• inteän

Min dotter vill inte äta

Samma "problem" här. Min son är snart 8 månader men totalt ointresserad av smakportioner. Har försökt i snart två månader nu, kan lura i honom ett par skedar, men sen är munnen ett streck. Samma sak oavsett vad det är (gröt, välling, potatis, rotsaker, grönsaker...). Däremot ÄLSKAR han att amma o äter som en häst där. Han verkar inte tycka att det är något fel på smaken på den fasta födan (förutom potatis, det är inte gott), men annars verkar han mest undra vad det ska vara bra för, när man kan amma?

Jag stressar. Ska visserligen inte börja jobba förrän i augusti, emn vad gör man?

• inteän

Jag försöker tänka att det är långt till augusti, ett halvår. För ett halvår sedan var killen 2 månader, har ju faktiskt hänt en del sedan dess, så det lär ju hända en del det kommande halvåret.

jag har inte varit på BVC på ett tag (men ska dit om en dryg vecka). Min BVC-tant har inte sagt något om att man ska ha bytt ut två mål mat, däremot har hon tjatat om att "det är bra att helamma till 6 månader, men sen behöver de även annan mat, för att få i sig mer järn". Ohc det ekar i huvudet... samtidigt säger min hjärna "klart han överlever", men mammahjärtat oroar sig ju ändå...

Jag tycker jag har försökt med allt: olika skedar, innan amning, mitt i amning, olika smakisar, gröt, välling i nappflaska, välling i pipmugg... Samtidigt vill man ju inte truga alltför mycket så det blir negativt (det har ändå t o m blivit svårt att ge d-vitamindropparna på sked här... suck).

Killen får en liten sked att leka själv med (kul att banka). Majskrokar att kanske smaka på - han har inte ens stoppat dem i munnen. Allt annat åker däremot dit...

... men det är skönt att man inte är ensam om det här. Och det känns som att visst måste våra barn också lära sig till slut???! Det är ju få 7-åringar som bara helammas liksom... Det är bara det att vägen dit känns tung ibland...

• inteän

Intressant att denna gamla tråd väckts till liv. På 8-mån besöket diskuterade jag o BVC-tanten länge om sonens ointresse för mat. Sedan pratade vi i 2 min om något annat. Och sen drog hon hela harangen om att man ska ha bytt ut 2 mål amning mot riktig mat om hur en 8 mån "ska" äta. Va? Hade hon missat vad vi pratat om i 10 min innan?? GRRRRR. Jag blev vansinning.

Visserligen gick det lite bättre från det han var 8 månader, lossnade lite med maten. Nu är han snart 9,5 mån. Har gått uselt senaste 3 veckorna, då han varit rejält sjuk. Sista veckan har han inte ätit någonting (inte ens mangopuré som annars är favoriten), men igår fick vi veta att stackaren har öroninflammation, så nu kämpar vi med penicillin istället. Med mer eller mindre våld för att få i det.

När han inte är sjuk, äter min son (nu drygt 9 mån) som följer som exempel:

morgon: kanske 1-2 msk gröt
    lunch: 1 msk mat + 1,5 msk fruktpuré
    kväll: 1 msk mat eller lite gröt.

Annars så ammar jag för fullt... Han verkar inte ogilla smaken, bara tycka det är ointressant liksom.

Majskrokar, rån, brödbitar o sånt kan han knapra lite på, men får ofta kräkvarningar..

Hur går det för er andra?

Svar på tråden Min dotter vill inte äta