Inlägg från: Ecorelle |Visa alla inlägg
  • Ecorelle

För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2

Mifuna skrev 2010-02-08 18:51:48 följande:
    Nu har jag kommit hem från ultraljudetm allt så ut precis som det skulle. 98% säkert att det blir en liten pojke. Fick ett par riktigt fina profilbilder på lillen. Fortfarande samma bf som gäller
    Åh, så härligt att det såg bra ut och roligt att ni fick veta att det är en liten pojk!
    Kul när bilderna blir lyckade också, de är ju alltid roliga att titta på.

( Det där med procent tycker jag egentligen är himla roligt, helt OT, men jag har papper som det står att min pappa är far till mig med 99,6 % säkerhet. Varför inte 100 %? )
  • Ecorelle
    Mifuna skrev 2010-02-09 09:34:52 följande:
    Nu har jag lagt upp ultraljudsbilderna i mitt galleri under lillskrutten
    Åh, vilka fina bilder! Jättetydliga, .
  • Ecorelle
    MrsCharlotte skrev 2010-02-08 21:15:58 följande:
    Idag har jag legat i sängen och gråtit i en timme när jag märkte att hunden har förstört en jättefin liten porslinsask med en sovande liten bebisängel på som jag fick av svärmor efter att Elliot gått bort.... är fortfarande jätteledsen och även om jag vet att det bara är en liten sak så kändes det som världens största grej... det kändes som om den lilla ängeln var Elliot och som om hans vingar ryckts bort från honom. Låter säkert löjligt men jag var helt förstörd, började sakna honom något fruktansvärt och var helt otröstlig. Nu är jag helt slut och ska sova strax. ska ju upp till jobbet imorgon så jag måste försöka få sova ordentligt så jag är på någorlunda gott humör imorgon.
    Kram i efterskott!

Tycker verkligen inte att det låter löjligt att bli ledsen för något sådant, porslinsasken var ju väldigt starkt förknippad med Ellliot. Hoppas du kunde sova sedan...
  • Ecorelle

Hej tjejer! Var på RUL igår, jag var dödligt nervös och otroligt kissnödig när vi satt i väntrummet, men det är fortfarande TVÅ bebisar och de mår jättebra!  De låg lite roligt i magen ( en på tvären högt upp och en sittandes långt ner ) så läkaren hade lite svårt att hålla isär dem och lyckas mäta dem. Det skilde en dag emellan dem i storlek, men det var ju inget konstigt, blev flyttad från den 9 juli ( första UL-ljudet i v.9 ) till den 10 juli istället ( fast en bebis ska komma den 11:e, ).
      Allt såg i alla fall ut att vara bra med dem, de hade 4 kammare i sina små hjärtan, två hjärnhalvor, urinblåsa etc. och den ena låg faktiskt och slurpade fostervatten, såg så himla roligt ut, .
      De har i alla fall gott om plats därinne, när vi började undersökningen låg den ena med fötterna mot den andres huvud, men när i slutet hade den ena vänt på sig så att de låg med huvudena ihop.
      De hade varsin moderkaka ganska långt ifrån varandra, baby A låg på höger sida med moderkakan i bakvägg och baby B på vänster sida med moderkakan i framvägg högt upp. Så de kommer nog ligga kvar på respektive sida i fortsättningen också.

Känner mig så otroligt lättad och glad att allt var bra med de små, och framför allt att de ännu är två eftersom jag är så inställd på det nu. Nu ska jag njuta av min stora mage och de små pyttarna som ligger därinne, {#lang_emotions_heart} {#lang_emotions_heart}.

Jag har lagt in mina UL-bilder i mitt galleri, ifall ni vill kika. Baby B ville absolut inte visa upp sig i den klassiska babyprofilen, men det gör ju ingenting, .

