• Pannan82

Min dotter vill inte äta

Min dotter på 7 månader inte äta. Vi har försökt ge henne smakportioner sedan hon var 4 månader men hon är fortfarande inte intresserad. Hon smakar, grimaserar och spottar sedan ut. Tillslut blir hon ledsen och arg och då ammar jag henne. Jag har inget emot att fortsätta amma men är rädd att hon inte får tillräckligt med näring i sig på det viset. Min BVC-sköterska säger att man "ska" ha bytt ut två mål från bröstmjölk till vanlig mat vid 8 månaders ålder och jag har hakat upp mig på detta... Det enda hon verkar gilla förutom bröstmjölken är fruktpuréer och gröt, men hon äter sparsamt även av detta och blir frustrerad om hon inte får ammas efteråt.
    Vad gör vi?? Hur får man henne intresserad av riktig mat? Hur länge är det ok att helamma utan att det är någon fara för barnet?

• Svar på tråden Min dotter vill inte äta
  • Leija

Jag har alltid ammat efter mat.
    Ge henne några tuggor och amma henne sedan då.
    Läs av henne och amma henne i god tid innan hon blir arg så att det blir något positivt av att äta osv. Sen kan du testa ge henne lite mer fast föda när hon ammat klart tex.

Det jag lärt mig genom föräldraskapet är att man ska göra det som känns bra och inte vad alla andra tycker att man SKA göra.
    Jag helammade barn nr 3 tills hon var nästan 8 månader för att det funkade för oss, så varför inte liksom.
    Barn nummer 2 Hel ammade jag i 1 månad, del ammade tills hon var ca 3 månader.
    Så det ser olika ut för alla barn.

Hon kommer bli intresserad, låt det ta tid!
    Om du vågar, testa att ge henne tex majs som hon kan stoppa i munnen själv så kanske det blir roligare för henne att äta.

• Kitt

stressa inte. vill hon bara ammas..fine låt henne amma. ge fruktisar o gröt. gör ett uppehåll me maten o försök senare igen. ge henne de hon vill ha, hon är inte stro än. min pojk åt ingen mat alls innan han va 1 ½ år.  Lättre sagt än gjort men försök slappna av. Häng inte upp dig på att hon måsta ha 2 mål mat om dagen. Bvc har inte alltid rätt

• Pannan82

Skönt o höra att det finns fler..  känns ibland som man e den enda med ett barn som "matvägrar"... alla andra barn runt omkring en äter som hästar så klart man blir påverkad och lyssnar för mycket på vad BVC-tanter säger ;)

Ingen fara att helamma "för" länge alltså... så länge barnen är nöjda o går upp i vikt?

• Blå Flygare

Har du testat att amma innan ist? Det låter knepigt, men vissa barn har svårt att testa något nytt när de är hungriga. Jag ammade mitt första barn efter smalis, men med andra ammande jag ena bröstet innan, sen mat och ev. lite sen efter.

• fröken argbigga

Är i samma situation. Min 7 månaders äter också bara frukt och typ en smakportion gröt. Nu på senare tid har jag gett henne smörgås med mjukost och bregott, det gillar hon, har även petat i sig nån ärta och ett majskorn. 

Har inte ens orkat ta upp det med BVC, dom tjatade ju så med smakisar vid 4 månader så vad kommer dom säga nu? Hade tänkt sluta amma vid 8månader men så lär det ju inte bli nu. Ja ja, så länge dom mår bra så får det bli som det blir. 

• inteän

Samma "problem" här. Min son är snart 8 månader men totalt ointresserad av smakportioner. Har försökt i snart två månader nu, kan lura i honom ett par skedar, men sen är munnen ett streck. Samma sak oavsett vad det är (gröt, välling, potatis, rotsaker, grönsaker...). Däremot ÄLSKAR han att amma o äter som en häst där. Han verkar inte tycka att det är något fel på smaken på den fasta födan (förutom potatis, det är inte gott), men annars verkar han mest undra vad det ska vara bra för, när man kan amma?

Jag stressar. Ska visserligen inte börja jobba förrän i augusti, emn vad gör man?

• Pannan82

Ska också börja jobba i augusti. Var tänkt tidigare egentligen men sköt upp det bl.a. pga att jag inte skulle hinna sluta amma. Klart man känner sig stressad! Alla säger att man ska ha tålamod men ibland känns det bara så hopplöst.. men men.. som sagt, vad gör man??

