Inlägg från: Ecorelle |Visa alla inlägg
  • Ecorelle

För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2

MrsCharlotte skrev 2010-03-19 21:46:07 följande:
    Ja fast kejsarsnitt är ju ännu värre isåfall. Och det är alternativet för mig för vi kan inte gå och vänta tills det sätter igång av sig självt. Och även om det är ogynnsamt så kommer vi ändå att bli igångsatta pga det vi varit med om tidigare. Har vi riktig tur så kanske det sätter igång av sig själv i v.37-38 men det kan man ju inte räkna med direkt. Men omföderskor är ju lättare att sätta igång så det ska enligt bm och läkare inte vara några problem egentligen. För mig är det just datumet som är orosmomentet. 
    Ja, det förstår jag ju. Jag hade ju absolut velat undvika snitt själv om jag var i samma situation. Det är klart att det bästa är om lillungen väljer att komma ut i v. 38, men sån tur kan man ju inte räkna med, även om man kan hoppas, . Ofta är som sagt omföderskor lite öppna under lång tid innan, så det är klart att det kan vara mer gynnsamt att sätta igång även om inte förutsättningarna är optimala. 
      De måste ju förstå att det är väldigt viktigt för dig.
  • Ecorelle
    The Kittycats skrev 2010-03-23 20:21:29 följande:
    Det blir nog att njuta av ledigheten hemma i påsk, gärna med sooooool  Sedan blir det säkert familjemiddag hos mina föräldrar som vanligt på Påskafton, och så kommer vi så klart att äta massor av godis Sambon och jag träffades på Påskafton för 3 år sedan (så vi kan ju tjuvfira om vi vill) men eftersom påsken är så tidig är det inte vårt "datum" förrän veckan efter.
    Grattis till snart 3 år då! Jag och min man blev tillsammans på långfredagen den 13:e för 9 år sedan, så vår dag infaller ju inte förrän veckan efter heller. Dessutom har vi lyckats att få en son just den dagen, så det är ju firandet av hans 3-årsdag som går före, .
  • Ecorelle
    Scapula skrev 2010-03-24 12:23:17 följande:
    Skenet bedrar =)BM-besök v 24+6Min mage ser mycket större ut än när jag väntade sonen, den känns stor och folk kommenterar den som jäättestor. Iaf så var min SF mått under normalkurvan, 22cm så skenet bedrar =) BM sa att man bär annorlunda som omföderska så magen ser säkert större ut trots att SF-måttet är 4cm mindre än i samma vecka med sonen i magen. Tyckte det var lite kul, att jag ligger under normalkurvan men ändå upplevs så stor =)Hb 149! helt galet....P-glucos 4.9Blodtryck 125/75Hjärtljud 150Vikt 84kg precis som vanligtNästa besök om tre veckor, då jäklar ska jag ha gått upp mitt första kilo! fick faltiskt lite pekpinnar nu från bm ang att jag ej gått upp i vikt, vet inte hur jag ska göra dock. Äter som en häst och visst, jag promenerar minst 1 timma varje dag men det må väl va ok... Kram
    Fina siffror! Du kan få något kilo av mig, tror att jag snart har gått upp 10 kg. Okej, det är två, men i alla fall, . Om du har SF-mått 22 så förstår jag varför jag känner mig så stor med ett SF-mått på 29 när jag var i v. 24.
  • Ecorelle
    Mifuna skrev 2010-03-25 09:44:09 följande:
    Funderar på om jag ska ringa till min bm och be att få komma ner och kolla mitt hb. Hade ju 100 sist och har ätit niferex sen dess (en vecka imorgon) och skulle gärna vilja veta om dom gör någon nytta eller om jag borde byta till någon annan sort. Har inte ny tid förrän 14/4 så det är ju nästan 3 veckor dit
    Det borde ju inte vara något problem att bara komma och kolla hb, det går ju jättefort!
  • Ecorelle
    Scapula skrev 2010-03-25 14:03:02 följande:
    Har nyss varit och hämtat på dagis, Axel har fått magsjuka IGEN! tredje gången på några veckor, stackarn! hoppas hoppas nu att jag slipper denna gång, orkar inte med det... det är så typiskt, vi skulle idag storhandla inför påsken och Axels tvåårskalas i helgen - som ju givetvis inte blir av. Magsjukan som går runt här uppe verkar aldrig ta slut, tycker ALLA ligger sjuk hela tiden. När ska det sluta?
    Nej, inte igen! Stackars liten! Och så typiskt att det är lagom till födelsedagen också. Säger som Maja att du får äta vitpepparkorn så att du slipper åka på det en gång till.
