Inlägg från: Lycklig vill ha mer |Visa alla inlägg
  • Lycklig vill ha mer

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Liffan skrev 2010-04-06 16:44:24 följande:
    Här missar man visst en hel del väsentligheter... hur gick det på ultraljudet i helgen? vad var det de skulle kolla nu?
    Ultraljudet gick bra i helgen. Det såg bra ut men det gjorde det förra omgången också vid den tiden. Jag hade ca 15 blåsor på ena sidan och 10 på andra så tendens till överstimulering så de sänkte min sprutdos lite grann. Ska tillbaka i morgon igen och se hur det går. Jag vågar inte hoppas på någonting förrän det ser ok ut i morgon, att de har växt till sig den här gången. Förra omgången stannade de runt 10 mm. Men i och för sig i söndags så var de 10-12 mm stora så det är ju ett framsteg i alla fall.

Hursomhelst så ska det bli spännande med nytt vul i morgon.
  • Lycklig vill ha mer

Hej tjejer,
    Ha det så himla mysigt på er fika. Synd att jag inte bor i Göteborg och dessutom redan varit där idag så att åka tillbaka är tyvärr inte ett alternativ. Måste försöka jobba lite också.

Var på mitt andra ultraljud idag och det är på sprutdag 9. Var jätte nervös för att äggen inte skulle växt den här gången heller men det hade de minsann. Nu är jag i riskzonen för överstimulering och därför kommer jag inte få tillbaka något embryo den här gången men läkaren pratade väldigt gott om total frysning av ägg som han kallade det. Jag hade över 30 blåsor som alla var i 18-20 mm storlek.

Problemet är att om man sätter tillbaka ett embryo och kroppen börjar producera hormoner för en graviditet så kommer tydligen buken fyllas av vätska och han tippade att det var stor risk att jag skulle behöva ligga på sjukhus i 1-2 veckor och tömma mig på vätskan och det skulle absolut inte vara trevligt.

Nu plockar vi ut alla äggen på fredag, befruktar dem och sen odlas de i fem dagar och efter det så blir det nedfrysning. Hoppas bara att jag får många bra befruktade så jag har lite att ta i från frysen sen. Återinförande blir i vanlig cykel ca mitten av maj tror jag.

Känns faktiskt inte så jobbigt att man inte får tillbaka något direkt. Tror på att det blir bäst så här och hoppas att det blir bra resultat ändå.

• Lycklig vill ha mer

Jag är med er i tanken i eftermiddag på fikat. Men i själva verket ligger jag nog hemma i sängen med vetekudde på mage, eventuellt katt på mage han brukar vara ganska bra på att känna på sig när jag behöver hans värme Kan säga att det just nu känns att man har gjort ett VUL med 30 äggblåsor i magen. Innan kände jag knappt någonting men nu så. Vila vila vila gäller nu. Ha det så roligt allihopa.

• Lycklig vill ha mer
    Macpau skrev 2010-04-08 07:27:36 följande:
    God morgon!Instämmer med Liffan- tack för himla trevlig kväll allihopa! Jag var allt lite slirig igår när jag kom hem, tur att jag & Försöker79 grundade med en Cheeseburgare på vägen hem Lycklig vill ha mer- hur mår du idag? Du har äp imorgon, inte sant?? Skönt att höra att det känns bra med allt, trots omständigheterna. Maj är ju alldeles runt hörnet kram på er alla. Idag ska jag jobba, jobba, jobba! Hörs senare ikväll om jag hinner (ska vara barnvakt och är hemma sent ikväll). 
    Det känns i magen i dag. Jobbigt att sätta sig ner framförallt. Men mest spänd inför morgondagen tror jag.
  • Lycklig vill ha mer

Nu ligger jag hemma i sängen igen. Blev kvar på sjukhuset längre än vad jag trodde men jag glömmer alltid av hur illamående och snurrig jag blir av mediciner. Dessutom släppte de inte i väg mig innan jag hade kissat och de var inte det lättaste trots typ 2 liter saft för att få upp blodsockret lite.

