• Kavat
    Twixie skrev 2010-05-06 18:19:54 följande:
    Gör någon en ny tråd innan den går ut på söndag?
    Alla trådar lever för evigt nu mera så det behövs inte.
  • Kavat

Glittrax, välkommen hit med!

Ikeas köttbullar innehåller ägg! Men de ska tydligen ha utan om man efterfrågar.
    Man kan gå in på deras hemsida och vidare in på "ditt" Ikea och vidare till restaurangen och sen så finns innehållsförteckningar på maten.

Vi har bara haft "vanliga" allergiutredningar eftersom barnen har många allergier. Alltså pricktest och eller RAST.
    RAST är blodprov som man får en "siffra" på allergin.
    Pricktest så prickar de huden med ägg och kollar hur stor reaktion (kvaddel) som blir.

Inga test är ju helt tillförlitliga eller talar hela sanningen. Så ett värde på RAST kan vara 6 utan att man får andnöd, medans ett barn som har 3 kanske får andnöd. Men man får ändå en liten hum om hur allvarlig reaktion det kan bli.

• Kavat
    Glittrax skrev 2010-05-19 15:15:03 följande:
    Nån vars barn haft problem med hård mage? det har min dotter haft sen hon var jätteliten...  men först nu då vid 2,5 år så konstateras äggallergi, man funderar ju för nu har vi varit utan ägg en vecka... och hon bajsar VARJE DAG! förrut var det 1-2 ggr i veckan... sammanträffande eller?
    Nej, skulle inte tro att det är ett sammanträffande...
  • Kavat
    08bebis skrev 2010-06-08 22:47:04 följande:
    Hej!

Har en liten fråga angående Noegg pulver. Brukar det gå bra att ersätta vilket bakrecept som helst med ägg i eller behövs "specialrecept"? Om man kan ersätta vanliga recept, ska man då tillföra extra vätska till då eller?

Hoppas nån expert här vet
    Mängden står på paketet. Det kan gå ok att ersätta ett ägg. Så recept med 4 ägg i brukar inte bli så bra. Väljer man recept med t.ex 2 ägg, så ersätter jag oftast ett ägg med NoEgg och ett ägg med linfröavkok. Ibland lite extra bakpulver också. Eller fiber husk. Beror på vad jag gör.
    Även risgröt har jag hört funkar bra. Så det är (tyvärr) kanske bara att testa sig fram.

Nu gör vi ju lite special hemma eftersom vi varken kan ha mjölk eller vete/gluten i, så då blir det ännu mer special. Kolla runt lite i bloggarna (jag har en här på fl, Blå Myran har en här och Miralicias utanallt.blogspot.com/ där finns lite recept (dock mer utbytt) men så kan ni se på ett ungefär.

Helle, No Egg tillverkas av Organ och här tar Ica och Coop Forum in det. Står på specialmatshyllorna bland glutenfrittt här. Men fråga om du inte hittar. Det är mycket billigare än riktiga ägg, så för en gångs skull ingen dyr specialprodukt.
  • Kavat
    JPL skrev 2010-06-20 19:19:53 följande:
    Hur gör ni sorbet utan ägg? Fläderblommorna börjar bli klara så jag funderar på den här:

Flädersorbet  

4 portioner

4 dl koncentrerad fläderblomssaft 3 dl vatten det rivna skalet av 1 lime 3/4 dl flytande glykos (finns på apoteket)

Rör ihop alla ingredienser i en bunke. Glykosen är lite seg, men se ändå till att den blir ordentligt utrörd. Kör i glassmaskin. Saknas glassmaskin så ställ in bunken i frysen. Rör om med en visp eller gaffel cirka en gång i timmen, efter 4–5 timmar är sorbeten klar. Garnera med färska bär. Jordgubbar, hallon eller röda vinbär.

Eftersom jag inte vet vad glykosen är utvunnen ur tänkte jag ta vit sirap istället som enligt hemsidan är gjort på betor eller rörsocker (= inte vete iaf).
    Vi kokar vatten och socker så att det löser sig. Florsocker löser sig ännu snabbare/lättare.

Fast oftast har vi inget socker alls, fast det blir godare med.

Idag hade kompisen gjort jätte god glass på kokosmjölk (santa marias) hallon, socker, vaniljsocker och chokladpuffar till. Mmmm.
  • Kavat
    mamma till tre troll skrev 2010-07-29 21:50:56 följande:
    hoppar in här.. har en son som har äggallergi..(bevisat av blodprov tillslut) sedan så har vi även övergått till sojafritt då han ännu var rosig om kinderna.. dock verkar de vara ngt mera då han til o från fortfarande blir röd(torr om kinder o bakom öronen osv..

ska läsa tråden bättre när jag har lite mera tid
    Hej och välkommen!
    Har ni tagit bort alla baljväxter och sojasläktingar(förtjockningsmedel) också? Annars kanske ni har svaret där?
    Se här för mer info: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html

Vanlig kombo med ägg och sojaallergi är annars mjölkallergi, men det gissar jag att ni redan uteslutit?
  • Kavat
    Mama Mia skrev 2010-09-08 17:53:52 följande:
    Har precis fått bekräftat med pricktest att skruttan (1,5 år) är äggallergiker.

Förut åt hon lite kokt ägg nästan varje dag när vi åt frukost. Då bajsade hon 5-7 gånger varje dag och ofta var det slemmigt. Ungefär som när hon fått mjölk i sig (hon är alltså mjölkproteinallergiker sen innan.) Några gånger har hon också fått nässelutslag, det var då vi började se sambandet med ägg.

