• Lidfrin

Min dotter vill inte äta

Jag har samma problem! Jag har gråtit i flera dagar nu för att sonen inte vill äta! Han är snart 9 månader och äter bara några skedar gröt och mat. Han gapar ivrigt i början, men efter kanske fem skedar är det stopp och jag försöker lirka in några skedar till medans han "leker" med en annan sked och stoppar in den i munnen. Och efteråt söker han sig mot bröstet och vill amma. Det är så jobbigt!

Han åt ganska bra med gröt föt några veckor sedan, i princip hela portioner. Men sen fick han magsjuka och det har varit trögt att få igång ätandet. Jag ammade mycket under den korta period när han var sjuk och jag blev också själv sjuk och mjölken sinade nästan så jag ammade mycket också på grund av att jag ville få igång produktionen igen.

Idag fick han middag istället för gröt också tänkte jag ge honom gröt istället för amning och och sen amma senare på kvällen, för här nattammas det också... Men nu satt han i stolen och skrek och var verkigen hungrig men ville inte äta mat utan han skulle ammas. Hans pappa försökte ge honom gröten men han bara vände sig om efter mig och stora tårar trillade nerför kinderna. Det känns så jobbigt! Jag känner mig så maktlös och jag vill ju att han ska äta!

Jag har försökt trappa ner på amningen och det har funkat bra, tills han blev sjuk. Och det som oroar mig är att han bara vill äta så lite. När han får smörgås äter han kanske en sjättedel av en hel smörgås och jag tycker inte att det är så mycket.
    Jag har ammat honom ganska mycket på dagarna eftersom jag fick höra av sjukvårdsupplysningen att man inte ska pressa barn som varit sjuka med att äta, men hur länge ska jag vänta? Jag kan ju inte helamma en snart niomånaders bäbis!

Det känns bra att man inte är ensam, men jag vill att detta ska ta slut! Plus att han är så otroligt mammig... Kan det vara en orsak?
    Men det där med nattamningen ska jag verkligen försöka sluta med!
    Fler tips tas emot gladeligen!

Svar på tråden Min dotter vill inte äta