Det hela gick mycket bättre än vad jag trodde. Fick ett rum och bytte om till fin sjukhusskjorta och knästrumpor. Kanyl i armen och två panodil. Efter ca 15 minuter var det dags för äggplocket. Fick medicin i armen som gick rakt upp i huvudet så man blev snurrig direkt så jag kände inte alls lokalbedövningen som de satte där nere Ibland började jag känna av lite smärta vid plockningen men då sa man bara till och fick mer medicin.

Så det gick enkelt men mådde ganska dåligt i magen efteråt. Mina äggstockar är så stora nu eftersom det var så många ägg så de trycker liksom neråt och mot rumpan så jag fick ganska svårt att röra mig på några timmar. Känns inget där de var inne och grejade men längre bak i ställe. Jag märker att jag inte är jätte bra på att förklara. Nu mår jag dock bra och ligger och vilar.

Totalt hade jag 30 blåsor att tömma och man fick ut 16 ägg på dessa. Nu hoppas jag bara att de är fina så de klarar av allt som de ska genomgå.

• Lycklig vill ha mer

Av mina 16 ägg så har 12 stycken blivit befruktade normalt. Så nu odlas de i fem dagar innan de fryses in. Hoppas på att många klarar sig hela vägen till frysen.

• Lycklig vill ha mer

Eftersom jag har gått privat så skiljer det sig nog väldigt mycket. För att upphålla vårdgarantin så har de ett infomöte inom tre månader från remissen och där tror jag man bara får information om vad som händer i en IVF process. Har man otur och det är lång kö så är det ytterligare tre månader till ni får sätta igång med ert första försök.

• Lycklig vill ha mer
    Stella Kardunn skrev 2010-04-12 10:43:36 följande:
    Ville bara säga att jag håller tummar och tår för 12 ägg till frysen!
    Tack så mycket. Man hinner läsa ganska så mycket om blastocyster som de nu odlas till. Visste ni att i snitt bara var femte ägg kan bli en graviditet. Jag som hade hoppats på att få många ägg i frysen men ska man se till detta så ska vi väl vara glada om det blir 2-3 stycken.

Läste det här från en kliniksinfosida:
    "Vid långtidsodling låter man embryona tillväxa 5-6 dagar innan de återförs, i stället för den hittills vanliga odlingstiden 2-3 dagar. Fördelen är att man då mer exakt kan välja ut det ägg som har störst chans att bilda en graviditet. Det fungerar enkelt beskrivet såhär: Om man får ut exempelvis 10 ägg, brukar ca 6-7 av dessa bli befruktade. Eftersom vart femte befruktat ägg kan bilda en graviditet, är det sålunda normalt inte mer än 1-2 av dessa ägg som har den egenskapen. Om man odlar i två dagar, har man ofta 2-4 ägg som ser tämligen lika ut. Om man däremot fortsätter odlingen i sammanlagt fem dagar, kommer de 1-2 embryona som kan bilda en graviditet att skilja ut sig från de andra genom att de fortsätter att tillväxa (till så kallade blastocyster). De övriga – som alltså ändå inte har förmågan att bilda en graviditet – stannar upp och slutar dela sig"

Gaahh vill bara att det ska vara onsdag nu så jag får veta hur det har gått.
  • Lycklig vill ha mer
    Stella Kardunn skrev 2010-04-12 11:05:39 följande:
    Åh jösses, hade ingen aning om att "oddsen" var så låga...uff det här känns bara mer och mer hopplöst...hoppas vid gud att kallelsen kommer snart!
    När skrevs remissen?
  • Lycklig vill ha mer

Tror nämligen jag också fick min remissbekräftelse runt den tiden men jag vill inte till Sahlgrenska. Vill att det ska funka på det här försöket!!

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?