  • Ecorelle
    Malten skrev 2010-03-28 11:13:22 följande:
    Hej tjejer! RUL gick jättebra! Allt såg fint ut och vi blev flyttade fyra dagar till 26/8. Den lille sprattade på ordentligt och ville inte fastna så bra på korten :)
    Åh, vad härligt! Alltid skönt när RUL är avklarat och allt såg bra ut, . Känner igen det där med att inte få så kloka kort, våra rörde jättemycket på sig också, men snart får du ju se lillungen på riktigt istället, .
  • Ecorelle
    The Kittycats skrev 2010-03-28 18:51:05 följande:
    Hi hi, tack Jag hittade lite om magnesium/kalcium när jag googlade lite snabbtse.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/n.../Men jag tänkte även fråga bm:n på torsdag.
    Jättebra artikel, hade också för mig att magnesium och kalcium hade en roll i det hela.
  • Ecorelle
    The Kittycats skrev 2010-03-29 19:13:24 följande:
    Jag var ju hos sjukgymnasten idag, och hon pratade om kalium när det gäller kramper. Det handlade om balans i salthalterna bl.a Så hon rekommenderade Vichy vatten eftesom jag absolut inte äter banan. Sedan även kalcium kan fattas.Sedan hänger kramperna i ryggen tydligen ihop med livmodern, och hur den ligger, flyttar och trycker på organen. Men tydligen är min bm duktig på det där enligt sjukgymnasten, så jag ska fråga mer på torsdag. Men jag fick lite nålar där iaf också.Satt och grät lite på toaletten hos sjukgymnasten, så nu har jag fått ur mig lite. Nu får det snart bli dusch och sedan Arn (och kanske lite glass ) Och imorgon är en ny dag som kanske blir bättre.
    Försök att få i dig mycket bladgrönt också, det finns både kalium och kalcium där, .
  • Ecorelle
    Jojsie skrev 2010-03-29 20:38:51 följande:
    Hej tjejerFick precis reda på att våra goda vänner som skulle få planerat snitt imorg pga sätesbjudning fått reda på idag att bebisen dött i magen :( det är så fruktansvärt och hemskt och jag finner inga ord för vår sorg för deras skull. De har nu blivit igångsatta och ska föda naturligt ändå. jag tänker på det hela tiden och är så ledsen.oron för mitt eget barn kan ändå knappt bli värre, jag vet ju tyvärr om det bittra verkligheten och vad som kan hända. det e bara så overkligt när det sker så nära. MissCharlotte: jag läser din blogg, och jag har gråtit många tårar även för er skull och lilla fina Ellitos. Jag kände direkt att jag behövde prata med dig, höra hur man ska bete sig. Vet att ni hade ngra vänner som var gravida ungefär samtidigt. hur ska jag bete mig mot dem? hur vill de bli bemötta tror du? när ska man höra av sig? jag har så svårt för att visa känslor men det känns som jag vill ha en ärlig relation där vi kan vara ledsna tillsammans. De har en pojke som e precis som vår flicka 2 år, vi lärde känna varandra i föräldragruppen och har kommit varandra väldigt nära. Vi försökte bli gravida samtidigt denna gången och lyckdes, men vi fick ju missfall först i v 11, och det var jobbigt för oss och säkert också för dem att hantera sin glädje men samtidigt sorgen för oss. och nu är det tvärtom. vet inte vad vi ska göra? finns det ngt fint vi kan göra vid deras hur innan de kommer hem? bara visa en omtanke? eller ska vi bara skicka blommor om några dagar? vill inte åka hem och störa dem heller...det blev långt, men mina tankar e så många och tunga just ikväll... och mina tankar går till alla föräldrar som förlorat sina fina barn :( kram till er!Är det förresten ngn som varit med om samma sak, eller i tvärtom situation så berätta gärna er historia. tack!
    Åh, så ledsen jag blir av att höra det här! Så fruktansvärt för dom och också för er! Stor kram!
  • Ecorelle
    The Kittycats skrev 2010-03-30 07:59:21 följande:
    Öh, vet inte om jag är trög nu... Menar du typ bladspenat?Känner mig iaf bättre idag än så länge... Hoppas det håller sig så hela dagen. I så fall måste det vara världens bästa akupunktur jag fick igår
    Ja, bland annat, . Färsk spenat, mangold, ruccola, machesallat, all annan grön och röd sallad ( utom isberg för den innehåller i princip ingen näring ), bladgrönt helt enkelt, .
Svar på tråden För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2