Äggallergitråden
Dottern är eksemfri i stort tills vi provocerar något.. Hon vill så gärna äta frukter.. Men hon får främst eksem och klåda av de flesta frukter som äpple, päron, ananas, apelsin, jorgubbar mm.
Oj, vad det skrivits här. Har helt missat.
Jobbigt med ambulansfärder!
Angående nötallergi, så är ni väldigt välkomna till allergitråden också om ni inte hittat någon annan lämplig, där hänger föräldrar med väldigt blandade allergier på barnen, fast de flesta har flera allergier.
Och angående nötallergi. Vilka nötter? Jordnöt är ju släkt med soja och tål man inte soja är det vanligt att man reagerar på baljväxter också.
Lite allmänt om nässelutslag och eksem så brukar det ha en orsak. Sen om det är mat, kvalster, djur, tvättmedel eller saker man inte kan göra något åt är oklart. Men jag skulle faktiskt vilja påstå att alla eksem beror på något i omgivningen eller som intas som man inte tål.
Angående amning och allergier så går allt mamman äter genom bröstmjölken, tyvärr. En del bebisar fixar det utan att det märkt, men mina har inte gjort det utan reagerat mycket via amningen också. Sen när de börjar äta själva så kan en allergi bryta ut och då kanske det inte funkar längre att äta och amma, fastän det funkat tidigare. Alltså att allergin blir värre.
Rättar mig själv. Han kollades alltså vid 3 år med det där speciella testet som jag inte vet vad det heter...
Tyvärr är ju just kombinationen mjölk, ägg och sojaallergi vanligt. Ta det lugnt med havren och ersätt med ris och kokos och annat också. Variera så gott det går.
Jag har ett vanligt pannkaksrecept i min sädesslagsblogg (utan ägg, mjölk, vete) som är riktigt goda. De är på NoEgg och bakpulver. För mycket bakpulver så blir det inte bra, men heller inte för lite.
Tar man bort enbart ägg i tjockpannkaka så kan man även ta lite extra mjöl i. Men jag har ännu inte lyckats med tjockpannkaka (alltså fluffig sådan) "utan allt."
Scan har en "allergifri" fabrik där de gör korv, leverpastej mm. Så bl.a. Scans bredbara är ok. Arboga har en mjölk ägg och glutenfri. Finns fler. Men läs alltid på och vill man vara helt säker köper man någon av de man vet är ok också.