Inlägg från: NinniNinna |Visa alla inlägg
  • NinniNinna

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

McYama: ja, det är vanligt att man inte får behandling efter 2 ma/mf. Jag är en av de som tagit albyl minor (1/3) i två graviditeter. Vissa tror det hjälper, andra inte. Man får helt enkelt göra det som känns bäst.

Ego: har varit på undersökning av livmodern nu och det visade, helt väntat, inga fel. Vi har fortfarande inte bestämt om vi ska göra ett försök till eller ej. Det är jag som tvekar, eftersom jag ärligt talat är rädd för konsekvensera av en ny graviditet. Om vi gör ett försök till så ska vi nog göra insemination, för att iaf hjälpa naturen lite på traven med kvaliteten på råvarorna Flört (jag får pergotime och de rensar lite bland spermierna). Det här är såklart små förändringar, men eftersom det sannolikt blir sista gången så vill vi göra allt vi kan. Jag måste också få medicinering den här gången och det har ju dr LM lovat.

Ni som varit hos Dr LM/varit i kontakt med Dr LM, har ni fått progesteron? Det lät inte som att det skulle vara omöjligt att få det, men han lät heller inte som att han trodde på den behandlingen....

Samtidigt som vi ev. gör allt detta ansöker vi om att bli utredda som adoptivföräldrar. Jag ville egentligen skilja på processerna, men jag har fått inse att vi inte kan slösa bort mer tid på att vänta in mitt beslut. Det här känns iaf väldigt bra och vi känner oss mycket mer positiva igen. Skönt att det alltid vänder till slut Skrattande

• NinniNinna

Mojutten: ja, det känns jätteskönt att ha lämnat in ansökan! Hur är det med dig?

Mojutten och Bettan: nej, det var väl det jag misstänkte... Jag har hittils inte stött på någon läkare som tror på progesteron, men jag känner verkligen att jag vill ha "allt" om vi ska göra ett sista försök. Mojutten, jag tror vi bor i samma del av Sverige. Om du vill, så får du gärna inboxa mig och tipsa om vilken läkare/mottagning som skrivet ut progesteron.  Ser att det här låter minst sagt skumt, men man måste ju tydligen vara väldigt påhittig för att ta sig fram i det här världen Flört

• NinniNinna

Mojutten: vad synd! Vi kan väl hålla varandra uppdaterade om någon av oss hittar någon ny progesteron-källa Flört
    Vilken pärla till man Skrattande Kan tänka mig att det var riktigt mysigt!

Bettan: nej, jag tror säkert Dr LM och andra läkare som jag mött har rätt ang. progesteron, men i det här skedet så är jag beredd att ta till vad som helst. Jag är egentligen skeptisk till "obeprövade läkemedel" i vanliga fall, men den här situationen driver ju en till vansinne.... Håller med om att det är ovissheten som är de jobbigaste och att läkarna gör så olika ang. vårt problem. Det tycks ju vara många med vår diagnos som får progesteron, så vad är då rätt behandling? Jobbig situation det här... Obestämd

• NinniNinna

Mojutten; skit också!!! Fortsatte mensen eller var det bara spottings? Jag håller tummarna för att det bara var falskt alarm! Det minsta man kan kräva i vår situation är ju iaf att mensen kommer när den ska!

McYama: det finns lite olika bud kring det. Jag började med 1/3 albyl minor vid plus, men jag tror att de flesta här har börjat vid äl.

Cali: åhh vad kul att "se dig"! Jag har saknat dig. Kan tänka mig att du håller dig i bakgrunden nu, men för min del så uppskattar jag verkligen om du stannar ett tag till och skriver hur du har det. Hur mår du nu? Nu måste du vara långt gången i graviditeten.
    Jag tror det är stor skillnad på hur man ser på medicinering i USA och i Sverige. Jag har en amerikansk vän som fick behandling efter ett mf och det skulle väl knappt hända i Sverige. Men även i Sverige finns det ju väldiga skillnader mellan läkare och hur de ser på behandling. Jag har hittils inte mött någon läkare som tror på progesteron, men ska leta riktigt ordentligt om vi gör ett nytt försök.

Bettan: appropå leta efter progesteron Flört Min make påpekade att vi ju såklart skulle kunna åka till andra städer för att få progesteron. Hur ser det ut i din stad. Om du vet någon läkare/klinik som ser positivt på progesteron, så för du hemskt gärna inboxa mig och berätta det.

• NinniNinna

Mojutten: skit också! Jag har också haft turen att ha en regelbunden mens, men även min har flippat ur ibland men sedan gått tillbaka till det normala igen. Jag hoppas innerligt att detta bara är en tillfällighet och att du får regelbunden mens igen snart. Jag förstår att det här måste vara väldigt stressande! Jag tror jag har sagt det innan, men jag tycker fortfarande att året mellan ma 2 och 3 då jag inte kunde bli gravid var det mest stressande. Kom ihåg att det  finns hjälp att få om pressen blir för jobbig.

