jess86 skrev 2012-04-02 13:30:40 följande:
    Om jag var dig skulle jag själv ringt direkt till någon allergimottagning... BVC ger jag aldrig mycket för... Dottern hade mycket eksem som liten. Enligt BVC skulle vi smörja, smörja smörja. Enligt dom: "en del barn är eksembarn!!".
    Vid 1.5 års ålder tog jag själv kontakt med en allergimottagning och vi fick pricktesta och det visade sig att dottern var väldigt allergisk mot ägg! Vi tog bort allt ägg och hon blev eksem fri.... När jag berättade för BVC var deras kommentar: "Ja ha ja...."

Så ring till någon allergimottagning... BVC har allt för många gånger visat okunskap på allergier....
Svar på tråden Äggallergitråden