Inlägg från: Ecorelle |Visa alla inlägg
  • Ecorelle

För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2

Jag har varit hos BM idag på vanlig kontroll och hade nu ett SF-mått på 39 cm så det är nytt rekord. Med yngste sonen som kom ut och vägde 5 kg slutade jag på ett SF-mått på 38, . Men hur högt SF-mått kan man få egentligen? Jag har ju 8 veckor kvar och de senaste 12 dagarna har magmåttet ökat med 3 cm!
      Barnmorskan hade ingen aning om hur bebisarna ligger, och det har inte jag heller, mer än att de verkar ha gott om plats för de rör sig hur som helst. En av bebisarna hickar mycket varje dag och hickan flyttar sig varje gång, så de ligger väl därinne och leker karuseller,

• Ecorelle
    The Kittycats skrev 2010-05-10 22:42:46 följande:
    Nu verkade det lite bättre igen iaf, och jag har fått se lite söta bilder på skruttan Håller alla mina tummar och tår för att det fortsätter vara stabilt! Enligt läkarna är det inte jätteovanligt med hål i lungsäcken, så nu antar jag att det bara är att vänta på att det läker. Min syster och svåger var iaf rätt ok, även om de såklart är trötta och slitna. Men de blir väl omhändertagna, personalen är tydligen kanon Usch, jag lider så med min syster, svåger och lillfia! Vet inte om jag är lite extra känslig som gravid också..... 3 cm på 12 dagar, wow! Roligt att du känner hicka Vilken v är du i nu?Jag ska på koll imorgon, får se hur jag ligger till då. Sedan är det profylaxkurs efteråt, ska bli spännande 60..... Kan knappt föreställa mig det
    Skönt att det verkar gå åt rätt håll, gravid eller inte så är det ju alltid jobbigt när någon närstående inte mår bra, och barn är extra känsligt...
      Jag är i v. 32 nu ( 31+2 idag ) och jag kan inte heller föreställa mig ett mått på 60, där räcker nog inte min mage till i alla fall, . 53 är det högsta mått jag hört.
      Hoppas kursen är givande, .
  • Ecorelle
    Anelan skrev 2010-05-23 10:32:25 följande:
    Kittycat: Grattis till milstolpen 60 dagar kvar! (hallonsaft) Vad härligt att dagarna trillar på och bort. Visst är det mysigt att räkna ner, även om det bara är lite i smyg sådär inombords... Vilken lättnad att du inte har hf, hoppas att nästa kontroll visar detsamma! Här är vädret svalare idag, hoppas att det är det hos dig också så att du kanske kan få må lite bättre. Verkligen jätteskönt att läsa att Lillfian mår mycket bättre! Håller alla tummar för att hon går upp i vikt och får komma hem i veckan. Jag har inte hört något från bumbi..håller med om att det känns länge sedan. Hon kanske har haft det skönt och datorfritt i det vackra vädret, får hoppas det. I onsdags var vi på vår första profylaxkursdag, det var jättegivande. Sedan dess har vi övat en del här hemma och jag har fått avslappningsmassage av sambon varje kväll. Ibland är det inte helt fel att vara gravid Igår var sambon och jag och firade en av hennes släktingar som fyllde 50 år. Förutom sambons föräldrar var det ingen där som jag träffat förr vilket gjorde det småskumt att min vikt och storlek på magen var ett återkommande samtalsämne. Alla trodde att jag var beräknad till augusti som tidigast... Eftersom jag känner mig ganska stor och otymplig (väldigt vissa dagar) kan jag ibland tycka att det är knepigt när folk ikring förutsätter att bara för att jag i deras ögon har en liten mage så är den varken tung eller i vägen. Något som jag upplever att den är. Även om de 13kg som jag har gått upp sedan innan graviditeten är kilon som min bm rekommenderat för både barnets och min skull så är de ibland tunga att bära omkring på. Usch, förlåt min down såhär på söndagsmorgonen..Nu ska jag ta och skaka av mig lite trötthet med ett träningspass på gymmet.
    Jag blir tokig varje gång jag läser att en stackars gravid har blivit det hetaste ämnet på en fest! Jag menar, det är ju långt ifrån alla som känner sig supersnygga och trippar runt på små nätta fötter, och oavsett hur man känner sig själv så brukar folk tycka det motsatta - hur nu det kan komma sig?
      Hoppas du inte råkar ut för gravidnördarna också, de som bara måste tafsa runt hela magen utan att be om tillåtelse. Att man kan bli helt till sig av att se små bebisar det kan jag förstå, men att bli helt till sig över en mage med bebis inuti, det övergår mitt förstånd, .
      Här får jag höra tvärtom, att herregud så stor du är, ska du ha imorgon eller? Tack, den var fin för självförtroendet, . Tur jag kan säga att det är två därinne, men en gång frågade en dam mig om det var 3, då kände jag mig inte så snygg...
    Stor kram!
  • Ecorelle

