• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • jippen
    Färgen skrev 2012-02-14 08:28:41 följande:
    Jippen: sådär kände jag när vi fick reda på att min dotter var mjölkallergisk. Allt kändes jätte jobbigt, men man kommer in i det supersnabbt och efter ett tag undrar man vad man egentligen tyckte var så jobbigt.. Nu har min dotter vuxit ifrån mjölkalkergin, men istället hittade man äggallergi, och måste säga att det är så mycket enklare med äggallergi än mjölk!!
    Tack, det va uppmuntrande att höra! Va tråkigt att hon blev äggallergisk också, men skönt att ni redan gått igenom en allergi innan då kanske? Hur gammal är din dotter? Har det varit några svårigheter med tex dolda äggämnen i produkter osv? 
  • Färgen

Hon är 2,5 år. Antagligen har hon väl haft både ägg och mjölk hela tiden, men vi hittade inte äggen förrän de tog blodprov ( här tar de inte blodprov innan 2 års ålder). Min dotter är inte så känslig så vi har inte behövt oroa oss för sånt för det står tex spår av ägg.. Så jag tycker att bara man får in vanan av att läsa innehållsförteckningar så går det bra! Vi har även fått träffa en dietist på barbmottagningen vilket kändes väldigt skönt den dör första gången när man fick reda på att hon var allergisk mot mjölk, nu med äggen var det lite onödigt för vår del mest för vi redan var inne i tänket..

• jippen

okej. nej här tog de inte något blodprov heller. han testades för ägg mjölk och fisk. och som tur va så va det iaf bara utslag på ägg. Jag kom på i efterhand att jag inte frågade vilken grad hans allergi är, hur är det med kyckling och kalkon, vet du det? Han fick typ som ett myggbett på armen vid äggpricken, varken mer eller mindre. Jag ska försöka få tag på läkaren och fråga såklart...
    Kan man gå via bvc och be om ett samtal med en dietist? 

• Billabong

Välkommen hit jippen, även om det är av en lite tråkig anledning...

Vi fick dietistkontakten via barnallergimottagningen, där vi gjorde pricktestet. BVC har vi inte haft ngn kontakt med alls ang. vår sons äggallergi. Vi fick veta att sonen har en 4:a på den 5-gradiga skalan, de gjorde den bedömningen uitfrån storleken på reaktionen vid pricktestet.
    Jag hade hellre ringt tillbaka till barnallergimottagningen, eller var ni nu var igår för pricktestet.

• jippen
    Billabong skrev 2012-02-14 14:16:38 följande:

Välkommen hit jippen, även om det är av en lite tråkig anledning...

Vi fick dietistkontakten via barnallergimottagningen, där vi gjorde pricktestet. BVC har vi inte haft ngn kontakt med alls ang. vår sons äggallergi. Vi fick veta att sonen har en 4:a på den 5-gradiga skalan, de gjorde den bedömningen uitfrån storleken på reaktionen vid pricktestet.
    Jag hade hellre ringt tillbaka till barnallergimottagningen, eller var ni nu var igår för pricktestet.

Tack! 

Okej, jo jag ska ringa dit imorgon på deras telefontid och se om man kan få någon läkarkontakt, vad jag vet är det bara sköterskorna man kan nå per telefon men de kanske kan vidarekoppla.
    Okej, hur stor reaktion hade eran son på pricktestet då? Hur har han reagerat då han fått i sig ägg? 
  • Färgen

BVC har aldrig haft något med min dotters allergi att göra här heller. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig angående pricktest för det har vi aldrig gjort, här där jag bor så kör man med uteslutningsmetod fram tills de är två pr och efter det kan det vara aktuellt med blodprov, vet faktiskt ingen här dom fått göra pricktest på små barn, men det är så olika från kommun till kommun hur de gör.
    Vet att vår dietist nämnde att om man är väldigt allergisk mot ägg så ska man undvika kyckling men då ska man vara väldigt känslig som jag förstod det..

• jippen

ja det är lite märkligt att de gör så olika. att rutinerna skiljer sig så från kommun till kommun,
    Okej, jo har väl också förstått det på såvis att man ska va väldigt allergisk om man reagerar även på kyckling/kalkon.. men undrar var gränsen går. får höra med mottagningen helt enkelt.. 

• Billabong

Som jag läst och fått muntlig info om så är det EXTREMT ovanligt att reagera på kyckling, eller för den del kalkon, som äggalltergiker. Så det skulle jag tro att ni kan fortsätta ge honom. Eller har ni lagt märke till att han verkar må dåligt av det?

jippen skrev 2012-02-14 14:48:53 följande:
    Tack! 

Okej, jo jag ska ringa dit imorgon på deras telefontid och se om man kan få någon läkarkontakt, vad jag vet är det bara sköterskorna man kan nå per telefon men de kanske kan vidarekoppla.
    Okej, hur stor reaktion hade eran son på pricktestet då? Hur har han reagerat då han fått i sig ägg? 

Jag tror nog inte du behöver ngn läkarkontakt för att få ett möte med en dietist. Eller ville du träffa en läkare också? Fick ni ingen info i samband med att äggallergin konstaterades på pricktestet?
    Har tyvärr svårt att ge ngn storleksbeskrivning på hans pricktest, de ritar en ring runt som de tar en tejpbit på och sedan drar de av tejpen och sätter in i journalen. Vid nästa test kollas om den blivit mindre eller större.
    Dessvärre hade vi ett falskt negativt test senast, dvs pricktestet visade att äggallergin var borta men vid provokationen visade den sig vara kvar i högsta grad. Om du väljer "Visa endast" på min inlägg så kan du läsa mer om hans reaktioner. 

• Yosa
    Billabong skrev 2012-02-14 17:17:25 följande:

Som jag läst och fått muntlig info om så är det EXTREMT ovanligt att reagera på kyckling, eller för den del kalkon, som äggalltergiker. Så det skulle jag tro att ni kan fortsätta ge honom. Eller har ni lagt märke till att han verkar må dåligt av det?

Vår dotter reagerade på kyckling när hon var liten. läkaren menade att de nog borde gå bra. Men efter varje gång vi testat kom eksemen.
  • froggyL

Samma här, känsligt med kyckling var det för oss med. Ibland gick det ibland inte. Det beror ju vad de är uppfödda på, äggskal el. majs e ju vanligt.

Mamma till Linnea 2008-01-04
Svar på tråden Äggallergitråden