Inlägg från: bumbi 84 |Visa alla inlägg
  • bumbi 84

För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2

Scapula skrev 2010-03-22 18:34:12 följande:
    Jag är så nervös inför besöket hos doktorn imorgon. Känns tungt att behöva öppna sig och dra allt för en främmande människa... hoppas att bm har skrivit nåt i sin journal som han kan läsa!Är sen också nervös för samtalet till rektorn ang fler dagistimmar, då må jag ju förklara läget igen... suck!Ytterligare en sak att vara nervös för är att om jag blir sjukskriven vilket jag inte tror är nåt problem) så ska ju sen FK godkänna den också, det kan ju ta sin lilla tid och det blir inte så kul ekonomiskt om de inte ger mig sjukpenning. Nån som har nån aning om hur de brukar resonera kring när man har psykiska besvär?ja det är mkt att vara nervös för nu, är dessutom nervös för att jag inte kännt lillan i magen sen igår morse. Enligt bm är det helt normalt att det är stilla vissa dagar, åtminstone i 1-2 veckor till, från v26+ sa hon att man bör känna flera ggr varje dag. Jag känner ju oftast bara nån enstaka gång och det hoppas fortfarande över dagar så jag antar att det inte är nån fara...hoppas ni andra mår bra =)Kram!
    hoppas att det går bra hos läkaren i morgon! och att fk godkänner det sen.

här är det efter vecka 24 man ska känna varje dag. är du orolig ring förlossningen och fråga för det är dom som avgör nu.

Kram
    Nova ♥070227♥ Luna ♥090107♥ Bf ♥100716♥
  • bumbi 84
    Scapula skrev 2010-03-22 19:53:12 följande:
    det är konstigt att det är så olika med från vilken vecka man ska känna... jag hade definitivt ringt förlossningen om jag upplevde att rörelsemönstret var förändrat, alltså om jag ex könnt ofta och hårt till att inte känna alls. Detta händer ju var och varannan dag så det känns ok.
    skönt att du känner dig lugn. ja då hade det ju varit annat.
  • bumbi 84
    Scapula skrev 2010-03-23 18:18:22 följande:
    Hej!Idag hos doktorn gick ganska bra, det var jobbigt att berätta allt men kändes bra. Han började att sjukskriva mig 2 veckor, ska tillbaka då och så bestämmer vi resten då.Ringde sedan till rektorn för att få dispans om fler timmar, hon var såklart borta denna vecka så jag fick ringa till högsta chefen. Det var inga problem alls, självklart ska Axel gå fler timmar, dvs heltid efter pappans schema sa hon. Till att börja med dessa två veckor och sen om det blir fortsatt sjukskrivning samma sak. Även under perioden med havandeskapspenning får han gå efter Andreas tider. Känns så himla skönt att det inte blev nåt tjorv där, så lättad! då kan jag ju hämta tidigare när jag orkar. Vem vet, jag kanske är hemma dessa två veckor och orkar sen jobba en månad innan HP, mirakel kan ske =) tiden får utvisa vad som händer under dessa två veckor och hur jag sen mår. Känns iaf bra, ett steg i rätt riktning! Nu ska jag landa, tänka på mig själv och vila. Och hålla tummarna att FK godkänner sjukskrivningen...Fick kontakt med lillan i magen igår och har känt lite idag med, inga karatesparkar men livstecken iaf, skönt!Kram på er
    vad skönt att det gick bra hos läkaren och med dagis!
  • bumbi 84
    Scapula skrev 2010-03-23 19:15:19 följande:
    Tack tjejer! känns jätteskönt, trodde inte det skulle gå så smidigt med dagis men ibland flyter det på =) det känns konstigt att jag ska vara hemma själv hela dagarna nu i två veckor. Ska fylla dem med vila, mat och promenader i skogen med hunden. Sonen fyller två på tisdag så det blir kalas på söndag. Vi ska handla lite på torsdag inför det och även inför påsken. KÄnns bra att vi blir hemma hela familjen under påsk, andreas är ledig fre-mån. Vet ej om vi åker till stugan eller om vi bara blir hemma. Vad gör ni andra under påsk? påsken för två år sen var jag höggravid, hade gått över tiden 14 dagar och spenderade tiden i stugan, trodde faktiskt att det skulle sätta igång det hela, inget vatten och toa (ut 15ggr per natt och kissa på dass), inbillade mig att vattnet skulle gå i bastun etc men icke, han trivdes så bra där inne =) förra påsken jobbade jag och denna ska vi bara njuta =)
    det blir nog bara hemma mys med familjen över påsk!
  • bumbi 84
    Scapula skrev 2010-03-24 12:23:17 följande:
    Skenet bedrar =)BM-besök v 24+6Min mage ser mycket större ut än när jag väntade sonen, den känns stor och folk kommenterar den som jäättestor. Iaf så var min SF mått under normalkurvan, 22cm så skenet bedrar =) BM sa att man bär annorlunda som omföderska så magen ser säkert större ut trots att SF-måttet är 4cm mindre än i samma vecka med sonen i magen. Tyckte det var lite kul, att jag ligger under normalkurvan men ändå upplevs så stor =)Hb 149! helt galet....P-glucos 4.9Blodtryck 125/75Hjärtljud 150Vikt 84kg precis som vanligtNästa besök om tre veckor, då jäklar ska jag ha gått upp mitt första kilo! fick faltiskt lite pekpinnar nu från bm ang att jag ej gått upp i vikt, vet inte hur jag ska göra dock. Äter som en häst och visst, jag promenerar minst 1 timma varje dag men det må väl va ok... Kram
    vad skönt att allt såg bra ut. jag har heller inte gått upp nått än men jag spyr så inte så konstigt bäbisen i magen väger ju inte så mkt än så tycker det är skönt man inte gått upp massor då det är kilona innan vecka 20-25 som är svårast att bli av med sen. på slutet kommer ju mer bäbis vikt och vatten

