• Liffan

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Godeftermiddag!

Hoppas ni har en skön dag i allt snöande! Funderar på hur jag ska ta mig ut och handla på bästa sätt. bor mitt i stan (typ 10 minuters promenad från focus) men funderar fortfarande om man inte kan ta bilen dit så att jag slipper släpa hem allt som jag måste handla i en massa snö... men man ska ju undvika att köra bil i det här vädret och överhuvudtaget eftersom det är dåligt för miljön. många parametrar att ta hänsyn till här! fast fler verkar vara emot bilvalet faktiskt...

Macpau: så det är det som är en halv gång, hos oss kan det i perioder ses som segrar

Kramar

• Liffan

Usch, idag är jag inte på topp. känner mig nere och anklagar min sambo för att inte förstå mig i den här processen. han undrar vad det är han inte förstår och att jag väl kan förklara för honom i så fall men jag har liksom inget att komma med. bara en dålig dag helt enkelt. det blir inte bättre av att vi ska till några vänner och äta middag som fick barn för ett tag sen. de är en av de få som inte vet om att vi försöker (för att de är vänner till min sambo och då tycker jag att det är han som får ta upp det) och under graviditeten så var hon så enormt jobbig och pratar bebsspråk med magen HELA HELA tiden och allt gick att relatera till hennes graviditet. typ, vilka fina äpplen ni har i era äppelträd, "ja, jag är så himla sugen på äpplen nu när jag är gravid" eller: "när vi körde hit så såg vi en älg, "jag kan inte köra bil längre för magen är i vägen hela tiden" eller: när jag tränade yoga i morse... "jag går på graviditetsyoga..." m.m. Det gick liksom inte att prata med henne - så enormt jobbigt och jag grät när vi hade träffat dem vid ett flertal tillfällen vilket ledde till att vi inte träffade dem så mycket. men nu ska vi alltså träffa barnet för första gången och jag känner mig rätt ångestladdad inför det. jag brukar inte ha några problem med att träffa bebisar för jag gillar dem verkligen och de brukar gilla mig men nu känns det som att jag inte ens villa hålla barnet.

Blä och usch!

Hoppas att ni har det bättre!!

• Liffan
    Macpau skrev 2010-02-20 17:34:54 följande:
    Hej gumman,Det där är jättejobbigt. Jag har en kompis, vi har varit vänner sen mellanstadiet och hon vet allt som har hänt oss. Hon blev givetvis gravid på första försöket oc h nu har hon fåt sin lilla bebis. Grejen är att hon har varit jätteschysst och förstår mig. Ändå har jag så svårt för att träffa henne och bebisen. Jag har faktiskt inte gjor de tär och hon föddes i december. Ja, jag skäms, men hon är vääääldigt förstående, tack och lov. Vi har knappt ngn kontakt nu, men jag hoppas att när jag mår bättre. Att de tar emot oss ändå.Jag hoppas att besöket går bra och att det känns bättre att träffa bebisen, än du tror.Då bor vi rätt nära varann! Det tar mig 20 minuter att gå till Focus *kramar om*
    Godmorgon! Tack!! Det gick helt OK, det var mysigt att träffa bebisen iaf men sen fick jag krupp på snacket om att det är den störsa kärleken av alla bla bla bla... Det fattar väl jag också. och det är klart att de måste få säga sådana saker men jag fixar det inte med just dem just nu, så antingen får min sambo bestämma sig för att han vill berätta för dem (för då tror jag att det skulle vara lättare) eller så kan vi inte umgås med dem just nu.

Vad skönt med en så förstående vän! Hoppas att det löser sig med henne sen!

Javisst bor vi nära varandra ! Hoppas att allt är bra dig! Och med er andra!! *efterlyser*

JaMa08: har tyvärr ingen aning heller...

Idag blir det städning och matlagning för mig som den kvinna jag ändå är
  • Liffan
    Macpau skrev 2010-02-22 09:30:59 följande:
    Jag hatar att lyssna på sånt, om att man inte har levt innan man fick barn bla. bla, bla.. om jag nånsion blir gravid så tänker jag inte gå runt och försöka frälsa alla i min omgivning! Jag skulle verkligen berättat för era vänner. Trolige så skärper hon sig lite då. OM inte-då hade jag XXXXXXXXXXX  (fyll i valfri passande handling).
    Ja, att berätta verkar vara enda lösningen faktiskt, men om inte det hjälper då tar jag nog till dina XXXXXXX! Jobbigt med både kollega och syster, på lite olika sätt liksom. sin kollega sitter man med varje dag och ens syster vill man ju bara känna fina känslor för men ibland kan det ändå kännas dubbelt...

