Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

sugarrush: Jo, lite har fastnat efter allt man läst.
    Enkelt uttryckt nu då (det jag har i huvudet, bara så där):
    Som jag förstår skillnaden mellan ASA och innohep/fragmin, så påverkar det första mest blodets sammansättning medan sprutorna även påverkar ådrorna. Det första gör enbart blodet tunnare och mer lättflytande medan det senare även gör vägen mer framkomlig. Typ... Det beror på läkare och teori vad som skall tas från äl/plus; någonstans finns kanske även en djupare tanke, men inte alltid. ASA kan vara bra att ta från äl för att även hjälpa slemhinnan att bli tjock och fin, med bra blodgenomströmning. Innohep/fragmin från äl är inte alltid nödvändigt, men kan vara bra för att det skall börja verka i god tid. Väntar man tills plus, kan det hinna bli försent innan det börjar verka på allvar. Lite beroende på problematik också då.

Prednisolon; ptjaaa. i den bästa av världar borde man väl kunna kolla upp umminförsvaret och se om det ens finns behov, men mig veterligen görs inte det. En del kollar TNF-alfa, men det säger egentligen föga om sambandet med mf/ma. Min filosofi är att man lika gärna kan testa pred; låg dos gör ingen skada (om man inte tar det för länge + tänker på att ta extra kalk & vitaminD).

Nej, jag fick prog av läkare och "hittade" pregnyl själv (som med ASA och pred förresten; självmedicinerar rätt mycket numera). Det fungerar dock inte lika; pregnyl är hcg och progesteron är progesteron.

Mitt tips är att man köper "bibeln" och läser på; då vet man lite mer om vad man skall be om hos läkaren.
    www.bokus.com/bok/9780978507800/is-your-body-baby-friendly/

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Nä, jag tänker nog att det är bättre att göra som jag skrev i inlägget innan; trappa upp. Onödigt att klämma i sig mer än nöden kräver. Och sprutor vill man INTE ta om man kan slippa (tro mig, man blir SÅ trött på dem! ). Har man inte testat något innan, så räcker det gott och väl med ASA tycker jag. Ev progesteron (2x 400mg). Pred kan man gott avvakta med tycker jag; låg dos skall inte vara farligt att ta, men varför dra i sig något man högst troligen inte behöver?
    Pregnyl är väldigt olika vad mycket man ordineras; jag tog bara 5000 IE/v, många blir ordinerade 10000/v eller 5000 var tredje dag.

Och till de av er som haft färre än 3 missfall; kom ihåg att oddsen är rejält på er sida även utan behandling.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

sugarrush: Ja, jag tror att det blir en spruta om man skall ta 5000IE. De sprutorna är ju rätt lätta att ta också (förutom att man måste blanda dem själv). Inte som nålen på innohepsprutorna direkt *ryser*

Jo, man är ju villig att testa typ vad som helst för att slippa uppleva det igen. I know. Mitt nästa steg hade varit att leta upp en läkare här i Gbgområdet som förr jobbade med LIT för att se om hon hade kunnat hjälpa. Annars hade det blivit England och dr G nästa...

Toppen. Den boken är verkligen fantastiskt. Har hjälpt mig massor.

Btw, kan tillägga på tal om min egen behandling att jag även tog SSRI i några månader (typ tre månader innan pluset och sen hela första trimestern); i enlighet med dr Beers teorier kan det också ha varit en bidragande faktor till att det gick vägen den här gången. Du får läsa mer om det när boken kommer.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

icka: Det stämmer. Kurator är f.ö. ingen skyddad titel, så vem som helst kan kalla sig det. En psykolog har (minst!) 300hp psykologi i bagaget medan en socionom kan ha så lite som 10 hp psykologi (och oftast inte så mycket mer, rent generellt). Och kuratorn har ofta inte ens en grundläggande kompetens i psykoterapi, vilket alla psykologer har.

sugarrush: Men jisses! Snacka om rikspucko. Egentligen tycker jag nästan att du borde anmäla personen i fråga; åtminstone skriva en rad till dennes chef. Säger som övriga; sök psykolog istället om du behöver samtalskontakt (och det tycker jag f.ö. är en mycket bra idé om man går igenom så mycket som vi gör). Och jag säger det inte för att jag är partisk, utanför att jag verkligen tror att det är bra.   Jag har själv gått hos psykolog på VC och nu hos psykologen på MVC; känns väldigt bra. Speciellt nu den senare.

