• Cali

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

NN: Visst går det upp och ner som den värsta berg-och dalbana. Skönt iallafall att du känner dig bättre. Det är väl normalt att ägglossningen varierar? Läste nyss sittandes i akupunkturrummet om en kvinna som hela tiden beräknade ägglossningen fel.   
    Bidrttninggelé kanske är värt att prova då? Får fråga på apoteket om de har "bee queen jelly"

Mayan: skulle inte träna som inför ett maratonlopp, men vanlig regelbunden träning som man kan bli svettig av kan inte vara fel. Jag har blivit avrådd (från sjukhuset) att dricka kaffe, svart, grönt OCH örtte, så du kan tänka att det har varit ganska begränsat. Kamomillte var tydligen OK. Här i USA skiljer sig råden lite från de svenska, men Livsmedelsverket kan inte ha fel så kolla vad de säger

• Cali

{#lang_emotions_cry} Är helt förkrossad. På eget initiativ ville vi utreda manlig faktor. Vi har fått besked från spermaanalysen och det såg inte bra ut. (Tydligen kan mannens spermiekvalitet påverka risken för missfall - vem visste det???) Sjuksköterskan som lämnade beskedet sa att prognosen såg dålig ut. Jag orkar inte mer nu. Det finns snart inga tårar kvar. Vilken hemsk födelsedag.

• Cali

Tack alla underbara tjejer! Just nu är det ganska tungt, men vi har iallafall fått tid hos läkaren på fredag.

Kram till er alla!

• Cali

Vilken lättnad, Liss! Hoppas att du kan slappna av nu. Jag har gått och tänkt på dig under dagen! Njut av "nuet".

Ninni: Tack! Ska bli skönt att få prata om resultaten. Vi har även kontaktat en privat klinik som ska vara bra på analyser för att få en sk "second opinion", en utgift, men samtidigt värt det om vi kan få sinnesro. Jag har ju hela tiden gått och trott att om man sett ett levande embryo med hjärtslag kan det ju inte ha varit "fel" på spermierna (annat än genetiskt/kromosomfel förstås).  
    Hur har det gått för dig med akupunktur etc? (Förlåt, jag har inte hållit mig så uppdaterad den senaste veckan.) Jag fick någon ny brygd att dricka från akupunktören som var så otroligt stark så jag måste höra om de inte har mätt fel med ingredienserna.

Och Cinza: vilken kunskap du besitter. Jättebra förklaringar. Ska ta och anteckna...

Massamys: Vad trist att behöva tjata sig till undersökningar. Här kostar i och för sig sjukvården en del, men jag har tur som får kraftigt subventinerad sjukvård via arbetsgivaren och jag har fått läkartid utan att någon ifrågasatt varför.

Har missat att säga hej till dig Laplata! Hoppas du trivs i tråden.

• Cali

Ägglossningssekret har jag inte så stor koll på. Tycker det bästa har varit att kombinera ägglossningstest med koll på sekretet (även om jag tycker att ägglossningen ibland pågår två-tre dagar). Temp-kurva är ju säkert ännu bättre. Sedan är vi väl alla lite unika, vissa kanske inte får så mycket sekret alls, och då blir det ju svårt att veta. Själv får jag inga särskilda symptom.

Tack för att ni hållit tummarna för mig! Tänk att vi är så många i tråden nu. Försöker hålla mig uppdaterad Härligt att höra att allt är bra Icka, PP och Liss. Och det verkar vara full fart på verkstaden för er andra!

Ninni: Ja, att blodcirkulationen blir bättre är säkert bara bra för reproduktionen också, förutom att du slipper att gå och frysa .
    Härligt att ni fick respons från privatläkaren! Visst känns det skönt att "ta tag" i saker och ting och framförallt att få prata med någon professionell. Era provtagningar kan säkert ge väldigt värdefull information. Jag är mycket lugnare nu efter gårdagens besök hos läkaren. Han tyckte inte vi skulle oroa oss alltför mycket över dåligt värde på spermiemorfologin (0%!) eftersom jag lyckats bli gravid två gånger naturligt. Jag har ett myom i livmoderväggen som kanske påverkar tillväxten av ett embryo och vill jag ska de göra en undersökning för att se formen av livmodern. Frågan är vad man ska göra om formen är fel, ett kirurgiskt ingrepp kan nämligen skapa ärrvävnad och göra det svårare att bli gravid. Så jag vet inte riktigt om jag ska göra det. Dessutom har jag ju sedan första missfallet fått väldigt oregelbunden mens, så läkaren sa att han kunde skriva ut Clomid (Pergotime). Nu måste jag läsa på lite om det. Så summan av kardemumman är väl att jag gått och oroat mig för "fel" saker... Tack iallafall för din omtanke - det värmde!
    Jag har tagit ett egenhändigt beslut att inte konsumera den där örtbrygden. Det gick bara inte - kändes som hela munnen brändes upp.

