Inlägg från: Ecorelle |Visa alla inlägg
  • Ecorelle

För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2

Sussna skrev 2010-03-17 15:12:22 följande:
    Hej tjejer! nu har ja varit på ett väldigt bra UL som jag är nöjd me! som sagt var ja ju inte alls nöljd efter RUL...men den här gången gick läkaren igenom alla bebisens organ,peka ut och förklara vad allting va. Och allting såg bra ut,den växte bra och allt. Bf är fortfarande 2 aug (om de nu kan ändra på 2 veckor)Och efter mycket tittande och vridande så fick vi veta könet....det är en liten POJKESå nu efter ul:et så va ja ner på stan och köpte dom första bebis kläderna till vår lilla pojkDakine:hoppas att allt har gått bra!
    Grattis till ett lyckat UL och till en liten prins!

Skönt att du känner dig nöjd nu, är man inte det så går man ju hemma och grämer sig.
  • Ecorelle
    Dakine skrev 2010-03-16 21:42:29 följande:
    Håll tummarna för mig imorgon! Ska på UL. Är hur nervös som helst ..
    Hoppas det har gått bra idag!
  • Ecorelle
    Dakine skrev 2010-03-17 16:25:30 följande:
    Tack för alla tummarna! Bebisen hade växt till sig till hela 6-11 cm beroende på hur man mätte och jag är 12 fullgångna veckor! :) Nu såg man vad det var. Och den levde så klart! Såå sööt. Ska lägga upp bild så fort jag får upp den i datorn!
    Men så härligt! Nu kan du kanske börja njuta riktigt mycket av din graviditet! Det är så häftigt vad mycket man kan se så tidigt, .
  • Ecorelle
    Dakine skrev 2010-03-17 19:59:05 följande:
    Vet någon hur man lägger ut bilden här direkt i tråden? Annars finns bilden i mitt galleri!
    Ingen aning hur man får ut bilden i tråden! Men en söt liten bebis har du i magen i alla fall, . Det har hänt en del på en månad, .
  • Ecorelle
    Fru Landström skrev 2010-03-18 09:46:04 följande:
    Hoppas det är bra med alla. Själv har jag en envis förkylning som vägrar ge med sig.Har varit dunder snorig i en vecka nu och har en hosta som vägrar ge med sig.Riktigt jobbigt då dom sakerna som faktiskt hjälper får/bör man inte använda när man är gravid.
    Hu, så jobbigt! Hosta som gravid är ju så jobbigt! Jag brukar göra en egen liten cocktail på vitlök, citronjuice och honung ( antroposofisk hostmedicin ) som jag går och sippar flera gånger varje dag när jag är förkyld. Den är i alla fall okej när man är gravid, .
  • Ecorelle

Jaha, då har jag varit på första BM-besöket sedan inskrivningen ( v. 23+4 idag )Blodtryck på 116/67 ( ovanligt högt för att vara jag ), blodsocker på 6,3, hb på 110 ( vilket BM tyckte var okej eftersom jag redan äter järntabletter och att det är två som ligger därinne och stjäl allt mitt järn ). Första magmåttet togs också, SF-mått på 29 cm. Undrar hur stor jag ska bli, !

