Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
Hursomhelst så ska det bli spännande med nytt vul i morgon.
Hej tjejer,
Ha det så himla mysigt på er fika. Synd att jag inte bor i Göteborg och dessutom redan varit där idag så att åka tillbaka är tyvärr inte ett alternativ. Måste försöka jobba lite också.
Var på mitt andra ultraljud idag och det är på sprutdag 9. Var jätte nervös för att äggen inte skulle växt den här gången heller men det hade de minsann. Nu är jag i riskzonen för överstimulering och därför kommer jag inte få tillbaka något embryo den här gången men läkaren pratade väldigt gott om total frysning av ägg som han kallade det. Jag hade över 30 blåsor som alla var i 18-20 mm storlek.
Problemet är att om man sätter tillbaka ett embryo och kroppen börjar producera hormoner för en graviditet så kommer tydligen buken fyllas av vätska och han tippade att det var stor risk att jag skulle behöva ligga på sjukhus i 1-2 veckor och tömma mig på vätskan och det skulle absolut inte vara trevligt.
Nu plockar vi ut alla äggen på fredag, befruktar dem och sen odlas de i fem dagar och efter det så blir det nedfrysning. Hoppas bara att jag får många bra befruktade så jag har lite att ta i från frysen sen. Återinförande blir i vanlig cykel ca mitten av maj tror jag.
Känns faktiskt inte så jobbigt att man inte får tillbaka något direkt. Tror på att det blir bäst så här och hoppas att det blir bra resultat ändå.
Jag är med er i tanken i eftermiddag på fikat. Men i själva verket ligger jag nog hemma i sängen med vetekudde på mage, eventuellt katt på mage han brukar vara ganska bra på att känna på sig när jag behöver hans värme Kan säga att det just nu känns att man har gjort ett VUL med 30 äggblåsor i magen. Innan kände jag knappt någonting men nu så. Vila vila vila gäller nu. Ha det så roligt allihopa.
Nu ligger jag hemma i sängen igen. Blev kvar på sjukhuset längre än vad jag trodde men jag glömmer alltid av hur illamående och snurrig jag blir av mediciner. Dessutom släppte de inte i väg mig innan jag hade kissat och de var inte det lättaste trots typ 2 liter saft för att få upp blodsockret lite.
Det hela gick mycket bättre än vad jag trodde. Fick ett rum och bytte om till fin sjukhusskjorta och knästrumpor. Kanyl i armen och två panodil. Efter ca 15 minuter var det dags för äggplocket. Fick medicin i armen som gick rakt upp i huvudet så man blev snurrig direkt så jag kände inte alls lokalbedövningen som de satte där nere Ibland började jag känna av lite smärta vid plockningen men då sa man bara till och fick mer medicin.
Så det gick enkelt men mådde ganska dåligt i magen efteråt. Mina äggstockar är så stora nu eftersom det var så många ägg så de trycker liksom neråt och mot rumpan så jag fick ganska svårt att röra mig på några timmar. Känns inget där de var inne och grejade men längre bak i ställe. Jag märker att jag inte är jätte bra på att förklara. Nu mår jag dock bra och ligger och vilar.
Totalt hade jag 30 blåsor att tömma och man fick ut 16 ägg på dessa. Nu hoppas jag bara att de är fina så de klarar av allt som de ska genomgå.
Av mina 16 ägg så har 12 stycken blivit befruktade normalt. Så nu odlas de i fem dagar innan de fryses in. Hoppas på att många klarar sig hela vägen till frysen.
Eftersom jag har gått privat så skiljer det sig nog väldigt mycket. För att upphålla vårdgarantin så har de ett infomöte inom tre månader från remissen och där tror jag man bara får information om vad som händer i en IVF process. Har man otur och det är lång kö så är det ytterligare tre månader till ni får sätta igång med ert första försök.
Tror nämligen jag också fick min remissbekräftelse runt den tiden men jag vill inte till Sahlgrenska. Vill att det ska funka på det här försöket!!