Kanske någon härinne som har erfarenhet av Pergotime? Icka, har för mig att du skrev om Pergotime tidigare, kan inte hitta det bara...

Suck, annars inväntas mensen. 40 dagar sedan missfallet; känner mig jättestressad att den inte kommer eftersom allt blir skjutet på framtiden. (Läkaren sa att jag skulle vänta två cykler innan vi skulle försöka igen.)

• Cali

Icka: Jag skulle vilja veta om du tyckte det var värt biverkningarna, vilka sidoeffekter som är vanliga, om det är mer än ett ägg som släpper, hur det påverkar mensen i övrigt, om man får tillbaka sin vanliga cykel efter att ha avslutat kuren etc. All information mottages tacksamt.

• Cali

Ninni: Härligt med sol!! Efter vad jag förstår kan man ha ägglossning från en eller båda äggstockarna och det räknas som normalt. Det viktiga är väl att ha ägglossning överhuvudtaget. Jag har ju ingen aning om min egen ägglossning eftersom jag inte tycker mig ha några symptom alls. Ska börja känna efter lite extra i framtiden....
    Undrar hur du gör med dina örter - infomerar du akupunktören om du skippar dem...?  

Icka och PP: Tack för informationen! Jag började få väldigt oregelbunden mens efter första missfallet: 40-45 dagar med någon 35dagars eller så i flera månader. Sista menscykeln var dock 25 dagar (!) innan jag blev gravid igen. Helt osynkroniserad med andra ord. Kanske pergo kan hjälpa till då... Kommer säkert att ha lite fler frågor till er senare

Kastar även ut en fråga om limoderundersökning med koksaltlösning och ultraljud (är det spolning?). Någon som har erfarenhet?

Några husmorsknep för att skynda på mensen, någon?

• Cali

Icka: Phu! Känner igen den där känslan, skräcken, känns som någon vrider om både hjärtat och hjärnan... Skönt att allt såg bra ut på VUL iallafall.

Angående spolning - kan man fortfarande försöka bli gravid samma månad som spolningen sker (om den sker före ägglossningen) eller är det kört?

Jag känner mig lite nere eftersom det inte verkar som om mensen kommer. Har fortfarande, 42 dagar efter missfallet hCG kvar i kroppen (!), visserligen lågt värde nu, men det försvinner inte. Om jag gör spolning kanske en menscykel går bort och om jag behöver göra en operation kanske 6 månader går bort. Sedan är det ju inte lätt att bli gravid heller... Känns som att det kommer att ta flera år, om det någonsin händer... Suck.

• Cali

Mayan: Stort grattis!

Icka: Förstår att det är jobbigt med blödningar. Skönt att du fått flera expertutlåtanden att allt är bra.

Snigelkatt: Håller tummarna för ditt test... Vad skönt att kroppen har kommit igång för dig igen. Hur testade du ägglossningen; temperaturkurva eller?

Jemema: Bra tips att be att få bli kollad. Det dröjer väl innan jag kan börja med pergo eftersom jag fortfarande väntar på första mensen. Hur är din ägglossning nu?

Monchichi: Javisst är det tråkigt att gå och vänta. Man blir mer och mer stressad och det påskyndar inte precis processen. Skulle behöva bli ordinerad tvångsmeditation.  

Skickar iväg samma fråga som tidigare:  någon som vet om man kan försöka bli gravid samma månad som spolningen sker (om den sker före ägglossningen) eller är det kört?

Ninni: Härligt med träning. Man känner sig starkare inuti och utanpå. Body balance har jag inte hört talas om, är det styrka och cardio? Låter bra iallafall (med balance menar jag). Hoppas allt är bra med dig!

Ego: Kontaktade läkaren (som var snäll och svarade fastän hon var mammaledig) att jag kanske inte kommer att få min mens förrän om EN MÅNAD!! Suck... Och jag som blev rekommenderad att vänta två menscykler innan vi skulle försöka igen...

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3