Försöker: Åh, hoppas att det har gått bra för er idag!!! Hur gick det med din väninna sen? förstod hon vad du menade? Jag hade blivit så ARG!!! Jag har en vän som fick missfall i vecka fem med sitt andra barn (på första frsöket) och sen blev gravid i den nästföljande cykeln men då var hennes kommentar att hon förstod lite hur jag kände det. jag förstår att hon blev ledsen över sitt missfall, ABSOLUT, men det känns som lite olika sorger och kanske inte så jämförbart alltid. Jag vet inte, jag kanske är hård. om en månad kommer iaf hennes andra barn.

Lycklig och MIA: Hoppas att er mens kommer igång snart så att ni får börja spruta! absurt att längta efter det . Kul att ni ligger så nära varandra! Jag håller mina tummar!!!

kram kram kram!!
  • Liffan

Här skriver ni på! jag har varit borta en natt med jobbet och har en massa att läsa igen. det är underbart att få ta del av era historier och liv och upp- och nedgångar! stärkande!

Försöker: Tråkigt med jobbet!! Usch, inte kul! Vi håller tummarna att det går bättre på barnfronten istället!

Mia: Skitmens! Hur länge skulle du vänta innan du skulle ringa SU? eller har den satt igång nu?

Välkommen Vitsippa!! Det är en så trevlig tråd vi har här!! skriv gärna in dig i vår medlemstråd om du inte redan har gjort det. den finns i trådstarten.

Macpau: det är så jobbigt när ALLA blir gravida runt omkring en. dessutom innebär ju det andra barnet en så mycket större skillnad än bara ett barn. känns som att de blir helt andra sätt att umgås och när man inte är en 'familj' så passar man inte in lika bra ofta. jälva skit är det!! Jag tycker att om de säger att du ska hinna med IVF innan sommaren så bestämmer vi det!!

Vi ska på vårt avslutande utredningssamtal imorgon. ska bli spännande att se vad de säger! men inser att jag nog ligger efter er andra i tid men det skiter jag i. jag vill ändå hänga med er!

Kram

• Liffan

Lycklig: Mens, yes!! Lycka till med sprutan!

Försöker: Förstår att du känner dig frustrerad! Ring och hör med dem vad det är som gäller! Vi var på vårt avslutande samtal idag och ska äta pergo i tre månader och sen sätter de oss i kön för IVF. De ville inte sätta oss där direkt och det kanske är det som har hänt med dig också? Vi har gjort hela utredningen på SU och tagit alla dessa prover men jag vet inte om vi får ta om när man flyttas över från reproduktionsmedicin till IVF...

Mia: Det finns ju lite olika behandligar inom IVF så det kan kanske bero på det? Jobbigt med vikten!!

Trevligt med nya ansikten! Välkomna allihopa!

Vi var som sagt på samtal idag. det var väl trevligt... men hon tyckte att vi skulle pröva pergo i tre månader och jag började nästan gråta men hon tyckte att det var värt ett försök, även om jag har regelbunden ägglossning. jag tänker på dig Macpau och hoppas att det ska funka för oss också.

egentligen är det kanske bra, våren är FULLBOKAD och hösten ska jag försöka planera redan nu så att det blir lite lugnare. om vi inte lyckas inom dessa tre försök skickar de remiss och då kommer vi igång i höst. det känns som evigheter tills dess. men jag kommer igång fort och börjar med pergon redan nästa vecka, ska få mens imorgon och ska börja på dag fem i cykeln. tydligen var det brist på pergo hos apoteken (och hos leverantören) så det kanske blir det det faller på... jag kanske återkommer med en efterlysning om det är någon som har några tabletter att dela med sig av...

