• Liffan

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Lycklig vill ha mer skrev 2010-04-12 10:56:02 följande:
    Tack så mycket. Man hinner läsa ganska så mycket om blastocyster som de nu odlas till. Visste ni att i snitt bara var femte ägg kan bli en graviditet. Jag som hade hoppats på att få många ägg i frysen men ska man se till detta så ska vi väl vara glada om det blir 2-3 stycken. Läste det här från en kliniksinfosida:"Vid långtidsodling låter man embryona tillväxa 5-6 dagar innan de återförs, i stället för den hittills vanliga odlingstiden 2-3 dagar. Fördelen är att man då mer exakt kan välja ut det ägg som har störst chans att bilda en graviditet. Det fungerar enkelt beskrivet såhär: Om man får ut exempelvis 10 ägg, brukar ca 6-7 av dessa bli befruktade. Eftersom vart femte befruktat ägg kan bilda en graviditet, är det sålunda normalt inte mer än 1-2 av dessa ägg som har den egenskapen. Om man odlar i två dagar, har man ofta 2-4 ägg som ser tämligen lika ut. Om man däremot fortsätter odlingen i sammanlagt fem dagar, kommer de 1-2 embryona som kan bilda en graviditet att skilja ut sig från de andra genom att de fortsätter att tillväxa (till så kallade blastocyster). De övriga – som alltså ändå inte har förmågan att bilda en graviditet – stannar upp och slutar dela sig"Gaahh vill bara att det ska vara onsdag nu så jag får veta hur det har gått.
    Oj, det var lägre odds än jag visste. men man får väl tänka att man genom långtidsodling får fram de som skulle klara sig bäst i livmodern och tro att det är större chans. vi håller tummarna för att ni har fått er några finingar imorgon!

Macpau: rakhyvel och allt! festligt värre!

försöker: var är du? hur är läget?
  • Liffan
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-04-13 20:33:52 följande:
    Hej tjejer. Har inte känt någonting efter äggplocket men idag kommer världens blödning. Blir så klart orolig och ringer till slut till jourläkaren. Ha ha stackarna de måste få massa frågor från nybörjare. Hursomhelst så tror han att det är mensen som kommer redan. Ja mängdmässigt så är det samma som mens. Nu hoppas jag verkligen på det för då blir förhoppningsvis ägglossningen tidigare också. Ja man ska inte ropa hej än. I morgon får vi reda på om några av våra 12 ägg klarar sig till nedfrysning. Sen ska de ju tinas upp igen och allt så det är fortfarande många steg kvar. Det tar på ens psyke det här.
    godmorgon tjejer!

Gud vilket härligt väder vi har! man blir ju nästan lycklig

Lycklig: åh vad spännande! det är klart att ni har fått några till frysen, att ha tolv från början är ju jätttebra! när kommer domen?

Macpau: hoppas rakhyvlen gjorde sitt!

Försöker: nu får du allt titta förbi - blir ju orolig!

MissDrutten: hur mår du? nu närmar det sig!

Kram till er alla!
  • Liffan
    bubblan79 skrev 2010-04-14 10:08:01 följande:
    ja precis och jag hörde att man fick tre ivf-försök vilket betydde tre äp men har inte hört nånstans om dom använder alla ägg under alla försök
    jag tror mig ha förstått att det är tre äp med möjlighet till totalt fyra insättningar per ÄP alltså ett färskförsök och tre frysförsök eller fyra frysförsök. totalt tolv möjliga återföringar alltså.

Försöker: Kram till dig!
  • Liffan
    MaMaS skrev 2010-04-14 12:45:49 följande:
    typ ekonomi eller annat som man kan läsa som vuxen så att säga, inte på gym nivå. 
    jamen just KY-utbildningar (thanks MP) finns det ju som kanske skulle passa. tycker att många av dom verkar vara jättebra och anpassade till vad man behöver kunna i arbetslivet. jag hittade några om ekonomi i gbg

http://www.kyutbildningar.se/ekonomi_goeteborg___4_7_.html 
    Macpau skrev 2010-04-14 13:31:46 följande:
    Jag funderar själv att gå nån utbildning på KY eller nåt sånt...eller sätta min sambo på det kanske, om han inte får förlängt. Ska nog föreslå det för honom...för han kon nog inte sitta hemma längre om det vill sig illa med vikariatet nu....Vill nog vidare jag med
    ja vidare hade varit härligt! snart så!
  • Liffan
    FrkSommar skrev 2010-04-14 22:23:47 följande:
    Hej tjejer,ber om ursäkt för frånvaro, har fått datorprivilegier tillbaka på försök :)Började spraya i dag ... tyckte nog att biverkningarna dök upp lite väl snabbt men jaja, bara att bita ihop och ta :)Hoppas att alla har det gött i vår solen!Jag skall göra ett försök att läsa ikapp i morgon :)Nattinatt
    Välkommen tillbaka! vi har saknat dig! Hoppas att du mår bra och känner dig lite mindre stressat *hoppas och håller tummar*

trist med biverkningar men nu är du på g!