• Ecorelle
    Sussna skrev 2010-03-18 15:57:51 följande:
    Ecorelle: oj går du först nu till bm...är de inte så att du går en gång i månaden?men va skönt att allt verka ok iafBumbi84:tack så mycket!Fru Landström: Ja den där eviga nästäppan,är inte förkyld för tillfället,men ja har problem med nästäppa på nätterna,de är joggigt att vakna av att man inte kan andas ordentligt...men hoppas du blir av med förkylninh´gen snart!Mifuna: Krya på dig du oxå,de går så mycket skit dessa månader! och lycka till i morgon.
    Nja, jag gick på inskrivning i v. 16 och nu på första besöket i v. 24. Men framöver kommer jag nog att gå var 3:e vecka, och sista månaden går jag varje vecka. Det är ju också skillnad på olika tvillinggraviditeter, de som väntar enäggstvillingar med ingen eller tunn skiljevägg går på flest kontroller men jag väntar ju 2-äggs med tjock skiljevägg så det är inte lika riskabelt.
  • Ecorelle
    Scapula skrev 2010-03-19 20:38:24 följande:
    Vi får bestämt datum för igångsättning, skulle det ej vara gynnsamt där nere då kommer de att rekommendera att avvakta nån dag men vi har fortfarande rätten påd en bestämda dagen att bli igångsatta trots ogynnsamt läge! ni borde definitivt kunna kräva det också!
    Fast att sätta igång en kvinna som inte är redo för att föda barn kan ju vara ganska riskabelt också.
  • Ecorelle
    Scapula skrev 2010-03-19 20:48:03 följande:
    JO tack jag vet =) vi blev igångsatt med sonen efter 17 dagar och det var inte kul. Vi kommer inte välja att bli igångsatta om läget är ogynnsamt dock finns möjligheten eller att då välja snitt. Jag rekommenderar ingen att bli igångsatt om det är ogynnsamt. Förhoppningsvis är läget inte noll nu när jag är omföderska, för noll var det verkligen sist och det tog 2 dygn innan han kom.
    Ja, fy, det kan inte ha varit något vidare! Jag blev inte igångsatt med mitt första barn, men det tog 40 h ändå. Min väninna blev dock igångsatt på BF ( hon var inte redo alls ) för att läkarna hade fått för sig att hennes barn var litet för tiden ( förmodligen flippade de ur för att hon sa att hon var vegan, för hennes dotter vägde 3,3 kg ). Hon fick en sån där ballong som ska öppna det hela, och hon höll på hur länge som helst och till slut blev det snitt, inte akut, men ändock snitt. Så det känns ju inte som om det är någon vidare bra idé.

Varför blev du igångsatt? Var det något som inte såg bra ut?
  • Ecorelle
    Scapula skrev 2010-03-19 21:12:21 följande:
    Egentligen såg allt bra ut medicinskt men min sambos bror och hans tjej förlorade tyvärr sin tjej i v 42 när vi gått över 15 dagar så vi var psykiskt knäckta och ville verkligen att vår bebis skulle komma ut så fort som möjligt. Att de ens satte igång oss med så dåliga förutsättningar fattar jag inte, inte heller fattar jag varför de inte tog beslut om snitt när förloppet blev så utdraget och komplicerat. Epiduralen funkade inte, jag fick feber och fross pga av GBS infektion med värkstormar i flera timmar (när jag var öppen ca 5cm) när jag äntligen var öppen 10cm hade jag inga krystvärkar och Axel var då stressad i magen och syresatte sig dåligt så då nämnde de snitt första gången men det blev sugklocka. Iom att min livmoder var så slutkörd så orkade jag inte krysta uyt moderkakan, tog över en timma, sen drog den inte ihop sig så läget blev jätteakut, jag höll på att stryka med och förlorade 2.5 liter blod på bara några minuter. Smittade Axel med GBS infektionen så han blev svårt sjuk med låg hjärtfrekvens och blodtryck och var inlagd och hjärtövervakad en vecka. När min nya BM läste journalen höll hon på att trilla av stolen, sa att det var helt galet från början till slut. Vi upplevde förslossningen som jättehemsk men glömde snabbt när Axel blev sjuk. Det kom upp till ytan nu igen när vi blev gravida och jag har mardrömmar om förlossningen... vill verkligen ha en fin upplevelse denna gång och hoppas att våra samtal med aurora bm och speicalist läkare kommer göra att det känns bättre. Vi kommer att bli igångsatt eller snittad senast på beräknat datum, vill inte ha snitt men väljer hellre det om läget fortfarande är ogynnsamt på BF. När Axel föddes var han kraftigt överburen med sår i varje hudveck, hade gått ner 0,5-1kg i vikt troligvtis eftersom han såg så utmärglad ut i kroppen samt att moderkakan var helt förkalkad och slutkörd. Nä, övertid är för oss förknippat med hemskheter och jag har inte psyke att gå igenom det igen.Nu blev det långt =)
    Då är det ju inte så svårt att förstå att ni var väldigt skärrade när din sambos bror förlorade sitt barn så sent. Allt verkar ju väldigt dåligt skött, jag kan inte riktigt förstå hur allt såg fint ut medicinskt om Axel sedan kom och var överburen, gjorde ni något ultraljud?
      Hoppas verkligen att det blir en mycket bättre förlossning den här gången, det är du verkligen värd! Kram!
Svar på tråden För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2