NN: *kram* Skönt att kunna bidra på något sätt iaf; försöker ingjuta hopp om inte annat. Tror faktiskt på er och tror att riktig behandling skulle kunna hjälpa er. Tyvärr tänker jag lite som dr LM att enbart ASA är mer som placebo, speciellt i yttepyttedoserna vi pratar om. Tror att det säkert kan hjälpa någon, men tror inte på att det hjälper om man verkligen har problem med mikroproppar eller annat som ett elakt immunförsvar slänger i vår väg. Vore jag dig skulle jag åtminstone göra allvarligt försök med innohep via underbare Leif. Jag är ju f.ö. en av hans long distance patienter, så visst har han sådana. Jisses, bara att PRATA med honom hjälper!

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

NN: Ja, jag sa ju att han är underbar. Jo, han tror på immunologiska teorier och menar att innohep skall hjälpa; främst att immunförsvaret regerar genom att skapa små proppar för att döda den "fientliga" vävnaden, vilket alltså innohep motverkar. Finns bra åhörarkopior ute på nätet från en del av hans föreläsningar om man googlar.
    Nu skall du se att det går vägen nästa gång.
    Och vad härligt med ny inriktning; sånt kan verkligen göra under. Får man fråga vad det är du tänker läsa för spännande?

McYama: Ja, visst är det härligt här? Så underbart att få prata med andra i liknande situation och få stöd och hjälp.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

NN: Usch och fy. *kramar-om* Men skönt ändå att det satt igång, så det blir klart någon gång. Konstigt med så tätt återbesök, kan du inte boka om till efter helgerna?
    Har också alltid skrapats efter mina ma:n; har vägrat allt annat. Har ju dock haft 3 vanliga mf också och de har ju gjort lite ont och blött som bara den. Alla tre har rett upp sig bra på egen hand dock; tror att kroppen ofta löser det bra själv.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

NN: Ja, det är helt åt helvete minst sagt. Att det aldrig kan få vara enkelt och bara gå bra. Han där uppe (alt den där sabla Murphy!) skulle ha sig ett kok stryk!

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

McYama: Kolla i tråden "Utredning efter upprepade missfall"tråden; i medlemslistan där finns gott om solskenshistorier.Solig Jag hoppas få bli en av dem snart; ett litet mirakel som min BM sa. Den här graviditeten gavs från början bara 5% chans att lyckas, men so far so good. Nu hoppas jag bara att liten kommer igång med tillväxten igen och att allt går vägen de sista futtiga veckorna.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Humlefröet: Hej och välkommen till oss. Beklagar verkligen dina missfall. Här i tråden kommer du träffa på många som har oturen att dela ett liknande öde. Och nej, vården ger jag inte mycket för nu längre; har fått kämpa som en galning för att få någon hjälp alls.
    Förstår att du är trött och less på det nu, men det finns ändå hjälp att få. Har du testat någon form av behandling ännu?

Önskar alla en riktigt god fortsättning!

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Humlefröet skrev 2010-12-28 11:05:11 följande:
    Tack så mycket! Och god fortsättning till alla här!

Vad menar du för sorts behandling? Har inte provat annat än folsyra (både med och utan).
    Det finns många olika sortsers behandling för de som haft många missfall (främst olika sorters blodförtunnande för att minska risken för mikroproppar); en del man kan testa även utan diagnos (därför jag undrade om du redan testat något). Antar att du med folsyra menar vanliga dosen eller har du folacin eller liknande?
    Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3