Inlägg från: Vilda Tiger |Visa alla inlägg
  • Vilda Tiger

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

Lerumsmamma
    Jag hoppas att allt gått (går) bra för dig idag. Spännande att få höra om det sedan!

Jag börjar få så ont i hela kroppen. Jag vaknar med värk i inte bara fogar, utan även nacke, armar, ben, huvud, u name it. Fogarna ska jag få komma till sjukgymnast för men det är inte förrän på onsdag. Suck... hoppas de ger akupunktur där, annars får jag söka mig till något privat för att göra det. Är det något som besökt Bräcke (eeeh... Bräcke rehab?) i Mölndal förr och vet om de ger akupunktur mot fogbesvär?

Blocksockret har varit uppåt, uppåt i några veckor och jag tar MYCKET insulin nu mot vad jag brukar ta. Vanlig måltidsdos är 2 och nu är jag uppe på 6-8. Vet att många tar mer men för mig är det mycket. Från 18 i basal till närmare 27 per dygn. Ja, det är ju så i tredje trimestern, det vet jag, men jobbigt att ändra doser och sedan håller de bara två dagar innan det är dags att ändra igen. Jag undviker tack och lov skyhöga värden men 14-15 har det varit några ggr. Men lika jobbigt att ligga runt 10 hela dagen tycker jag, man blir så TRÖTT: Eller jag blir det iaf.

Vecka 31 är jag i nu.

• Vilda Tiger

Bär med lite grädde, mörk choklad, lite gräddglass, frukt är saker jag kan unna mig ibland. Speciellt då det sker direkt efter måltid, liksom nyss skrevs.

• Vilda Tiger
    LouiMar skrev 2014-09-25 09:59:56 följande:

En fråga! 

Jag är ju sjukskriven 50% och kommer troligtvis vara det framöver pga grav + dia. Men i min förra graviditet gick jag hem 3 veckor innan BF (från att ha jobbat 100% hela graviditeten) vilket var väldigt skönt, jag behövde det. Jag tog då ut föräldrapenning för de veckorna. Hur fungerar det när man redan är sjukskriven så att jag inte i onödan tar av föräldradagarna? Vill göra samma sak den här gången nämligen. Kan man fortsätta vara sjukskriven 50% och ta ut resterande 50% som föräldradagar? Det känns ju lurigt? Hm... 

Klart du kan! Men fråga först om du inte kan få sjukskrivning 100 %. Jag har blivit sjukskriven 100 % från ungefär vecka 30 med alla tre barnen. Det behövs för mig för att kunna hantera diabetesen.
  • Vilda Tiger
    Anakin skrev 2014-09-25 20:53:18 följande:

Jag håller som vanligt med Vilda Tiger :) Klart att du ska fråga om heltidssjukskrivning, LouiMar! Har ni sett siffrorna om att 80 % av alla gravida blir sjukskrivna någon gång under grav? Och då har vi ju det rätt ordentligt mycket värre än standardgravida. Jag tycker att det känns lite lättare att begära sjukskrivning när jag vet det...

Förresten hörni, jag har varit inne i min egen trötthemskbubbla, så jag har helt glömt bort alla andra i världen. Hur gick det för Lerumsmamma? Borde inte hon ha fött för länge sedan? Blir lite orolig att vi inte har hört något. Vilda Tiger, du som är i Gbg, vet du hur det har gått för henne?

Jag tänkte på henne idag. Hon fick en igångsättning för...drygt en vecka sedan om jag minns rätt. Men vi har inte hört hur det gick efter det.

Hörrni! Jag måste få visa filten som jag har virkat till bebisen och som blev klar idag. Jag är så himla nöjd!

• Vilda Tiger

LoiMar och Anakin
    Tack! Det värmer. Jag säljer lite till vänner och bekanta man just nu har jag satt stopp för beställningar. Har gjort mycket virkade kakor, ugglor, babyleksaker, skallror och sådant till vänner som önskat sig till sina barn eller till sig själva. Nu ska jag göra en barnvagnsmobil till bebisen och fler små tossor som den kan ha. Har gjort några mössor och en docka och den ska få några snuttefiltar också.