Kram
  • Liffan

Godförmiddag!

är så osugen på att sitta framför datorn idag - skulle hellre komma ut i det fina, fina vädret...

Macpau: lediga fredagar is the shit! ska du göra något roligt? eller var det nu du hade jobbhelger framför dig? jag ska också vara ledig imorgon och åka på weekendtrip med sambo. ska bli så skönt att komma iväg och hänga lite med varandra!

Finiz: grattis till sprayande och snart sprutande!

• Liffan
    Macpau skrev 2010-04-15 13:20:07 följande:
    Det kommer att gå jättebra med sprutorna- sikta, blunda & stick! Nä, skämt åsido, jag väljer att förtränga det med sprutandet...men saken är att alla klarar det, t.o.m JAG ska fixa det:). Håller tummarna att allt går smidigt och inte känns så mycket. Tjena! Åh vad mysigt med en weekendresa tillsammans! Vart ska ni? *nyfiken i en strut*. För min del så tar jag ut en kompdag, så jag ska gå på massage, sen sparytanning (ska testa hur det blir inför bröllopet). Efter det ska jag till optikern och försöka mig på att skaffa linser till bröllopet och till sist ska jag på after work! Ingen latdag där inte . Lika bra det, för jag är hyfsat raslös av mig.
    En riktig heldag planerad - du kommer ju må som en drottning! Men jag är inte riktigt med på linser - du är ju så snygg i glasögon! men man kanske riskerar att blixten reflekteras i glaset...

Vi ska till Bryssel, jag ska vara där i jobbet måndag-tisdag så jag tyckte att det var roligt att få visa Bryssel för sambo när jag hade möte i anslutning till helgen. vi ska dricka öl (läs vin för mig) för det är ju belgarna bra på och käka musslor med pommes frites. och spatsera runt. det ska bli härligt. kanske till och med spontansexa lite eftersom ÄL ändå är över. det blir super!
  • Liffan

fast nu såg jag på gp.se att landvetter har stängt pga askmoln från vulkanutbrottet på Island. så absurt. all flygtrafik i sverige stänger kl 22 ikväll och det verkar vara lite kaotiskt även på andra håll i Europa. så nu kanske det inte blir någon weekendtrip... väntar med spänning...

• Liffan
    MaMaS skrev 2010-04-15 14:16:55 följande:
    Hej! Mår lite bättre idag (psykiskt) men vaknade istället i morse med migrän som inte vill ge med sig jag hade behövt ta "riktiga" tabletter och inte bara panodil, men det står ju överallt att man inte ska det när man försöker bli gravid så vill helst inte det nu när jag är nära äl. Men snart ger jag upp och tar iallafall, för dunkande huvud är inget vidare.  Sprang ute för första gången igår, runt delsjön. Jätte mysig slinga för er som brukar springa, men ibland får jag huvudvärk efter jag sprungit. Framför allt när jag tagit i lite extra det det var väl det som hände igår. Så visste redan igår kväll att jag skulle ha migrän idag.  Liffan: Låter hur mysigt som helst med Bryssel. Njut lite för mig också Macpau: vilken heldag du kommer få imorgon!! Hoppas det går bra med linserna   Nu ska jag nog lägga mig i soffan igen - huvudet bankar
    Vad skönt att du mår lite bättre men jobbigt med migrän. det här är ju inte alls vetenskapligt men jag har också en tendens att få huvudvärk när jag har tränat kondition och för mig hjälper det om jag dricker resorb (vätskersättning) efter träningen. kan vara värt att testa nästa gång iaf.
  • Liffan
    Macpau skrev 2010-04-15 15:19:03 följande:
    åh nej vad trist med huvudvärk, men skönt att höra att det känns lite lättare i själen   kram på dig. Oh no!! Hoppas att ni kommer iväg! Idag ska jag på jobb afterwork & sen träffa en annan fl tjej. Vi har hängt ihop i ett drygt år och hon har precis ställts i ivf kö på SU. Ska se om hon är intresserad att hänga på när vi ses nästa gång. För visst ska vi försöka få till en till träff innnan alla "loggar ut" för sommaren?kramar
    Självklart ska vi ha en date innan sommar!

ja, ändrade planer... inget Bryssel för oss inte. så nu jobbar jag imorgon - jag som hade sett fram emot en långhelg. kan ju ifs ta ledigt ändå men känns liksom lite meningslöst nu. jävla island - vad är det för stil?? och ändrade planer är det ju inte heller. från trevliga planer till INGA planer. jävla skit!!
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?