• Gunsan75

Hjärtebarnen

Kanske det finns ett dagis där de är ute lite mer än på vanliga förskolor.. Det minskar ju infektionsrisken betydligt.
    Fast då kanske man får problem med att barnet har svårt att hänga med o röra sig o hålla värmen lite beroende hur hjärtfelet påverkar.
    Man kan ju prata med kommunen så man kan få resurs på förskolan också..

• Gunsan75
    hjärtemax skrev 2010-02-04 09:10:21 följande:
    någon som vet vad stenos i högre hålven betyder? o vad gör man åt det???de säger att max har de o kanske blir en ballong sprängning??hur funkar det osv.?tacksam för svar!Annars funkar allt bra med max!! han e en riktig bus kille som e både högt o lågt!känns som om jag fortf inte förstår vad vi har gått igenom, o hur NÄRA det var att vi förlorade honom..han har nu dock börjat krångla med medicinerna, han vill ej ta dem, så det tar en timme varje morgon att ens få i han demmassa KRAMAR!! längtar efter och värme nu!
    Stenos betyder förträgning..

Alice strular också med sina mediciner, kan ta allt från 10 minuter till 1/2 timme innan alla är nere:(
    Tror att det är vanligt tyvärr, men man får ju hoppas att det är en övergående fas.
  • Gunsan75
    miranda05 skrev 2010-02-05 08:55:16 följande:
    Någon som vet hur "kösystemet" fungerar på ronald mcdonalds hem? Har åkt över 40 mil och ska vara här i ca 2,5 veckor och bor nu på hotell i stan... Vill inte de!!!1Kram
    Det beror ju helt på om det blir rum lediga. Det är alltid fullt där och kö. Man brukar säga att de med förväntad längst vårdtid är i störst behov av att få rum där. De kör ju inte ut någon  som redan flyttat in för att ge plats åt andra. Det brukar trots allt gå relativt fort att få plats trots allt.
    Vi har fått information om att man måste vara beräknad att ligga inne minst 1 vecka för att vara aktuell att få bo på RMD och det uppfyller ni i alla fall.
    Hoppas ni snart får rum.
  • Gunsan75
    FinaFilip06 skrev 2010-02-08 18:31:28 följande:
    Nu har jag köpt Hjärtebarnens pins för 30kr. känns skönt att ja kunde göra nått, för våra små o stora hjärtisar
    De är verkligen lättsålda.
    Jag har ställt upp o sålt pins i år och redan sålt 160 pins sedan i torsdags.
    Synd bara att årets inte går att beställa hem fler av utan man får fjolårets, men har sålt av dem med.
    Även sonens klass ska sälja:)
  • Gunsan75
    Fujji skrev 2010-02-09 18:25:53 följande:
    Kan man beställa hem och sälja som privatpreson? Jag var in på sidan men stod bara att beställa till butiksförsäljning...
    Klunsen111 skrev 2010-02-09 10:34:53 följande:
    Gunsan: Var säljer du? Jag har svårt att komma ut och sälja men har beställt hem för att sälja till vänner och kanske fråga i någon affär.
    Jag har sålt till vänner o bekanta och så har de spridit det till sina vänner och förmedlat pins. När sonens pins kommer tänkte jag gå med honom runt o sälja i grannskapet.

Man kan beställa som privatperson men minst 2 lådor. Jag mailade bara Lotta Johansson på hjärt-lungfonden så skickade hon det till mig:)
  • Gunsan75
    norpansnorpan skrev 2010-02-09 21:24:13 följande:
    Gunsan75:Hur många pins är det i varje låda?
    30 st. Men jag fick en leverans med 50 st i varje först för att en butik hade dragit sig ur i sista stund, men det var tur det för jag har slut redan på 4 lådor. De sista 2 lådorna är ju 2009 års pins då det inte finns fler av årets att beställa, de är ute i olika butiker.
  • Gunsan75
    Fujji skrev 2010-02-10 18:18:14 följande:
    Man kan göra en insamling elektroniskt också, sen kan man dela det på facebook. Jag har gjort det och en massa vänner på facebook har skänkt. :)
    Jag har en insamling där också:)
    Men tyvärr är det trögare med den insamlingen, folk verkar inte vilja sms:a i samma utsträckning som att köpa pinsen.

Men HejaAbbe har många läsare som sms:at vilket är toppen.
  • Gunsan75

Jag tror också ACE är bäst för hjärtebarnen. Som sagt de har 1 års karens för känd diagnos, sen får man för sjukhusvistelse och månadsersättning för vård i hemmet om det överstiger 30 dagar.

• Gunsan75
    hjärtemax skrev 2010-02-12 07:57:14 följande:
    har åxo ace!men det e inte 1 års karens för sjukhusvistelse och månadsersättning för vård i hemmet!skaffade max försäkring i juli, o det var inga problem att få ut ersättning vid inneliggande då han fick hjärt transplantion i okt! vi får även för att vi vårdar han i hemmet..
    JAg ringde till ACE o de sa att jag hade rätt till det också, har inte fått beslut ännu, men hoppas såklart att det stämmer. 6-8 veckors handläggningstid fick jag ett brev om förra veckan att de hade. Hoppas ju såklart att jag ska få ersättning därifrån.
  • Gunsan75
    Anbe skrev 2010-02-12 09:26:55 följande:
    Skulle gärna vilja köpa pins men har inte hittat nån butik som säljer här. Frågade min butik om dom inte kunde ta hem men än har dom inte fått hem några iaf.
    Hemköp, Tempo, Alla Hjärtans lunchrestauranger, Hemtex, Lekia, Euroflorisk ska sälja dem.
    Kan även finnas på apotek och i receptionen på sjukhusen.
    Årets pins finns inte att få hem fler av från Härt-lungfonden, de skickar ut fjolårets.
Svar på tråden Hjärtebarnen