• Ecorelle
    Scapula skrev 2010-02-11 10:04:12 följande:
    Grattis!! vad skönt, dubbelt så mkt att vara nervös för och nu givetvis dubbel glädje! Såg bilderna, fina bebisar =) kollade de könet för att de är tvillingar? Läste din förlossningsberättelse i bloggen, underbart! jag har alltid velat föda hemma men gubben tvärvägrade, är glad för det i efterhand eftersom det blev så mkt komplikationer. Nu vågar jag inte tyvärr så min dröm får förbli en dröm =)Kram
    Hon sa inget till oss och vi ville ju inte veta kön så vi frågade inte heller, men jag är nästan övertygad om att hon spanade efter könet. Är det en av varje är det ju 100% säkert att det är 2-äggs, nu är det ju "bara" säkert till 99%, .

Trist att höra att din första födsel var så jobbig, men det går ju att ha fina födslar på sjukhus också. Min första födde jag på sjukhus och det står "komplikationsfri födsel" på deras papper, så upplevde jag det som en våldtäkt. Så eftersom mina "problem" berodde på sjukhuset var det ju inte så svårt att tänka sig att föda hemma. Men vi får väl se hur det blir den här gången, .
  • Ecorelle
    Scapula skrev 2010-02-11 10:17:34 följande:
    Ja det blir ju lite mer komplicerat med tvillingar att föda hemma, men det är det ni vill va? hoppas det går finfint =)Jag hoppas att denna föslossning blir bra, åtminstonde bättre. Vi fick ju remiss till en grupp barnmorskor som jobbar med förlossningsrädlsa etc samt tid på föslossningen på beräknat datum (som vi kan ändra till senare eller tidigare om vi vill) för ev igångsättning om det är moget och vi vill. Får se vad som händer!trodde det var rutin att kolla könet, just för det där med 1-äggs/2-äggs men man behöver väl inte då det syns tydligt att det är 2-äggs. De verkar ju ligga gynnsamt med moderkaka etc, bra det!
    Åh, en så söt liten hand, . Vi fick också se både händer och fötter tydligt, men det blev inga bra bilder på det eftersom de rörde sig så mycket, .

Jag vill helst föda hemma även denna gång, men vill gärna ha en barmorska med och det är ju inte det lättaste att hitta.

Skiljeväggen i v. 9 uppvisade ju också ett karasteristiskt tecken för 2-äggs tvillingar, så det borde ju inte finnas någon tvekan. Men även om läkaren kollar så måste ju föräldrarna  ha rätt att "inte veta".
  • Ecorelle
    Scapula skrev 2010-02-11 10:26:58 följande:
    Hoppas du hittar en barnmorska, det finns några st vet jag, runt stockholmstrakten men det kanske är långt?!Vår tjej låg väldigt stilla under ultraljudet så vi hade kunnat få hur många bilder som helst men doktorn knäppte tyvärr bara dessa tre, inte ens på könet som var så fint inzoomat... men det var ju över på 4-5 min så hon hann väl inte eller tyckte inte det var viktigt. Det var trist att det gick så fort, hann inte se nåt alls, hon visade inte ens hjärtat eller nåt annat, bara gjorde mätningarna och slutade sen. Tur som sagt att vi varit med förr =)
    Ja, det var ju konstigt att det gick så himla snabbt på ert RUL! Jag vet fler som det gick på rekordfart, alla omföderskor, men ändå...
      Vårt tog 40 minuter, i remissen stod det 20 minuter så det stämde ju fint på två då! Läkaren var ju till och med lite stressad över att min BM inte hade bokat extra lång tid för att det var två, men det gick ju fint ändå.