jag tror att din mage putar mer om du har ett lågt sf mått den blir nog mer hoptryckt och omföderskor brukar ju bära barnen lägre

på måndag får jag veta mitt mått och jag har redan växt ur mina mamma jeans som jag kunde ha hela förra grav samma vikt nu som då

tog ett mått på mig själv nu och hamnade på 27. vecka 23+5 spännande att se på måndag om det stämmer.

promenera på du och var glad så länge du orkar
  • bumbi 84
    Malten skrev 2010-03-25 10:41:23 följande:
    Hej tjejer! Jag har vaknat 2 nätter nu på siståne av vad jag tror är sammandragningar. Det har inte gjort ont eller så, mem känts obehagligt och jag har haft svårt att somna om. Är detta normalt? Har ju hört att man kan få sd av ansträngning, men det borde väl inte komma när man sover?
    vaknar med av sd men detta är ju min tredje.
  • bumbi 84
    Malten skrev 2010-03-25 14:47:22 följande:
    är det skillnad om man är omföderska? Pratade med en bm och hon tyckte inte jag skulle oroa mig, men jag ska lämna prov för uvi imorn. Ska ju på RUL imorn också så alla får gärna hålla tummarna vid 08.50 imorn :)
    ju fler barn desto mer sd/förvärkar

