• Gunsan75

Hjärtebarnen

Underlig skrev 2010-07-24 11:10:18 följande:
    Nån som tecknat försäkring hos ace när barnet varit ett par månader?

Ska ta och ringa och kolla om det ger nåt med deras försäkring men antar att vi skulle tecknat den tidigare...

Ace har 1 års karens för känd sjukdom.

Därefter får du för sjukhusvistelse och vård av barn i hemmet. Så det är en bra försäkring när man inte kan teckna annan:)

Jag tecknade min hos Ace förra året när vi fick veta om Alice hjärtsjukdom, innan hade vi bara trygg-hansa, men nu alltså båda.

• Gunsan75
    Underlig skrev 2010-07-24 12:17:41 följande:
    Gunsan75: så om det blir operation innan ett år gått så blir det inte en krona?
    Inte för det vårdtillfället, men oftast kanske man ska vara på sjukhus med jämna mellanrum under flera års tid och då kan den vara bra att ha i alla fall:)
    Men sedan direkt efter 1år så får man för sjukhusvistelse.
  • Gunsan75
    HjärtatAlicia skrev 2010-07-24 16:40:30 följande:
    Jag ser vad ni har skrivit om Ace.
    Min mamma fick bröstcancer för ett par år sen och ångrade djupt att hon inte hade fixat sig en extra försäkring då hennes behandlingstid var lång och den kostade henne väldigt mycket. Hon teckade en åt mig och nu funderar jag på min dotters försäkrning. Min dotter opererade sitt hjärta akut vid 6 månaders ålder, de upptäcktes inte förrän då. Vi har Folksams medlemsbarn som tydligen hade 6 månaders karens.. och vi tecknade inte försäkrningen på dottern förrän hon var 2 månader eftersom jag hade en gravidförsäkring med. Alltså fick vi inte ett rött öre när vi var inne med henne på sjukhuset.
    Men hur funkar det då med Ace? Om Alicia får problem med hjärtat senare, får hon ersättning då? För som vi förstått det med medlemsbarn genom Folksam så kommer Alicia aldrig att få någon ersättning som har med hjärtat att göra, eller lungorna eftersom dom var påverkade.. någon som vet? Vill gärna ha henne bra försäkrad!!
    Jo för sjukhusvistelse och vård av barn i hemmet får man ut på från ACE oavsett diagnos efter man haft försäkringen i 1 år.
  • Gunsan75
    bambiii skrev 2010-08-04 16:13:21 följande:
    Vet inte om jag har kommit rätt men min son har medfödd hjärtfel var hos läkaren igår i Lund och medicinerna han får håller honom stabil men läkaren sa det är verken bra eller dåligt :/ dom kommer att sluta att fungera de kan ta veckor, månader eller år han ville inte riktigt säga.. hela hjärtmusklen har enorma hål i sig som bara töjer sig och blir större och större och tills slut kommer hans hjärta att stanna sa han ( sånt vill man bara inte hörat) :( men han kommer att bli uppsatt på en vänte lista för ett nytt hjärta när hans tillstånd är mer kritiskt ..kommer gå dit var 3:e månad för kontroll känns fruktansvärt jobbigt..
    Låter som det är en hjärtmuskelsjukdom din son lider av.
    Min dotter hade det, finns ju olika varianter. För henne fungerade inte medicin så vi hamnade ganska snabbt på väntelista för transplantation.
    Det är bara att fråga på om du har frågor så kanske jag kan hjälpa lite, ibland vill man bara ha likasinnade att prata av sig med.
  • Gunsan75
    bambiii skrev 2010-08-04 22:22:59 följande:
    Jo men det är hjärtmusklen hela vänterkammare är onormal den är helt hålig och totalt förstöd bara men medicinerna fungerar dom håller honom stabil men ändå sa läkaren det är verken bra eller dåligt kommer att gå dit var 3:e månad. ja jag vill definitivt prata med dom som haft samma eller liknande problem.

vår läkare vill vänta och se tills medicinerna börjar avta sen sätts han också upp på väntelistan.. hur har det gått för din dotter då?
    Alice är transplanterad, vi väntade i 3 månader på ett nytt hjärta
    1 hjärtstopp hade hon innan vi hamnade på listan som vi lyckades häva.
    Noncompaction kardiomyopati hade ALice. Vad lider er son av?
  • Gunsan75

Vi har även transplantationstråden där du kan läsa vad vi mammor skrivit och vara med i våra diskussioner, du är jättevälkommen dit. Där finns jag, Hjärtemax och några till som skriver. Även njurtransplanterade finns representerade där.
    Det är en omställning för livet med ett organbyte och vi delar gärna med oss av våra erfarenheter.

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m51782296.html

Ovan hittar du länken.

• Gunsan75

Precis som Nina säger. Man kunde ta emot släktingar som de är vana att träffa. Har de träffats mycket innan så har de ett immunologiskt minne. Men de gäller att de är 100% friska då!

Vi träffade inte så många för det var förkylningstider, rs-virus som härjade och magsjukor som gick. Alice fick sitt hjärta 1 månad efter Max.
    Vi fick bryta vår isolering nu till sommaren så vi fick vara isolerade lite längre än 6 månader. Då får man inte bada i badhus och sånt heller.
    Nu är vi fortfarande hemma på heltid för Alice besväras av rejektioner= avstötningar.

Som sagt fråga på, vi svarar efter vår förmåga och erfarenhet även om mycket är individuellt.

• Gunsan75
    Jolis skrev 2010-08-08 18:48:48 följande:
    Är det någon här inne som har erfarenhet av hypertrof kardiomyopati??

Hälsn Jolis
    Nja inte direkt. Alice hade något som hette hypertrof noncompaction kardiomyopati med restriktiva inslag samt sekundär pulmonell hypertension.
    Inte så jättevanlig variant av hjärtmuskelsjukdom.
    Men när jag sökte information om Alice tillstånd så hittade man mest om just hypertrofisk kardiomyopati samt dilaterad kardiomyopati så jag har läst på en del om det.
  • Gunsan75
    WhiteAngels skrev 2010-08-13 14:10:42 följande:
    Ingen som har svar på min fråga tidigare ?
    Han ha gått och lagt sig nu igen precis...och jag sitter här och nojjar..
    Jag skulle ringa till min barnhjärtmottagning och framföra min oro.
    Svårt för oss att svara, men jag rekommenderar att du ringer om han är tröttare än normalt.
  • Gunsan75

Generellt så är ju hjärtbarn tröttare. Värme kan ju vara en faktor som gör att de blir tröttare och det har ju varit varmt, i alla fall där vi bor.

Förstår din oro nu inför skolstart om han behöver vila. Kanske ni behöver en plan för hur det ska flyta smidigt så han inte lägger alla sina krafter där och inte har några kvar när han kommer hem.

Hoppas det enbart är tillfälligt i alla fall.

Svar på tråden Hjärtebarnen