Stockholms barnmorskor är nog det enda tänkbara alternativet tror jag, hittar jag någon som är villig att ställa upp får hon ta första bästa flyg till Gotland. Jag är ju heller ingen snabbföderska, så det hinner hon säkert. Bidrag finns ju inte här i vilket fall som, så det spelar ju ingen roll att det är två då. Men frågan är om någon törs?
  • Ecorelle
    Scapula skrev 2010-02-11 10:58:08 följande:
    Vilket gissel, tänk att vi är så trångsynta i sverige när det kommer till hemförlossningar! vet du om nån som fött tvillingar hemma i sverige förut?Hoppas verkligen att någon "törs" ställa upp! Min plan är att bli barnmorska och jag har alltid drömt om att jobba med hemförlossningar, har tom en kompis som är obstetriker som är med på noterna =) men tyvärr hinner jag ju inte innan du ska föda, haha skulle sett ut det, jag höggravid hemma hos dig =)
    Ha, ha! Eller du med ny bebis på armen, eller ännu värre, vi föder samtidigt!

Men det är ett bra yrkesval, det behövs verkligen fler hembarnmorskor i Sverige.

Hittills har jag inte hört talas om någon som fött sina tvillingar hemma, men det måste ju ha hänt ett antal gånger innan folk blev kollade med UL, många visste ju inte att de skulle ha tvillingar innan de föddes!

På amerikanska och engelska sidor har jag läst om hemfödslar av tvillingar och de verkar ha gått bra allihop, men ibland har 2:an lite svårt att komma igång, så jag vill verkligen ha en barnmorska här. Känner mig som en nybörjare...
  • Ecorelle
    Fru Landström skrev 2010-02-11 10:35:11 följande:
    Ecorelle: Skönt att allt såg bra ut på rulScapula: Usch magsjuka är ingen höjdare. Hoppas det går över fort.Här är det så där. Vi lyssnade på hjärtat igår. Var så enormt svårt att hitta. Det är nån som verkligen inte vill att vi ska lyssna. Tog en evighet att hitta det. Tillslut hittade vi nått som slog ca. 148 slag så vi antog att det var hjärtat.Känns dock fortfarande jätte konstigt och jag har svårt att vara positiv denna gång. Fattar verkligen inte varför. Dottern vill till och från kramas och pussa på magen och frågar vi vart hennes syskon är så pekar hon på magen.Försöker att äta så järnrik mat jag bara kan för att slippa äta järntabletter, men tror nog att det kommer att sluta med att jag får äta dom iallafall. Är så trött hela tiden.Nu på morgonen så plockade jag i ordning lite på jobbet och precis när jag ska avsluta det sista. Så fick jag yrsel så jag höll på att ramla omkull. Var rädd att jag skulle svimma ett tag. Så nu blir det till att sitta och ta det lugnt ett litet tag. Har inte berättat för någon på jobbet ännu så det är lite jobbigt, men vill helst inte berätta innan vi har varit på rul.  
    Det kan ju vara kämpigt att vara gravid även om man inte fått missfall innan, men när man råkat ut för något sånt är det ju väldigt lätt att tänka negativa tankar. Sedan kan ju ett lågt järnvärde förstärka de jobbiga känslorna, livet är ju inte så roligt när man är så trött hela tiden.
      Kram!
  • Ecorelle
    Sussna skrev 2010-02-11 15:07:06 följande:
    Scapula: Vilka härliga bilder!Ecorelle: Va underbart me lyckat rul och vilka fina bilder på twinsen!ja ha precis lyssnat på vår parvel med AS...bäbis har varit så lugn idag så ja blev lite orolig. Senaste dagarna har de ju inte varit en lugn stund i magen men allt hördes bra där inne, parvel sparkade och for runt som bara den...ja antar att allt är ok fast man inte känner dom varje dag,man ska väl inte göra de i början heller,eller har ja fel?
    Jag tror att det inte är förrän v. 25 någonstans som det börjar bli viktigt att de känns varje dag. Det beror sig ju på hur de ligger också, de har ju gott om plats i början och har nog gott om "döda vinklar" då man inte känner ett dugg.
      När jag gjorde RUL igår kände jag hälften av rörelserna, så även nu i v. 19 känner jag kanske bara 50 % av allt sprattel.
Svar på tråden För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2