McYama: det vanligaste är väl att du slutar vid mens eller fortsätter under graviditeten Flört, men som du ser så finns det flera olika bud om hur vi gjort ang. detta. Jag har också fått bekräftat av en läkare att så här små doser är ofarliga, men jag skulle ändå råda dig att berätta för din läkare/bm om detta.

Bettan: tack! Vi går på privat mottagning, men vår läkare där är helt emot progesteron. Vi har nu fått en ny läkare, så jag ska fråga även henne men jag har tyvärr tolkat det som att hela kliniken har tagit ställning mot progesteron. ... och nej, egenligen finns det väl inga tecken på att jag skulle behöva progesteron. Fast det finns ju å' andra sidan inga tecken på att jag behöver behandling i huvud taget.

Cali: ja, jag har misstänkt det Skrattande Du får gärna skriva oftare också! Skönt att förhoppningarna om att det ska gå bra blir starkare och starkare! Kram!

• NinniNinna

Cali:  Vad gullig du är! Men jag ser verkligen framför mig hur man bli inkallad av tullen när man ska ta emot ett sånt paket SkrattandeFlört. Jag fortsätter leta progesteron här och första steget är telefontid med min nya läkare, fast jag tror som sagt hon kommmer säga nej. Min gamla läkare (på samma klinik) sa att det inte finns några belägg för att prog funkar, utan att det mest ges för att lugna patienterna (vilket skulle vara helt ok för mig Flört). Hon sa inget om biverkningar, men visst finns det sådan problematik med medicinen också? Jag har varit skeptisk innan, men nu efter 4 ma är jag villig att testa allt. Jag skulle inte tro att de testat mig för Leiden V-mutation, men jag undrar om det spelar någon roll nu när jag ändå kommer att få blodförtunnande av Dr LM? Hittade de detta fel på dig?

Snigelkatt: vad roligt att se dig och att läsa att du har positiva tankar. Jag sänder några extra positiva tankar till er i äl-tider!
    Vad bra att ni tagit upp adoptionsdiskussionen! Bra plan! Vill bara tipsa om att det är kö till allt (t.ex. föräldrautb.) så det kan vara en bra idé att anmäla er lite innan ni vill starta, om ni nu fatter det beslutet. Lycka till i helgen! Kram

• NinniNinna

TT: vad roligt att se dig! Hur är det med dig? Kram

Cali: vad skönt att ni blev så grundligt kollade och fick rätt behandling!

McYama: ha så trevligt FlörtSkrattande

Vinkar till alla!

• NinniNinna

Hej igen... Flört Vill bara titta in och berätta att vi blivit lovade progesteron till nästa ev. graviditet! Så skönt att för en gång skull få ett ja!!! ...även om jag fortfarande är paranoid och bad henne att skriva in hennes löfte i min journal Skrattande

Mojutten: om du vill veta vem som skrev ut det och hur du kan kontakta henne om er dos tar slut (vet ej hur det här funkar.... ), så är det bara att säga till så inboxar jag dig.

Till alla: vad har ni för erfarenheter av prog? Känner ni till några biverkningar (trots att läkaren sa att det är ofarligt för mig och fostret)?

• NinniNinna

Bettan: tack för infon! Jag har hört talas om den biverkningen på FL, men hittar inte detta på någon annan plats och läkaren sa som sagt inte heller att det finns biverkningar. Har du någon sida att tipsa om där jag kan läsa om detta?

Nej, jag har också, som sagt, dragit mig för att testa det, men i det här läget känns det inte som att jag vågar vara utan om jag ska försöka bli gravid igen. Min nya läkare var lika tveksam till hur effektivt prog. är som alla andra jag har pratat med, men hon gick med på det pga. av min ålder och antalet ma. Lycka till i dag!

• NinniNinna

Bettan: tack! Nej, det står inget i fass och det ger tyvärr inte mycket att googla på just kopplingen (eftersom jag gärna vill veta att sidorna är "någotsånär" trovärdiga , det var därför jag frågade. Väldigt konstigt att det är så!
    Har läst i utredningstråden och kommenterat, men skickar en stor kram här också!

Cali: tack! Jag ska läsa summeringen i den artikeln. Konstigt att läkarna inte nämner det ens hos er. När började du med prog? Vid plus eller äl?

Mojutten: jag inboxar dig Glad Kul med ev. föräldrautbildning till hösten! Vi uppskattade det mycket och tänkte att vi nog kommer ha nytta av det hur vi än blir föräldrar.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3