KRAMAR TILL ER ALLA

• Liffan
    Macpau skrev 2010-02-25 21:28:28 följande:
    Hej gumman!Jag förstår frustrationen med att få "vänta" i 3 månander och äta pergo. Jag hade som du egen äl och mens..men som sagt-det funkade för mig! Blev gravid månaden efter 2a kuren (hade uppehåll då från pergon). Om du kollar runt lite så ser statistiken inte så dum ut . Har du frågor om pergo är det bara att fråga! Det verkar som att pergon är slut på många ställen! Sa de när de får tillbaka den? Har försök på 1 pkt till som jag inte riktigt har bestämt om jag ska ta eller inte...annars hojtar jag till:)
    Hej fina Macpau!! Ja, jag har verkligen tänkt på dig när jag försöker tänka positivt angående detta. ska försöka kolla lite statistik och förhopp ningvis få uppmuntran. min sambo var så enormt positiv och sa hela tiden "jag känner stor tilltro till det här". Läkaren log lite åt honom (såklart). det är ju fint att han försöker stötta ändå . jag har med mig dina tips på nattliga svettningar som biverkningar. det lär jag drabbas av (har viss tendens till det ändå )

Barnmorskan sa att hon trodde att det hade börjat fyllas på nu men det kändes som att det mest var en lugnande kommentar så att vi inte skulle gå därifrån upprörda. jag ger mig ut på pergojakt imorgon!
  • Liffan

Hej tjejer!

Försöker: Ja, vi verkar ligga nära varandra! känns skönt att vi kan vara lite efter tillsammans! jag håller tummarna för oss båda!

jag hämtade ut pergo idag och det var inte heller några problem så barnmorskans varningar var bara skrämselpropaganda...

skulle fått mens idag men ingen än. kom på att jag hade lite sen ägglossning så den är nog inte att vänta förrän på söndag typ. för på g är den och dessutom gjorde jag ju vul igår och läkaren kommenterade att jag hade en tjock och fin slemhinna som indikerade att mens var på väg så inga hopp här inte.

lugn hemmakväll - är helt slut efter den här veckan! hoppas att ni andra gör nåt roligt!

Kram

• Liffan

Fick för övrigt totalt psykbryt igår. grät och grät och kunde knappt andas. idag var jag helt svullen om ögonen från all gråt. inte mycket smink som hjälper då. jag tycker att jag är rätt bra på att hålla humöret uppe men just vid mens och när jag har varit på SU så aktualiseras faktumet av vi aldrig blir gravida. tyvärr tycker jag inte att min sambo var så stöttande den här gången vilket ju också spädde på ledsenheten. inte en rolig dag och jag har känt mig rätt instabil idag också. ja ja, jag gissar att det måste vara så också ibland...

• Liffan

FrkSommar, Försöker, Macpau: Tack för era fina svar! Det hjälper verkligen! Det är så skönt att veta att man inte är ensam om det här.

Macpau: vilken gullig historia om det gamla paret - tror att det ligger mycket i det! hoppas att bebiskalaset gick ok! och att brunchen blev fantastisk! det blev den säkert *avundsjuk*

Lycklig: äntligen sprutor! gud vad vi går framåt i tråden! skönt att det går så bra. bestämmer mig för att det ska bli så för oss alla!

MissDrutten: spännande att vara igång!

Välkommen Naas! Bra val av tråd att debutera i!

Min helg har verkligen inte varit på topp. Det började som sagt med psykbrytet som efter stöd härifrån kändes mycket bättre. i lördags fick jag mens och hade mensvärken från helvetet. var och fikade på stan, fick rusa hem och bädda mer mig med en flaska varmt vatten (ingen sån fin som är avsedd för mensvärk, det har jag ingen, utan en PET-flaska som min sambo fixade iordning). det blev bättre av den och alvedon. kl fem i morse vaknade jag av att jag mådde illa. träffade min sambo på väg till toaletten. han mådde också illa och sen har vi spytt resten av dagen. inte den bästa söndagen... dessutom bor min syster i Chile och nu har vi visserligen hört av henne (och hon lever men är chockad) men det gick över ett dygn innan hon kunde få kontakt med oss.

nu får jag väl vara hemma från jobbet några dagar men sen ska livet ta en ljusare vändning i och med pergostart på onsdag!

Kramar till er alla fina, fina!!

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?