• inteän

Jag försöker tänka att det är långt till augusti, ett halvår. För ett halvår sedan var killen 2 månader, har ju faktiskt hänt en del sedan dess, så det lär ju hända en del det kommande halvåret.

jag har inte varit på BVC på ett tag (men ska dit om en dryg vecka). Min BVC-tant har inte sagt något om att man ska ha bytt ut två mål mat, däremot har hon tjatat om att "det är bra att helamma till 6 månader, men sen behöver de även annan mat, för att få i sig mer järn". Ohc det ekar i huvudet... samtidigt säger min hjärna "klart han överlever", men mammahjärtat oroar sig ju ändå...

Jag tycker jag har försökt med allt: olika skedar, innan amning, mitt i amning, olika smakisar, gröt, välling i nappflaska, välling i pipmugg... Samtidigt vill man ju inte truga alltför mycket så det blir negativt (det har ändå t o m blivit svårt att ge d-vitamindropparna på sked här... suck).

Killen får en liten sked att leka själv med (kul att banka). Majskrokar att kanske smaka på - han har inte ens stoppat dem i munnen. Allt annat åker däremot dit...

... men det är skönt att man inte är ensam om det här. Och det känns som att visst måste våra barn också lära sig till slut???! Det är ju få 7-åringar som bara helammas liksom... Det är bara det att vägen dit känns tung ibland...

• 83a
    inteän skrev 2010-02-09 09:35:59 följande:
    Jag försöker tänka att det är långt till augusti, ett halvår. För ett halvår sedan var killen 2 månader, har ju faktiskt hänt en del sedan dess, så det lär ju hända en del det kommande halvåret. jag har inte varit på BVC på ett tag (men ska dit om en dryg vecka). Min BVC-tant har inte sagt något om att man ska ha bytt ut två mål mat, däremot har hon tjatat om att "det är bra att helamma till 6 månader, men sen behöver de även annan mat, för att få i sig mer järn". Ohc det ekar i huvudet... samtidigt säger min hjärna "klart han överlever", men mammahjärtat oroar sig ju ändå... Jag tycker jag har försökt med allt: olika skedar, innan amning, mitt i amning, olika smakisar, gröt, välling i nappflaska, välling i pipmugg... Samtidigt vill man ju inte truga alltför mycket så det blir negativt (det har ändå t o m blivit svårt att ge d-vitamindropparna på sked här... suck).Killen får en liten sked att leka själv med (kul att banka). Majskrokar att kanske smaka på - han har inte ens stoppat dem i munnen. Allt annat åker däremot dit... ... men det är skönt att man inte är ensam om det här. Och det känns som att visst måste våra barn också lära sig till slut???! Det är ju få 7-åringar som bara helammas liksom... Det är bara det att vägen dit känns tung ibland...
    oj oj oj vad känner igen mej här!!!!

Hur går det för er andra???
  • inteän

Intressant att denna gamla tråd väckts till liv. På 8-mån besöket diskuterade jag o BVC-tanten länge om sonens ointresse för mat. Sedan pratade vi i 2 min om något annat. Och sen drog hon hela harangen om att man ska ha bytt ut 2 mål amning mot riktig mat om hur en 8 mån "ska" äta. Va? Hade hon missat vad vi pratat om i 10 min innan?? GRRRRR. Jag blev vansinning.

Visserligen gick det lite bättre från det han var 8 månader, lossnade lite med maten. Nu är han snart 9,5 mån. Har gått uselt senaste 3 veckorna, då han varit rejält sjuk. Sista veckan har han inte ätit någonting (inte ens mangopuré som annars är favoriten), men igår fick vi veta att stackaren har öroninflammation, så nu kämpar vi med penicillin istället. Med mer eller mindre våld för att få i det.

När han inte är sjuk, äter min son (nu drygt 9 mån) som följer som exempel:

morgon: kanske 1-2 msk gröt
    lunch: 1 msk mat + 1,5 msk fruktpuré
    kväll: 1 msk mat eller lite gröt.

Annars så ammar jag för fullt... Han verkar inte ogilla smaken, bara tycka det är ointressant liksom.

Majskrokar, rån, brödbitar o sånt kan han knapra lite på, men får ofta kräkvarningar..

Hur går det för er andra?

Svar på tråden Min dotter vill inte äta