Hjälp, vad långt jag har fått läsa ikapp!
      Själv har jag stått i trädgårdslandet hela dagarna och lyckats att så en massa grönsaker och få trevlig solbränna på köpet. Även om jag måste erkänna att det är en ganska lustig syn att se mig i bikini nuförtiden. Bikinibyxorna liksom rullar ner, . Tur vi bor så ödsligt som vi gör.
      Kul att se att de flesta av er har det bra med era bebisar, trots en del krämpor. Undrar vem som blir först ut i den här gruppen, juni närmar sig med stormsteg.
    Själv kom jag in i v. 34 idag och börjar känna mig smått otymplig, . I alla fall när jag ska ur sängen på morgonen.
      Kram på er!

• Ecorelle
    Anelan skrev 2010-05-23 21:50:14 följande:
    bumbi: Härligt att höra från dig och att allt är bra! Hoppas att du få fler sköna dagar i trädgården tillsammans med familjen. Ecorelle: Tack för dina värmande och peppande ord! Efter att ha läst det du och kittycat skrivit känner jag mig inte lika dum, tjock och otacksam. Visst är det konstigt hur en del människor tycker att det är både okej och självklart att både prata om/till och ta på en gravid kvinna hur som helst! Jag undrar hur det kommer sig... Jag tycker att du ska vara stolt över din fina mage som har plats för två små underverk! Hoppas att du..att vi allihop...slipper både gravidnördar (fantastiskt ord!) och knäppa kommentarer i framtiden!  Det låter som att du har haft det väldans mysigt i det vackra vädret! En solbränna är inte fel...har du märkt om du blir lättare brun när du är gravid? Jag har fått en hel drös med fräknar de senaste veckorna,och för ovanlighetens skull lite färg Vecka 34, då är det inte lång tid kvar innan dina små beräknas titta ut; härligt! Hur känns det inför förlossning och så? Kramar till dig, och tack igen!Ja juni närmar sig med stormsteg...spännande spännande   Ser fram emot att få läsa om alla era kommande underverk. Visst var Gersemi beräknad till mitten av maj, undrar om hennes liten har tittat ut än?
    Ja, hur märkligt som helst att folk tror att de kan bete sig hur som helst bara för att man har mage... Känn dig stolt över din kropp som kan bära ett fantasiskt litet liv, din kropp är helt perfekt för just ditt barn, det får du tänka på om folk blir jobbiga!

Jag har alltid lätt att bli brun, så jag vet inte om jag har extra lätt för det när jag är gravid eller inte. Däremot har jag råkat ut för pigmentfläckar i ansiktet, som jag aldrig fått tidigare graviditeter *morr*. Än så länge smälter de ganska fint in i mitt pärlband av fräknar över näsan, men blir jag blek på vintern så kommer jag se smutsig ut *ryser*.
      Jag ska in på TUL på onsdag, får se hur de små vuxit till sig och hur de ligger. Det är stört omöjligt att veta hur de ligger därinne, inte ens barnmorskan kunde känna sist. Det sparkar överallt!
      Förlossning känns långt, långt borta. Jag har inte tvättat ett enda litet plagg och inte köpt något alls just. Jag är bara intresserad av att se hur squashplantorna växer upp i landet och hur fina jordgubbsplantorna är nu när de börjar blomma, så jag tar det som ett tecken på att det är långt kvar, .
  • Ecorelle
    Anelan skrev 2010-05-24 12:17:53 följande:
    Ecorelle: Vad mysigt att du ska på TUL på onsdag! Härligt att få se de små liven igen. Är det full rulle på de små hela tiden? Busar med varandra kanske Vad härligt du skriver om dina känslor om förlossningen. Fick en bild av dig (så som jag föreställer mig att du ser ut) sittandes och lukta på de blommande jordgubbsplantorna samtidigt som du peppar de små squashplantorna att växa sig stora. Det är ju egentligen aldrig panik att hinna med att göra allt innan förlossningen. För även om man inte skulle hinna så skulle det ju bli bra ändå. Det går ju att tvätta,köpa saker,  skruva ihop möbler etc även när underverken har kommit. Jag blir inte alls avundsjuk på dig som alltid har lätt för att bli brun, nej då inte alls..inte alls Pigmentfläckar låter dock inte speciellt roligt Ursäkta en novis i ämnet, men hur ser pigmentfläckar ut? De kommer inte att kunna försvinna sen? Kanske att du kan övertala dina fräknar att stanna kvar även på vintern? 
    Ja, du fick nog en bra bild av mig, . Mina fläckar ser ut som små smutsfläckar, precis som att jag varit i trädgårdslandet och inte tvättat ansiktet, lite som om fräknarna har smält ihop till en liten ljus "pöl". Jag tror att det kan vara svårt att bli av med, pigmentsfläckar kan man ju också få med åldern, och jag har aldrig hört talas om att de försvinner utan hjälp av något.
      Nu väntar jag ju mina sista barn, så jag kanske ska lägga mig under en laserlampa i framtiden och bränna bort åderbråck som inte vill försvinna av sig själv och ta pigmentsfläckarna på köpet - om jag vågar förstås!
      Kroppen får ta lite tid på sig att komma ner i rätt vikt, dra ihop hud och bli allmänt vanlig igen, sedan får jag se hur mycket ångest jag får när jag tittar mig i spegeln, .

