• Ogi

Hjärtebarnen

Det var ganska länge sen jag skrev, tror jag. Min son har VSD och äter vätskedrivande. Han är 7 månader gammal. Sedan han var 4 månader så har vi börjat gå på tätare kontroller i Lund eftersom de ville "utreda honom". Vad jag vet har hålet inte blivit speciellt mycket mindre sedan det upptäcktes när han var några dagar gammal.

Det känns som om vi inte får några klara besked... Vi träffar två kardiologer i Lund nu och den ena säger att sonen mycket väl kan vara kandidat till operation innan han fyller 1, medan den andra säger helt tvärtemot... Det är så himla frustrerande att få helt olika information :( Vem ska man tro på? Har det varit likadant för er andra med barn med "mindre" hjärtfel?
  • Ogi

Idag var vi på nytt ultraljud. Hålet mellan kamrarna verkar ha liiiite mer vävnad i sig nu än för en månad sedan och läkaren sa att det var klaffen mellan vänster förmak och kammare som gjorde att det blev så. De hoppas fortfarande på att hålet stänger sig självt (och det hoppas ju vi med). Däremot sa de att aortaklaffen verkar bli mer och mer intresserad av att hjälpa till med att täppa hålet och det kan skapa komplikationer.

Någon som varit med om liknande, eller som vet vad tillståndet kallas (alltså själva aortagrejen, inte VSD). Jag var dum nog att inte fråga och nu sitter jag och är orolig och vill läsa på... Läkaren sa att det måste diskuteras bland kollegorna, så att de kan komma fram till vad som blir bäst att göra - op eller inte.
  • Ogi
    Jo anna skrev 2010-02-03 07:27:14 följande:
    Ogi: Vad är det för fel på klaffen? Läcker den eller är den förträngd eller?
    Hålet är i väggen mellan kamrarna i ovandelen, alltså väldigt nära aortan och lungvenen. Klaffen som sitter mellan vänster kammare och förmak har börjat växa, så att den kan täppa till hålet. Men eftersom det går lite sakta har aortaklaffen börjat visa tendens till att också börja växa från sin sida för att "hjälpa till". Det är i princip den beskrivningen vi fått från läkaren... Så jag antar att den kommer börja läcka ifall den fortsätter sitt "uppdrag". 
  • Ogi
    Farbror Matik skrev 2010-02-03 17:57:02 följande:
    Ogi: Vår son hade sitt VSD på ungefär samma ställe - högt uppe nära lungvenen. Jag vet ingenting om att aortaklaffen försökte växa över men vi fick förklarat att placeringen ofta innebär att barnen lättare blir påverkade eftersom blodet som kommer från lungorna lättare läcker tillbaka igen. Det här var inget vi fick veta förrän vi kom på plats i Göteborg. Det var en del fram och tillbaka om han skulle opereras snabbt eller inte men det gick ändå hyfsat snabbt att de bestämde sig för att han behövde korrigeras. Felet upptäcktes då han var 4,5 mån, de bedömde att han behövde opereras någonstans kring det han var 6 mån. Det är så individuellt även om det är samma typ av fel, beroende på var hålet sitter t.ex. Hur mår er kille nu? Är han mycket påverkad av sitt hjärtfel? Vill minnas att du sa att ni hade stökiga kvällar - och det var ett tag sen. Hur har symptomen förändrats över tid, märker ni att han blir sämre? Vår pojke var alltid snabbandad och åt aldrig tillräckligt. Det var rätt tydligt att det aldrig "gick åt rätt håll". Nu är han 20 månader och far omkring som en galning.
    Jag tänker ofta på er son och hur sent det upptäcktes att han hade hjärtfel. Varje gång är jag sååå otroligt tacksam över att vår sons hjärtfel upptäcktes så tidigt som det gjorde (av ren slump egentligen dessutom) och att vi haft turen med en hjärtsköterska på BVC, som inte lägger skuld på oss över hans låga vikt.
    Symptomen som han hade då (svettningar och snabb andning) gick i stort sett över när dosen av Impugan höjdes. I julas hade vi en del problem med maten och han blev jättetrött - sov i princip 18-19 timmar om dygnet och dippade en aning på viktkurvan så att han hamnade nedanför alla. Nu är han uppe på nedersta kurvan och det går bättre med både mat och trötthet. De stökiga kvällarna är ett minne blott :) Han somnar nästan alltid mellan 19 och 21 och sover med korta matuppehåll till 8 - 10 dagen därpå. Han ler och skrattar och är för det mesta väldigt glad. På sistone har svettningarna kommit tillbaka då och då och den snabba andningen har stegvis återkommit, speciellt när han ska sova. Men det är inget han har varje dag. 
    Det är så svårt att se om han är påverkad på andra sätt för vi har inget annat barn att jämföra med... Men det vi är mest oroliga över just nu är att han är lite sen motoriskt sett. Han kan inte stödja på benen alls och inte sitta själv, men vi har gjort stora framsteg när det gäller att ligga på magen. Jag är inte orolig över själva faktum att han är sen, för det gör mig inget, utan mest för att det ska vara ett symptom på något. Har en kompis vars 2-månaders redan kan sitta i bumbostolen, medan vår son som nu är 7 månader bara klarar av att sitta i den i 2-3 minuter åt gången, till exempel. Jag blir nojjig över allt nuförtiden...
    Ni som har svårt att få i era små medicinen. Vi hade jätteproblem med detta innan och även nu till och från. Men det som oftast funkar på sonen är att han får hjälpa till att hålla i sprutan för då stoppar han med nästan 100% säkerhet in den i munnen och man kan trycka in medicinen. Han verkar inte tycka det är lika äckligt då heller av någon anledning. 
  • Ogi
    bea79 skrev 2010-02-04 16:25:51 följande:
    Ogi: Ang det motoriska. Vår Leo som är 11 månader har samma "problem". Han kan inte stå eller sitta själv. Bumbon börjar han kunna sitta längre stunder i. Jag tror inte det är ngt symptom hos er son. Barn är ju olika, som sagt och det gäller att träna...
    Tack för ditt svar :) Känns skönt att han inte är ensam. 
  • Ogi
    Farbror Matik skrev 2010-02-04 20:29:47 följande:
    Ogi: Överhuvudtaget tycker jag det låter som att eran kille mår rätt mycket bättre än våran gjorde. Han var snabbandad jämt! En operation med öppen hjärtkirurgi är trots allt ett stort ingrepp, de har säkert skäl till att de vill avvakta med en sådan. Jag hoppas han blir bra utan, men jag vet hur jobbigt det är att inte veta. På många sätt är det skönt med ett besked, man har nåt att ställa in sig på. Många kramar från oss!
    Tack :) Vi är på ett sätt glada att de vill avvakta. Självklart är det bättre att allt växer ihop av sig självt än ett stort ingrepp. Men som du skriver, så känns det inte jättekul att inte veta alls vad som kommer hända. Speciellt när läkarna vi går hos är av motsatt åsikt; den ena positiv och den andra negativ till op.
    Av det jag läst om eran lille så är det definitivt så att vår verkar må bättre. Jag tror det har mycket att göra med att han redan från början fick medicin och rätt vård. Just därför är jag så himla tacksam när jag tänker på er :) Kram till er också!
  • Ogi

