LadyM skrev 2012-05-07 20:03:45 följande:
Pratade med allergiläkaren idag, sonen visar 5 av 6 på blodprov för ägg. Sa till henne att det är skönt han inte reagerar luftburet iallafall. Då tittade hon på mig och skrattade och sa att det kan man inte göra! Ibland känner jag mig mer påläst med hjälp av nätet än många av de läkare vi träffat. Förra läkaren vi fick träffa på akuten efter en allergisk reaktion hade aldrig hört talas om att man kunde vara allergisk mot selleri. Mhmm...
Min kille reagerar luftburet. Men det lustiga är att läkarna hittills sagt att man i princip inte kan reagera så som han gör. Ändå gör han det.
Det är bara det att han har gjort det varje vecka på dagis i princip i över ett år, dock har han stor frånvaro från dagis, men det är nog ett 30-tal reaktioner. Men det skulle inte vara möjligt så vi har avfärdat det och letat andra orsaker varje gång.. Sen har vi gjort några ytterligare provoceringar med samma resultat..
Han blir svullen i ansikte och så, men det sätter sig inte direkt på andningen. Han har inte astma. Däremot så märks det när han är tät sen sover för då ligger han och hostar, snarkar osv. Han får lite rödrosiga kinder och små utslag. Ofta syns det lite i ansiktet, men efteråt får han besvärande klåda på benen och eksem. Han får även diarré och har svårt att somna, överaktiv.
Han har alltså både en snabb och en långsam reaktion och skyhöga värden på blodprov. De fick späda ut det för att kunna mäta, så en superstark 6:a.