sd är ju normalt men om dom gör ont eller ökar ska man kolla upp det
  • bumbi 84
    Malten skrev 2010-03-28 11:13:22 följande:
    Hej tjejer! RUL gick jättebra! Allt såg fint ut och vi blev flyttade fyra dagar till 26/8. Den lille sprattade på ordentligt och ville inte fastna så bra på korten :)
    Grattis till lyckat rul
  • bumbi 84
    The Kittycats skrev 2010-03-28 17:59:43 följande:
    Nej det är ju inte så mycket Min syster blev flyttad 11 dagar... Själv blev jag flyttad 3 så det var också helt ok.Ny magbild - klickbar (finns mer påklätt i galleriet) och kissen är med igen... vi har våra rutiner vi
    fin mage
    Fru Landström skrev 2010-03-29 08:01:55 följande:
     Skönt att allt såg bra ut på rul. Ja tror att det var det bm sa till mig när jag väntade dottern. Hade lite kramper till och från då. Fast hon sa mer att det var obalans i vitamin/mineral intaget och att jag skulle dricka mkt vatten. Men fick vara väldigt försiktig då jag la på mig massa vatten då.Hoppas alla har haft en bra helg. Vi har hunnit tapetsera hallen uppe och sovrummet. 1 vägg kvar i hallen dock då tapeten inte riktigt räckte. Nu är det bara listerna och foder som ska fixas där uppe.Nere ska vi måla hallen/trappen och fixa massa valv och garderoberna ska tapetseras. Lite golv ska läggas. Detta ska vi förhoppningsvis hinna i påsken.Nu så är jag dock hemma med dottern som verkar ha fått ögoninflammation.
    kul att renovera! men mindre kul att hon är sjuk!
    Scapula skrev 2010-03-29 10:46:15 följande:
    Halloj!Helgen har varit fylld av kräk, bajs, magont, kontakt med läkarjouren flera ggr som misstänkte att det var blindtarmen som spökade hos Axel då han haft plågsamma smärtor. Han mår bättre nu men har dålig aptit och är lite slöare än vanligt. Hemma från dagis mån-ons. Hemma är också gubben - magsjuk! när ska detta ta slut.... mina två veckors sjukskrivning går åt till att ta hand om sonen och allt annat eftersom gubben också är sjuk... jag fick vara själv och vila onsdagen förra veckan och som det ser ut nu torsdag denna vecka. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig och jag känner mig ännu mer slut nu än förra veckan.... hoppas ni andra haft en bra helg!
    men vad tråkigt att dom blev sjuka hoppas att du kan bli sjukskriven lite till så du hinner vila upp dig. Kram
    The Kittycats skrev 2010-03-29 19:13:24 följande:
    Jag var ju hos sjukgymnasten idag, och hon pratade om kalium när det gäller kramper. Det handlade om balans i salthalterna bl.a Så hon rekommenderade Vichy vatten eftesom jag absolut inte äter banan. Sedan även kalcium kan fattas.Sedan hänger kramperna i ryggen tydligen ihop med livmodern, och hur den ligger, flyttar och trycker på organen. Men tydligen är min bm duktig på det där enligt sjukgymnasten, så jag ska fråga mer på torsdag. Men jag fick lite nålar där iaf också.Satt och grät lite på toaletten hos sjukgymnasten, så nu har jag fått ur mig lite. Nu får det snart bli dusch och sedan Arn (och kanske lite glass ) Och imorgon är en ny dag som kanske blir bättre.
    skönt att få svar på sina funderingar. alltid jobbigt när man går och grunnar.
    hoppas att morgondagen blev bättre och att det är bra idag med
    Jojsie skrev 2010-03-29 20:38:51 följande:
    Hej tjejerFick precis reda på att våra goda vänner som skulle få planerat snitt imorg pga sätesbjudning fått reda på idag att bebisen dött i magen :( det är så fruktansvärt och hemskt och jag finner inga ord för vår sorg för deras skull. De har nu blivit igångsatta och ska föda naturligt ändå. jag tänker på det hela tiden och är så ledsen.oron för mitt eget barn kan ändå knappt bli värre, jag vet ju tyvärr om det bittra verkligheten och vad som kan hända. det e bara så overkligt när det sker så nära. MissCharlotte: jag läser din blogg, och jag har gråtit många tårar även för er skull och lilla fina Ellitos. Jag kände direkt att jag behövde prata med dig, höra hur man ska bete sig. Vet att ni hade ngra vänner som var gravida ungefär samtidigt. hur ska jag bete mig mot dem? hur vill de bli bemötta tror du? när ska man höra av sig? jag har så svårt för att visa känslor men det känns som jag vill ha en ärlig relation där vi kan vara ledsna tillsammans. De har en pojke som e precis som vår flicka 2 år, vi lärde känna varandra i föräldragruppen och har kommit varandra väldigt nära. Vi försökte bli gravida samtidigt denna gången och lyckdes, men vi fick ju missfall först i v 11, och det var jobbigt för oss och säkert också för dem att hantera sin glädje men samtidigt sorgen för oss. och nu är det tvärtom. vet inte vad vi ska göra? finns det ngt fint vi kan göra vid deras hur innan de kommer hem? bara visa en omtanke? eller ska vi bara skicka blommor om några dagar? vill inte åka hem och störa dem heller...det blev långt, men mina tankar e så många och tunga just ikväll... och mina tankar går till alla föräldrar som förlorat sina fina barn :( kram till er!Är det förresten ngn som varit med om samma sak, eller i tvärtom situation så berätta gärna er historia. tack!
    beklagar verkligen deras förlust. är så hemskt när det händer.

