Inlägg från: Fiansess |Visa alla inlägg
  • Fiansess

Phil & Ted syskonvagn del 17

MyDream skrev 2010-06-15 21:48:15 följande:
    Är det någon som har koll på vilken ståbräda som passar till en P&T Sport?
    Ullareds , men det är tight även på den. Korta stunder funkar det helt klart. Min styvpappa har gjort en till oss som är lite längre så dottern kan hålla sig i handtaget, men då får jag gå på sidan så det funkar sådär....
    fiansess.blogg.se ♥ Ellenova 08-04-11 ♥ ♥ ♥ Lias 10-01-24 ♥
  • Fiansess
    T J skrev 2010-06-18 15:05:43 följande:
    Hej,
    det verkar som om ni är några proffs här som kan hjälpa mig i syskonvagnsdjungeln.
    Syskonsitsen på phil&teds, kan man fälla dem överhuvudtaget? Är det olika om den är fram eller bak?
    Jag behöver en smidig vagn, men är också beroende av att båda barnen kan sova i den samtidigt.
    Den går att fälla till viloläge. Då blir det ungefär som ett babyskydd. Min lillkille sover utmärkt där bak, han är 5 månader nästa vecka.
    Cleos mamma skrev 2010-06-18 20:22:17 följande:
    Och en fråga till från en annan vilsen i P&T-träsket. Hur krångligt är det att lägga ner bebisen/nyfödda i vagnen om han/hon har somnat? Måste man liksom "pula" in bebisen bakvägen eller hur funkar det? Ligger bebisen med huvudet mot en eller mer in under syskonsitsen där fram? Som ni hör har jag inte sett en P&T med bebis i utan bara med två äldre syskon så jag är väldigt undrande...
    Du kan antingen lägga in bebisen bakifrån, eller så lägger du ner den innan du sätter på syskonsitsen. Det tar 1 sek att knäppa av o på den...
    Bebisen ligger med huvudet mot dig, och du har väldigt bra översikt över bebisen.

Här har jag en bild på hur det ser ut bakifrån. Dock ingen bebis i, men mjukliften så du ser hur stort och rymligt det är.. http://fiansess.blogg.se/2010/january/bebisforberedan.html#comment
  • Fiansess
    MajMamman08 skrev 2010-06-20 21:36:34 följande:

Undrar hur ni har eran skötväska när ni har syskonsitsen underst??
    Sett massa bra bilder på en skötväska från stadium,men då när syskonsitsen är där uppe o bebisen ligger ner i vagen...så min fråga,hur fäster ni skötväskan??

Jag har den på samma sätt som tidigare. Jag tycker han blir väl skyddad av sol och blåst då. När han blir större och jag inte behöver ha med så mkt grejer, kommer jag nog byta ut och ha minikånken istället som jag hänger på handtaget..
    april79 skrev 2010-06-21 09:08:50 följande:
    Hej!

Hoppas att ni Phil & Teds-experter kan hjälpa mig med en undran :)

Igår köpte vi en begagnad Phil & Teds e3 twin, inte den "vanligaste" sorten utan med sitsarna i bredd. Till vagnen ingick även en mjuklift för bebisen. Men i all hast missade jag (dumt nog) att fundera över att vi nu inte kan vända bebisen mot oss, på samma sätt som man kan göra i en Urban Jungle t ex, eftersom att liggläget inte riktigt är helt plant och sufletten är anpassad för att barnet ska ligga framåt.

Finns det någon annan "Phil & Tedare" där ute som har erfarenhet av den den här vagnen och hur har ni i så fall upplevt att den fungerar när bebisen är liten? Vill ju helst egentligen att barnet ska få åka bakåtvänt så länge som möjligt... visserligen är det ju öppet så att man hela tiden har koll på barnet men det är mer alla intryck runtomkring som barnet får som jag tänker på. Känns lite väl tidigt när de är nyfödda...

TACK för snart svar!!! Funderar nu på att sälja vagnen om det inte känns bra men den är ju samtidigt så smidig och snygg...
    Jag har nog aldrig sett någon härinne som har twin-varianten, men blir inte ryggen plan när du fäller den? Jag har en PT Sport och den blir helt plan, fast sitsen lutar uppåt. Mjukliften når inte dit så den blir inte lutande...
    Det är svårt när jag inte vet alls hur det ser ut, men har du tryckt ut sitsen ordentligt? E3 och sport ska ju vara väldigt lika, och längst upp på sitsen finns en kant som man "viker ut" när man har liggläge... Försökt googla lite och det ska vara plant liggläge vad jag kan läsa mig till?
  • Fiansess
    mammaknasen skrev 2010-06-21 13:08:37 följande:
    Jag har köpt en begagnad dash och fick inte med några adaptrar till att sätta syskonsitsen uppe på vagnen när man har en liten bebis som ligger ner. Vet någon hur man kan få tag på sådana här i sverige?
    Har du ringt de du köpte den av? De kanske missade att skicka med dom, eller hade de slarvat bort dom? Kolla med babyproffsen annars.
  • Fiansess

mammaknasen skrev 2010-06-22 10:11:36 följae:
    Ja, fler som har tips?

