• Pannan82

Min dotter vill inte äta

Min dotter på 7 månader inte äta. Vi har försökt ge henne smakportioner sedan hon var 4 månader men hon är fortfarande inte intresserad. Hon smakar, grimaserar och spottar sedan ut. Tillslut blir hon ledsen och arg och då ammar jag henne. Jag har inget emot att fortsätta amma men är rädd att hon inte får tillräckligt med näring i sig på det viset. Min BVC-sköterska säger att man "ska" ha bytt ut två mål från bröstmjölk till vanlig mat vid 8 månaders ålder och jag har hakat upp mig på detta... Det enda hon verkar gilla förutom bröstmjölken är fruktpuréer och gröt, men hon äter sparsamt även av detta och blir frustrerad om hon inte får ammas efteråt.
    Vad gör vi?? Hur får man henne intresserad av riktig mat? Hur länge är det ok att helamma utan att det är någon fara för barnet?

• Svar på tråden Min dotter vill inte äta
  • deelah

Hur slutar man natt amma då..suck..
    hon gråter i sömnen för att hon letar, eller ibland inte, bara gråter,och då ger jag henne bröstet så att hon inte ska vakna av det.
    sen får jag smyga iväg när hon somnat om. så gör hon 3-4 ggr per natt.
    Vill sluta amma helt !!

Men tipset om att ha i vaniljsocker i vällingen är ett BRA tips!! det ska jag prova. minns när jag var i singapore och hade problem med ersättning, vi provade min kusins bebis ersättning, den hade vaniljsmak i den,den var jättegod. hihi..

Idag försökte jag med lite havregrynsgröt (med banan o päron,Nestles), blandat med ersättningsmjölk istället för vatten,det är ju så gott.mosade banan också. jag har inte gett henne annat än mjölk de senaste dagarna för vi blir bara arga på varann när jag ska mata henne.
    blev förvånad när hon öppnade sin mun!! men var tvungen att ge vatten emellan varje sked.. hon tog kanske 6 fulla skedar. sen vägrade hon.

well...i did try..

• Zuffo

Jag har åkt på samma problem!

Sonen på 9 månader har varit sjuk i två veckor, men är bättre. Han har alltid varit glad för all mat, alltid velat smaka det vi äter osv. Men nu efter denna perioden då han varit sjuk är han jättesvår att få å äta. Han kniper ihop med munnen, vrider bort huvudet och skriker! Det enda han äter riktigt av är välling...men man kan ju inte leva på välling heller!

Tips på hur vi ska göra för att han ska få tillbaka matlusten mottages tacksamt =D

• Diegomama

Vi slutade nattamma genom att jag sov i ett annat rum i en vecka. Min man fick trösta lilltjejen, som sov mer och mer varje natt. Det gäller bara att bita ihop när man hör att de gråter och lita på att ens man fixar att trösta. Nu sover hon från 19 till 4-5. Då har hon fått amma eller välling och somnar om till 6-7. Ska sluta amma helt nu så det blir bara välling. 

Vissa nätter börjar hon skrika vid 4 och är i princip otröstlig om man inte går upp med henne. Hon har fått välling och lugnar sig ett tag, men så börjar hon skrika igen...Kan vara tänder men jobbigt är det.

Lycka till!!

• Uman

min 7 månaders kille äter gärna gröt och fruktpuré men riktig mat vägrar han, han kräks direkt när det landar i munnen. någon som har några tips

• 83a

vanligt bekymmer detta:(

Jag ammar just nu bara morgon, middag (om ho ätit ordentligt me gröt/ välling) och inför natten. Det går bra men hon äter fortfarande inte vanlig mat...kanske lite plock mat men absolut inget på skeden!!

Sååååå Frustrerande ju!

• deelah

Nu har min dotter börjat äta!

Tack vare att jag tvångsmatat henne. det går inte att ha en bebis på 8 månader som lever på mjölk hela dagarna! i en vecka fick jag, hålla fast henne och medans hon skrek och grät stoppade jag in maten. Det roliga var att hon faktiskt åt upp det, hon spydde inte ute eller spottade. Det är bara det där med att öppna käften som är så svårt...
    Det var jobbigt att mata henne så, men det har lönat sig.
    nu öppnar hon sin mun glatt när skeden kommer,och det är inte längre ett problem för oss:) hahah hon vet nog att hon kommer att äta vare sig hon vill eller inte..!
    jag tror att låter man dem få som de vill så kommer de aldrig att äta!
    jag vet att min dotter är så, samma problem hade vi med att sova. ibland får man vara mer bestämd,det funkar.

kan tillägga att jag slutat amma nu, wiii,känner mig så fri! nu ska jag fira och ta ett glas vin. lycka till med matningen mammor!

• halmhatten

Skönt att läsa denna tråd.
    Börjar bli riktigt trött på att umgås med mammorna i bekantskapskretsen som berättar om hur mycket deras barn äter och förundrar sej över vår 7,5 mån pojke som inte äter något alls.
    Ja, han försöker äta sånt han kan plocka i själv, men tyvärr tillsvidare inte så mycket som hamnar i munnen... Tror dock att jag ska fortsätta på denna plockmatslinje. Gröt och puréer äter han max 5 teskedar. Oftast inte ens det.
    Som de flesta andra här så tänker jag att det ju säkert löser sej med tiden, men känns ändå jobbigt just nu.