hoppas att både dom och ni finner styrkan att fortsätta kontakten trots detta. Kram
    MrsCharlotte skrev 2010-03-31 08:29:12 följande:
    Hej alla! Förlåt att jag inte är här så mkt men jag är SÅ trött när jag kommer hem från jobbet. Liten uppdatering: Tillväxtultraljudet gick jättebra i förrgår!! Ni kan gå in på bloggen och läsa om det www.vithuset.blogspot.com Lillasyster växer som hon ska och mängden fostervatten är normal, så allt är frid och fröjd. Läkaren sa att runt v.37+0 kan vi komma in för en bedömning om igångsättning då de känner på tappen. Och det ska min bm boka in tid för, förhoppningsvis redan imorgon när jag ska träffa henne. V.37+0 är den 13/7 och jag ska tjata mig till en tid den dagen, kan bm boka in det redan imorgon så kommer hon ju förmodligen göra det också, hon vet att jag behöver ett datum att rikta in mig på. Igår när jag körde till jobbet så körde jag på en 50-väg och inför en snäv kurva skulle jag bromsa in, men det hände INGENTING. Det hade ju snöat (igen, jävla snö) och alla bromsar in inför den kurvan så det hade bildats en isbana där eller nåt för bromsarna tog absolut ingenting. Så det enda jag kunde göra var att försöka väja så att bilen inte åkte rakt in i stolpen. Lyckades väja ganska bra och stolpen tog på bakpartiet på bilen istället men jag åkte hem istället för till jobbet och vi fick byta fälg och bakpartiet på bilen måste bytas ut. Däcket klarade sig iallafall, och det var PRECIS så bakdörren klarade sig också. Med mig och bebisen är allt bra, jag körde ju så långsamt så det är absolut ingen fara med oss. Men pga gårdagen så sitter jag nu på jobbet och är på sjukt dåligt humör. Jag är bara arg och förbannad och jag vet inte hur jag ska bli på bättre humör. Jag är trött på den jävla snön, jag är inte van vid så mkt snö eftersom jag är från Göteborg och nu har det varit snö sen november och jag är FÖRBANNAD! Ska det va såhär varje år? snyft..... jävla snö. kram på er alla!
    vad glad jag blir att höra att allt ser bra ut hoppas att du får det datum du vill
  • bumbi 84

Själv har man varit hos BM och läkaren.

Vecka 24+2(måndag)

Bltr:140/90 (högt)
    sf:25
    socker:4.4
    Hb:128
    Hjlj:144
    Och resterande prover väntar jag svar på.

så förutom att blodtrycket är högt är allt bra. men fortsatt sjukskriven till 20 maj för blodtrycket och foglossning och ordinerad vila!

samt extra besök för bltr koll.

Och idag bär det av till tandläkaren!

Ha en bra dag

Svar på tråden För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2