• Cali

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Tack BettanB, Liss och TantTingeling. Känns skönt att veta att man inte är ensam.

• Cali

SanneS: Jag är hemskt ledsen för din/er skull! Men visst är det skönt att läsa om andras erfarenheter och kunna få lite utlopp för sina känslor här. Själv har jag tagit ledigt från jobbet denna vecka och väntar bara på att allt ska vara över. Tyvärr är det ju inte över "i huvudet"... Det ligger och mal och man undrar vad det är man kan ha gjort fel fast man vet att det inte är ens fel... Sänder iallafall många varma tankar till dig!

(Och tack till den som startade denna tråd! Många säger till mig att de har haft missfall, men det är ju lite skillnad när de har ett, två eller tre barn redan...)

• Cali

Tack för era varma välkomnanden! Det är en tröst att läsa både andras sorgliga och glada nyheter. Jag är lite isolerad då jag bor och arbetar utomlands och har i princip bara min man här, så att kunna kommunicera på nätet är bra. Hoppas att sorgeprocessen ska bli kortare denna gång...

(Tack icka76 (och grattis) och tack NN.)

• Cali

Läser era inlägg med intresse, även om det nu lär dröja innan kroppen kommer igång igen    Suck! Hur länge har ni låtit kroppen vila?

Hur fungerar akupunktur? Hur lång tid tar en "behandling"? Blir man verkligen avslappnad - man ska väl minska på stressen för att öka chanserna eller...? Tycker tanken på nålar gör mig mer stressad....  Måste man göra det i anslutning till sin cykel/ägglossning?

Vallmo75: Beklagar! Intressant weblänk om immunologi.

Daniela: tråkigt att höra - du är inte ensam! Hopplösheten känns enorm även här.

• Cali

Tack for svar TantTingeling. Min lakare sa att jag skulle vanta tva "normala" cykler - vilket ar forvirrande eftersom mina "normala" cykler inte ens aterkommit sedan forra missfallet. 

Forlat om jag ar gnatig men funkar akupunktur verkligen?

• Cali

I, BB, NN och J: Tack för era svar angående akupunktur. Det verkar ju onekligen som vissa har framgång med dessa metoder. Det är alltså ägglossningen som kommer igång? Om man har ägglossning, kan det ändå påverka befruktningsmöjligheterna? Eller påverkas kroppen på annat sätt?

Jag har ännu inte ägnat alltför mycket tid att läsa på varken konventionell eller alternativ medicin - ska vänta tills jag har gjort mina genetiska tester om två veckor. Förmodligen finns det massor av akupunkturställen här på amerikanska västkusten - frågan blir väl hur man ska hitta seriösa ställen...  

Örter - hur fungerar det? Är det någon speciell medicin som ska tas dagligen?

Maria - känner SÅ igen mig. Jag undviker barn och gravida så långt ögat når. Bröt tom ihop på sjukhuset när jag skulle på återbesök efter mitt missfall, alla lyckliga tjejer som satt där med sina magar och bebisar och dessutom var de med all säkerhet yngre än mig... Känns så hopplöst... Här i USA är ju kvinnorna i större utsträckning hemmafruar också, så deras liv kretsar enbart kring familj, vilket innebär att man blir ännu mer utanför som barnlös (och arbetande). För att inte tala om när folk (som man inte ens känner väl) frågar om man har barn, när man tänker skaffa barn och att "i din ålder hade vi två barn" osv. Aaaaaarrrrggggghhhh!!!! Nej, nu får jag sluta klaga, det blir ju inte bättre.

• Cali

OK, så ägglossningen kan bli mer regelbunden med akupunktur. Det låter ju lovande. Men som sagt, den stora svårigheten blir väl att hitta någon som är seriös... Känns som man i Sverige har lite mer koll på certifikationer av yrkesmän etc; här vet jag inte vad man ska titta efter...

Har en annan fråga till er som använder temperaturkurvor - är det bättre än ägglossningstest? 

För övrigt kan jag berätta att här rekommenderas att man skippar allt som innehåller koffein (inklusive koffeinfritt kaffe) samt även örtteer etc för att maximera chanserna för att bli gravid och behålla graviditet (även för mannen!). Så här dricks numera varmt vatten... Har dock inte sett några sådana rekommendationer i Sverige? Jag vet att man inte ska överkonsumera kaffe, men att öven en kopp te kan göra skada...?

Blir snart paranoid av vad man kan eller inte kan dricka eller äta för att maximera chanserna...

• Cali

Grattis till er som lyckats!

Jo, här rekommenderas att man undviker allt med koffein inklusive choklad, läsk etc. Enligt informationen från sjukhuset innehåller även sk koffeinfria produkter koffeinrester och är därmed inte heller tillåtna. Konstigt tycker jag. Grönt te innehåller antioxidanter som kan framkalla missfall och andra örtteer kan ha okända medicinska effekter, enligt dem. Jag tycker det låter konstigt, men har försökt följa råden så gott det går. Men det gick ju inte iallafall.  

Kom över en artikel på internet, dansk forskning, som visade att höga insulinnivåer kan påverka äggstockarna negativt och därmed nedsätta fertiliteten. Så man ska alltså äta något i stil med LCHF-diet (utesluta socker och vita kolhydrater). Vad tror ni om detta?  

Får gå och köpa mig en termometer och börja tempa...

Känner mig nästan som en besatt, det enda jag tänker på är att försöka bli gravid, medan livet pågår därutanför...

• Cali

En stor kram till Vallmo! Tänker på dig!

• Cali

Monchichi: detta är länken till artikeln (på danska):
    http://sondagsavisen.dk/117/01080302/
    Jag tror jag såg den i Aftonbladet eller Expressen.

Hmm, undrar om socker sänker pH:t i kroppen... Det har jag inte hört tidigare.

Ja, visst blir man alldeles nojig. Solen skiner och himlen är blå, men det känns som jag inte kan njuta ens av det.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3