Bebbarna är ganska vilda på kvällstid när jag sitter still, men håller sig hyfsat lugna under dagen om jag rör mig mycket. Då sticker de mer ut ett ben eller ett knä eller vad det nu är, så att magen antar en mycket rolig form emellanåt, .
      Man ser ju inte så mycket på TUL, bara en massa armar och ben som viftar, . Men jag hoppas att de får fina siffror och att de växer bra.
  • Ecorelle
    The Kittycats skrev 2010-05-24 12:09:06 följande:
    He he, mina bikinibyxor rullar också ner. Väldigt käckt när vi hoppar runt på vattengymnastiken....
    Ja, vad kul, jag kan se det framför mig!
    Jag har aldrig förstått vitsen med gravidtrosor, men nu när allt bara krullar sig så kan jag förstå att det finns en marknad för dem, .
  • Ecorelle
    Fru Landström skrev 2010-05-24 19:43:58 följande:
    Hoppas det är bra med alla. Tyvärr är jag väldigt trött just nu och försöker hänga med i vad alla skriver. Så förlåt om jag missar att kommenterar eller så. Bara det att min hjärna inte alls vill samarbeta med mig.I helgen var vi ute på svärmors landställe och tog det lugnt. Dottern fick sova hos henne så vi fick sovmorgon och lite tid för oss själva. Tyvärr känns det som att jag skulle behövt en vecka av det för att komma i kapp. Men är tacksam för den dag man fick iallafall.Idag har ett jobb på på jobbet strula som bara den och gör att i princip 2,5 veckor jobb blir skjutet på ca en halv vecka och kommer att göra mig ännu mer stressad än jag redan är. På det så har jag mått dåligt, känt mig jätte hängig, haft problem med ryggen/höfterna och speciellt mycket problem med RLS vilket gjorde att hela dagen blev ett enda irritationsmoment. Irriterade mig verkligen på allt idag. Inget var bra. Det var först när jag kom hem och hade fått öst ut allt på min man som det började lätta och sedan kom dottern och sa: Mamma älskar dig. Gav mig en puss och en kram bara så där utan att man bad om det eller hade sagt att man älskade henne. Tycker så synd om min familj som får utstå min irritation och så som verkar bubbla upp med jämna mellanrum. Speciellt när någon kommer med kommentaren: Men nu är det inte så långt kvar. Det är bara 2 månader.Tycker själv att det är en evighet kvar.
    Hu, att du ännu har det så jobbigt! Stor kram till dig! Hoppas att sommarsolen kommer göra att de här 2 månaderna går fortare.
  • Ecorelle

Varit på TUL idag, mitt andra. Tvillingarna växer ohyggligt bra, de har fördubblat sin vikt på 6 veckor och ligger nu +13% båda två. Väger 2476 g och 2495 g, så nära på 5 kg barn går jag runt och bär på nu, .
      Läkaren hade aldrig varit med om ett sådant tvillingpar sa hon, men jag förstod aldrig om hon menade att de var ovanligt stora eller att de låg ovanligt jämt i vikt, .

Scapula: Det enda jag har gjort är att köpa en amningskudde, jag har inte gjort någon mer förberedelse alls. Inte tvättat kläder eller tygblöjor, inte bestämt var skötplatsen ska vara, inte tvättat mina sjalar, inte funderat på något alls egentligen annat än på mitt trädgårdsland, .

• Ecorelle
    Scapula skrev 2010-05-26 22:34:26 följande:
    Förstår att det känns tungt med så mkt bebis i magen =) Hur kommer du göra med förlossningen denna gång? antar att du vil föda hemma, hur tänker du?Låter underbart att inte tänka på annat än trädgårdslandet =) jag har inte funderat så mkt heller förrän nu, det börjar ju dra ihop sig så det är på tiden!
    Jag ska in på förlossningssamtal om två veckor med en (tyvärr ) ganska jobbig läkare, men hon råkar vara ansvarig för förlossningsfrågorna på sjukhuset. Vi ska lägga upp något slags kontrakt ifall jag kommer in till dem och föder. Jag ska alltså vara med och bestämma och säga hur jag vill ha det i förtid, så att alla är införstådda med mina önskemål. Det är ju inte något jag ser fram emot direkt, men är  väl lika bra att göra.
      Men drömmen om att föda hemma kvarstår förstås, men jag ska passera v. 37 först, .
Svar på tråden För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2