30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3
sugarrush: Jo, lite har fastnat efter allt man läst.
Enkelt uttryckt nu då (det jag har i huvudet, bara så där):
Som jag förstår skillnaden mellan ASA och innohep/fragmin, så påverkar det första mest blodets sammansättning medan sprutorna även påverkar ådrorna. Det första gör enbart blodet tunnare och mer lättflytande medan det senare även gör vägen mer framkomlig. Typ... Det beror på läkare och teori vad som skall tas från äl/plus; någonstans finns kanske även en djupare tanke, men inte alltid. ASA kan vara bra att ta från äl för att även hjälpa slemhinnan att bli tjock och fin, med bra blodgenomströmning. Innohep/fragmin från äl är inte alltid nödvändigt, men kan vara bra för att det skall börja verka i god tid. Väntar man tills plus, kan det hinna bli försent innan det börjar verka på allvar. Lite beroende på problematik också då.
Prednisolon; ptjaaa. i den bästa av världar borde man väl kunna kolla upp umminförsvaret och se om det ens finns behov, men mig veterligen görs inte det. En del kollar TNF-alfa, men det säger egentligen föga om sambandet med mf/ma. Min filosofi är att man lika gärna kan testa pred; låg dos gör ingen skada (om man inte tar det för länge + tänker på att ta extra kalk & vitaminD).
Nej, jag fick prog av läkare och "hittade" pregnyl själv (som med ASA och pred förresten; självmedicinerar rätt mycket numera). Det fungerar dock inte lika; pregnyl är hcg och progesteron är progesteron.
Mitt tips är att man köper "bibeln" och läser på; då vet man lite mer om vad man skall be om hos läkaren.
www.bokus.com/bok/9780978507800/is-your-body-baby-friendly/