• Monna
    halmhatten skrev 2010-04-30 13:22:37 följande:
    Skönt att läsa denna tråd. Börjar bli riktigt trött på att umgås med mammorna i bekantskapskretsen som berättar om hur mycket deras barn äter och förundrar sej över vår 7,5 mån pojke som inte äter något alls.Ja, han försöker äta sånt han kan plocka i själv, men tyvärr tillsvidare inte så mycket som hamnar i munnen... Tror dock att jag ska fortsätta på denna plockmatslinje. Gröt och puréer äter han max 5 teskedar. Oftast inte ens det.Som de flesta andra här så tänker jag att det ju säkert löser sej med tiden, men känns ändå jobbigt just nu.
    Nu äter vår dotter äntligen!!!!!! Fyllde 16 månader för någon vecka sedan, och vi hade i princip gett upp. Kontaktat både akuten och barnmottagningen och fått en akuttid. Dagen innan bestämde hon sig tydligen för att hon nog var lite hungrig trots allt, och har sedan dess börjat äta. Nu är hon uppe - frivilligt - i en babysmörgås till frukost + yoghurt, 1 burk spaghetti/köttsås, 1 burk fruktpuré, samt både en och annan bulle, kex eller bananbit. Ammar bara ett par gånger på kvällen nu. UNDERBART! Det värsta är att vi inte har gjort något för att lyckas, så jag kan alltså inte ge något tips, tyvärr. Envisas kanske? Eller vara tålmodig?
  • Lidfrin

Jag har samma problem! Jag har gråtit i flera dagar nu för att sonen inte vill äta! Han är snart 9 månader och äter bara några skedar gröt och mat. Han gapar ivrigt i början, men efter kanske fem skedar är det stopp och jag försöker lirka in några skedar till medans han "leker" med en annan sked och stoppar in den i munnen. Och efteråt söker han sig mot bröstet och vill amma. Det är så jobbigt!

Han åt ganska bra med gröt föt några veckor sedan, i princip hela portioner. Men sen fick han magsjuka och det har varit trögt att få igång ätandet. Jag ammade mycket under den korta period när han var sjuk och jag blev också själv sjuk och mjölken sinade nästan så jag ammade mycket också på grund av att jag ville få igång produktionen igen.

Idag fick han middag istället för gröt också tänkte jag ge honom gröt istället för amning och och sen amma senare på kvällen, för här nattammas det också... Men nu satt han i stolen och skrek och var verkigen hungrig men ville inte äta mat utan han skulle ammas. Hans pappa försökte ge honom gröten men han bara vände sig om efter mig och stora tårar trillade nerför kinderna. Det känns så jobbigt! Jag känner mig så maktlös och jag vill ju att han ska äta!

Jag har försökt trappa ner på amningen och det har funkat bra, tills han blev sjuk. Och det som oroar mig är att han bara vill äta så lite. När han får smörgås äter han kanske en sjättedel av en hel smörgås och jag tycker inte att det är så mycket.
    Jag har ammat honom ganska mycket på dagarna eftersom jag fick höra av sjukvårdsupplysningen att man inte ska pressa barn som varit sjuka med att äta, men hur länge ska jag vänta? Jag kan ju inte helamma en snart niomånaders bäbis!

Det känns bra att man inte är ensam, men jag vill att detta ska ta slut! Plus att han är så otroligt mammig... Kan det vara en orsak?
    Men det där med nattamningen ska jag verkligen försöka sluta med!
    Fler tips tas emot gladeligen!

• Lea74

Nu hittade jag denna gamla tråd.... Vore intressant att veta hur det har gått för er! Jag har ju själv problem med min 8 månaders kille som inte alls förstår det roliga med mat...

• rockbjarn

Min 9 mån son förstår inte alls det roliga med mat, han älskar sin ersättning och välling.

• Lea74

Rockbjarn: Går han upp i vikt som han ska? Får du ner något alls? Hur resonerar du kring detta? Hur stressad är du?hn

• Monna

Nu, efter 21 månader av pina för vår del, anses vår dotter vara en av de barn som äter bäst på dagis - tänka sig! Hon slutade i princip att amma när vi satte henne på dagis, ammas endast någon gång på kvällen och någon gång framåt småtimmarna. Däremellan är det endast mat och vatten som gäller.

Ett tips som fungerade för oss var också att börja ge henne napp - igen - när hon var 1½ år gammal.
    Hon slutade självmant när hon var 6 månader gammal och vägrade sedan ta napp. Resultatet blev att hon använda mig som napp istället och ammade så mycket under vissa perioder att hon förmodligen aldrig hann känna den där riktiga hungern som krävdes för att hon skulle vilja börja äta "normalt." Så för oss blev räddningen alltså att jag i samband med att hon trappade ner på amningen även införde napp på nytt (mötte motstånd i kanske 2 timmar, sedan var det okej för henne), som hon nu använder på nattetid eller när hon är extremt gnällig. Att sluta med napp sedan får bli ett senare problem, men just nu känner jag att det är ett litet pris att betala för att slippa ha en 11-kilosklump hängande vid tutten dygnet runt...

• Farsanbalou

Glad att jag hittade denna tråd :)

Har en dotter som är snart 8 månader som inte vill äta något alls. Det enda som funkar är bröstmjölk och en och annan broccoli om vi har tur. Varken välling, gröt, plockmat eller pure funkar.

Någon gång i veckan funkar en pure eller en gröt. Men välling funkar aldrig.

Hjälp!

Min fru kämpar som en hjälte, och jag sitter på jobbet hela dagarna och vet att hon har det tufft till kl 16 då 3-åringen ska hämtas som har sådan vilja och är inne i en trotsperiod att allt blir extra jobbigt. Önskar man kunde ta ledigt och bara vara med familjen några månader. ;)

Har någon tips på någon mat som man kan testa eller något trix?

Svar på tråden Min dotter vill inte äta