Har ni förslag på vad jag ska göra för figurer till barnvagnsmobilen? Jag har lite idetorka där. Bollar med mönster? Små ugglor? Elefanter? Svampar, hjärtan, stjärnor? Ge mig tips! Har ni sett några extra fina?

• Vilda Tiger

idag var jag på mitt andra TUL för denna bebis. Första gången låg jag den på 11 % och det var ju bra. Denna gång var det 22 %... mindre bra. Jag är lite orolig att den nästa gång kommer ligga på 33 % över kurvan. Vi talade lite om igångsättning och hon vill gärna att jag ska gå fulla 38 veckor, allra minst fulla 37 veckor.

Upp till fem kg känns ju okej att föda ändå, men över det känns som en vääääldigt stor bebis. Och jag vill inte snittas.

Hba1c är 5.0 så det är ju bra. Läkaren tror det handlar om att jag själv gått upp massor av kilon och äter för mycket i förhållande till det ytterst lilla jag kan röra mig. Jag har både diskförskjutning och ont i alla fogar som finns (både fram och bak) så motionen är ju minimal. Jag äter inte mycket, har träffat dietist som reagerade på min vikt i förhållande till det jag äter, men jag är helt enkelt en sån som lägger på mig massor som gravid. Jag har ju väldigt lätt att gå upp annars också.

Så, för att göra en lång historia kort. Jag var skitdeppig efter TULet, Gick hem och grät och var väldigt nere. Men nu, efter några timmars date med min syster med snack mellan himmel och jord och i synnerhet bebisen, så känns det lite lättare.

Jag som köpt så söta bebishängslebyxor i storlek 50... blir nog att lägga undan dem redan innan förlossningen. :-/

• Vilda Tiger

Lui-Mar

Mitt första barn vägde 3325. Andra vägde 4450. Han var MYCKET lättare att få ut än första barnet. Jag tror kroppen är redo på ett annat sätt. Läs om dyktekniken. Ju mer avslappnad du är- desto lättare öppnar sig kroppen för barnet och du upplever mindre smärta. Hjälpte mig mycket vid andra förlossningen.

Bmbesök idag. Sf-måttet har skjutit iväg rejält. 37 cm idag i vecka 33+5. Ytterligare ett tecken på stor bebis. Hon tidigarelade samtalet inför förlossningen - sammanfattningen som hon kallar det, och vi ställer in oss på en bebis som kommer i slutet av oktober eller början på november. Bf är 18 november.

Bebis mår bra och ligger i princip fixerad långt ner i bäckenet. Bra det iaf!

• Vilda Tiger
    Lillan86 skrev 2014-10-09 09:55:00 följande:

Visst är det så att så länge bs ligger på "normalvärden" så kan jag äta något extra? Tar bs 10-20 gånger om dagen just nu (v8+6) och åt en rostad ljus macka imorse... Direkt efter fick jag extremt  dåligt samvete, men bs ligger stabilt eftersom att jag kollar mitt bs så ofta... Bör jag ha dåligt samvete? :( Känner mig urkass som åt den där rostmackan, men det var det enda jag fick ner pga illamåendet...

Men gud nej, ät det du kan och det du mår bra av. Om du låg stabilt efter en rostmacka - ät en rostmacka!

Lyssna nu, sockerpinglor! Ja, vi har diabetes. Ja, vi har ett behov av en bra koll på vårt socker och vår kost. Men främst VÄNTAR VI BARN! VI ska njuta av det, lika mycket som "vem som helst". Jag vägrar låta min diabetes få mig att förkasta det jag njuter av, jag tar en rosmacka om tillfälle ges (sockret inte är för högt) och om jag ätit bra mat och är sugen på lite, lite glass, då tar jag lite, lite gräddglass. Jag vill INTE minnas min sista graviditet som en period full av ångest, dåligt samvete och skuldbeläggande av mig själv. Jag gör så gott jag kan! Diabetes i sig gör att jag blir trött, det tar energi och kraft att hela tiden ha koll på socker och mat. Skulden lägger jag åt sidan. Basta. Rekommenderar er att göra detsamma.

Så, lillan. Ät din rostmacka. Möt upp med lagom mycket insulin. Njut av varje tugga, komplettera gärna med lite fett (smör, ost) så kolh blir lite mer långsamma och njut av din graviditet.
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare