• Kavat

Äggallergitråden

Soffifi skrev 2011-12-23 16:11:00 följande:
    Har inte fått nåt svar än. Äggfri majonnäs?
    Jag tror inte det finns. Det fanns någon gjort på ärtor förr, men vet inte om den finns kvar. Fanns även en light-variant som var typ förtjockningsmedel i, men har inte hittat den heller... Så tyvärr...

Förra året gjorde jag rödbetssallad, men rödbetor, äpple, svart peppar, salt och majon var kokosgrädde som kokats tjockare med rismjöl. En variant, eller med havre som förtjockas med maizena eller liknande borde bli ung samma sak. Det blev i alla fall lite krämigare.
  • Kavat
    Soffifi skrev 2011-12-24 09:24:43 följande:
    En snabb fråga till: Hur är det med kaviar och rom? Tål man det?
    Ja, det brukar inte vara ägg eller mjök i rom. Så tål man inte fisk brukar det funka. Kaviar kan innehålla lite annat, men har nog aldrig sett med ägg eller mjölk i. Men läs, så klart!
  • Kavat
    Soffifi skrev 2011-12-24 10:07:33 följande:
    Tänkte mest eftersom det per definition är ägg. Men om man är allergisk mot ägg kanske det bara är just hönsägg? 
    Japp, så brukar det vara.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-12-24 10:05:50 följande:
    Kung Markatta har Plamils majonnäs som är gjord på ärtprotein. Finns både "vanlig" majo och vitlöksmajo
    Ah, trodde inte det fanns kvar för har hört om folk som letat men inte hittat. Den funkar ju inte här hemma och när jag smakade så tyckte jag inte den var något vidare heller.

Men vad bra, då finns den kvar i alla fall!
  • Kavat

God Jul, hoppas alla får en fin jul med god mat utan allergiska reaktioner! Tomte

• Kavat

Jag är minst sagt skakis efter nya blodprov tagits... Är det någon som har värden över 100 här? Har ni anapen/epipen?

• Kavat

Se sida 1, www.phadia.com/Global/Market%20Companies/Sweden/Dokument/Allergensort_2010_WEB_links.pdf

Ja, det är bara mätbart till 100 fattade jag det som och sen så får det späda blodet för att kunna mäta värdet.

• Kavat

321 eftersom ditt barn får sena reaktioner skulle jag istället be om att få göra ett patchtest på de födoämnena som hon inte tål. Även det görs på östra.

Jag vill även varna lite för provocering på Östra då jag att vänner som gjort det där och de har barn med sena reaktioner vilket ekaem och magproblem är. Vid provoceringen har barnet hunnit få i sig förhållandevis stora mängder ägg innan de märker att barnet blir dåligt.

Min dotter reagerar först något dygn efter på ägg, så se till att vara påläst och sätta stopp när du känner att det är stopp.

Du kan läsa tillbaks någon månad i mjölkproteintråden för bebisar så finns det två historier, en från Cs mamma och en från en annan som jag nu inte minns namnet på.

Därför är ett patchtest bra att göra innan provocering.

Är celiaki-diagnosen satt med blodprov och gastroskopi?

• Kavat
    Färgen skrev 2012-03-07 13:42:49 följande:
    Kavat: minns jag helt fel i att du oxå håller till kring Kungsbacka? Vet du hur de gör provokationen där? När vi har provocerat mjölk har vi fått göra det hemma eftersom hon reagerar sent med eksem men oxå för hon inte är jätte allergisk.. Så funderar på om de gör samma nu när vi lagt till äggen på allergilistan..
    Färgen,
    Det beror på vilken läkare ni har och hur diagnosen är satt. Det vanligaste är att man får provocera hemma om man inte misstänker en allvarlig allergi mot födoämnet.
    Behöver man hjälp för att det är en allvarlig allergi så kan man bli inlagd.
    Men visar det på prover och barnet reagerar tydligt så finns det ingen anledning att provocera för ofta, men det där kan ju läkarna ge råd om. Min son t.ex hade äggallergi, mjölk och soja som bebis och var väldigt dålig innan vi fick hjälp. Han fick provoceras tidigast när han var 3 år, men inte med ägg, som han har en stark reaktion vid kontakt.

Så min fråga tillbaks är hur allergierna är fastställda, men vilka prover?
Svar på tråden Äggallergitråden