När vi slutade med ägg blev hennes mage normal igen.  Efter det har vi testat några gånger med tillagat, "inbakat" ägg. Tex pannkaka, sockerkaka och ägg i köttbullar. Det har gått jättebra.

Igår pricktestade vi henne och det visade på ägg. Så nu när vi VET att hon är allergisk mot ägg, hur mycket måste vi undvika det då? Helt äggfri kost? Eller kan hon få ägg då och då i maten eftersom hon tydligen klarar av det?
    Vad säger hennes läkare?

Numera sägs det att man ska ge till den nivån barnet klarar utan reaktioner.
    Men vad som är reaktioner är jätte svårt att veta när de är så små tycker jag. Sömnproblem, överaktivitet och annat är också symptom, fast sällan lika tydliga om man inte vet vad man ska kolla efter.
    Äggfläckar kan ge  torra vita fjällande fläckar när de är inaktivt och röda när de fått i sig ägg. Torr hud och eksem är ytterligare symptom.
    Sen vart man lägger gränsen av vad man tycker är ok hos sitt barn är ju upp till var och en.

Tänk bara på att symptomen kan ändra sig med åldern och för varje gång. Dvs. idag kanske hon får diarré om ett par månader kanske hon får eksem eller blir förstoppad.

Hoppas ni kan hålla äggnivån, lättare att kunna ge lite om barnet mår bra.
  • Kavat
    Yosa skrev 2010-09-09 19:04:45 följande:
    Citerar mig själv ovan.
    Jag mailade hotellet igår och har idag fått svaret:

Hejsan!

Tack för Er bokning hos oss via HotelSpecials. Det kommer att finnas äggfritt bröd på frukosten under er vistelse hos oss. Jag har pratat med köksansvarig om detta.  

Varmt välkomna!

Med vänlig hälsning
    Lena Sjöquist

Receptionen
    Quality Hotel Örebro

DET KALLAR JAG SERVICE!!

Hoppas bara de har koll! När jag var på hotell i somras så hade jag bett om naturligt glutenfritt bröd, som de fixade! Toppen! Men när jag kom till buffen så låg det i en korg med andra bröd med vetestärkelse (jag fixar det men inte sonen som är veteallergisk) och dessutom så låg det FRAMFÖR brödrosten och de andra bröden låg precis brevid. Det låg en servett halv övervikt över brödkorgen, men  översta smörgåsen låg halva i luften fritt för smulor från brödrost och andra mackor. Ja, du vet ju också att det inte hjälper om det är allvarlig allergi.

Så prata gärna med dem när ni checkar in och säg att de inte får ta i ägg och sen ta i era bröd osv. Annars tror jag tyvärr att det kan ske...
  • Kavat
    Billabong skrev 2010-09-10 22:40:55 följande:
    Ja, det är pricktestet som har den 5-gradiga skalan jag nämnde. Vet inte hur lindrigt 2 är, men avsevärt lindrigare än 4 som min pojke fick förmodar jag... Kanske är 2 så lindrigt att det är ok att ha lite ägg i maten? jag vet inte alls vad som gäller för lägre grader av äggallergi, bara att vår pojke som hade 4 inte ska få i sig minsta lilla äggbeståndsdel alls ens i lagad mat.

Låter jättekonstigt att ni inte fick några kostråd och allmänna förhållningstips/regler. Har/ska ni träffa en dietist? Allergisjuksköterska? Om inte, ring dem och fråga. Gör dem uppmärksamma på att ni inte fick något av detta efter själva pricktestet.
    Kavat skrev 2010-09-08 21:26:21 följande:
    Vad säger hennes läkare?

Numera sägs det att man ska ge till den nivån barnet klarar utan reaktioner.
    Men vad som är reaktioner är jätte svårt att veta när de är så små tycker jag. Sömnproblem, överaktivitet och annat är också symptom, fast sällan lika tydliga om man inte vet vad man ska kolla efter.
    Äggfläckar kan ge  torra vita fjällande fläckar när de är inaktivt och röda när de fått i sig ägg. Torr hud och eksem är ytterligare symptom.
    Sen vart man lägger gränsen av vad man tycker är ok hos sitt barn är ju upp till var och en.

Tänk bara på att symptomen kan ändra sig med åldern och för varje gång. Dvs. idag kanske hon får diarré om ett par månader kanske hon får eksem eller blir förstoppad.

Hoppas ni kan hålla äggnivån, lättare att kunna ge lite om barnet mår bra.
    Men, det där med att man ska "ge till den nivån barnen klarar utan reaktioner" - hur har du fått veta hur mkt ägg du ska ge ditt äggallergiska barn? För det är ju inte så att man ska testa sig fram själv väl? Eller det kanske man ska efter att ha undvikit ägg en längre tid. Vilken grad av allergi har/hade ditt barn när ni började provocera med mindre mängder ägg? Förmodar att det var under övervakning/doseringsanvisningar från allergimottagningen?
    Jag har inte gjort det men Blå Myran. Min  lille kille reagerar på enbart kontakt med ägg så han får absolut inte utsättas för ägg. Så i vårt fall är det noll tolerans.
    Men hur man gör och var man gör det beror ju på reaktioner och testar. Men om man nu redan gett ägg utan att märka av allergin så tydligt så får ju barnet inte andnöd och då kanske en viss mängd tillagat funkar. Men det där berhöver man ju diskutera med läkaren också. Man ska ju aldrig ge ägg till ett barn som reagerat kraftigt på eget bevåg!
Svar på tråden Äggallergitråden