När vi var på kontroll i början av februari sa kardiologen att det eventuell uppstått komplikationer pga att aortaklaffen visat tecken på att vilja laga skruttens VSD, vilket då kan medföra läckage. Vi har varit på kontroll med ultraljud var tredje vecka de senaste månaderna (lillen är 8 månader nu) och vid de två sista har aortaklaffen visat mer och mer tendenser till det här. Nu har de helt plötsligt bytt kontrollintervall till var tredje månad

Jag pratade med kardiologen igår om detta och hon tyckte inte det var något konstigt. Jag frågade om vi skulle hålla utkik efter symptom på läckage, men hon sa att det behövde vi inte. Men jag är givetvis väldigt orolig ändå och 3 månader känns väldigt länge. Vet någon vilka symptom man ska vara uppmärksam på, utöver de vi redan kollar (andning och svettningar)? Är det vid aortaläckage som man kan bli blå?
  • Ogi
    Jo anna skrev 2010-03-04 12:32:18 följande:
    Nån som vet om typ förkylningar, lunginflammation och sånt påverkar hjärtat? Theo har haft väldigt mycket på kort tid. Och senaste tiden har han börjat sova mer, är trött jämt och blir andfådd när han anstränger sej. Ska på ul om ca en månad. Men tänkte om nån här visste.
    Jag vet inget konkret om hur sånt påverkar hjärtat men vår kardiolog sa att barn med hjärtfel ofta är sjuka längre än vad barn utan hjärtfel är. Om jag vore du skulle jag ringa er kardiolog eller kontaktsköterska, om ni har någon, och fråga dem. Kanske kan ni få ultraljudet tidigarelagt så att ni inte behöver oroa er.
  • Ogi

Punakettu: Så härligt att slippa oroa sig för ytterligare en sak! :)

3Busfrön: Vi har samma problem. Eller, nästan. Vår skrutte har börjat svettas igen (både kall- och varm) sedan ca 2 veckor tillbaka. Och han har börjat "matvägra" också. Vi fick en extratid till kardiologen, men det visade sig att det inte kan vara hjärtat eftersom det inte var förändrat... Så nu vet vi inte alls vad det kan bero på. Hoppas det bara är tillfälligt. Både för oss och för dig!
    Till er andra: GLAD PÅSK! Skriver inte så mycket i denna tråden, men läser den dagligen och tänker på er alla här inne ofta.
  • Ogi

Vi gjorde en shuntmätning för en månad sedan ungefär, som visade att läckaget på vår sons ASD och VSD är så pass litet att operation inte är nödvändig just nu. Vi fick även sluta med vätskedrivande mediciner. Han är dock fortfarande liten, så de ska göra massa andra tester på honom för att utesluta en mängd andra tillstånd i övriga kroppen. Är det någon som varit med om samma (att bli i princip friskförklarad i hjärtat) men där problemen "återuppstått"?

Svar på tråden Hjärtebarnen