• Ogi

Hjärtebarnen

idamarja skrev 2010-08-07 22:19:41 följande:
    våran son är inte friskförklarad, o han äter mediciner fortfarande o kommer behöva fler op. men just nu menar läkarna att hans hjärta inte borde påverka hans hälsa, men ändå äter hand dåligt o växer förstås dåligt. jag har försökt prata m läkarna om att man kanske måste kolla efter andra anledningar till att han växer dåligt, dessutom var han dålig för ett tag sedan men när vi kommer till läkaren är han "friskare än någonsin" men jag upplever att han blir åndfådd av sina lekar o kan ligga ganska högt i resp. litar inte på dom vanliga barnläkarna så det ska bli skönt att få komma ner till gbg här om ett tag.

vet inte om det där gav något som helst svar på din fundering egentligen :)
    Det är precis det de säger till oss också - att hans hjärta inte borde påverka honom men trots detta så äter han kasst, går upp i vikt jättedåligt och får infektion efter infektion. Efter shuntmätningen ringde vår hjärtläkare till vår barnläkare på barnsjukhuset och berättade för henne om alla resultat och vad hon ansåg och de kom gemensamt fram till att vi ska ta fler prover. Kanske kan ni komma fram till en liknande lösning, så att de får prata ihop sig lite kring situationen? Hoppas det går bra :)
  • Ogi

Vad konstigt att det är olika beroende på vem man pratar med (eller vilket sjukhus man tillhör?)... Vi har fått hjälp av dietist sedan lillen var 2-3 månader gammal, då han också fick sin första specialmat. Varför väntade de så länge med er Tifastar?

• Ogi
    WhiteAngels skrev 2010-08-15 08:34:52 följande:
    Jag är så osäker på om jag ska ringa barnkardiologen eller inte...hans pappa tycker sig inte se någon förändring..men jag hatr tänkt...oftast när han är trött det är då hans hemska humör sätter i gång med...då blir han rktigt ag...så han kanske är tröttare än vad han visar....det är så svårt att veta...Fast skolläkaren sa till mig att jag skulle ringa om vi märkte att han blev märkbart tröttare...men var går då gränsen lixom ??
    Jag är så rädd att mista han rakt av och att det ska vara mitt fel för att vi inte såg tecknena...
    Så känner vi också väldigt ofta... Men vi har försökt gå efter principen att det är bättre att ringa och kolla en gång för mycket än för lite. Har ni ingen kontaktsköterska som ni kan ringa och prata med om detta?
  • Ogi
    WhiteAngels skrev 2010-08-15 11:35:57 följande:
    När vi var där för första gången i maj i år när vi fick reda på det fick jag ett visitkort med nummer och namn till en sjuksköterska dit vi kunde ringa om vi hade frågor.
    Jag är nog bara rädd att jag ska ringa och så tar dom in han för koll också visar det sig bara att det har varit falskt alarm
    Känner igen det också :/ Man känner sig som riktig hypokondrikermamma ibland, men jag tror att de har överseende med det. Det är ju självklart att man oroar sig och som förälder märker man ju även små, små skillnader i sitt barns välmående och beteende. Att ringa in och höra sig för skadar ju inte, de har ju erfarenhet av sånt här. Även om de tar in er på koll och det visar sig inte vara något, så blir ni mindre oroliga och får kanske svar på fler frågor. 
  • Ogi

Vår lillfis ska opereras nu på tisdag. Visserligen inte för hjärtat (han är nästan friskförklarad nu) utan urinvägarna men jag tänkte att frågan kanske kan passa här ändå eftersom så många av er har erfarenhet av operationer. Det står på kallelsen att han inte får vara sjuk, men vad räknas som sjuk? För 11 dagar sedan hade han feber i 2 dagar och magsjuka i 3. Sedan dess har han snorat och hostat men är inte påverkad i allmänhet av detta, mer än att det blir jobbigt på natten ibland med hostan. Räknas det som att han är sjuk?

• Ogi
    Lilla My i Finland skrev 2010-09-20 08:12:23 följande:

Ogi - Vi sköt ju upp vår kateterisering förra varvet då lilleman blev förkyld, men nu är han också förkyld, men nu far vi nog ner till Helsingfors och låter läkarna besluta om han är tillräckligt frisk för att få bli kateteriserad... Så svårt att veta vilka kriterier de har för när någon är tillräckligt frisk...

Ja, ush. Är supernojjig nu :/ Men jag antar att de tar crp och sånt? Eller vad gick de efter när de flyttade fram det för er? 
  • Ogi
    Smileycat skrev 2011-01-04 21:12:35 följande:
    ok.. men det stod ju att det var en ultraljudsundersökning på kallelsen??
    När vi gjort ultraljud så har de alltid tagit EKG också. Det är nog rutin vid alla hjärtundersökningar att även ta en EKG, men huvudundersökningen har varit ultraljud och därför har det stått på kallelsen.
  • Ogi

Jag har hört tvärtom kan man säga - att Lund ofta opererar efter symptom, medan Göteborg bara opererar efter undersökningsresultat. Fick höra det av en kardiolog i Lund... 

Det jag ofta funderar på är hur olika svar man får beroende på vilken läkare man får. Den kardiologen som vi oftast hade/har har alltid varit mer avvaktande ifråga om operation, medan vi fått mycket mer operationspositiva svar från andra kardiologer på samma sjukhus :/ 

• Ogi
    helma skrev 2011-03-15 21:31:17 följande:
    Ogi -nyfiken- hur tänker du nu?

Jag ser inte det som att det måste vara tvärtom utan att en del barn som Gbg opererar kanske Lund inte hade gett sig in på - då man kanske inte har så stor chans att klara dem.

Menade du att Gbg kör mer "safe" då de gärna vill ha undersökningar till grund och inte bara symtom!?

Å jo det är verkligen jätteskillnad på vem man pratar med - ibland skulle jag vilja ha möjligheten att ha ett formulär med skalor och låta ett tiotal läkare svara på samma frågor och sedan gå igenom dem för att se skillnaden eller hitta en mittpunkt.
    Det kardiologen sa var i samband med våra frågor om vår son. Vår son har VSD och ASD - enligt ultraljuden är de små och "ska inte påverka honom så mycket". Men han äter jättedåligt och vi har tok-kämpat med maten ända sedan han föddes och det har funnits tidpunkter då viktkurvan sett väldigt dålig ut. Enligt kardiologen vi pratade med skulle man mycket väl kunna ta ett beslut om att operera honom i Lund, men att det i Göteborg inte skulle göras. Alltså att Lund inte bara litar blint på undersökningsresultat, utan att de även tar med alla symptom i besluten - vilket Göteborg då inte gör enligt honom (vet ju inte om detta är sant).

Det med att alla läkare säger olika är jättejobbigt tycker jag. Man kastas ju mellan olika beslut/synpunkter hela tiden - ena dagen ska man förbereda sig på att det blir operation, andra dagen ska man avvakta, tredje dagen får man reda på att det säkerligen inte blir något... Till slut vet man inte vad/vem man ska tro på.
  • Ogi

Någon som vet om det normala är att ha 100% syresättning eller bara däromkring? Vår son har alltid haft 97% och jag har alltid haft intrycket av att det är helt normalt, även om han vore helt frisk.

Svar på tråden Hjärtebarnen