Jag brukar fästa en tunnare filt mha små hårklämmor så min lilla tjej skyddas mot blåst eller sol men de lossnar osv så det vore skönt att ha en bättre lösning!

Har du Acta Graco-sufletten? Jag tycker den skyddar väldigt bra. Jag drar ner den så den täcker även glipan om jag har viloläge...
     Filt sparkar han oxå av oftast, men jag har alltid en tjockare tröja eller hans tunna vindjacka med mig i varukorgen om det blir kallt. Likaså mössa och strumpor om han nu är barfota...
    Väskan på sidan skyddar bra den oxå.

• Fiansess
    mammaknasen skrev 2010-06-22 18:38:43 följande:
    Acta Graco suflett?? Är den till en bilbarnstol eller hur menar du?
    Har du inte den förstår jag att du tycker hon sitter oskyddat. Den är underbar! Och så smidig och lätt. Den är i tyg så den är mjuk att bara vika bak när den inte används. På så sätt är den inte det minsta i vägen när du sätter ner barnet. Jag hade inte klarat mig en dag utan den . ¨

http://fiansess.blogg.se/2010/may/ptn-som-syskon-sittvagn.html#comment
    Här finns bild och tittar man noga ser man oxå hur den är fäst.

Och ja jag vet att det ser lite knas ut med blå suflett till svart vagn, men jag glömmer köpa färg varje gång jag är o handlar .
  • Fiansess
    Picabo skrev 2010-06-22 22:55:20 följande:
    Åh, vilken spänst du har i nederdelen av din "huvudsuflett". Min hänger som en, eh, ja, den hänger iaf, även om knapparna är knäppta. Har du ngt knep. Jag har funderat på att staga upp min med en "inuti-igloo-tält-pinne" om du hänger med, men har inte gjort ngt åt det ännu. 
    Har du fällt ut bågen som döljer sig inne i sufletten? Peta med fingrarna så känner du att du kan kana ut en så blir den spänd o fin
  • Fiansess
    LoppanL skrev 2010-06-23 18:55:28 följande:
    Oj, det hade jag också missat, tack för tipset!
    Picabo skrev 2010-06-23 22:42:16 följande:
    GRYMT BRA att få reda på att det finns en båge där. Känner mig en anings lost, tur att man kan skylla på amningskoma! 
    Haha ni är ju för söta . Nu slipper ni fladdret då. Ser ju betydligt bättre ut .

Jag har inte heller några problem att vika mitt regnskydd, har den gamla varianten. Jag har visserligen mitt i varukorgen eftersom lillkillen inte når ner med fötterna än på ett tag , men det blir ganska platt om man trycker till det. Viker det som en fyrkant.
  • Fiansess
    lilla hej skrev 2010-06-26 22:25:46 följande:
    Åhh, jag älskar verkligen min sport men har lite bekymmer, lilltösen är 3,5 mån och vägrar ligga i vagnen (i liften men syskonsits ovanpå för storasystern) för då ser hon inget, därför brukar jag ha henne i sjalen men funderar starkt på att skippa liften och sätta syskonsitsen där bak och ser om hon trivs bättre där. Frågan är bara hur ni gjort när den lilla    ska sova, har ni låtit han/henne halvsitta där eller vad? För egentligen skulle jag vilja ha den lilla i framsätet eftersom där finns flera variationer i lutning. Men det blir ju baktungt om syrran sitter där bak. Finns det någon ståbräda som passar om man använder vagnen som singelvagn?
    Hur har ni bonat i syskonsitsen till er lilla och hur gammal var han/hon när ni bytte?? 
    Många frågor men jag hoppas ni kan hjälpa mig.... 
    Jag satte sonen därbak i samma ålder av just den anledningen. Han satt jättebra med en gång... Han fick sitta där o sova när storasyrran var med och när hon vill gå fäller jag ner huvudsätet så får han ligga där.
    Jag har honom i huvudsätet hemma ibland, men han sitter inte alls så bra där, och dessutom kan du bara fälla ner dragkedjorna till viloläge om syrran ska sitta bak, annars får hon inte plats, så så mkt variationer går ju inte...

Ståbrädan från Ullared har jag testat. Den passar, även om den kan vara lite kort.
    miamisan skrev 2010-06-27 09:35:44 följande:
    Puffar för att få ett svar. Tack.
    Var det inte MCH som sålde det? 
  • Fiansess
    Lilla Fjun skrev 2010-06-27 19:42:30 följande:
    Nej, det är inte jag som säljer dem. Minns inte heller vem det var....
    Sorry . Hoppas ngn annan har bättre minne än jag .
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17